Seminaari
Viikko 16: Päivä 1, Alma 11


Viikko 16: Päivä 1

Alma 11

Johdanto

Amulek väitteli lainopettaja Seesromin kanssa, joka yritti saada hänet kieltämään todellisen ja elävän Jumalan. Seesromin yrittäessä saada Amulekin ansaan Amulek puolusti uskoaan todistamalla, että pelastus synnistä tulee vain Jeesuksen Kristuksen kautta. Amulek lausui vahvan todistuksen siitä, että koko ihmiskunta nousee ylös kuolleista ja joutuu Jumalan tuomittavaksi. Vapahtajan sovituksen ansiosta sinä tulet nousemaan kuolleista ja jonakin päivänä seisot Jumalan edessä ja teet tiliä elämästäsi maan päällä.

Alma 11:1–25

Amulek torjuu Seesromin ehdottaman kiusauksen kiistää Jumalan olemassaolo

Ajattele jotakin, mitä sinulla on ja mikä on sinulle niin arvokasta, ettet koskaan myisi sitä. Mieti, miksi sillä on niin suuri arvo sinulle. Luvussa Alma 11, samalla kun Alma ja Amulek jatkoivat Ammonihan asukkaiden opettamista, jumalaton lainopettaja nimeltä Seesrom asettui Amulekia vastaan ja tarjosi hänelle rahaa vastineeksi jostakin sellaisesta, mikä oli Amulekille hyvin arvokasta. Pyhissä kirjoituksissa Seesrom kuvaillaan mieheksi, ”joka oli etevä Perkeleen juonissa” (Alma 11:21), mikä tarkoittaa sitä, että hän oli oppinut käyttämään samoja taktiikoita, suunnitelmia, petoksia ja juonia, joita Saatana käyttää houkutellakseen muita pois vanhurskaudesta ja totuudesta.

Etsi jakeista Alma 11:21–22, kuinka paljon rahaa Seesrom tarjosi Amulekille ja mitä hän halusi Amulekin tekevän siitä rahasummasta. Onti oli nefiläisten hopeakolikoista kaikkein arvokkain (ks. Alma 11:6, 11–13). Yksi onti vastasi suurin piirtein tuomarin yhden viikon palkkaa (ks. Alma 11:3).

Vastaa seuraaviin kysymyksiin:

  • Milloin olet nähnyt jonkun torjuvan maailman houkutukset kuten sen, mitä tarjottiin Amulekille?

  • Kuinka sen näkeminen on innoittanut sinua olemaan uskollinen?

Lue Alma 11:23–25 nähdäksesi, kuinka Amulek vastasi Seesromin tarjoukseen. Kirjoita sitten oppikirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

  • Miksihän Amulek ei ollut kiinnostunut Seesromin tarjouksesta?

  • Mitä Seesrom aikoi kohdan Alma 11:25 mukaan tehdä tarjotessaan Amulekille kuusi ontia?

  • Millä tavoin tämä muistuttaa sitä, mitä Saatana tekee ihmisten taipuessa hänen kiusauksiinsa?

  1. Tee pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi seuraavat tehtävät:

    1. Voit paremmin huomata, kuinka Amulek pystyi vastustamaan Seesromin tarjousta, kun luet jakeen Alma 11:22 ja täydennät seuraavan virkkeen: ”Minä en mitään, mikä on vastoin Herran Henkeä.” Kirjoita sitten kolme tai neljä muuta sanaa, jotka sopisivat tyhjään kohtaan ja jotka myös olisivat totta (esim. tee, lue, käytä, katso ja kirjoita).

    2. Kirjoita kohdan Alma 11:22 pohjalta lausuma, joka voi auttaa sinua muistamaan, kuinka voit voittaa kiusaukset Pyhän Hengen avulla. Siitä, mitä kirjoitat omin sanoin, tulisi käydä ilmi se totuus, että kun me turvaamme Pyhään Henkeen, me voimme voittaa kiusaukset.

Pysähdy tutkimisessasi hetkeksi ja pohdi seuraavaa kysymystä: Kuinka eläminen siten, että voin olla herkkä Pyhän Hengen vaikutukselle ja noudattaa Hänen kehotuksiaan, voi auttaa minua voittamaan kiusaukset?

Lue kahdentoista apostolin koorumin presidentin Boyd K. Packerin seuraavat neuvot huomataksesi, kuinka Pyhään Henkeen turvaaminen voi auttaa sinua voittamaan kiusaukset:

Kuva
Presidentti Boyd K. Packer

”Jos luisutte asioihin, joihin teidän ei pitäisi luisua, tai jos olette tekemisissä sellaisten ihmisten kanssa, jotka kiskovat teitä väärään suuntaan, silloin teidän on aika käyttää omaa itsenäisyyttänne, omaa tahdonvapauttanne. Kuunnelkaa Hengen ääntä, niin teitä ei johdeta harhaan. – –

Herran palvelijana lupaan, että teitä suojellaan ja varjellaan vastustajan hyökkäyksiltä, jos noudatatte Pyhältä Hengeltä tulevaa ohjausta.” (”Neuvoja nuorille”, Liahona, marraskuu 2011, s. 18.)

  1. Mieti, miten voisit mahdollisesti soveltaa käytäntöön sitä, mitä olet oppinut, kirjoittamalla pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Mitkä ovat sellaisia tilanteita, joissa nuoria houkutellaan maailman asioiden vuoksi tinkimään todistuksestaan tai olemaan piittaamatta siitä?

    2. Mitä sellaista voisit ehdottaa oppilastoverillesi, mikä auttaisi häntä turvaamaan Pyhään Henkeen hänen kohdatessaan tämänkaltaisia kiusauksia?

Sovella oppimaasi käytäntöön muistamalla Amulekin esimerkki seuraavan kerran, kun sinua houkutellaan tinkimään uskonkäsityksistäsi tai arvoistasi. Muista, että voit tuntea suurempaa luottavaisuutta ja varmuutta, kun elät kelvollisesti ja noudatat Pyhän Hengen kehotuksia.

Alma 11:26–40

Amulek todistaa Jumalan Pojasta ja selviytyy Seesromin yrityksistä kumota hänen sanansa

Seesrom arvosteli Amulekin uskoa Jeesukseen Kristukseen. Jotta voisit yhdistää omaan elämääsi sen, mitä tapahtui, kun Seesrom oli yrittänyt saada Amulekin kieltämään Jumalan olemassaolon, mieti tilannetta, jolloin joku on ehkä vastustanut sinun uskonkäsityksiäsi. Lue Amulekin ja Seesromin vuoropuhelu kohdasta Alma 11:26–34 ja katso sitten, kuinka Seesrom vääristeli Amulekin sanoja jakeessa Alma 11:35.

Lue, kuinka Amulek oikaisi tämän valheen kohdassa Alma 11:36–37. Voisit merkitä pyhiin kirjoituksiisi alaviitteen 34a ja lukea kohdan Hel. 5:10–11. Selitä sitten omin sanoin, mikä ero on ilmauksilla ”meidät pelastetaan synneissämme” ja ”meidät pelastetaan synneistämme”.

Lue Alma 11:40 ja pane merkille, mikä Amulekin sanojen mukaan on ensimmäinen askel, joka ihmisten täytyy ottaa pelastuakseen synneistään. On ihmisiä, jotka väittävät uskovansa Jeesukseen Kristukseen mutta jotka eivät halua muuttaa käyttäytymistään. Jeesuksen Kristuksen nimeen uskominen tarkoittaa Häneen uskomista.

Kuva
Presidentti Dieter F. Uchtdorf

Voit ymmärtää paremmin, kuinka ”Hänen nimeensä uskominen” (Jeesukseen Kristukseen uskominen) johtaa parannukseen, lukemalla ensimmäisen presidenttikunnan jäsenen, presidentti Dieter F. Uchtdorfin seuraavan lausuman: ”Voidaksemme tehdä parannuksen meidän on uskottava lujasti Kristukseen. Uskoomme täytyy sisältyä oikea käsitys Jumalan luonteesta, täydellisyydestä ja ominaisuuksista (ks. Lectures on Faith, 1985, s. 38; ks. myös Oppi ja liitot ja kirkon historia, Evankeliumin oppi -luokan opettajan kirja, 2005, s. 8). Jos uskomme, että Jumala tietää kaiken ja on rakastava ja armollinen, voimme epäröimättä turvata Häneen pelastuaksemme. Usko Kristukseen muuttaa sellaiset ajatuksemme, uskomuksemme ja käyttäytymistapamme, jotka eivät ole sopusoinnussa Jumalan tahdon kanssa.” (Ks. ”Kohta, josta on vielä turvallista palata”, Liahona, toukokuu 2007, s. 100.)

Kuva
Jeesus Kristus

Kuinka uskosi Jeesukseen Kristukseen on motivoinut sinua muuttamaan ajatuksiasi, uskonkäsityksiäsi ja käyttäytymistäsi?

  1. Miksi ihminen tarvitsee uskoa Jeesukseen Kristukseen tehdäkseen parannuksen? Käytä apuna sitä, mitä olet oppinut Amulekilta ja presidentti Uchtdorfilta, ja kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi, kuinka selittäisit seuraavan periaatteen: Todellinen usko Jeesukseen Kristukseen on alkuna lunastukselle synneistämme.

Alma 11:41–46

Amulek puhuu koko ihmiskunnan ylösnousemuksesta ja tuomiosta

Ennen kuin luet, miten Amulek päätti todistuksensa Seesromille, mietiskele seuraavaa kysymystä: Kuinka se, ettei ihminen usko elämään kuoleman jälkeen, saattaisi vaikuttaa hänen tekoihinsa?

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi kahden erillisen sarakkeen otsikoiksi sanat Ylösnousemus ja Tuomio. Etsi sitten kohdasta Alma 11:41–45 mahdollisimman paljon tietoa ylösnousemuksesta ja tuomiosta ja kirjoita oppimasi asiat vastaavan otsikon alle. Voisit kirjoittaa pyhiin kirjoituksiisi sivun yläreunaan tai pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi seuraavaa: Jeesuksen Kristuksen sovituksen ansiosta kaikki nousevat kuolleista ja heidät tuomitaan tekojensa mukaan. Näissä jakeissa opetetaan myös, että ylösnousemus tarkoittaa sitä, että ruumiimme ja henkemme yhdistetään jälleen ”täydellisessä muodossaan” ja ”oikeaan muotoonsa” eikä niitä enää koskaan eroteta (ks. Alma 11:43, 45).

  2. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus toiseen tai kumpaankin seuraavista kysymyksistä:

    1. Mitä ajatuksia ja tuntemuksia sinulla on, kun ajattelet sitä, että nouset kuolleista ja sinut tuomitaan?

    2. Millä tavoin uskosi siihen, että tulet nousemaan kuolleista ja sinut tullaan tuomitsemaan, vaikuttaa siihen, kuinka päätät elää jokaisen päivän?

  3. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvun Alma 11 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni: