Seminaari
Viikko 30: Päivä 4, Eter 12


Viikko 30: Päivä 4

Eter 12

Johdanto

Käytyään läpi jerediläisten historiaa monen vuoden ajalta Moroni alkoi kertoa profeetta Eterin palvelutehtävästä. Sitten Moroni keskeytti historiakuvauksensa ja kirjoitti muistiin siunauksia, joita tulee niille, jotka osoittavat uskoa Jeesukseen Kristukseen. Hän myös tunnusti huolenaiheen. Hän kantoi huolta siitä, että ne, jotka lukisivat Mormonin kirjaa myöhempinä aikoina, eivät ottaisi sitä vastaan hänen ja muiden kirjoittajien kirjoittamisen heikkouden vuoksi. Herra lupasi Moronille, että Hän vahvistaa heikkouksissa kaikkia niitä, jotka nöyrtyvät Hänen edessään ja joilla on uskoa.

Eter 12:1–4

Eter saarnaa parannusta jerediläisille

Kuva
boat anchored to beach

Miksi on tärkeää, että veneessä on ankkuri? Mihin vaaroihin tai vaikeuksiin vene saattaa joutua, ellei siinä ole ankkuria? Kirjoita seuraavalla sivulla olevan kuvan veneeseen nimeksi Minun elämäni. Mieti seuraavia kysymyksiä:

  • Jos vene kuvastaa sinun elämääsi, mihin aaltoja voisi verrata?

  • Jos vertaamme aaltoja vaikeuksiin ja jumalattomuuteen, millaista ihmisen elämä saattaisi olla, ellei hänellä olisi ankkuria? (Ks. Morm. 5:18.)

  • Mitä Herra on antanut sinulle auttaakseen sinua pysymään ankkurin lailla kiinnittyneenä?

Kun tutkit lukua Et. 12, pane merkille, mitä sinun tulee tehdä ollaksesi kuin ankkuriin kiinnitetty vene – lujasti kiinni ja turvassa huolimatta aalloista ja paineista, joita kohtaat. Et. 12 alkaa Moronin esitellessä profeetta Eterin, joka eli aikana, jolloin kansa hylkäsi profeetat ja eli jumalattomuudessa. Lue Et. 12:1–3 ja pane merkille kohta, joka Eterin teoissa tekee sinuun vaikutuksen näissä vaikeissa olosuhteissa.

Kun Eter kulki kutsuen kansaa tekemään parannuksen, hän opetti, mitä ihminen, joka uskoo Jumalaan, voi toivoa huolimatta siitä, että hän on vaikeuksien ja jumalattomuuden ympäröimänä. Lue Et. 12:4 ja merkitse, mitä se toivo on. (Kun luet, voi olla hyödyllistä ymmärtää, että sijan saaminen ”Jumalan oikealla puolella” tarkoittaa sitä, että palaa Jumalan eteen ja saa iankaikkisen elämän.)

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Kuinka se, että ”voi varmasti toivoa”, eroaa siitä, että vain toivoo?

    2. Kuinka usko Jeesukseen Kristukseen suo meidän toivoa ”varmasti” sijaa Jumalan oikealla puolella?

    3. Mitkä ilmaukset jakeessa Et. 12:4 kuvailevat sellaisen ihmisen tekoja, jolla on Jeesukseen Kristukseen kohdistuva toivo ja usko?

Kirjoita tämän oppiaiheen alussa olevaan kuvaan veneestä ankkurin nimeksi sanat usko ja toivo.

Jakeessa Et. 12:4 opetetaan periaatetta siitä, että kun meillä on toivo ja usko Jeesukseen Kristukseen, me saamme voiman olla lujia ja tehdä runsaasti hyviä tekoja.

Pohdi tilanteita, jolloin sinun saattaa olla vaikeaa olla luja (horjumaton) ja tehdä runsaasti hyviä tekoja. Kun jatkat luvun Et. 12 tutkimista, pane merkille tapoja, joilla voit kasvattaa uskoasi Herraan Jeesukseen Kristukseen. Se voi olla avuksi näissä tilanteissa ja koko elämäsi varrella.

Eter 12:5–22

Moroni kertoo ihmeistä ja voimallisista teoista, jotka ovat tapahtuneet uskon voimalla

  1. Täydennä pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi seuraava virke joillakin evankeliumin totuuksilla, joista pyrit saamaan hengellisen todistuksen: Haluaisin saada hengellisen todistuksen…

Joistakuista tuntuu, että heidän täytyy ensin nähdä ja saada todisteita jostakin totuudesta, ennen kuin he alkavat elää sen mukaan. Moroni puhui siitä asenteesta jakeissa Et. 12:5–6. Lue nämä jakeet ja merkitse ne osat, jotka hänen neuvossaan nousevat erityisesti esiin. (Et. 12:6 on pyhien kirjoitusten hallittava kohta.)

Mitä meillä jakeen Et. 12:6 mukaan täytyy olla ennen kuin saamme todistuksen Herralta? Mitä tulee mieleesi, kun ajattelet ilmausta ”uskonne on koeteltu”?

Kuva
Vanhin Richard G. Scott

Jotkut tulkitsevat virheellisesti uskon koettelemisen tarkoittavan aina vaikeuksia. Vanhin Richard G. Scott kahdentoista apostolin koorumista on esittänyt tämän näkemyksen siitä, mitä tarkoittaa ”uskonne on koeteltu”: ”Voitte oppia käyttämään uskoa paremmin soveltamalla tätä Moronin opettamaa periaatetta: ’– – Te ette saa todistusta, ennen kuin uskonne on koeteltu’ [Et. 12:6, kursivointi lisätty]. Niinpä joka kerta kun koettelette uskoanne eli menettelette kelvollisesti saamanne vaikutelman mukaan, saatte vahvistavan osoituksen Hengestä. Nuo tunteet lujittavat uskoanne. Uskonne voimistuu, kun teette niin toistuvasti.” (”Uskon tukea antava voima epävarmuuden ja koetusten hetkinä”, Liahona, toukokuu 2003, s. 76.)

Lue seuraavat pyhien kirjoitusten kohdat ja pane merkille, mitä siunauksia tuli sen jälkeen kun ihmiset olivat osoittaneet uskoa:

Saattaa olla hyödyllistä huomata ilmauksen ennen kuin käyttö jakeissa Et. 12:7, 12, 17 ja 18.

  1. Sen perusteella, mitä olet oppinut luvusta Et. 12, kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi omin sanoin, mitä Moroni mielestäsi opetti Herran antamien hengellisten todistusten saamisesta.

Yksi Moronin opettamista periaatteista on tämä: Jos haluamme saada todistuksen, niin meidän täytyy ensin osoittaa uskoa Jeesukseen Kristukseen.

  1. Lue seuraavat esimerkkitilanteet ja kirjoita sitten pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi, kuinka kahdessa näistä tilanteista tai niissä kaikissa henkilö voisi osoittaa uskoa Herraan:

    1. Nuori nainen haluaa saada todistuksen siitä, että Mormonin kirja on totta.

    2. Nuorella miehellä on voimakas halu auttaa omaisiaan ottamaan evankeliumi vastaan.

    3. Nuori nainen pyytää Herralta siunausta sairaalle isälleen.

  2. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tilanteesta, jolloin sinä tai joku tuntemasi henkilö on saanut todistuksen tai ihmeen osoitettuaan uskoa.

Muistele jälleen sitä periaatetta tai opinkohtaa, josta haluaisit saada hengellisen todistuksen (ks. tämän oppiaiheen tehtävä 2). Mitä voit tehdä osoittaaksesi uskosi ennen todistuksen saamista?

Kuva
scripture mastery icon
Pyhien kirjoitusten hallinta – Eter 12:6

  1. Jotta sinun on helpompi oppia jae Et. 12:6 ulkoa, lue se läpi useita kertoja ja kirjoita se sitten pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi muistisi mukaan mahdollisimman tarkasti. Vertaa sen jälkeen kirjoittamaasi tekstiä varsinaiseen jakeeseen. Tutki jaetta uudelleen ja kirjoita se toisen kerran pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi.

Eter 12:23–41

Moroni ilmaisee kantavansa huolta siitä, kuinka pakanat suhtautuvat Mormonin kirjaan

Kuten kohdassa Et. 12:23–41 kerrotaan, Moroni ilmaisi huolensa siitä, että ne, jotka myöhempinä aikoina saisivat Mormonin kirjan, eivät ottaisi sitä vastaan hänen ja muiden kirjoittajien kirjoittamisen heikkouden vuoksi. Kun luet Herran vastauksen Moronin huolenaiheeseen jakeista Et. 12:26–27, pane merkille, miten Herran sanojen mukaan se, mikä on heikkoa, voi tulla vahvaksi. (Eter 12:27 on pyhien kirjoitusten hallittava kohta.)

Toisinaan pyhissä kirjoituksissa ilmaistaan jokin evankeliumin periaate käyttämällä sanoja jos ja niin. Sana jos kuvailee sitä, mitä meidän täytyy tehdä, ja sana niin selittää, mitä tapahtuu tekojemme seurauksena. Lue Et. 12:27, pane merkille jos–niin-periaate ja kirjoita se tähän.

Jos me , niin Herra .

Tarkastelet näitä jakeita syvällisemmin opettajasi kanssa tämän viikon oppiaiheessa. Lisäksi tutkit ja opit lisää siitä, mitä Moroni puhuu uskosta, toivosta ja rakkaudesta kohdassa Et. 12:28–41.

Kuva
scripture mastery icon
Pyhien kirjoitusten hallinta – Eter 12:27

Jotta sinun on helpompi muistaa jakeessa Et. 12:27 olevat ajatukset, jäljennä paperille seuraavaa: Jos … tulevat … näytän … heikkoutensa. … annan … heikkoutta … nöyriä, … armoni … kaikille ihmisille … nöyrtyvät … jos … nöyrtyvät … uskovat … heikkoa … vahvaksi.

Lue uudelleen Et. 12:27 ja pane merkille nämä sanat. Toista jae mahdollisimman täydellisenä katsoen vain paperilapussasi olevia sanoja. Pane paperilappu johonkin, mistä näet sen myöhemmin tänään tai huomenna (esimerkiksi taskuun tai pyhien kirjoitustesi väliin). Kertaa Et. 12:27 aina kun näet paperilapun, kunnes osaat kohdan ulkoa.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvun Et. 12 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni: