Seminaari
Viikko 3: Päivä 4, 1. Nefi 12–14


Viikko 3: Päivä 4

1. Nefi 12–14

Johdanto

Kertomus Nefin näystä alkaa luvussa 1. Nefi 11 ja jatkuu luvuissa 1. Nefi 12–14. Nefi näki näyssään kauheita murhenäytelmiä, mukaan lukien omien jälkeläistensä lopullisen tuhon. Hän näki, että jumalattomat poistaisivat Raamatusta selkeitä ja kallisarvoisia totuuksia saaden monet kompastumaan hengellisesti. Näky antoi Nefille kuitenkin myös syyn suureen toivoon tulevaisuuden suhteen. Hän näki Kolumbuksen ja Amerikan asuttamisen. Hän näki, että Herra raivaisi tietä evankeliumin palautukselle muun muassa palauttaen monia selkeitä ja kallisarvoisia totuuksia, jotka olivat kadonneet. Nefi näki omin silmin, kuinka viimeisinä aikoina Herra auttaisi ja varjelisi niitä, jotka elävät vanhurskaasti. Kun tutkit lukuja 1. Nefi 12–14, pohdi, kuinka tärkeitä sinun elämässäsi ovat ne selkeät ja kallisarvoiset totuudet, joita opetetaan Mormonin kirjassa ja muissa myöhempien aikojen pyhissä kirjoituksissa. Kun pyrit elämään vanhurskaasti ja kunnioittamaan Jumalan kanssa tekemiäsi liittoja, sinäkin voit voittaa pahan.

1. Nefi 12

Nefi näkee nefiläiskansan ja lamanilaiskansan tulevaisuuden

Luvussa 1. Nefi 12 Nefi kuvaili, mitä hän näki jälkeläistensä tulevaisuuden suhteen ja kuinka ne vaikutteet, joita pimeyden sumu sekä suuri ja avara rakennus edustivat, tulisivat vaikuttamaan heihin.

Nefi näki, että jotkut hänen jälkeläisistään ottaisivat vastaan kaikki sovituksen siunaukset. Hän näki kuitenkin myös sen, että lopulta lamanilaiset tuhoaisivat hänen jälkeläisensä. Lue 1. Nefi 12:19 ja alleviivaa syyt, miksi nefiläiset tuhottiin. Mieti, kuinka sinä voit suojautua ylpeydeltä ja välttää Perkeleen kiusaukset.

1. Nefi 13:1–9

Nefi näkee suuren ja iljettävän kirkon

Ympyröi kaikki ne urheilulajit, joihin olet osallistunut tai joita olet katsellut, ja lisää luetteloon muita mahdollisia urheilulajeja, joihin olet osallistunut tai joita olet katsellut:

  • jalkapallo

  • kriketti

  • koripallo

  • pesäpallo

  • pöytätennis

  • tennis

  • rugby

  • jääkiekko

  • lentopallo

  • amerikkalainen jalkapallo

Ammattilaisurheilussa joukkueet usein perehtyvät vastapuolen aiempiin otteluihin ja taktiikoihin, ennen kuin ottelevat heitä vastaan. Vastapuolen päämäärän, menetelmien ja taktiikoiden ymmärtäminen voi auttaa meitä, kun valmistaudumme puolustautumaan heitä vastaan.

Luvussa 1. Nefi 13 Nefi kuvaili, mitä hän näki tapahtuvan niille, jotka vastustaisivat Jumalan kirkkoa myöhempinä aikoina. Lue 1. Nefi 13:1–6 ja pane merkille, mitä Nefi näki muodostettavan pakanoiden keskuudessa ja mitä enkeli sanoi siitä.

Kuva
Vanhin Bruce R. McConkie

Tämä ”suuri ja iljettävä kirkko”, jonka Nefi näki, ei edusta mitään tiettyä ryhmää, uskontokuntaa tai kirkkoa. Vanhin Bruce R. McConkie kahdentoista apostolin koorumista on määritellyt sen kuvaavan ”kaikkia sellaisia – – järjestöjä, olipa niiden nimi tai luonne millainen tahansa, – – joiden tarkoituksena on saattaa ihmiset tielle, joka johtaa pois Jumalasta ja Hänen laeistaan ja siten pelastuksesta Jumalan valtakuntaan” (Mormon Doctrine, 2. laitos, 1966, s. 137–138). Voisit kirjoittaa vanhin McConkien määritelmän jakeiden 1. Nefi 13:4–6 viereen.

Lue 1. Nefi 13:8–9 ja huomaa, mitä suuri ja iljettävä kirkko haluaa ja mikä on sen vaikutin.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus seuraavaan kysymykseen: Mistähän syystä on tärkeää tietää, että Saatana järjestää joukkojaan johtaakseen meidät pois Jumalan ja Hänen lakiensa luota?

Kun tutkit edelleen lukua 1. Nefi 13, huomaat yhden tavan, jolla suuri ja iljettävä kirkko on yrittänyt estää niitä, jotka etsivät Vapahtajaa.

1. Nefi 13:10–42

Nefi näkee tulevia pakanoita, joilla on Raamattu, Mormonin kirja ja muita myöhempien aikojen pyhiä kirjoituksia

Herra on taistellut suuren ja iljettävän kirkon vaikutuksia vastaan valmistamalla keinon evankeliuminsa palauttamiselle. Luvussa 1. Nefi 13 Nefi näki ennalta tapahtumia, kuten että Kolumbus ja pyhiinvaeltajia tuli lupauksen maahan, koska Jumalan Henki vaikutti heihin (ks. 1. Nefi 13:12–13). Hän näki ennalta myös Amerikan vapaussodan – kun ”pakanat, jotka olivat lähteneet pois orjuudesta”, taistelivat niitä pakanoita vastaan, ”joista he olivat lähtöisin [ja jotka] olivat kokoontuneet yhteen – – taistellakseen heitä vastaan”, mutta he ”vapautuivat Jumalan voimalla kaikkien toisten kansakuntien käsistä” (ks. 1. Nefi 13:16–19).

Kuva
pyhät kirjoitukset

Lue 1. Nefi 13:20–23 ja pane merkille, mitä kirjaa Nefi näki varhaisten pakanauudisasukkaiden kuljettavan mukanaan lupauksen maassa.

Kirjoita pyhiin kirjoituksiisi jakeen 1. Nefi 13:20 viereen ”Raamattu”. Nefi selitti, että Raamattu olisi suuriarvoinen meille (ks. 1. Nefi 13:23) ja että kun se alun perin kirjoitettiin, ”se sisälsi Herran evankeliumin täyteyden” (1. Nefi 13:24). Täydennä jakeiden 1. Nefi 13:26–27, 29 avulla seuraavan tiivistelmän tyhjät kohdat:

Suuri ja iljettävä kirkko poisti ”monia osia, jotka ovat ja erittäin ; ja myös monia Herran se on ottanut pois” Raamatusta (1. Nefi 13:26). He poistivat nämä asiat ” Herran oikeat tiet, voidakseen ihmislasten silmät ja heidän sydämensä” (1. Nefi 13:27). Koska nämä asiat ovat kadoksissa, ”tavattoman monet ” (1. Nefi 13:29).

Kun olet täydentänyt tyhjät kohdat, lue edellä oleva tiivistelmä vielä uudelleen.

Yksi suuren ja iljettävän kirkon päämääristä on ”vääristellä Herran oikeat tiet” (1. Nefi 13:27) ottamalla pois monia selkeitä ja kallisarvoisia totuuksia. Mieti, mitä kielteisiä seurauksia on ”Herran oikeiden teiden” vääristelemisellä.

Vastaa pyhien kirjoitustesi avulla seuraaviin kysymyksiin:

  • Mitä Herra kohdan 1. Nefi 13:34 mukaan toisi julki armonsa tähden? (Saattaa olla hyödyllistä tietää, että nimitys ”Karitsa” viittaa Vapahtajaan Jeesukseen Kristukseen.)

  • Mitkä Vapahtajan sanojen mukaan jakeissa 1. Nefi 13:35–36 kätkettäisiin tullakseen ilmi pakanoille?

  • Mitä enkeli sanoi jakeessa 1. Nefi 13:36, että kätkettävään aikakirjaan – Mormonin kirjaan – kirjoitettiin?

  • Mitä saattaisivat olla kohdassa 1. Nefi 13:39 mainitut muut kirjat Mormonin kirjan lisäksi?

Lue 1. Nefi 13:40–41 ja alleviivaa, mitä Mormonin kirja ja nämä toiset kirjat ilmaisevat kaikille ihmisille. On tärkeää huomata, että meidän on tultava Vapahtajan luo ”niiden sanojen mukaan, jotka vahvistetaan Karitsan suulla” (1. Nefi 13:41) – eli pyhien kirjoitusten.

Nefin näyn tämän osuuden avulla me opimme, että Mormonin kirja ja myöhempien aikojen pyhät kirjoitukset palauttavat selkeitä ja kallisarvoisia totuuksia, joiden avulla voimme tietää, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika, ja joiden avulla voimme tietää, kuinka tulla Hänen luokseen.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimis-päiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Kuinka selkeät ja kallisarvoiset totuudet, jotka ovat Mormonin kirjassa ja muissa myöhempien aikojen pyhissä kirjoituksissa, ovat vaikuttaneet todistukseesi Jeesuksesta Kristuksesta?

    2. Kuinka ne ovat auttaneet sinua ymmärtämään Hänen evankeliumiaan ja elämään sen mukaan?

Pysähdy hetkeksi arvioimaan, kuinka hyvin pyhien kirjoitusten opiskelusi auttaa sinua pääsemään lähemmäksi Vapahtajaa.

1. Nefi 14:1–17

Nefi näkee suuren ja iljettävän kirkon sekä Jumalan Karitsan kirkon välisen taistelun

Luvussa 1. Nefi 14 kerrotaan suuren ja iljettävän kirkon sekä Jumalan Karitsan kirkon välisestä taistelusta. Lue 1. Nefi 14:10–13 ja ota selville, kummalla puolella olisi enemmän ihmisiä. Huomaa jakeesta 1. Nefi 14:12, miksi Karitsan kirkkoa tukevien ihmisten lukumäärä olisi vähäinen ja miksi suuri ja iljettävä kirkko pystyisi kokoamaan yhteen suuria joukkoja.

Miltä sinusta tuntuisi taistella sodassa ylivoimaa vastaan? Lue 1. Nefi 14:14 ja alleviivaa ilmaukset, jotka osoittavat, mitä apua ”Karitsan kirkon pyhät” ja ”Herran liittokansa” saisivat, kun he taistelisivat pahaa vastaan.

Yksi tärkeä evankeliumin periaate, jota opetetaan jakeissa 1. Nefi 14:1–17, on se, että kun me elämme vanhurskaasti ja pidämme liittomme, Jumalan voima auttaa meitä voittamaan pahan.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi muutama rivi, joissa selität, kuinka se, että kuulut Herran liittokansaan ja sinut on varustettu vanhurskaudella (elät vanhurskaasti), on auttanut sinua voittamaan kiusauksia, jotka voisivat johtaa sinut pois Jumalan ja Hänen lakiensa luota.

Nefi näki, että viimeisinä päivinä ne, jotka tukevat suurta ja iljettävää kirkkoa, kohtaavat täydellisen tuhonsa (ks. 1. Nefi 14:3). Voit luottaa siihen, että Jumalan valtakunta tulee voittamaan viimeisinä päivinä.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvut 1. Nefi 12–14 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni: