Seminaari
Viikko 19: Päivä 3, Alma 37


Viikko 19: Päivä 3

Alma 37

Johdanto

Kuten on kirjoitettu lukuun Alma 37, Alma jatkoi neuvojaan pojalleen Helamanille ja uskoi tämän haltuun pyhät aikakirjat. Hän muistutti Helamania siitä, että pyhät kirjoitukset olivat jo olleet välineenä tuhansien lamanilaisten tuomisessa Herran luo, ja hän profetoi, että Herralla oli muita suuria tarkoituksia noille aikakirjoille tulevaisuudessa. Alma opetti pojalleen, mitä tämän pitäisi opettaa ihmisille, ja hän opetti Helamanille, miten tärkeää on luottaa Jeesuksen Kristuksen sanoihin saadakseen johdatusta, vertaamalla Vapahtajan sanoja Liahonaan.

Alma 37

Alma uskoo levyt Helamanin haltuun, neuvoo tätä pitämään käskyt ja muistuttaa tälle, kuinka Liahona toimi uskon mukaan

Mieti seuraavaa kuviota:

Kuva
arrow

Ajattele kahta tai kolmea pientä ja yksinkertaista asiaa, jotka ovat mullistaneet maailman, kuten hehkulamppu. Ajattele joitakin pieniä asioita, joilla on ollut suuri vaikutus hyvään sinun elämässäsi. Kirjoita kaksi näistä pienistä asioista yllä olevan kuvion vasemmalle puolelle. Kirjoita oikealle puolelle muutamin sanoin kuvaus siitä suuresta vaikutuksesta, joka näillä pienillä asioilla on ollut sinun elämääsi.

Kuten luvussa Alma 37 kerrotaan, Alma valmisti poikaansa Helamania tulemaan seuraavaksi pyhien aikakirjojen pitäjäksi. Alma opetti Helamanille periaatteen siitä, mikä osa pienillä ja yksinkertaisilla asioilla on Herran suunnitelmassa. Lue Alma 37:6–7 ja täydennä sitten seuraava periaate: Toteuttaakseen iankaikkiset tarkoituksensa Herra toimii kautta.

Lue Alma 37:1–7 ja pane merkille, mitä Alma kuvaili pieneksi ja yksinkertaiseksi asiaksi. Etsi myös kohdasta Alma 37:8–10, millä tavoin pronssilevyt (joihin pyhät kirjoitukset sisältyivät) johtivat suuriin asioihin Mormonin kirjan kansan kohdalla. Kun luet, merkitse pyhiin kirjoituksiisi, mitä näistä siunauksista sinäkin olet saanut tutkiessasi itse pyhiä kirjoituksia.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus seuraavaan kysymykseen: Millä kahdella tai kolmella tavalla pyhät kirjoitukset ovat saaneet aikaan suuria sinun elämässäsi?

Kohdassa Alma 37:13–16 kerrotaan neuvoista, jotka Alma antoi Helamanille, kun hän antoi aikakirjat poikansa haltuun. Tutki näitä jakeita ja pane merkille, mitä periaatteita Alma opetti. Yksi näistä periaatteista on tämä: Jos me noudatamme Herran käskyjä, me menestymme. Pohdi, kuinka tämä periaate liittyy tämän oppiaiheen alussa olevaan kuvioon.

Kuten kohdassa Alma 37:35–47 kerrotaan, Alma kehotti Helamania opettamaan kansaa voittamaan jumalattomuuden ja kiusaukset uskon kautta Herraan Jeesukseen Kristukseen. Seuraavassa on kaksi oppiaiheen runkoa, joissa käsitellään näitä opetuksia. Tutki kumpaakin oppiaihetta ja niihin liittyviä pyhien kirjoitusten kohtia. Valmistaudu sitten opettamaan jompikumpi oppiaiheista jollekulle perheenjäsenelle, koko perheellesi (ehkä osana perheillan oppiaihetta) tai jollekulle ystävälle. Voit jonkin verran soveltaa oppiaihetta sen mukaan, kelle ja missä opetat. Varaa ajankohta ja opeta oppiaihe sovittuna päivänä. Tuo oppiaiheen runko myös seuraavaan seminaariluokkaan ja ole valmis kutsuttaessa opettamaan oppiaiheesi luokalle.

Oppiaihe 1 – Alma 37:35–37

Selitä niille, joita opetat, että kun puuntaimia istutetaan, nuori taimi yleensä sidotaan tai kiinnitetään tukiseipääseen, ja kun puu kasvaa, tuki poistetaan. Kysy: Miksihän nuori ja kasvava puun taimi tarvitsee seipään tuekseen?

Lue seuraava kokemus presidentti Gordon B. Hinckleyn elämästä:

Kuva
lopsided tree

Pian naimisiin menonsa jälkeen presidentti Gordon B. Hinckley istutti kotinsa pihapiiriin puuntaimen. Hän ei huolehtinut siitä juuri lainkaan vuosien varrella. Eräänä päivänä hän huomasi, että puu oli vinossa ja kallellaan kohti länttä, koska itätuulet olivat painaneet sitä sen ollessa nuori ja taipuisa. Hän meni ulos ja yritti työntämällä suoristaa sitä, mutta runko oli liian paksu. Hän yritti köyden ja väkipyörien avulla suoristaa sitä, mutta se ei taipunut. Viimein hän otti sahan ja katkaisi kookkaan oksan puun länsipuolelta, ja puuhun jäi ruma arpi. Myöhemmin hän kertoi puusta:

Kuva
pruned tree

”Puun istuttamisesta on kulunut yli puoli vuosisataa. Tyttäreni perheineen asuu nyt talossa. Joku päivä sitten katsoin taas puuta. Se on suuri. Sen muoto on parempi. Se palvelee taloa hyvin. Mutta kuinka vakava olikaan sen nuoruusvuosien trauma ja kuinka kovakouraisesti minun olikaan ojennettava sitä.

Kuva
tree with scarred trunk

Istutusvaiheessa narunpätkä olisi pitänyt sen suorana tuulen voimaa vastaan. Olisin voinut ja minun olisi pitänyt panna se naru paikoilleen pienellä vaivalla. Mutta en tehnyt sitä, ja puu taipui kasvamaan vinoon siihen kohdistuneitten voimien vuoksi.” (Ks. ”Kasvata lapsi sille tielle, jota hänen on kulkeminen”, Valkeus, tammikuu 1994, s. 56–57.)

Kuva
young tree with support

Pyydä jotakuta lukemaan Alman neuvo Helamanille jakeessa Alma 37:35, ja keskustelkaa siitä, kuinka tämä jae liittyy presidentti Hinckleyn kokemukseen puun kanssa. (Alma 37:35 on pyhien kirjoitusten hallittava kohta. Voisit merkitä sen selvästi erottuvalla tavalla, jotta pystyt tulevaisuudessa löytämään sen helposti.)

Kehota niitä, joita opetat, esittämään periaate, jossa tiivistyy jae Alma 37:35. (Se voisi olla jotakin tähän tapaan: Meidän tulee oppia nuoruudessamme pitämään Jumalan käskyt.) Voisit esittää yhden tai useampia seuraavista kysymyksistä:

  • Miten arvelette, että ihmisten elämään vaikuttaa se, jos he jo nuorena oppivat pitämään Jumalan käskyt?

  • Millä tavoin käskyjen pitäminen jo nuorena on vaikuttanut teihin?

  • Tuleeko teille mieleen joku, jota on siunattu loppuelämänsä ajan sen vuoksi, että hän jo nuorena oppi noudattamaan käskyjä? Kuinka tätä henkilöä on siunattu?

Pyydä jotakuta lukemaan ääneen Alma 37:36–37, ja pankaa merkille, mitkä erityiset neuvot voisivat auttaa käskyjen pitämisessä. Esitä seuraavien kaltaisia kysymyksiä:

  • Kuinka näiden neuvojen noudattaminen päivittäin voisi auttaa teitä pitämään käskyt?

  • Millä tavoin te pyritte laittamaan Herran ensimmäiselle sijalle ajatuksissanne ja toimissanne? Kuinka voisitte tulla vielä paremmiksi?

  • Mitä lupauksia annetaan niille, jotka rukoilevat usein?

Lausu todistuksesi siitä, kuinka neuvon kysyminen Herralta on auttanut sinua pitämään käskyt. Kehota niitä, joita opetat, noudattamaan Alman sanoja neuvon kysymisestä Herralta.

Oppiaihe 2 – Alma 37:38–45

Kuva
Liahona

Kysy niiltä, joita opetat, tietävätkö he sen suunnannäyttäjän nimen, jonka Herra antoi Lehin perheelle ja joka auttoi heitä matkustamaan luvattuun maahan. Pyydä sitten jotakuta lukemaan Alma 37:38. Selitä, että Alma viittasi Liahonaan opettaakseen Helamanille tärkeän periaatteen siitä, kuinka Herra opastaa lapsiaan.

Pyydä niitä, joita opetat, vastaamaan seuraaviin kysymyksiin lukemalla annetut jakeet ja etsimällä niistä vastaus:

Selitä, että vertauskuvilla (ks. Alma 37:43, 45) viitataan johonkin suurempaan ajatukseen. Esimerkiksi Lehin perheen kuuliaisuus tai tottelemattomuus Liahonan ohjeille on vertauskuvana meidän valinnoistamme noudattaa Kristuksen sanoja tai olla noudattamatta niitä. Aivan kuten Lehin perhe saapui luvattuun maahan seuraamalla Liahonaa, mekin saamme iankaikkisen elämän, kun me noudatamme Kristuksen sanoja.

Pyydä jotakuta selittämään, mistä me voimme löytää Jeesuksen Kristuksen sanoja omaan elämäämme. (Mahdollisia vastauksia: pyhistä kirjoituksista, nykypäivän profeettojen sanoista, patriarkallisesta siunauksesta ja Hengen kehotuksista.)

Kysy: Mitä periaatteita Alma opetti Helamanille käyttämällä esimerkkinä Liahonaa? (Vastauksena voisi olla seuraavanlainen periaate: Jos otamme varteen Jeesuksen Kristuksen sanat, ne ohjaavat meidät saamaan iankaikkisen elämän.) Voisit lausua oman todistuksesi siitä, että Herran sanojen kuunteleminen ja noudattaminen tuovat suuria siunauksia meidän elämäämme.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi muutama virke, joissa kuvailet, mitä olet oppinut tutkimalla sitä oppiaihetta, jonka päätit opettaa.

  2. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi seuraavaa: Olen päättänyt opettaa oppiaiheessani kohtaa Alma 37: (kirjoita ne jakeet, jotka aiot opettaa). Aion opettaa (kirjoita, ketä aiot opettaa) (kirjoita päivämäärä, jolloin olet varautunut opettamaan tämän oppiaiheen).

Kuva
scripture mastery icon
Pyhien kirjoitusten hallinta – Alma 37:35

Merkitse Alma 37:35. Yritä opetella tämä jae ulkoa. Lausu tai lue se sitten isälle tai äidille tai jollekulle muulle luotettavalle aikuiselle. Esitä tälle henkilölle seuraavat kysymykset:

  • Kuinka kuuliaisuus Jumalan käskyille on auttanut sinua omassa elämässäsi?

  • Minkä sellaisen neuvon antaisit minulle, joka voisi auttaa minua olemaan viisaampi nuoruudessani?

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi, mitä opit henkilöltä, jonka kanssa puhuit jakeesta Alma 37:35.

  2. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvun Alma 37 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni: