Seminaari
Viikko 23: Päivä 4, Helaman 15–16


Viikko 23: Päivä 4

Helaman 15–16

Johdanto

Kun Samuel Lamanilainen puhui nefiläisille muurin harjalta Sarahemlassa, hän profetoi, että mikäli nefiläiset eivät tekisi parannusta, Jumala hävittäisi heidät kokonaan (ks. Hel. 15:17). Hän julisti, että lamanilaisista oli tullut vanhurskaampia kuin nefiläisistä ja että Herra pidentäisi lamanilaisten elinajan. Jotkut nefiläiset uskoivat Samuelin opetuksiin, ja Nefi kastoi heidät. Muut, jotka eivät uskoneet Samuelia, yrittivät surmata hänet. Jumalan voima suojeli häntä, ja hän palasi omaan maahansa.

Helaman 15

Samuel varoittaa nefiläisiä ja selittää, miksi lamanilaisista on tullut lupauksen kansa

Seuraavassa on kahden nuoren miehen kuvitteelliset tilanteet:

Eräs nuori mies kasvoi kodissa, jossa vanhemmat eivät olleet Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon jäseniä eivätkä tähdentäneet Jeesuksen Kristuksen opetuksia. He antoivat teini-ikäisen poikansa juoda alkoholia, ja tätä tapaa hän jatkoi yliopistossa. Myöhemmin hän tapasi myöhempien aikojen pyhiin kuuluvat lähetyssaarnaajat. Tavattuaan lähetyssaarnaajat muutaman kerran hän lupasi luopua alkoholista. Muutama päivä myöhemmin hän oli erään ystäväjoukon seurassa. He tarjosivat hänelle alkoholijuomaa.

Eräs toinen nuori mies varttui myöhempien aikojen pyhiin kuuluvassa perheessä. Hänen vanhempansa pitivät perheiltoja ja perheen yhteisiä pyhien kirjoitusten tutkimishetkiä säännöllisesti. Hän omaksui tavan tutkia pyhiä kirjoituksia ja pitää henkilökohtaiset rukoukset päivittäin. Hän osallistui Alkeisyhdistykseen, palveli Aaronin pappeuden koorumeissa ja suoritti seminaarin. Hän tunsi ja ymmärsi Jeesuksen Kristuksen evankeliumin ja Jumalan käskyt. Opiskellessaan yliopistossa hän sai uusia ystäviä. Eräänä iltana jotkut ystävät tarjosivat hänelle alkoholijuomaa.

Mieti, minkä tasoista hengellistä vahvuutta voitaisiin odottaa kummaltakin näiltä kahdelta nuorelta mieheltä heidän tilanteissaan ja kuinka se on verrattavissa lamanilaisiin ja nefiläisiin, joista olet lukenut luvussa Hel. 15.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Mikä oli jakeiden Hel. 15:3, 17 mukaan nefiläisten hengellinen tila?

    2. Mikä oli jakeiden Hel. 15:4–8 mukaan lamanilaisten hengellinen tila?

Vaikka lamanilaisilla oli pitkä jumalattomuuden historia ”isiensä perinteiden pahuuden tähden”, niin kun he tulivat tuntemaan totuuden, he tekivät parannuksen ja heistä tuli ”vahvoja ja lujia uskossa” (Hel. 15:4, 8). Nefiläiset puolestaan täyttyivät ylpeydellä ja hylkäsivät evankeliumin totuudet.

Lue huolellisesti Hel. 15:7–8 ja täytä seuraavan virkkeen tyhjät kohdat: Totuuden tunteminen ja usko pyhiin kirjoituksiin johdattavat ja , mikä saa aikaan ; sen vuoksi kaikki, jotka pääsevät tähän, ovat .

Kun lamanilaiset tulivat tuntemaan totuuden tutkimalla pyhiä kirjoituksia ja uskomalla niihin, heissä kasvoi usko Jeesukseen Kristukseen ja heidät johdatettiin parannukseen. He kokivat sydämenmuutoksen, ja heistä tuli vahvoja ja lujia uskossa.

Kuva
young man writing in journal
  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus toiseen tai kumpaankin seuraavista kysymyksistä:

    1. Milloin se, että olet tutkinut pyhiä kirjoituksia, on auttanut sinua tekemään tarvittavia muutoksia elämässäsi?

    2. Millä tavoin mielestäsi tapa tutkia pyhiä kirjoituksia uskollisesti voi auttaa ihmistä kokemaan sydämenmuutoksen?

Samuelin opetukset auttavat meitä ymmärtämään, miten tärkeää on pysyä uskollisena sille tiedolle ja uskolle, jonka olemme saaneet. Lue Hel. 15:14–17 ja pane merkille ilmauksia, jotka viittaavat seuraavaan evankeliumin periaatteeseen: Jos ihmiset evankeliumin täyteyden saatuaan muuttuvat epäuskoisiksi, heidän osakseen tulee suurempi tuomio. Voisit kirjoittaa tämän totuuden pyhiin kirjoituksiisi kyseisten jakeiden viereen. Voisit myös kirjoittaa pyhien kirjoitustesi marginaaliin rinnakkaisviitteeksi OL 82:3.

Miten tämä periaate soveltuu sinun elämääsi? Onko sinulla ollut tilanteita, jolloin olet tietoisesti toiminut vastoin sitä, minkä olet tiennyt olevan totta? Mitä sinun täytyy tehdä vahvistaaksesi uskoasi Vapahtajaan, tehdäksesi parannuksen sekä ollaksesi vahva ja luja evankeliumin totuuksille?

Helaman 16

Ne, jotka uskovat Samuelia, ottavat kasteen, kun taas toiset paaduttavat sydämensä

Mieti, miten yleensä suhtaudut elävien profeettojen ja apostolien sanoihin. Nefiläisille annettiin tilaisuus ottaa vastaan lamanilaisprofeetta Samuelin sanat. Tutki jakeita Hel. 16:1–7 ja täydennä oppimasi avulla seuraavaan taulukkoon, ketkä ihmiset uskoivat Samuelia ja kuinka nefiläiset suhtautuivat hänen sanoihinsa.

Helaman 16

Uskoiko tämä nefiläisten ryhmä?

Kuinka nämä ihmiset suhtautuivat profeetta Samuelin sanoihin?

Kyllä

Ei

Jae 1

Jae 2

Jakeet 3–5

Jakeet 6–7

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Miksihän jotkut nuoret saattaisivat suuttua ja hylätä profeettojen neuvot nykyään?

    2. Milloin olet nähnyt jonkun päättävän seurata profeetan neuvoa, vaikka muut ovat hylänneet sen?

    3. Milloin sinä olet päättänyt seurata profeetan neuvoa, vaikka muut ympärilläsi ovat hylänneet sen?

    4. Mitä opit profeettojen sanoista kohdan Hel. 16:13–14 perusteella?

Kuva
Presidentti Ezra Taft Benson

Pohdi presidentti Ezra Taft Bensonin seuraavaa lausumaa siitä, kuinka maailman ihmiset suhtautuvat nykypäivän profeettoihin: ”Profeetta ei välttämättä ole suosittu maailmassa eikä maailmallisten ihmisten keskuudessa. Kun profeetta esittää totuuden, se jakaa ihmiset. Sydämeltään vilpittömät ottavat vaarin hänen sanoistaan, mutta jumalattomat joko jättävät hänet vaille huomiota tai taistelevat häntä vastaan. Kun profeetta huomauttaa maailman synneistä, niin maailmalliset ihmiset haluavat joko sulkea profeetan suun tai menetellä niin kuin profeettaa ei olisi olemassakaan, sen sijaan että tekisivät parannuksen synneistään. Suosio ei ole milloinkaan totuuden mitta. Moni profeetta on saanut surmansa tai hänet on karkotettu. Herran toisen tulemisen lähestyessä ja maailman ihmisten muuttuessa entistä jumalattomammiksi voitte odottaa, että profeetta on heidän keskuudessaan yhä vähemmän suosittu.” (Ks. ”Profeetan seuraaminen – 14 perusasiaa”, Valkeus, kesäkuu 1981, s. 6.)

Lue Hel. 16:16–21, niin saat selville, kuinka epäuskoiset perustelivat sitä, että he hylkäsivät profetioiden täyttymisen ja taivaasta annetut merkit. Voisit ehkä merkitä pyhiin kirjoituksiisi, mikä näistä verukkeista tai profeettojen vastaisista väitteistä on mielestäsi yleisin meidän aikanamme.

Lue Hel. 16:23 ja kirjoita pyhiin kirjoituksiisi tai pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi, mikä seuraus tulee niiden osaksi, jotka hylkäävät Herran todistajat. Lausumasi voisi näyttää tämänkaltaiselta periaatteelta: Kun me hylkäämme Herran todistajat, me annamme Saatanan saada vallan sydämessämme.

Kuva
Presidentti Henry B. Eyring

Lue ensimmäisen presidenttikunnan jäsenen, presidentti Henry B. Eyringin seuraava lausunto ja merkitse hänen sanoistaan ne, jotka vahvistavat sen, mitä olet oppinut luvusta Hel. 16: ”Kun me hylkäämme Jumalalta tulevat neuvot, me emme ole riippumattomia ulkopuolisesta vaikutuksesta. Valitsemme vain toisen vaikutuksen. Hylkäämme turvan, jonka voimme saada täydellisesti rakastavalta, kaikkivoivalta, kaikkitietävältä taivaalliselta Isältä, jonka ainoana tarkoituksena, kuten Hänen rakkaalla Pojallaankin, on suoda meille iankaikkinen elämä, antaa meille kaikki, mitä Hänellä on, ja tuoda meidät perheinä takaisin kotiin Hänen rakastavaan syliinsä. Kun me hylkäämme Hänen neuvonsa, me valitsemme toisen voiman vaikutuksen, voiman, jonka tarkoituksena on tehdä meistä kurjia ja jonka vaikuttimena on viha. Meillä on Jumalan lahjana tahdonvapaus. Se ei tarkoita pysymistä vaikutuksista vapaana, vaan se on luovuttamaton oikeus antautua sen voiman vaikutukseen, kumman valitsemme.” (Ks. ”Turvalliset neuvot”, Valkeus, heinäkuu 1997, s. 24.)

Mitä presidentti Eyringin sanojen mukaan tapahtuu, kun me hylkäämme Jumalan vaikutuksen omassa elämässämme? Miksi on tärkeä ymmärtää, että kun me hylkäämme Jumalan vaikutuksen, me tulemme Saatanan vaikutuspiiriin?

Mieti, oletko jollakin tavoin kovettanut sydäntäsi profeettojen ja apostolien antamia neuvoja vastaan. Voi olla hyödyllistä käydä läpi kirjasta Nuorten voimaksi, kun mietit, mitä he opettavat ja kuinka otat vastaan heidän neuvojaan. Päätä, mitä aiot tehdä tänään ollaksesi vahva ja luja evankeliumin mukaan elämisessä ja Herran profeettojen neuvojen kuuntelemisessa.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvut Hel. 15–16 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni: