Seminaari
Viikko 10: Päivä 3, Enos


Viikko 10: Päivä 3

Enos

Johdanto

Pohdiskeltuaan isänsä sanoja Enos rukoili anteeksiantoa ja sai syntinsä anteeksi. Sitten hän rukoili nefiläisten ja lamanilaisten hengellisen hyvinvoinnin puolesta ja teki koko elämänsä ajan työtä heidän pelastumisekseen.

Enos 1–8

Pohdiskeltuaan isänsä sanoja Enos rukoilee anteeksiantoa ja saa syntinsä anteeksi

Lue En. 1, 3 ja pane merkille, mikä vaikutus Jaakobilla oli Enosiin. Vaikka Enosin isä ja isoisä olivat profeettoja, hänen täytyi silti kokea Jeesuksen Kristuksen sovituksen voima omakohtaisesti.

Mieti tilannetta, jolloin olet tuntenut olevasi hyvin nälkäinen. Ympyröi alla olevasta luettelosta sanoja, jotka kuvaavat sitä, mitä tunnet ollessasi nälkäinen.

  • tyhjä

  • heikko

  • tyytymätön

  • nälkiintynyt

  • kipu

  • halu

  • tarve

Korosta ilmaus ”minun sielullani oli nälkä” (En. 4). Mitä tämä ilmaus mielestäsi tarkoittaa?

Ilmaus ”minun sielullani oli nälkä” saattaa pitää sisällään tuntemuksia kuten hengellinen tyhjyys tai kipu tai halu täyttyä hengellisesti. Enos kirjoitti tilanteesta, jolloin hän koki tätä hengellistä nälkää. Hän kirjoitti, että hänen isänsä sanat painuivat syvälle hänen sydämeensä (ks. En. 3). Kun hän muisteli niitä sanoja, hän tunsi haluja, jotka saivat hänet toimimaan uskossa. Hänen uskoa ilmentävät tekonsa saivat aikaan muutoksia hänen elämässään ja toivat siunauksia Herralta.

Kuva
Enos rukoilee
  1. Aloita tehtäväsarja, joka auttaa sinua ymmärtämään Enosin kokemusta ja yhdistämään sen omaan elämääsi, jakamalla pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjasi kokonainen sivu kuuteen osaan ja nimeämällä kukin osa seuraavasti:

Mitä Enos halusi:

Mitä minä haluan:

Mitä Enos teki:

Mitä minun pitää tehdä:

Mitä Enos koki:

Minun kokemukseni:

  1. Lue En. 2–3 ja pane kummastakin jakeesta merkille ilmauksia, jotka osoittavat, mitä Enos halusi saada elämäänsä. Kirjoita nämä ilmaukset pyhien kirjoitusten tutkimis-päiväkirjassasi olevan taulukon osaan nimeltä ”Mitä Enos halusi”.

Enosin halu saada syntinsä anteeksi auttaa meitä ymmärtämään, mitä hän tarkoitti jakeessa En. 4, kun hän kirjoitti: ”Minun sielullani oli nälkä.” Sen lisäksi että Enos halusi anteeksiantoa, hän halusi iankaikkista elämää ja pyhien iloa (ks. En. 3). Hän halusi tuntea sitä onnea, joka tulee siitä, että on kelvollinen olemaan Herran ja muiden kanssa, jotka ovat vanhurskaita.

  1. Mieti, onko sinulla samanlaisia hengellisen nälän tuntemuksia, joita Enos kuvaili. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjassasi olevan taulukon osaan nimeltä ”Mitä minä haluan” joistakin niistä hengellisistä asioista, joita sinä haluat elämääsi.

Enosin halut saivat hänet osoittamaan uskoaan ja toimimaan. Etsi jakeesta En. 2 sana, jota Enos käytti kuvaillakseen ponnistelujaan, ja merkitse se. Huomaa, ettei Enos kamppaillut Jumalan kanssa vaan Jumalan edessä rukouksessa. Tämä merkitsee henkistä ja hengellistä kamppailua, jota käymme osoittaaksemme taivaalliselle Isälle toiveidemme vilpittömyyden ja halukkuutemme tehdä parannusta tekemällä tarvittavat muutokset elämässämme. Jakeeseen En. 4 Enos kirjoitti joitakin yksityiskohtia, jotka kuvailevat hänen kamppailuaan.

  1. Lue En. 4 ja merkitse asiat, joita Enos teki osoittaakseen, että hän oli vilpitön pyrkiessään saamaan syntinsä anteeksi. Kirjoita huomaamasi asiat pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjassasi olevan taulukon osaan nimeltä ”Mitä Enos teki”.

Sana anominen jakeessa En. 4 tarkoittaa sitä, että pyytää nöyrästi ja suurta halua tuntien. Meidän rukouksemme eivät ole kenties yhtä pitkiä kuin Enosin, mutta niiden on oltava vilpittömiä.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjassasi olevan taulukon osaan nimeltä ”Mitä minun pitää tehdä” ajatuksiasi siitä, kuinka sinä voit osoittaa Herralle vilpittömyytesi, kun rukoilet ja tavoittelet Hänen hengellisiä siunauksiaan.

  2. Enosin uskolliset ja vilpittömät pyrkimykset johtivat suuriin siunauksiin hänen elämässään. Lue En. 5–8 ja merkitse, mitä Enos koki. Kirjoita nämä kokemukset pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjassasi olevan taulukon osaan nimeltä ”Mitä Enos koki”. Kun luet jakeet En. 5 ja 6, huomaa, mistä Enos tiesi saaneensa anteeksi. Ääni, joka mainitaan jakeessa 5, oli ääni, joka tuli Enosin mieleen (ks. En. 10).

Kohdassa En. 7–8 opetetaan, että kun me osoitamme uskoa Jeesukseen Kristukseen, meidän syntimme voidaan antaa anteeksi ja meidät voidaan tehdä puhtaiksi. Meidän halumme tulla paremmiksi, meidän vilpittömät rukouksemme ja meidän pyrkimyksemme tehdä parannusta ovat tapoja, joilla voimme osoittaa uskoa Jeesukseen Kristukseen.

Presidentti Dieter F. Uchtdorf ensimmäisestä presidenttikunnasta on selittänyt, kuinka meidän syyllisyytemme voidaan pyyhkiä pois, kun osoitamme uskoa Jeesukseen Kristukseen ja teemme parannuksen synneistämme:

Kuva
Presidentti Dieter F. Uchtdorf

”Kun olemme todella tehneet parannuksen, Kristus ottaa pois syntiemme aiheuttaman syyllisyyden taakan. Voimme tietää, että olemme saaneet anteeksi ja meidät on tehty puhtaiksi. Pyhä Henki todistaa sen meille: Hän on Pyhittäjä. Mikään muu todistus anteeksiannosta ei voi olla suurempi.

[Herra] julisti myös: ’Katso, se, joka on tehnyt parannuksen synneistään, se saa anteeksi, enkä minä, Herra, muista niitä enää’ (OL 58:42).

Saatana yrittää saada meidät uskomaan, ettei meidän syntejämme ole annettu anteeksi, koska me voimme muistaa ne. Saatana on valehtelija; hän yrittää hämärtää näkemyksemme ja johdattaa meidät pois parannuksen ja anteeksiannon polulta. Jumala ei luvannut, että me emme muistaisi syntejämme. Niiden muistaminen auttaa meitä välttämään samojen virheiden tekemistä uudelleen. Jos kuitenkin pysymme totisina ja uskollisina, syntiemme muisto hälvenee ajan myötä. Se tapahtuu osana tarvittavaa paranemisen ja pyhittämisen prosessia.” (Ks. ”Kohta, josta on vielä turvallista palata”, Liahona, toukokuu 2007, s. 101.)

Sinun on helpompi soveltaa presidentti Uchtdorfin sanoja, kun mietiskelet seuraavia kysymyksiä: Milloin olet tuntenut, että Herra on antanut sinulle anteeksi syntisi? Mistä olet tiennyt, että olet saanut anteeksi? Oletko viime aikoina tuntenut Herran anteeksiantoa?

  1. Kun olet pohdiskellut yllä olevia kysymyksiä, kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjassasi olevan taulukon osaan nimeltä ”Minun kokemukseni” oma kokemuksesi, jolloin olet tuntenut saavasi anteeksi. Tai voisit kirjoittaa siitä, mitä toivot kokevasi, kun osoitat uskoa Jeesukseen Kristukseen.

Enos 9–27

Enos rukoilee nefiläisten ja lamanilaisten puolesta ja tekee muiden kanssa työtä heidän pelastumisekseen

Kuva
concentric circles

Tämä kuvio havainnollistaa Enosin rukousta. Ensin hän rukoili itsensä puolesta, ja sitten hän laajensi rukoukset koskemaan muita. Lue En. 9–10 ja merkitse pyhiin kirjoituksiisi, keiden puolesta Enos rukoili seuraavaksi. Lue En. 11–14 ja merkitse, keiden puolesta Enos rukoili kolmanneksi.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus seuraavaan kysymykseen: Mikä Enosin rukouksessa lamanilaisten puolesta tekee sinuun vaikutuksen, kun ajattelet hänen kuvaustaan heidän aikeistaan kohdassa En. 14?

Enosin esimerkki opettaa meille, että kun me pääsemme osallisiksi Jeesuksen Kristuksen sovituksen siunauksista, me pyrimme auttamaan muita saamaan pelastuksen. Jotta sinun on helpompi muistaa tämä totuus, voisit kirjoittaa presidentti Howard W. Hunterin seuraavan lausuman kokonaan tai osittain pyhien kirjoitustesi marginaaliin:

Kuva
Presidentti Howard W. Hunter

”Aina kun koemme sovituksen siunaukset elämässämme, emme voi olla tuntematta huolta veljiemme hyvinvoinnista. – –

Suurenmoinen osoitus ihmisen henkilökohtaisesta kääntymyksestä on halu kertoa evankeliumista muille.” (Ks. Saarnatkaa minun evankeliumiani, 2005, s. 13.)

Lue En. 19–20, 26 ja merkitse sanat ja ilmaukset, jotka osoittavat, että Enos oli vilpitön siinä, mitä hän halusi nefiläisille ja lamanilaisille rukoiltuaan heidän puolestaan.

Lue En. 27 ja pane merkille todisteita ilosta, jota Enos koki ponnisteluistaan, sekä hänen saamastaan iankaikkisen elämän varmuudesta.

  1. Jotta sinun on helpompi toteuttaa sitä, mitä olet oppinut tässä oppiaiheessa, päätä, millä yhdellä tai useammalla tavalla sinä voit noudattaa Enosin esimerkkiä. Valitse yksi alla olevista lausumista ja täydennä se pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi:

    1. Enosin tavoin minäkin haluan saada syntini anteeksi. Osoitan Herralle, että tämä haluni on vilpitön, kun…

    2. Enosin tavoin haluan auttaa perheeni jäseniä ja ystäviäni tulemaan Jeesuksen Kristuksen luokse. Yksi henkilö, jota pyrin auttamaan, on (henkilön nimi). Pyrin auttamaan tätä henkilöä siten, että…

    3. Enos rukoili lamanilaisten puolesta, joita voitiin pitää hänen vihollisinaan. Enosin tavoin haluan osoittaa Herran rakkautta niitä kohtaan, jotka ovat minua kohtaan epäystävällisiä. Yksi tapa tehdä niin on…

Pyri saavuttamaan se, mitä olet kirjoittanut pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi. Kun osoitat uskoa Jeesuksen Kristuksen sovitukseen ja teet parannuksen, voit kokea anteeksiantoa, iloa ja suurempaa halua auttaa muita.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut Enosin kirjan ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni: