Seminaari
Viikko 2: Päivä 4, 1. Nefi 5–6; 9


Viikko 2: Päivä 4

1. Nefi 5–6, 9

Johdanto

Profeetta Lehin vaimo Saria pelkäsi, etteivät heidän poikansa palaisi Jerusalemista. Lehi lohdutti häntä ilmaisemalla uskonsa Herraan. Kun heidän poikansa palasivat turvallisesti pronssilevyt mukanaan, Saria sai vahvemman todistuksen siitä, että Jumalan käsi ohjasi ja varjeli heidän perhettään. Kun Lehi tutki pronssilevyjä, ”hän täyttyi Hengellä ja alkoi profetoida jälkeläisistään” (1. Nefi 5:17). Kun tutkit tätä oppiaihetta, mieti omia pyhien kirjoitusten tutkimishetkiäsi ja sitä, mitä voit tehdä saadaksesi voiman, joka tulee Jumalan sanan tutkimisesta.

1. Nefi 5:1–9

Lehin pojat palaavat turvallisesti perheensä luo erämaahan

Matka Jerusalemiin ja takaisin vei Nefiltä ja hänen veljiltään luultavasti muutamia viikkoja. Mieti aikaa, jolloin veli, sisko, isä tai äiti tai joku muu tuntemasi henkilö on lähtenyt kotoa pitkäksi aikaa – esimerkiksi lähetystyöhön, opiskelemaan tai asepalvelukseen. Mitä huolia tai murheita sinulla (tai isällä tai äidillä) on ollut, kun olet ollut (tai he ovat olleet) pitkän aikaa erossa rakkaistasi? Lue 1. Nefi 5:1–3 ja pane merkille, mitä huolenaiheita Saria ilmaisi Lehille siitä, että heidän poikansa olivat palanneet Jerusalemiin.

Tutki jakeita 1. Nefi 5:4–6 ja pane merkille, kuinka Lehi vastasi Sarian huolenaiheisiin.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi omin sanoin, mitä Lehi vastasi vaimolleen.

Mieti seuraavia kysymyksiä:

  • Mikä Lehin tavassa vastata Sarian huolenaiheisiin tekee sinuun vaikutuksen?

  • Kuinka Lehin sanat osoittavat sitä uskoa ja rohkeutta, jota hän oli saanut Jumalan hänelle antamista ilmoituksista?

Mikä vaikutus jakeen 1. Nefi 5:6 mukaan Lehin todistuksella oli Sariaan?

Me voimme oppia tästä Lehin ja Sarian kokemuksesta kaksi totuutta: Herra voi siunata meitä varmuudella, kun noudatamme Hänen antamaansa innoitusta, ja me voimme lohduttaa ja vahvistaa toisia, kun ilmaisemme uskomme Jumalaan.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tilanteesta, jolloin olet tuntenut Jumalan lohdullisen vakuutuksen vaikeana hetkenä, lausunut todistuksesi lohduttaaksesi ja vahvistaaksesi jotakuta toista tai saanut lohtua tai vahvistusta jonkun muun uskon sanoista.

Lue 1. Nefi 5:7–9 ja pane merkille, mikä vaikutus tällä kokemuksella oli Sarian uskoon.

  • Mitä Saria oppi tästä kokemuksesta?

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus seuraavaan kysymykseen: Kuinka Sarian todistus kohdassa 1. Nefi 5:8 muistuttaa Nefin todistusta kohdassa 1. Nefi 3:7?

1. Nefi 5:10–22

Lehi tutkii pronssilevyjä

Nefi ja hänen veljensä olivat pronssilevyt hankkiakseen panneet henkensä alttiiksi, uhranneet perheen rikkaudet, kulkeneet pitkän matkan ja saaneet jumalallista varjelusta matkallaan. Jos sinä kuuluisit Lehin perheeseen, kuinka heidän ponnistelunsa olisivat vaikuttaneet sinun tapaasi suhtautua pronssilevyjen sisältämien asioiden tutkimiseen?

Kun pojat olivat turvallisesti palanneet, Lehi alkoi tutkia pronssilevyjen sisältöä. Lue 1. Nefi 5:11–14 ja alleviivaa, mitä pronssilevyt sisälsivät.

Lue 1. Nefi 5:17–20 ja pane merkille, kuinka pronssilevyjen tutkiminen vaikutti Lehiin. Kuinka täydentäisit seuraavan periaatteen sen pohjalta, mitä opit näistä jakeista (ks. 1. Nefi 5:17)? Kun tutkimme pyhiä kirjoituksia, me voimme

Vanhin Robert D. Hales kahdentoista apostolin koorumista on vahvistanut tämän totuuden:

”Kun me haluamme puhua Jumalalle, me rukoilemme. Ja kun me haluamme Hänen puhuvan meille, me tutkimme kirjoituksia, sillä Hänen sanansa puhutaan Hänen profeettojensa kautta. Sitten Hän opettaa meitä, kun kuuntelemme Pyhän Hengen kuiskauksia.

Ellette ole kuulleet Hänen äänensä puhuvan teille viime aikoina, palatkaa uusin silmin ja uusin korvin pyhien kirjoitusten pariin. Ne ovat hengellinen pelastusköytemme.” (”Pyhät kirjoitukset – Jumalan voima, joka tuo meille pelastuksen”, Liahona, marraskuu 2006, s. 27.)

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tilanteesta, jolloin olet tutkinut pyhiä kirjoituksia ja tuntenut Herran Hengen.

Lue 1. Nefi 5:21–22 ja pane merkille, miksi levyt olivat Lehille ja hänen perheelleen suuriarvoiset.

Ota esiin laulu ”Kun mä sanaas tutkin, Herra” (MAP-lauluja, 167) ja huomaa, mitä siunauksia voi tulla tutkimalla pyhiä kirjoituksia. Mieti sitä, kuinka luet päivittäin pyhiä kirjoituksia. Kuinka voisit kehittyä pyhien kirjoitusten tutkimisessasi?

On viisasta tutkia pyhiä kirjoituksia, kun kuljemme kuolevaisuuden – oman erämaamme – halki. Muista, että pronssilevyt saatiin uskon ja uhrauksen kautta ja että ilman pronssilevyjä Lehi ja hänen perheensä eivät olisi saaneet tarvittavia siunauksia matkallaan (ks. 1. Nefi 5:22). Kun tutkit pyhiä kirjoituksia, voit täyttyä Herran Hengellä sekä saada voimaa ja uskoa pitää Hänen käskynsä.

1. Nefi 6:1–6

Nefi kirjoittaa saadakseen kaikki ihmiset tulemaan Jeesuksen Kristuksen luokse

Valitse kotoasi jokin kirja tai ajattele jotakin sinulle tuttua kirjaa. Minkä arvelet olleen kirjoittajan tarkoitus, kun hän kirjoitti sen kirjan? Kuinka kirjoittajan tarkoituksen tunteminen auttaa sinua, kun luet?

Lue 1. Nefi 6:3–6 ja alleviivaa Nefin tarkoitus aikakirjansa kirjoittamiseen. Ilmaus ”Abrahamin Jumala ja Iisakin Jumala ja Jaakobin Jumala” (ks. jae 4) viittaa Jehovaan, joka on Jeesus Kristus. Nefin tarkoitusta jatkoivat kaikki ne, joiden kirjoituksia on Mormonin kirjassa: yhtenä Mormonin kirjan tarkoituksena on saada kaikki ihmiset tulemaan Jeesuksen Kristuksen luokse.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi kuvaus siitä, kuinka sen ymmärtäminen, mikä tarkoitus Nefillä oli kirjoittaessaan aikakirjaansa, vaikuttaa siihen, kuinka tutkit Mormonin kirjaa.

Kuva
Nefi valmistaa levyjä

1. Nefi 9

Nefi valmistaa kahdet levyt

Luvussa 1. Nefi 9 (ks. myös luku 6) Nefi selittää, että häntä käskettiin valmistamaan kaksi aikakirjakokoelmaa – nämä tunnetaan nimityksillä Nefin pienet levyt ja Nefin isot levyt. Pienten levyjen oli määrä sisältää hänen kansansa pyhä historia – profeettojen palvelutyö ja Herran ilmoitukset – ja isojen levyjen oli määrä sisältää maallinen historia (ks. 1. Nefi 9:2–4). Nefi käytti nimityksiä ”nämä levyt” ja ”toiset levyt” viitatessaan niihin kaksiin levyihin, jotka Herra käski hänen valmistaa. Kirjoita pyhien kirjoitustesi marginaaliin luvun 1. Nefi 9 kohdalle seuraavanlainen huomautus, jotta se auttaa sinua muistamaan, mihin levyihin Nefi viittaa: ”nämä levyt” = pienet levyt (pyhät); ”toiset levyt” = isot levyt (maalliset).

Kun tutkit Mormonin kirjaa, opit ymmärtämään, miksi Nefi piti kahta aikakirjaa. Nefiä innoitettiin laatimaan pieniin levyihin lyhennelmä isänsä kertomuksesta (luvut 1. Nefi 1–8). Lähes 1 000 vuotta myöhemmin Herra ohjasi profeetta Mormonia sisällyttämään kultalevyihin Nefin pienet levyt (ks. Morm. s. 7). Kumpikaan miehistä ei tiennyt, miksi heidän piti tehdä se, mitä he tekivät (ks. 1. Nefi 9:5), mutta he noudattivat Herran käskyä.

  1. Kun pyhiä kirjoituksia tutkiessasi luet lukua 1. Nefi 9, mietiskele sitä, miksi on tärkeää olla kuuliainen Herralle silloinkin, kun emme täysin ymmärrä Hänen syitään, ja kirjoita siitä pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi.

  2. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvut 1. Nefi 5–6 ja 9 sekä suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni: