Seminaari
Viikko 22: Päivä 2, Helaman 3–4


Viikko 22: Päivä 2

Helaman 3–4

Johdanto

Sinä aikana, jota Helamanin kirjan alkuluvuissa kuvaillaan, nefiläiset nauttivat rauhan kausista ja kokivat kiistelyn aikoja. Rauhan aikana kymmeniä tuhansia nefiläisiä liittyi kirkkoon. Tämän suuren vaurauden ajan jälkeen nöyremmät kirkon jäsenet kasvoivat uskossaan huolimatta siitä, että ne, joista oli tullut ylpeitä, vainosivat heitä. Koska monista nefiläisistä tuli jumalattomia, he menettivät kaikki etelänpuoleiset maansa lamanilaisille.

Helaman 3

Monia nefiläisiä muuttaa pohjoiseen, samalla kun kirkko menestyy jumalattomuuden ja vainon keskellä

Lue Hel. 3:1–2 ja pane merkille, ettei nefiläisten keskuudessa ollut usean vuoden aikana ”mitään kiistaa”. Lue nyt Hel. 3:3, 19 ja pane merkille sanoja ja ilmauksia, jotka osoittavat asioiden muuttuneen nefiläisten keskuudessa.

Kohdassa Hel. 3:4–16 selitetään, että kun nefiläisten keskuudessa syntyi kiistelyä, monet muuttivat pohjoiseen päin. Monista nefiläisistä tuli jumalattomia, ja he liittyivät lamanilaisiin.

Kiistelystä ja jumalattomuudesta huolimatta Helaman päätti elää toisin. Helaman palveli nyt nefiläisten ylituomarina sekä profeettana heidän keskuudessaan. Lue Hel. 3:20 ja pane merkille, kuinka Helamania kuvaillaan.

Mikä Helamanissa tekee sinuun vaikutuksen? Miksihän hän pysyi niin vahvana tänä kiistelyn ja jumalattomuuden kautena? Voisit merkitä sanan alati jakeessa Hel. 3:20.

Lue Hel. 3:22–26 ja merkitse, kuinka nefiläiset alkoivat muuttua parempaan suuntaan. Kuinka paljon ihmisiä liittyi kirkkoon?

Mormon käytti usein ilmauksia ”näin me voimme nähdä”, ”näin me näemme” ja ”me näemme” osoittaakseen totuuksia, joita hän halusi meidän oppivan. Jakeissa Hel. 3:27–30 näitä ilmauksia käytetään useaan kertaan, mikä osoittaa, että Mormon halusi meidän oppivan tärkeitä asioita. Lue Hel. 3:27–30 ja merkitse avainilmaukset sekä pane merkille, mitä asioita Mormon halusi meidän oppivan.

  1. Tee pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi seuraavat tehtävät:

    1. Kirjoita, mitä Mormon halusi sinun tietävän Jumalan sanasta kohdan Hel. 3:27–30 perusteella.

    2. Kirjoita, millä tavoin se, että olet tutkinut pyhiä kirjoituksia, on auttanut sinua välttämään jumalattomuutta ja pitänyt sinut polulla, joka johtaa sinua kohti Jumalaa.

Lue Hel. 3:32–34 ja huomaa, että jotkut kirkon jäsenet alkoivat vainota muita kirkon jäseniä. Vainoojat olivat ihmisiä, jotka sanoivat kuuluvansa kirkkoon mutta jotka itse asiassa olivat täynnä ylpeyttä eivätkä uskoneet kirkon opetuksiin. Heidän tekojensa vuoksi nöyrät kirkon jäsenet kärsivät monia ahdinkoja. Mieti, miten vaikeaa olisi käydä kirkossa ja kohdata vainoa muiden kirkon jäsenten taholta sen vuoksi, että olet päättänyt seurata Jumalan profeettoja ja noudattaa käskyjä.

Lue Hel. 3:35, niin saat tietää, kuinka uskolliset kirkon jäsenet toimivat kohtaamansa vainon ja ahdingon aikana.

  1. Sen pohjalta, mitä olet oppinut jakeesta Hel. 3:35, kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Kasvoiko vai vähenikö nöyrien kirkon jäsenten usko heidän ahdinkonsa aikana?

    2. Mitä sellaista nöyrät kirkon jäsenet tekivät, mikä vahvisti heidän uskoaan?

    3. Mitä siunauksia nämä kirkon jäsenet saivat?

Tutkimalla kohtaa Hel. 3:33–35 me voimme oppia, että kukin ihminen päättää, millä tavoin vaino ja ahdinko vaikuttavat häneen. Täydennä tämä virke sen pohjalta, mitä olet oppinut näistä jakeista: Vainosta ja koettelemuksista huolimatta meidän uskomme Jeesukseen Kristukseen voi kasvaa, kun me . (On lukuisia tapoja, joilla tämän virkkeen voi täydentää.) Voisit kirjoittaa täydentämäsi virkkeen pyhiin kirjoituksiisi kohdan Hel. 3:33–35 viereen.

  1. Jotta sinun on helpompi ymmärtää näiden jakeiden opetuksia, kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus kahteen seuraavista kysymyksistä tai niihin kaikkiin:

    1. Kuinka rukous tai paasto on auttanut sinua vainon tai koettelemuksen aikana?

    2. Mitä mielestäsi tarkoittaa se, että annat sydämesi Jumalalle?

    3. Milloin sinun uskosi Jeesukseen Kristukseen on kasvanut vainon tai koettelemuksen aikana?

Lue Hel. 3:36–37 ja pane merkille, millainen oli useimpien nefiläisten hengellinen tila siihen aikaan, kun Helaman kuoli.

Helaman 4

Herran Henki vetäytyy pois nefiläisistä, ja lamanilaiset valtaavat kaikki nefiläisten etelänpuoleiset maat

Kuten luvussa Hel. 4 kerrotaan, Helamanin kuoltua ylpeys ja kiistely nefiläisten keskuudessa saivat aikaan sen, että monet nefiläiset liittyivät lamanilaisiin. Lamanilaiset kävivät sotaa nefiläisiä vastaan. Lue Hel. 4:4–8 ja merkitse karttaan, minkä alueen arvelet lamanilaisten valloittaneen.

Kuva
Territory Map
  1. Jaa pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjasi sivu kahtia piirtämällä pystysuora viiva sivun keskelle. Kirjoita sivun vasemman puoliskon yläosaan Ilmauksia, jotka osoittavat, miten nefiläiset suhtautuivat ja mitä he tekivät. Kirjoita sivun oikean puoliskon yläosaan Ilmauksia, jotka osoittavat, mitä näiden tekojen vuoksi tapahtui. Lue Hel. 4:11–13, 21–26 ja kirjoita kummankin otsikon alle ainakin kolme ilmausta.

Yksi niistä tärkeistä periaatteista, joita opimme luvusta Hel. 4, on tämä: Ylpeys ja jumalattomuus erottavat meidät Herran Hengestä ja jättävät meidät oman voimamme varaan. Voisit kirjoittaa tämän periaatteen pyhiin kirjoituksiisi kohdan Hel. 4:23–25 viereen.

Nefiläisten kokemuksessa se, että he jäivät oman voimansa varaan, tarkoitti tavallisesti taistelujen häviämistä ja heidän maidensa menettämistä (ks. Hel. 4:25–26). Meidän elämässämme se, että jäämme oman voimamme varaan, voi tarkoittaa Hengen toveruuden menettämistä.

  1. Mieti, millaisia ”taisteluja” sinä kohtaat omassa elämässäsi, ja kirjoita yhdestä tai useammasta sellaisesta pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi. Kirjoita ainakin yksi asia, jonka voit tehdä säilyttääksesi Hengen toveruuden omassa elämässäsi. Kirjoita myös, mitä ajattelet siitä, miten tärkeää on, että sinulla on Hengen vaikutus elämässäsi auttamassa sinua kohtaamaan elämän taistelut Herran voimassa.

  2. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvut Hel. 3–4 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni: