Seminaari
Viikko 18: Päivä 2, Alma 30


Viikko 18: Päivä 2

Alma 30

Johdanto

Lamanilaisten kanssa käydyn suuren taistelun jälkeen Sarahemlan maahan vakiintui rauha. Tämän rauhan ajan keskellä mies nimeltä Korihor alkoi saarnata, ettei Kristusta tulisi. Hänen väärät opetuksensa johtivat ne, jotka uskoivat häntä, tekemään syntiä. Hän puhui kirkon johtajia vastaan väittäen, että nämä opettivat mielettömiä perimätietoja (ks. Alma 30:27). Korihor tuotiin Alman eteen, joka opetti hänelle, että kaikki todistaa Kristuksesta. Viimein Korihor tunnusti, että Perkele oli johdattanut hänen tekojaan.

Alma 30:1–29

Antikristus Korihor pilkkaa Kristuksen oppia

Kuvittele, että joku valmistaisi sinulle aterian. Se näyttäisi ja tuoksuisi herkulliselta, mutta kun söisit sen, tulisit hyvin kipeäksi. Mieti hetki, kuinka väärät opetukset saattaisivat olla samanlaista kuin se, että tarjotaan ruokaa, joka näyttää herkulliselta mutta onkin todellisuudessa myrkyllistä.

Olet aiemmin tutustunut antikristuksiin nimeltä Serem (ks. MK Jaak. 7) ja Nehor (ks. Alma 1). Muistathan, että yhden määritelmän mukaan antikristus on ”kuka tai mikä tahansa, joka vääristelee evankeliumin tosi pelastussuunnitelmaa ja vastustaa Kristusta avoimesti tai salaa” (PKO, ”Antikristus”, scriptures.lds.org/fi). Tänään saat tietoa eräästä toisesta miehestä, joka oli Kristuksen vihollinen ja jonka väärät opetukset pettivät muita ja johtivat heitä tekemään syntiä. Monet nykypäivän maailmassa käyttävät samanlaisia perusteluita kuin Korihor vastustaessaan niitä, jotka ilmaisevat uskovansa Jumalaan.

Korihor alkoi saarnata nefiläisten keskuudessa. Lue Alma 30:6, 12 ja pane merkille ilmauksia, jotka osoittavat Korihorin olleen antikristus.

Lue Alma 30:12–18 ja yhdistä Korihorin väärät opetukset niiden pohjalta tehtyihin päätelmiin.

Antikristus Korihorin vääriä opetuksia

Väärien opetusten pohjalta tehtyjä mahdollisia tulkintoja ja päätelmiä

  1. Alma 30:13–14

  1. Ellei sinulla ole konkreettista todistetta uskonnollisista totuuksista, sinun ei pitäisi uskoa Jeesukseen Kristukseen tai Hänen evankeliumiinsa. Ei ole mitään sellaista kuin henkilökohtainen ilmoitus Pyhän Hengen kautta.

  1. Alma 30:15

  1. Ei ole mitään sellaista kuin synti. Ei ole mitään yleismaailmallista mittapuuta sille, mikä on oikein tai väärin.

  1. Alma 30:16

  1. Ihmiset menestyvät pelkästään omien ponnistelujensa mukaisesti. Ihmisten asioissa ei tarvita mitään Jumalaa.

  1. Alma 30:17 (”jokaisen ihmisen kävi…”)

  1. Profeettojen ja pyhien kirjoitusten sanat eivät ole totta, joten sinun ei pidä uskoa näitä profetioita.

  1. Alma 30:17 (”eikä mikään, mitä ihminen teki…”)

  1. Ei ole mitään sellaista kuin syntien anteeksianto. Ei ole mitään tarvetta etsiä apua sovituksesta, koska ei ole olemassa sellaista kuin sovitus.

  1. Alma 30:18

  1. Kuoleman jälkeen ei ole mitään elämää, joten ei tarvitse kantaa huolta tämän elämän jälkeisestä tuomiosta.

(Tämän yhdistämistehtävän vastaukset ovat tämän oppiaiheen lopussa.)

Kohdassa Alma 30:18 opetetaan tämä periaate: Saatana käyttää vääriä oppeja houkutellakseen meitä tekemään syntiä.

Presidentti Boyd K. Packer, kahdentoista apostolin koorumin presidentti, on opettanut:

Kuva
Presidentti Boyd K. Packer

”Käyttäytymisemme ei ole kokonaan viettien ohjailemaa. Käyttäytyminen perustuu myös uskoon.

Usko syntyy ajattelutavoista tai opeista. Opit voivat olla hengellisiä tai maallisia, hyviä tai tuhoisia, oikeita tai vääriä. – –

Tosi opin ymmärtäminen muuttaa asenteita ja käyttäytymistä.” (Ks. ”Pienet lapset”, Liahona, tammikuu 1987, s. 12–13.)

  1. Valitse kaksi tai useampia niistä Korihorin vääristä opetuksista, jotka on lueteltu yhdistämistehtävän taulukossa. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi, mitä ovat oikeat opit, ja kerro, millä tavoin totuuden tunteminen vaikuttaa asenteisiisi ja käyttäytymiseesi.

Saatuaan menestystä Sarahemlan maassa Korihor meni Jersonin maahan saarnaamaan Ammonin kansalle. Lue Alma 30:19–20 ja selvitä, ottivatko he vastaan hänen väärät opetuksensa.

Ammonin kansaan kuuluvat ”olivat viisaampia kuin monet nefiläiset”, ja Ammon ”käski viedä hänet pois maasta” (Alma 30:20–21). Sen perusteella, mitä olet oppinut Ammonin kansasta, miksihän he eivät uskoneet Korihorin vääriä opetuksia?

Kohdassa Alma 30:21–29 kerrotaan, kuinka Korihor meni sitten Gideonin maahan, ”ja täällä hänellä ei ollut paljon menestystä” (Alma 30:21). Jakeissa Alma 30:24, 27 on joitakin Korihorin väitteitä kirkkoa ja sen opetuksia vastaan, ja seuraavassa on kaksi niistä: 1) ne, jotka uskovat Jumalaan, ovat orjuudessa, ja 2) uskonto vie pois vapaudet. Uskontojen vastustajat käyttävät yhä nykyään näitä väitteitä.

Presidentti Henry B. Eyring ensimmäisestä presidenttikunnasta on opettanut, että meidän uskomme Jumalaan antaa meille vapauden: ”Korihor väitti, kuten ihmiset ovat erheellisesti väittäneet aikojen alusta asti, että Jumalan palvelijoiden neuvon noudattaminen merkitsisi luopumista Jumalan antamista yksilön oikeuksista. Mutta väite on väärä, koska se vääristelee todellisuutta. Kun me hylkäämme Jumalalta tulevat neuvot, me emme ole riippumattomia ulkopuolisesta vaikutuksesta. Valitsemme vain toisen vaikutuksen. Hylkäämme turvan, jonka voimme saada täydellisesti rakastavalta, kaikkivoivalta, kaikkitietävältä taivaalliselta Isältä, jonka ainoana tarkoituksena, kuten Hänen rakkaalla Pojallaankin, on suoda meille iankaikkinen elämä, antaa meille kaikki, mitä Hänellä on, ja tuoda meidät perheinä takaisin kotiin Hänen rakastavaan syliinsä. Kun me hylkäämme Hänen neuvonsa, me valitsemme toisen voiman vaikutuksen, voiman, jonka tarkoituksena on tehdä meistä kurjia ja jonka vaikuttimena on viha. Meillä on Jumalan lahjana tahdonvapaus. Se ei tarkoita pysymistä vaikutuksista vapaana, vaan se on luovuttamaton oikeus antautua sen voiman vaikutukseen, kumman valitsemme.” (Ks. ”Turvalliset neuvot”, Valkeus, heinäkuu 1997, s. 24.)

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi, mitä suositat, että ihmisen tulee tehdä suojellakseen itseään Korihorin opetusten kaltaisiin vääriin opetuksiin uskomiselta.

Alma 30:30–60

Korihor vaatii Almalta merkkiä, ja hänet tehdään mykäksi Jumalan voimasta

Lopulta Korihor tuotiin Alman eteen. Lue Alma 30:30–31 ja pane merkille, mitä syytöksiä Korihor esitti Almaa ja muita kirkon johtajia vastaan. ”Elää ylellisyydessä kansan työllä” viittaa siihen, että Alma ja muut rikastuivat, koska palvelivat kirkossa. Mieti, mitä vastaisit seuraaviin kysymyksiin:

  • Miksi nämä syytökset ovat vääriä kirkon johtajista saamiesi kokemusten perusteella?

  • Jos sinä olisit ollut Alma, kuinka arvelisit vastanneesi Korihorin syytöksiin?

Lue Alma 30:32–35 ja ota selville, mitä Alma vastasi Korihorille. Mieti, kuinka olet nähnyt Alman vastauksen olevan totta, kun olet seurannut seurakuntasi johtohenkilöiden tai muiden ihailemiesi kirkon jäsenten elämää.

Mikäli mahdollista, pyydä jotakuta ystävää tai perheenjäsentä lukemaan kanssasi Alma 30:37–45. Toinen teistä lukee Alman sanat, ja toinen lukee Korihorin sanat. Kun luette, pane merkille, mitä Alma esitti todisteena Jumalan olemassaolosta. (Mikäli ei ole mahdollista, että joku lukee kanssasi, kuvittele lukiessasi, miten nämä kaksi miestä puhuvat vuorotellen.)

  1. Tee pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi seuraavat tehtävät:

    1. Kirjoita, mikä Alman esittämistä todisteista on erityisen merkityksellinen todiste sinulle Jumalan olemassaolosta ja miksi se on niin vahva todiste Hänen olemassaolostaan.

    2. Kirjoita muistiin ainakin kolme muuta todistetta, jotka olet nähnyt elämässäsi ja jotka osoittavat, ”että on olemassa Jumala” (Alma 30:44), ja selitä lyhyesti, kuinka kukin niistä on vahvistanut uskoasi Jumalaan.

Yksi opinkohta, joka on näissä opiskelemissasi jakeissa, on tämä: Kaikki todistaa siitä, että Jumala on Korkein Luoja. Mieti, mitä tapahtuu uskollesi, kun päätät panna merkille näitä todistuksia ja todisteita sekä muistaa ne.

Huomaa, mitä profeetta Alma teki, kun hän toimi Korihorin kanssa: hän oikaisi väärät opetukset (ks. Alma 30:32–35), hän todisti totuudesta (ks. Alma 30:37–39), hän siirsi todistustaakan Korihorille (ks. Alma 30:40–42) ja hän antoi todisteita Jumalan olemassaolosta (ks. Alma 30:44). Mitä voit oppia Alman esimerkin perusteella siitä, kuinka tulee toimia niiden kanssa, jotka väittelevät totuutta vastaan?

Kuva
Vanhin Jeffrey R. Holland

Toisinaan ainoa keino, jolla voimme puolustautua niitä vastaan, jotka hyökkäävät uskoamme vastaan, on se, että lausumme todistuksemme totuudesta. Tässä lähestymistavassa ei ole mitään hävettävää – Alma, Jumalan profeetta, käytti tätä lähestymistapaa Korihorin kanssa. Kuten vanhin Jeffrey R. Holland kahdentoista apostolin koorumista on selittänyt: ”Korihorin perustelut kuulostavat nykypäivän lukijasta hyvin ajankohtaisilta, mutta Alma käytti vastauksena ajatonta ja viime kädessä kiistatonta asetta – henkilökohtaisen todistuksen voimaa” (Christ and the New Covenant, 1997, s. 121).

Kuva
Alma and Korihor

Niistä monista todisteista eli merkeistä huolimatta, joita Alma esitti Korihorille todistaakseen Jumalan olemassaolon, Korihor pyysi vielä uutta merkkiä, ja hänet tehtiin mykäksi (ks. Alma 30:45–50). Lue Alma 30:51–53 ja pane merkille, miksi Korihor sanoi opettaneensa niin kuin oli opettanut.

Kun Korihor ei pystynyt enää opettamaan vääriä oppeja, hän myönsi, että oli opettanut vääriä ajatuksiaan, ”koska ne olivat mieleen lihalliselle mielelle” (Alma 30:53). Se, että jollakulla on ”lihallinen mieli”, viittaa siihen, että hän on keskittynyt maailmallisiin nautintoihin eli kehon himojen tyydyttämiseen. Ne, jotka uskoivat Korihorin opetuksia, luulivat, että he voisivat sortua fyysisiin ja aineellisiin asioihin ja ettei sillä olisi mitään seurauksia. Nämä käsitykset johtivat synnilliseen elämään (ks. Alma 30:18).

Kohdassa Alma 30:54–59 kerrotaan, että Korihor karkotettiin, hän kulki talosta taloon kerjäten ruokaa, ja lopulta hänet tallattiin kuoliaaksi. Lue Alma 30:60 ja pane merkille tärkeä totuus siitä, mitä lopulta tapahtuu niille, jotka päättävät seurata Saatanaa. Merkitse pyhiin kirjoituksiisi seuraava ilmaus: ”Perkele [ei] auta lapsiaan [seuraajiaan] viimeisenä päivänä.” (Tässä jakeessa lapsilla tarkoitetaan seuraajia.)

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Kuinka jakeeseen Alma 30:60 merkitsemäsi totuus ilmeni Korihorin elämässä?

    2. Vertaa kohtia Alma 30:60 ja Alma 36:3. Mitä sellaisia todisteita olet nähnyt omassa elämässäsi tai muiden elämässä, jotka osoittavat, että Jumala tukee jatkuvasti niitä, jotka pyrkivät noudattamaan Hänen käskyjään?

Kertaa tosi periaatteet ja opit, joita olet tutkinut tänään. Mieti, millä tavoin voit välttää joutumasta Korihorin opetusten kaltaisten väärien opetusten pettämäksi.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvun Alma 30 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni:

  • Yhdistämistehtävän vastaukset: 1) D, 2) A, 3) E, 4) C, 5) B, 6) F.