Seminaari
Viikko 32: Päivä 4, Moroni 10:8–26, 30–34


Viikko 32: Päivä 4

Moroni 10:8–26, 30–34

Johdanto

Opetettuaan, kuinka voi saada Pyhän Hengen kautta todistuksen kaiken totuudesta, Moroni kehotti niitä, jotka lukisivat hänen sanansa, tunnistamaan Hengen lahjoja ja ottamaan ne vastaan. Moroni päätti Mormonin kirjan aikakirjan kehottamalla kaikkia ihmisiä tulemaan Jeesuksen Kristuksen luokse, tarttumaan jokaiseen hyvään lahjaan, jonka Hän tarjoaa, ja tulemaan täydellisiksi Hänessä.

Moroni 10:8–26

Moroni puhuu Hengen lahjoista ja niiden tarkoituksesta Herran työssä

Ajattele jotakin tilannetta, jolloin taivaallinen Isä on siunannut sinua niin, että olet pystynyt tekemään jotakin, mitä et olisi voinut tehdä omin voimin. Viimeiseksi kirjoittamassaan luvussa Moroni todisti siitä avusta ja voimasta, jota Herra voi suoda meille. Lue Moroni 10:8 ja pane merkille ilmaus, joka kuvailee niitä hengellisiä kykyjä tai siunauksia, joita taivaallinen Isä antaa uskollisille lapsilleen.

”Jumalan lahjoista”, joista Moroni puhui jakeessa Moroni 10:8, käytetään myös nimityksiä ”Hengen lahjat” tai ”hengelliset lahjat”. Voisit merkitä ilmauksen ”Jumalan lahjat” pyhiin kirjoituksiisi. Kirjoita seuraava totuus pyhiin kirjoituksiisi kohdan Moroni 10:8 viereen: Jumala suo Hengen lahjoja lastensa hyödyksi ja avuksi.

Lue Moroni 10:9–16 ja merkitse kukin Moronin mainitsema hengellinen lahja. On tärkeää tietää, että ne hengelliset lahjat, joista Moroni puhui, ovat vain muutamia esimerkkejä niistä monista hengellisistä lahjoista, joita on olemassa. Vanhin Marvin J. Ashton kahdentoista apostolin koorumista on opettanut, että ”Jumala on antanut meille jokaiselle yhden tai useamman erityisen lahjan”:

Kuva
Vanhin Marvin J. Ashton

”Minusta yksi elämän suurista murhenäytelmistä on se, että ihmisellä ei omasta mielestään ole mitään lahjoja eikä kykyjä. – – Jos päättelemme olevamme lahjattomia, kun arvioimme itseämme koon, älykkyyden, keskiarvon, rikkauden, vallan, aseman tai ulkomuodon perusteella, se on epäoikeudenmukaista ja jopa kohtuutonta. – –

Haluan mainita sieltä täältä muutamia lahjoja, jotka eivät aina ole ilmeisiä tai huomattavia mutta ovat hyvin tärkeitä. Sinunkin lahjasi saattavat olla tällaisia – eivät kovinkaan ilmeisiä mutta silti todellisia ja arvokkaita.

Käykäämme läpi joitakin näistä vähemmän näkyvistä lahjoista: pyytämisen lahja, kuuntelemisen lahja, lahja kuulla ja käyttää hiljaista, vienoa ääntä, lahja pystyä itkemään, riidan välttämisen lahja, sopuisuuden lahja, lahja välttää tyhjää hokemista, lahja etsiä vanhurskautta, lahja olla tuomitsematta, lahja etsiä johdatusta Jumalalta, opetuslapseuden lahja, muista välittämisen lahja, pohdiskelemisen lahja, rukoilemisen lahja, voimallisen todistamisen lahja ja Pyhän Hengen vastaanottamisen lahja.

Meidän täytyy muistaa, että Jumalan Henki on antanut jokaiselle ihmiselle jonkin lahjan [ks. OL 46:11–12]. Meillä on oikeus ja velvollisuus ottaa vastaan lahjamme ja käyttää niitä. Jumalan lahjat ja voimat ovat tarjolla meille kaikille.” (Ks. ”Lahjat ovat moninaiset”, Valkeus, tammikuu 1988, s. 17.)

Lue Moroni 10:17 ja huomaa Moronin opetus, jonka mukaan jokaiselle uskolliselle kirkon jäsenelle on annettu ainakin yksi hengellinen lahja (ks. myös OL 46:11). Vanhin Robert D. Hales kahdentoista apostolin koorumista on opettanut: ”Hengen lahjat – – auttavat meitä jokaista saavuttamaan iankaikkisen elämän tavoitteemme.

Kuva
Vanhin Robert D. Hales

Nämä Hengen lahjat ilmenevät Pyhän Hengen lahjan kautta. Pyhä Henki on iankaikkisen jumaluuden kolmas jäsen. Tämä Pyhä Henki on Jumalan suoma lahja, joka auttaa meitä tekemään valintoja, joiden avulla saamme tietää tehtävämme ja täytämme sen. – –

Näinä myöhempinä aikoina meille on annettu ymmärrystä Hengen lahjoista ilmoituksen kautta, kuten on merkitty muistiin Opin ja liittojen lukuun 46. Luvussa 46 mainitaan erityisiä Hengen lahjoja seuraavasti:

’Sillä kaikille ei ole annettu jokaista lahjaa; sillä lahjoja on monia, ja jokaiselle ihmiselle on annettu lahja Jumalan Hengen kautta’ (jae 11).

Meille opetetaan selkeästi, että meille jokaiselle annetaan jokin lahja tai lahjoja. Tiedämmekö me, mikä lahja meille on annettu? Pyrimmekö me saamaan selville lahjamme?” (”Gifts of the Spirit”, Ensign, helmikuu 2002, s. 12.)

  1. Ajattele hengellisiä lahjoja, joita olet saanut Jumalalta, ja kirjoita sitten pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus kahteen tai kaikkiin seuraavista kysymyksistä:

    1. Kuinka olet hyötynyt saamistasi Hengen lahjoista?

    2. Mitä esimerkkejä hengellisistä lahjoista olet nähnyt kirkossa tänä päivänä?

    3. Kuinka voit käyttää hengellisiä lahjojasi ollaksesi siunaukseksi muiden elämässä? Kuinka muiden lahjat ovat siunanneet sinun elämääsi?

Mieti, millä tavoin hengelliset lahjat ilmenivät Mormonin kirjan esiin tulemisessa. Kirjoita annetuille viivoille ne hengelliset lahjat, jotka ilmenivät Joseph Smithin elämässä, kuten kuvissa näkyy:

Kuva
Ensimmäinen näky

Moroni 10:11

Kuva
Moroni ilmestyy Joseph Smithille tämän huoneessa

Moroni 10:14

Kuva
Joseph Smith saa kultalevyt

Moroni 10:16

Moroni todisti, että meillä täytyy olla uskoa saadaksemme hengellisiä lahjoja. Hän opetti, että Jumala ”toimii voiman kautta ihmislasten uskon mukaan, samana tänään ja huomenna ja ikuisesti” (Moroni 10:7). Lue Moroni 10:19, 24 ja pane merkille, mikä estää ihmisiä saamasta ja tunnistamasta hengellisiä lahjoja.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi, miksi epäuskon tilassa olevat ihmiset eivät mielestäsi pysty tunnistamaan tai vastaanottamaan Jumalan voimaa ja lahjoja.

Lue Moroni 10:20–23. Pane merkille, mitä Moroni opetti uskon, toivon ja rakkauden tärkeistä hengellisistä lahjoista. Hän todisti, että uskon hengellinen lahja johtaa ihmeelliseen siunaukseen. Etsi tämä siunaus jakeesta 23. Huomaa, että ilmaus ”mikä minusta on tarpeen” voi tarkoittaa myös sitä, ”mitä minä haluan sinun tekevän”. Voisit merkitä jakeessa Moroni 10:23 virkkeen, joka opettaa tätä periaatetta: Jos meillä on uskoa, me pystymme tekemään sen, mitä taivaallinen Isä haluaa meidän tekevän.

  1. Jotta sinun on helpompi huomata, kuinka tämä periaate on täyttynyt tai voisi täyttyä omassa elämässäsi, kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi muutama virke, joilla jatkat jompaakumpaa tai kumpaakin seuraavista lausumista:

    1. Olen päässyt osalliseksi jakeen Moroni 10:23 lupauksesta, kun…

    2. Jakeen Moroni 10:23 lupaus voi auttaa minua, kun…

  2. Ajattele niitä kahta periaatetta, jotka olet oppinut kohdasta Moroni 10:8–26: Jumala suo Hengen lahjoja lastensa hyödyksi ja avuksi. Jos meillä on uskoa, me pystymme tekemään sen, mitä taivaallinen Isä haluaa meidän tekevän. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Kuinka näiden kahden periaatteen tunteminen voi auttaa sinua elämässäsi juuri nyt?

    2. Kuinka nämä periaatteet voivat auttaa sinua tilanteissa, joita saattaa tulla tulevaisuudessa?

Moroni 10:30–34

Moroni päättää aikakirjansa kutsumalla kaikkia tulemaan Kristuksen luokse ja tulemaan täydellisiksi Hänessä

Kuva
Presidentti James E. Faust

Onko sinun mielestäsi mahdollista olla täydellinen tässä elämässä? Presidentti James E. Faust ensimmäisestä presidenttikunnasta on selittänyt käskyä tulla täydelliseksi: ”Täydellisyys on iankaikkinen tavoite. Vaikka emme kuolevaisuudessa pystykään olemaan täydellisiä, siihen pyrkiminen on käsky, jonka me lopulta sovituksen ansiosta pystymme pitämään.” (Ks. ”Tämä on meidän aikamme”, Liahona, heinäkuu 1999, s. 21.)

Kuten presidentti Faust opetti, täydellisyys on tavoite, jota kohti voimme työskennellä nyt ja jonka voimme saavuttaa tulevassa elämässä Vapahtajan avulla. Moroni päätti todistuksensa opettamalla, mitä me voimme tehdä kutsuaksemme nyt elämäämme Vapahtajan puhdistavan voiman ja tullaksemme lopulta täydellisiksi Hänen sovituksensa avulla.

  1. Tee pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi seuraava taulukko:

    Mitä minä voin tehdä

    Mitä Jumala lupaa

    Tutki jakeita Moroni 10:30–33 ja pane merkille, a) mitä meidän täytyy tehdä tullaksemme puhtaiksi ja lopulta täydellisiksi ja b) mitä Jumala lupaa tehdä auttaakseen meitä. Kirjoita taulukon asianomaisiin kohtiin, mitä löydät.

Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi taulukon alle tai pyhiin kirjoituksiisi kohdan Moroni 10:32–33 viereen seuraava lausuma: Kun tulemme Jeesuksen Kristuksen luokse, me voimme puhdistua ja tulla täydellisiksi Hänen sovituksensa ansiosta.

Kristuksen luokse tuleminen on elinikäinen prosessi, joka alkaa siitä, että uskomme Häneen ja sitten etsimme nöyrästi Hänen vaikutustaan elämässämme. Prosessi jatkuu siten, että otamme vastaan Hänen evankeliuminsa, otamme vastaan Hänet Vapahtajanamme, teemme parannuksen, teemme Hänen kanssaan liittoja evankeliumin toimitusten kautta ja kestämme uskollisesti kuuliaisina Hänen käskyilleen läpi elämämme. Viimein olemme tulleet Kristuksen luokse, kun meistä on tullut Hänen kaltaisiaan. Silloin voimme asua Hänen kanssaan iankaikkisuuksissa.

Vanhin Jeffrey R. Holland kahdentoista apostolin koorumista on esittänyt lyhyesti Moronin viimeisen kutsun tulla Kristuksen luokse. Moroni esitti sen kohdassa Moroni 10:30–33:

Kuva
Vanhin Jeffrey R. Holland

”Moronin [viimeinen todistus tähdentää] uskoa Kristukseen, toivoa Kristuksessa, Kristuksen rakkautta – hänen rukoillessaan, että nämä kolme suurta kristillistä hyvettä, nämä kolme täydellistä kristillistä periaatetta johtavat meidät puhtauteen. – –

Tuo viimeinen, lopullinen, yksinäinen vetoomus uskontomme lakikivessä ja virheettömimmässä kirjassa, mikä on koskaan kirjoitettu, on kehotus olla koskematta mihinkään epäpuhtaaseen, kehotus olla pyhä ja tahraton, kehotus olla puhdas. Ja se puhtaus voi tulla vain sen Karitsan veren avulla, joka kantoi meidän surumme ja otti taakakseen meidän sairautemme, Karitsan, jonka meidän rikkomuksemme ovat lävistäneet ja meidän pahat tekomme ovat ruhjoneet, Karitsan, jota halveksittiin ja ahdistettiin mutta jota me emme minään pitäneet (ks. Moosia 14). – –

Puhtaus – Karitsan veren avulla. Sitä [Mormonin kirja] anoo.” (”A Standard unto My People”, kirkon koululaitoksen Mormonin kirja -aiheinen symposiumi, 9. elokuuta 1994, s. 15, si.lds.org.)

Kertaa jakeet Moroni 10:32–33 ja merkitse ilmaukset, jotka tähdentävät, että ainoa keino, jolla voimme olla täydellisiä, on olla täydellisiä Kristuksessa. Tämä tarkoittaa sitä, että me emme voi itse saavuttaa täydellisyyttä; meidän täytyy turvautua Vapahtajan sovituksen voimaan ja armoon. Pohdi, miksi me tarvitsemme Jeesuksen Kristuksen sovitusta tullaksemme puhtaiksi ja täydellisiksi. Voisit merkitä jakeissa Moroni 10:32–33 ne ilmaukset, jotka ovat mielestäsi kannustavia, kun pyrit puhtauteen ja täydellisyyden iankaikkiseen tavoitteeseen.

Katso uudelleen, mitä kirjoitit pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjassasi olevaan taulukkoon otsikon ”Mitä minä voin tehdä” alle. Valitse yksi siihen kohtaan kirjoitettu toiminta ja pohdi, millä tavoin sinä voit olla uutterampi sillä elämäsi osa-alueella.

Lue Moroni 10:34 ja pane merkille todisteita Moronin uskosta Jeesukseen Kristukseen sekä iankaikkisen elämän saamisen toivosta. Meilläkin voi olla usko ja toivo, kun omaksumme Mormonin kirjan tutkimisen koko elämän kestäväksi pyrkimykseksi ja toteutamme sen sivuilla opetettuja totuuksia.

  1. Kun päätät tämän Mormonin kirjan oppikurssin, kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin ja valmistaudu kertomaan vastauksesi opettajallesi:

    1. Miten Mormonin kirjan tutkiminen tänä vuonna on vaikuttanut elämääsi?

    2. Mitkä opetukset tai periaatteet ovat auttaneet sinua ”tulemaan Kristuksen luokse” ja vahvistaneet uskoasi Vapahtajaan?

    3. Mikä on todistuksesi Mormonin kirjasta?

  2. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut lukualueen Moroni 10:8–26, 30–34 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni:

Kuva
Moroni kätkee levyt Kumoran kukkulaan