Seminaari
Viikko 8: Päivä 4, 2. Nefi 31


Viikko 8: Päivä 4

2. Nefi 31

Johdanto

Nefi opetti Kristuksen oppia: meidän täytyy osoittaa uskoa Jeesukseen Kristukseen, tehdä parannus synneistämme, mennä kasteelle, saada Pyhä Henki ja kestää loppuun asti. Hän todisti myös, että kun me noudatamme näitä opetuksia, Jumala siunaa meitä Pyhän Hengen kumppanuudella ja johdattaa meidät iankaikkiseen elämään.

2. Nefi 31:1–21

Nefi opettaa, että Vapahtaja antoi meille täydellisen esimerkin

Kuva
Johannes Kastaja kastaa Jeesuksen

Jeesus meni Johannes Kastajan luokse kastettavaksi. Miksi arvelet, että Jeesus kastettiin, vaikka Hän ei tehnyt yhtään syntiä? Miksi sinut on kastettu? Näiden kysymysten pohdiskeleminen auttaa sinua valmistautumaan tähän oppiaiheeseen.

Lue 2. Nefi 31:2, 21 ja merkitse ilmaus ”Kristuksen oppi”. Huomaa, että jakeessa 2 Nefi sanoi, että hänen ”on puhuttava Kristuksen opista”. Sitten jakeessa 21 hän sanoi, että hän oli puhunut Kristuksen opista. Kohdassa 2. Nefi 31:3–20 meille kerrotaan niistä totuuksista, joita Nefi nimitti Kristuksen opiksi. Kaksi totuutta, jotka opimme, ovat nämä: Jeesus Kristus täytti kaiken vanhurskauden noudattamalla kaikkia Isän käskyjä, ja meidän täytyy noudattaa Jeesuksen Kristuksen kuuliaisuuden esimerkkiä menemällä kasteelle ja ottamalla vastaan Pyhän Hengen.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi seuraavat otsikot rinnakkaisiin sarakkeisiin: Syitä, miksi Jeesus kastettiin ja Syitä, miksi meidät kastetaan. Lue sitten 2. Nefi 31:4–12 ja laadi kunkin otsikon alle luettelo oppimistasi asioista.

Minkä täytyy edeltää kastetta kohdan 2. Nefi 31:11 mukaan?

Jotta voit paremmin selittää, miksi vesikaste on pakollinen, lue profeetta Joseph Smithin seuraava lausunto: ”Kaste on merkki Jumalalle, enkeleille ja taivaalle siitä, että me teemme Jumalan tahdon, eikä taivaan alla ole mitään muuta Jumalan ihmiselle määräämää tapaa, jolla hän voisi tulla Jumalan luo pelastuakseen ja päästäkseen Jumalan valtakuntaan, kuin usko Jeesukseen Kristukseen, parannus ja kaste syntien anteeksisaamiseksi. Silloin teillä on lupaus Pyhän Hengen lahjasta, ja mikä tahansa muu tapa on turha.” (Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, 2007, s. 95.)

  1. Kuvittele, että ystävä, joka ei ole kirkon jäsen, kysyisi sinulta, miksi kaste on niin tärkeä. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi, kuinka vastaisit.

  2. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi, kuinka se, että olet noudattanut Jeesuksen Kristuksen esimerkkiä menemällä kasteelle, on vaikuttanut elämääsi ja siunannut sitä.

Kasteen jälkeen meillä on enemmän tehtävää. Lue 2. Nefi 31:13 ja merkitse ilmaukset, jotka kuvailevat, millainen asenne ihmisellä tulee olla, kun hän noudattaa Vapahtajan esimerkkiä.

Kun me täytämme liittomme täysin vilpittömin sydämin ja vakain aikein, mitä taivaallinen Isämme kohdan 2. Nefi 31:13 mukaan puolestaan lupaa meille? (Voisit merkitä tämän pyhiin kirjoituksiisi.) Lue jakeen 2. Nefi 31:17 viimeinen ilmaus ja pane merkille, miksi meidän tulee saada Pyhä Henki. Kirjoita annetuille riveille pyhien kirjoitusten kohtaan perustuva opillinen lausuma tai periaate, joka selittää, mitä Pyhä Henki tekee meidän hyväksemme.

Tulta käytetään metallien kaltaisten materiaalien puhdistamiseen. Se polttaa pois epäpuhtaudet, ja sen jälkeen materiaali on puhtaampi. Tämä muistuttaa sitä, mitä meille tapahtuu hengellisesti, kun me saamme Pyhän Hengen lahjan. Siitä käytetään myös nimitystä ”tulen kaste” (ks. 2. Nefi 31:13). Pyhä Henki todistaa Isästä ja Pojasta ja tuo syntien anteeksiannon. Presidentti Marion G. Romney ensimmäisestä presidenttikunnasta on opettanut: ”Tämä tulen ja Pyhän Hengen kaste – – pesee, parantaa ja puhdistaa sielun” (Learning for the Eternities, toim. George J. Romney, 1977, s. 133).

Löydät vielä yhden Kristuksen opin osatekijän, kun luet kohdan 2. Nefi 31:15–16 ja korostat, mitä löydät. Liitä kohdasta 2. Nefi 31:13 löytämäsi ilmaukset kohdassa 2. Nefi 31:15–16 annettuun ohjeeseen ja mieti, kuinka voit kestää loppuun asti ”vakain aikein” ja ”täysin vilpittömin sydämin”.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Kuinka ilmaukset ”täysin vilpittömin sydämin”, ”osoittamatta mitään tekopyhyyttä” ja ”vakain aikein” saattaisivat liittyä sellaisiin toimintoihin kuin pyhien kirjoitusten tutkiminen päivittäin tai kirkossa käyminen?

    2. Mitä eroa on ihmisellä, joka ”pitää rukouksensa”, ja ihmisellä, joka rukoilee ”täysin vilpittömin sydämin”?

    3. Mitä eroa on ihmisellä, joka ”nauttii sakramentin”, ja ihmisellä, joka nauttii sakramentin ”vakain aikein”?

Lue 2. Nefi 31:18 ja pane merkille, missä me olemme, kun olemme menneet sisälle parannuksen ja kasteen portista. Kun osoitamme uskoa, teemme parannuksen ja otamme vastaan kasteen sekä Pyhän Hengen, me astumme ”kaidalle ja kapealle polulle”. Englanninkielinen sana strait ’kaita’ tarkoittaa kapeaa, tiukkaa, täsmällistä ja tinkimätöntä. Kuinka me kohdan 2. Nefi 31:18 mukaan voimme tietää, olemmeko me kaidalla ja kapealla polulla?

Pyhän Hengen lahjan kokeminen ei ole vain mukava tunne, jonka saamme aika ajoin. Pyhän Hengen kumppanuus on todistus Jumalalta siitä, että olemme polulla, joka johtaa iankaikkiseen elämään.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Kuinka Pyhän Hengen kumppanuus on auttanut sinua pysymään kaidalla ja kapealla polulla?

    2. Millä muulla tavoin Pyhä Henki on siunannut sinun elämääsi?

Lue 2. Nefi 31:19–21 ja laadi luettelo numeroimalla pyhiin kirjoituksiisi, mitä muita asioita meidän täytyy tehdä pysyäksemme polulla. (Huomaa, että 2. Nefi 31:19–20 on pyhien kirjoitusten hallittava kohta. Voisit merkitä sen selvästi erottuvalla tavalla, jotta pystyt tulevaisuudessa löytämään sen helposti.)

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi yksi virke, joka kuvailee sitä, mitä ilmaus ”ponnistella eteenpäin lujina Kristuksessa” (2. Nefi 31:20) merkitsee sinulle.

Tiivistä kohdan 2. Nefi 31:19–20 periaate annetuille riveille:

Jos me , niin me . (Voisit kirjoittaa sen pyhiin kirjoituksiisi.)

Vanhin Russell M. Nelson kahdentoista apostolin koorumista on esittänyt tämän toivoa täynnä olevan neuvon niille, jotka tuntevat kulkeneensa harhaan kaidalta ja kapealta polulta: ”Matkallasi halki elämän kohtaat monia esteitä ja teet erehdyksiä. Pyhien kirjoitusten tarjoama ohjaus auttaa sinua huomaamaan erehdyksen ja tekemään tarvittavan korjauksen. Lakkaat kulkemasta väärään suuntaan. Tutkit huolella pyhien kirjoitusten tiekarttaa. Sen jälkeen teet tarvittavan parannuksen ja hyvität tekosi ollaksesi jälleen ’kaidalla ja kapealla polulla, joka johtaa iankaikkiseen elämään’ [2. Nefi 31:18].” (Ks. ”Pyhien kirjoitusten tarjoaman ohjauksen mukaan eläminen”, Liahona, tammikuu 2001, s. 20.)

Pohdiskele, kuinka tämä lausunto ja tänään tutkimasi pyhien kirjoitusten kohdat antavat sinulle ”toivon kirkkauden” (ks. 2. Nefi 31:20).

Kuva
scripture mastery icon
Pyhien kirjoitusten hallinta – 2. Nefi 31:19–20

  1. Käytä viisi minuuttia jakeen 2. Nefi 31:20 ulkoa opettelemiseen. Pyydä jotakuta perheenjäsentä tai ystävää testaamaan tämän kohdan tuntemustasi, tai voisit itse peittää jakeen kädelläsi ja yrittää toistaa sen katsomatta sitä. Kokeile kirjoittaa jae ulkomuistista pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi.

  2. Valitse jakeen 2. Nefi 31:20 asioista yksi sellainen, mitä meidän täytyy tehdä pysyäksemme oikealla polulla ja mitä sinä parhaillaan teet hyvin. Kirjoita sitten pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi kuvaus siitä, kuinka teet niin. Valitse sitten yksi asia, jossa haluaisit edistyä, ja kirjoita, kuinka aiot tehdä niin.

Kommentteja ja taustatietoja

Kuinka voimme välttää tekopyhyyttä?

Nefi varoitti tekopyhyydestä kohdassa 2. Nefi 31:13. Tekopyhyys tarkoittaa teeskentelemistä tai näön vuoksi sellaiseksi tekeytymistä, mikä ei kuvasta oikeaa identiteettiämme. Vanhin Joseph B. Wirthlin kahdentoista apostolin koorumista on puhunut tekopyhyyden välttämisestä:

Kuva
Vanhin Joseph B. Wirthlin

”Elämmekö me todellakin evankeliumin mukaan vai ilmennämmekö me vain ulkoista vanhurskautta, niin että ihmiset ympärillämme olettavat meidän olevan uskollisia, kun sydämemme ja näkymättömät tekomme eivät todellisuudessa ole Herran opetusten mukaisia?

Olemmeko me vain ’ulkonaisesti hurskaita’ samalla kun kiellämme ’uskon voiman’ [ks. JS–H 19]?

Olemmeko me todellisuudessa vanhurskaita, vai teeskentelemmekö me kuuliaisuutta vain silloin, kun luulemme toisten näkevän?

Herra on sanonut selvästi, ettei Hän anna ulkomuodon hämätä, ja Hän on varoittanut meitä vilpillisyydestä Häntä tai muita kohtaan. Hän on kehottanut meitä varomaan ihmisiä, jotka esittävät valheellista julkisivua, jotka näyttävät loistavia kulisseja peittääkseen synkän todellisuuden. Tiedämme, että ’Herra näkee sydämeen’ eikä Hän katso ulkokuorta [1. Sam. 16:7].” (Ks. ”Uskollinen olen iäti”, Valkeus, heinäkuu 1997, s. 14.)

Kuinka me voimme ”kestää loppuun asti”?

Ilmausta ”kestää loppuun asti” (ks. 2. Nefi 31:16) käytetään usein viittaamaan siihen, että meidän tulee kärsivällisesti kestää vastoinkäymisiä läpi elämämme. Vanhin Joseph B. Wirthlin on selittänyt, että kestäminen loppuun asti tarkoittaa myös sitä, että pysymme uskollisina Kristukselle elämämme loppuun asti:

”Kestäminen loppuun asti on oppi siitä, että jatkaa eteenpäin iankaikkiseen elämään johtavalla polulla sen jälkeen kun on astunut polulle uskon, parannuksen, kasteen ja Pyhän Hengen lahjan saamisen kautta. Kestäminen loppuun asti edellyttää koko sydäntämme. – –

Kestäminen loppuun asti tarkoittaa, että olemme juurruttaneet elämämme lujasti evankeliumin maaperään, pidämme kiinni kirkon hyväksytyistä opeista, palvelemme nöyrästi lähimmäisiämme, elämme Kristuksen kaltaista elämää ja pidämme liittomme. Ne, jotka kestävät, ovat vakaita, lujia ja nöyriä, edistyvät jatkuvasti, eikä heissä ole vilppiä. Heidän todistuksensa ei perustu maailmallisiin syihin – se perustuu totuuteen, tietoon, kokemukseen ja Hengen vaikutukseen.” (”Ponnistelkaa eteenpäin”, Liahona, marraskuu 2004, s. 101.)

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvun 2. Nefi 31 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni: