Seminaari
Viikko 22: Päivä 3, Helaman 5


Viikko 22: Päivä 3

Helaman 5

Johdanto

Nefiläiset pysyivät edelleen jumalattomuudessa, kunnes suurin osa heistä valitsi jumalattomuuden vanhurskauden sijaan. Isänsä sanojen innoittamina Nefi ja Lehi omistautuivat evankeliumin saarnaamiselle. Heidän isänsä Helaman oli opettanut heille, miten tärkeää on rakentaa elämänsä Vapahtajan perustukselle. Opetettuaan nefiläisiä Lehi ja Nefi saarnasivat lamanilaisille, ja heidät heitettiin vankilaan. Sen jälkeen kun Herra oli ihmeellisellä tavalla vapauttanut Nefin ja Lehin vankilasta, suurin osa lamanilaisista koki kääntymyksen evankeliumiin.

Helaman 5:1–13

Helaman opetti poikiaan Nefiä ja Lehiä muistamaan Jumalan käskyt ja sen voiman, joka Jeesuksella Kristuksella on auttaa heitä

Lue seuraavat kuusi sanaa tai ilmausta. Sinun on helpompi suorittaa seuraava tehtävä, kun yrität painaa mieleen niistä jokaisen. Sinua pyydetään kirjoittamaan ne ulkomuistista pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi: perhe, vanhemmat, Jeesuksen Kristuksen sovitus, profeetat, parannus johtaa pelastukseen, pidä käskyt.

  1. Sulje oppikirjasi ja kirjoita nämä kuusi sanaa tai ilmausta ulkomuistista pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi.

Tarkista vastauksesi. Mieti hetki, oliko ilmausten muistaminen helppoa vai vaikeaa. Oliko sillä mielestäsi vaikutusta, että sinulle kerrottiin, että sinua pyydettäisiin kirjoittamaan nämä asiat ulkomuistista?

Kuva
Presidentti Spencer W. Kimball

Lue presidentti Spencer W. Kimballin seuraava lausuma ja mieti, miksi muistaa on niin tärkeä sana, kun pyrimme elämään evankeliumin mukaan: ”Kun etsitte sanakirjasta kaikkein tärkeintä sanaa, mikähän se olisi? Se voisi olla muistaa. Koska te kaikki olette tehneet liittoja – näin te tiedätte, mitä tehdä ja kuinka tehdä se – meidän suurin tarpeemme on muistaa.” (Ks. ”Korotuksen ympyrät”, Uskonnollisten kasvattajien vastuullinen tehtävä, 1978, s. 28, si.lds.org.)

Tänään saat tietoa kahdesta henkilöstä, jotka vaikuttivat tuhansien ihmisten elämään, koska he muistivat totuudet, joita heidän isänsä oli opettanut. Pohdi tämän päivän oppiaihetta tutkiessasi, mitä Herra haluaa sinun muistavan.

Kuten jakeissa Hel. 5:1–4 selitetään, Nefi luopui ylituomarin tehtävästä, koska ihmisistä oli tullut hyvin pahoja. Hän ja hänen veljensä Lehi halusivat omistaa kaiken aikansa Jumalan sanan saarnaamiselle. Kun he aloittivat palvelutyönsä, he muistivat isänsä Helamanin opetukset. Lue seuraavat jakeet ja kirjoita lyhyesti annetuille viivoille, mitä Helaman pyysi poikiaan muistamaan. Voisit myös merkitä sanan muistaa joka kerta, kun se esiintyy näissä jakeissa.

  1. Jotta voit paremmin ymmärtää sen, mitä juuri luit, kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Kuinka muiden henkilöiden vanhurskaan esimerkin muistaminen voi auttaa sinua niin, että päätät tehdä ”sitä, mikä on hyvää”? (Hel. 5:7).

    2. Mitä sinä teet muistaaksesi Jeesuksen Kristuksen sovituksen?

Lue uudelleen Hel. 5:12 ja pane merkille ilmauksia, jotka tukevat tätä periaatetta: Jos me rakennamme perustuksemme Jeesuksen Kristuksen varaan, niin Saatanalla ei ole meihin mitään valtaa. (Hel. 5:12 on pyhien kirjoitusten hallittava kohta. Voisit merkitä sen selvästi erottuvalla tavalla, jotta pystyt tulevaisuudessa löytämään sen helposti.)

Kuva
base of Nauvoo Temple wall

Kuvittele, että sinua pyydettäisiin suunnittelemaan rakennus, joka ei koskaan sortuisi. Mieti, mitä vastaisit seuraaviin kysymyksiin:

  • Millainen perustus sellaisella rakennuksella täytyisi olla?

  • Miten vahva perustus auttaa rakennusta kestämään sääolosuhteita, luonnonmullistuksia tai muita vaikeita olosuhteita?

  • Mitkä sanat tai ilmaukset jakeessa Hel. 5:12 viittaavat siihen, että Jeesuksen Kristuksen, Lunastajamme, perustukselle rakentaminen ei estä vastustajan hyökkäyksiä mutta antaa sinulle voimaa voittaa ne?

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Mitä mielestäsi tarkoittaa se, että rakennat elämäsi perustuksen Jeesuksen Kristuksen kalliolle? Kuinka pyrit tekemään niin omassa elämässäsi?

    2. Milloin olet pystynyt vastustamaan kiusausta tai koettelemusta, koska elämäsi perustuksena on Jeesus Kristus?

    3. Kuinka voit paremmin tehdä Vapahtajasta elämäsi perustuksen?

Helaman 5:14–52

Herra varjelee Nefiä ja Lehiä vankilassa ja hälventää pimeyden heidät vanginneiden ihmisten yltä, kun nämä huutavat Häntä avuksi ja tekevät parannuksen

Kuten kohdassa Hel. 5:14–19 kerrotaan, Nefi ja Lehi saarnasivat evankeliumia suurella voimalla Sarahemlan maassa ja kastoivat siellä tuhansia ihmisiä. Sitten he kulkivat Nefin maahan, joka oli lamanilaisten asuttama. Seuraavan tehtävän tarkoituksena on auttaa sinua ymmärtämään niitä merkittäviä kokemuksia, joita Nefillä ja Lehillä oli lamanilaisten keskuudessa.

  1. Piirrä pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjasi yhdelle koko sivulle seuraava taulukko. Lue sitten kunkin laatikon jakeet ja piirrä yksinkertainen kuva tai kirjoita lyhyt tiivistelmä siitä, mitä kussakin jaeryhmässä kuvaillaan.

    Nefi ja Lehi lamanilaisten keskuudessa

    Hel. 5:20–21

    Hel. 5:22–25

    Hel. 5:26–28

    Hel. 5:29–34

    Hel. 5:35–39

    Hel. 5:40–44

Tässä kokemuksessa pimeyden pilvi voi kuvastaa syntiä ja tulipatsas, joka ympäröi kutakin ihmistä, voi kuvastaa Pyhää Henkeä.

Kertaa jakeet 28 ja 34 ja kirjoita, miltä ihmisistä tuntui, kun he olivat pimeyden pilven varjossa:

Kertaa jakeet 43 ja 44 ja kirjoita, miltä ihmisistä tuntui, kun he olivat tulipatsaan ympäröimiä:

Kertaa jakeet 41 ja 42 ja kirjoita, mitä ihmiset tekivät poistaakseen pimeyden pilven eli toisin sanoen tehdäkseen parannuksen synneistään:

Lue Hel. 5:45–47 ja pohdi, mitä totuuksia opit tämän kokemuksen pohjalta parannuksesta. Yksi periaate on tämä: Kun me osoitamme uskoa Jeesukseen Kristukseen ja teemme parannuksen synneistämme, Pyhä Henki täyttää sydämemme rauhalla ja ilolla.

Kohdassa Hel. 5:48–52 meille kerrotaan, että suunnilleen 300 lamanilaista oli osallisina tähän ihmeeseen, ja he kokivat täydellisen kääntymyksen evankeliumiin. He lähtivät ja opettivat kansaansa, kunnes heidän lisäkseen ”suurin osa lamanilaisista” kääntyi (Hel. 5:50). Sitten nämä käännynnäiset ”luopuivat sota-aseistaan” (Hel. 5:51) ja ”luovuttivat nefiläisille heidän omat maansa” (Hel. 5:52). Mormonin kirjassa kansa sai maansa takaisin itselleen useimmiten sotimalla, mutta tässä tapauksessa nefiläiset saivat maansa takaisin, koska heidän vihollisensa tekivät parannuksen ja ottivat evankeliumin vastaan.

  1. Mieti, tunnetko sinä elämässäsi tällä hetkellä rauhaa ja iloa. Ajattele mahdollisia pimeyden pilviä, joita elämässäsi saattaa olla, esimerkiksi syntiä, josta et ole tehnyt parannusta, kiistelyä perheenjäsenten tai ystävien kanssa tai vain sitä, ettet tee säännöllisesti jotakin, kuten lue pyhiä kirjoituksia ja rukoile. Kirjoita yhdestä tai useammasta näistä pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi. Pohdi, mitä voit tehdä noudattaaksesi lamanilaisten esimerkkiä luvussa Hel. 5, ja kirjoita, mitä voit tehdä kutsuaksesi Vapahtajan hälventämään ne pimeyden pilvet, joita ylläsi saattaa olla. Millä tavoin parannus voisi olla osa etsimääsi ratkaisua? Kuinka parannus auttaa sinua rakentamaan Jeesuksen Kristuksen perustukselle?

Kuva
scripture mastery icon
Pyhien kirjoitusten hallinta – Helaman 5:12

Lue Hel. 5:12 ja pane merkille sanoja, jotka tuovat mieleesi konkreettisen kuvan (esim. perustus, kallio, tuulet, rakeet, myrsky). Jotta sinun on helpompi opetella tämä jae ulkoa, ota paperi ja kirjoita siihen tämän jakeen kunkin sanan alkukirjain, paitsi jos sana viittaa johonkin kuvaan. Piirrä niissä tapauksissa kirjaimen sijaan kyseistä sanaa esittävä yksinkertainen kuva. Harjoittele jakeen lausumista käyttäen apuna vain tätä paperia. Laita tämä paperi johonkin, mistä näet sen usein, jotta se auttaa sinua muistamaan tämän jakeen totuudet.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvun Hel. 5 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni: