Seminaari
Johdanto kotiopiskeluseminaarin ohjelmaan


Johdanto kotiopiskeluseminaarin ohjelmaan

Kotiopiskeluseminaarin ohjelman tarkoituksena on auttaa sinua vahvistamaan ymmärrystäsi Jeesuksen Kristuksen evankeliumista ja toteuttamaan sen opetuksia päivittäisessä elämässäsi tutkimalla pyhiä kirjoituksia. Kun opiskelet tänä kouluvuonna, luet ensin tähän Mormonin kirjan pyhien kirjoitusten kurssiin kuuluvat lukutehtävät ja sitten suoritat kunkin oppiaiheen tehtävät. Kerran viikossa kokoonnut seminaarinopettajan kanssa antaaksesi suorittamasi tehtävät ja osallistuaksesi oppituntiin luokassa.

Seminaari on päivittäinen uskonnonopetusohjelma. Sinun tulisi omaksua päivittäinen tapa tutkia pyhiä kirjoituksia rukoillen. Sinun tulee työskennellä seminaaritehtäviesi parissa jokaisena koulupäivänä, vaikket osallistukaan seminaariluokkaan joka päivä. Oppikurssin aikana tulee suorittaa 32 viikon tehtävät. Sivulla VIII olevasta lukemisaikataulusta näkyy, mitä sinun tulee tutkia kullakin viikolla. Opettajasi kertoo sinulle, minkä viikon tehtävät tulee kulloinkin suorittaa. Tämän oppikirjan kunkin oppiaiheen tehtävien suorittaminen kestää suunnilleen puoli tuntia, päivittäisen Mormonin kirjan lukutehtäväsi lisäksi.

Sinulla tulee olla kaksi pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaa (tai kaksi vihkoa), jotka eivät ole henkilökohtaisia päiväkirjojasi vaan joihin suoritat opiskeluoppaan kirjoitustehtävät. Joka viikko kun tapaat opettajasi, sinun tulee antaa hänelle se pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirja, johon olet suorittanut sillä viikolla opiskeluoppaan kirjoitustehtävät. Opettajasi lukee tehtävät ja kommentoi niitä sekä palauttaa kyseisen pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjan sinulle seuraavalla viikolla. Voit myös kirjoittaa vastauksesi irtolehtikansion sivuille ja antaa opettajalle sillä viikolla kirjoittamasi sivut. Kun opettajasi sitten palauttaa sivut, voit laittaa ne takaisin kansioon.

Tämän oppilaan kirjan käyttäminen päivittäisseminaarin ohjelmassa

Päivittäisseminaarin ohjelman opettajat ja oppilaat voivat käyttää tätä oppilaan kirjaa oppiaiheiden tehostamiseen tai korvaavaan suorittamiseen. Tätä oppikirjaa ei kuitenkaan ole tarkoitus antaa jokaiselle päivittäisseminaarin oppilaalle. Mikäli oppilaan tulee suorittaa jokin oppiaihe poissaolonsa korvaamiseksi, opettaja voi antaa hänelle tehtäväksi kyseistä oppiaihetta vastaavan kotiopiskeluoppiaiheen.

Kotiopiskeluseminaarin oppilaan kirjan käyttäminen

Kuva
study guide page 17

Mormonin kirjan lukemisaikataulu

Kuva
Book of Mormon Reading

Tervetuloa Mormonin kirjan pariin

Mikä on Mormonin kirja?

Mormonin kirja on toinen todistus Jeesuksesta Kristuksesta. Se sisältää muinaisten profeettojen kirjoituksia ja esittää kertomuksen Jumalan kanssakäymisistä Israelin huoneen yhden oksan kanssa Amerikan mantereella. Myöhempien aikojen pyhille Mormonin kirja on pyhä kirja Raamatun, Opin ja liittojen sekä Kallisarvoisen helmen rinnalla. Mormonin kirja on suurten muinaisten amerikkalaisten sivilisaatioiden aikakirja.

Sen jälkeen kun Mormonin kirja julkaistiin ensimmäisen kerran englanniksi vuonna 1830, se on käännetty monille kielille ja sitä on painettu yli 150 miljoonaa kappaletta. Jumalan profeetat ovat kuvailleet sen olevan Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon ”lakikivi”.

Miksi Mormonin kirjan tutkiminen on tärkeää minulle?

Presidentti Ezra Taft Benson on opettanut, että lähemmäksi Jumalaa pääsemisen siunaus odottaa sinua, kun tutkit Mormonin kirjaa vilpittömin sydämin:

”Eikö syvällä sydämessämme olekin jotakin, joka kaipaa päästä lähemmäksi Jumalaa, olla enemmän Hänen kaltaisensa jokapäiväisessä vaelluksessamme ja tuntea Hänen läsnäolonsa alati? Jos niin on, silloin Mormonin kirja auttaa meitä siinä paremmin kuin mikään muu kirja.

Mormonin kirja ei ainoastaan opeta meille totuutta, vaikka se todella tekee sitäkin. Mormonin kirja ei ainoastaan todista Kristuksesta, vaikka se todella tekee myös sitä. Mutta siinä on muutakin. Tässä kirjassa on voimaa, joka alkaa virrata elämäänne heti, kun alatte tutkia sitä vakavasti. Saatte enemmän voimaa vastustaa kiusauksia. Saatte voimaa välttää petosta. Saatte voimaa pysyä kaidalla ja kapealla polulla. Pyhien kirjoitusten on sanottu olevan ’elämän sanoja’ (ks. OL 84:85), ja jos missä niin Mormonin kirjassa se pitää paikkansa. Kun teillä alkaa olla noiden sanojen nälkä ja jano, löydätte yhä yltäkylläisemmän elämän.” (”Mormonin kirja – uskontomme lakikivi”, Liahona, lokakuu 2011, s. 56–57.)

Mormonin kirja kirjoitettiin meille, jotka elämme tänä aikana. Muinainen profeetta Mormon, jonka mukaan kirja on nimetty, ja hänen poikansa Moroni laativat lyhennelmän aikakirjoista vuosisatojen ajalta, kun he kokosivat kultalevyt, joilta profeetta Joseph Smith käänsi Mormonin kirjan. Jumala, joka tuntee lopun alusta asti, on innoittanut profeettojaan ja kertonut, mitä sellaista lyhennelmään tuli sisällyttää, mitä me tarvitsisimme omana aikanamme. Moroni, joka oli profeetoista viimeinen, joka kirjoitti Mormonin kirjaan, näki ennalta meidän aikamme: ”Katso, minä puhun teille ikään kuin olisitte läsnä, ettekä te kuitenkaan ole. Mutta katso, Jeesus Kristus on näyttänyt teidät minulle, ja minä tiedän teidän tekemisenne.” (Morm. 8:35.)

Presidentti Benson opetti myös, että Mormonin kirjan tutkiminen auttaa sinua erottamaan hyvän pahasta:

”Mormonin kirja tuo ihmisiä Kristuksen tykö kahdella perustavalla. Ensinnäkin, se kertoo Kristuksesta ja Hänen evankeliumistaan selkeällä tavalla. Se todistaa Hänen jumalallisuudestaan ja siitä, että tarvitaan Lunastaja ja että meidän on tarpeen panna luottamuksemme Häneen. Se todistaa lankeemuksesta ja sovituksesta ja evankeliumin ensimmäisistä periaatteista, joihin kuuluvat särkynyt sydän ja murtunut mieli sekä hengellinen uudestisyntyminen. Se julistaa, että meidän on kestettävä loppuun asti vanhurskaudessa ja elettävä siveellistä pyhän elämää.

Toiseksi Mormonin kirja paljastaa Kristuksen viholliset. Se kumoaa väärät opit ja saa aikaan rauhan (ks. 2. Nefi 3:12). Se vahvistaa Kristuksen nöyriä seuraajia paholaisen pahoja aikeita, toimia ja oppeja vastaan meidän aikanamme. Mormonin kirjan luopiot muistuttavat meidän aikamme luopioita. Äärettömässä ennaltatietämisessään Jumala muovasi Mormonin kirjan niin, että me voimme havaita erheet ja osaamme taistella aikamme vääriä kasvatuksellisia, poliittisia, uskonnollisia ja filosofisia periaatteita vastaan.” (Ks. ”Mormonin Kirja on Jumalan sanaa”, Valkeus, toukokuu 1988, s. 3.)

Mormonin kirjasta lyhyesti

Mormonin kirja koostuu 15 pienemmästä kirjasta. Kahdeksan näistä kirjoista alkaa otsikolla, joka oli kirjoitettuna alkuperäisiin kultalevyihin, jotka profeetta Joseph Smith käänsi: Ensimmäinen Nefin kirja, Toinen Nefin kirja, Jaakobin kirja, Alman kirja, Helamanin kirja, Kolmas Nefi, Neljäs Nefi ja Eterin kirja. Joidenkin Mormonin kirjan lukujen edellä on lisäksi otsikko, joka oli kirjoitettu alkuperäisiin kultalevyihin (ei tarkoita lauseita, jotka viittaavat sisältyviin lukuihin): Moosia 9, Moosia 23, Alma 5, Alma 7, Alma 9, Alma 17, Alma 21, Alma 36, Alma 38, Alma 39, Alma 45, Hel. 7, Hel. 13, 3. Nefi 11 ja Moroni 9.

Mormonin kirjan kunkin luvun alussa on kursiivilla lyhyt tiivistelmä luvusta. Nämä lukujen tiivistelmät on kirjoitettu ja lisätty ensimmäisen presidenttikunnan johdolla eivätkä ne sisälly Mormonin kirjan alkuperäiseen kultalevyiltä otettuun tekstiin.