Seminaari
Viikko 24: Päivä 3, 3. Nefi 6–10


Viikko 24: Päivä 3

3. Nefi 6–10

Johdanto

Sen jälkeen kun nefiläiset ja lamanilaiset olivat ihmeellisellä tavalla vapautuneet Gadiantonin rosvojen vallasta, he saivat nauttia rauhasta kolmen vuoden ajan. Sitten syntyi ylpeyttä, luokkaeroja ja vainoa, mikä johti suureen pahuuteen ja nefiläisten hallituksen lopulliseen kukistumiseen. Jerusalemissa tapahtuneen Jeesuksen Kristuksen kuoleman merkkeihin sisältyi suuria tuhoja, jotka hävittivät monia nefiläiskaupunkeja surmaten jumalattomat asukkaat. Pimeys peitti maan kolmen päivän ajan. Pimeyden keskellä Vapahtajan ääni kutsui ihmisiä palaamaan Hänen luokseen. Kun pimeys hälveni, ihmisten sureminen vaihtui iloksi ja Jeesuksen Kristuksen ylistämiseksi.

3. Nefi 6–7

Nefiläisistä tulee ylpeitä, kirkko hajoaa, salaliitot hävittävät hallitusmuodon ja ihmiset jakaantuvat heimoihin

Mieti tilannetta, jolloin sinun on pitänyt valita, seuraatko profeettaa vai et. Kuten luvuissa 3. Nefi 6–7 kerrotaan, toiset nefiläisistä joutuivat kokemaan profeettojen hylkäämisen traagiset seuraukset, kun taas toiset pääsivät osallisiksi niistä siunauksista, joita tulee, kun tekee parannuksen ja kuuntelee Herran valittuja palvelijoita.

Kuten luit luvusta 3. Nefi 5, nefiläiset tekivät parannuksen ja palvelivat uutterasti Jumalaa ja Jumalan avulla he vapautuivat Gadiantonin rosvoista. Sitten vähän aikaa nefiläiset menestyivät. Ylpeys pääsi kuitenkin pian monien sydämeen, mikä aiheutti hajaannusta kirkon sisällä. Profeettoja lähetettiin saarnaamaan ihmisten jumalattomuutta vastaan, mutta tuomarit ottivat heidät kiinni ja ottivat heidät hengiltä salaa (ks. 3. Nefi 6:4–23). Suunnilleen kuuden vuoden kuluessa kansa ”antautui Saatanan valtaan” (3. Nefi 7:5) ja heistä tuli niin jumalattomia, että he taistelivat kaikkea vanhurskautta vastaan. Salaliitot hävittivät maan hallitusmuodon ja saivat aikaan sen, että kansa jakaantui heimoiksi.

Ihmisten jumalattomuudesta huolimatta Nefi todisti edelleen heidän syntejään vastaan ja kutsui heitä parannukseen (ks. 3. Nefi 7:15–20). Lue 3. Nefi 7:21–22 ja merkitse muutamia esimerkkejä siitä, kuinka ihmisiä siunattiin, kun he seurasivat Nefiä. Näistä jakeista opimme, että jos teemme parannuksen ja seuraamme Herran palvelijoita, me saamme nauttia Pyhän Hengen vaikutuksesta elämässämme.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tilanteesta, jolloin päätit noudattaa profeetan tai muiden pappeusjohtajien neuvoa. Kuinka sinua on siunattu, kun olet tehnyt niin?

3. Nefi 8:1–18

Suuri hävitys toteuttaa Jeesuksen Kristuksen kuolemasta annetun merkin

Kuvittele sitä päivää, jolloin koittaa Jeesuksen Kristuksen toinen tuleminen. Miltähän sinusta mahtaisi tuntua, kun se hetki koittaa? Samalla tavoin nefiläiset olivat pitkään odottaneet Jeesuksen Kristuksen tulemista. Samuel Lamanilainen oli profetoinut merkeistä, jotka tulisivat Jeesuksen Kristuksen kuoleman yhteydessä (ks. Hel. 14:20–27). Lue 3. Nefi 8:3–4 ja pane merkille eroja siinä, kuinka jotkut nefiläisistä suhtautuivat merkkeihin.

Lue 3. Nefi 8:5–7 ja pane merkille, mitä tapahtui 34. vuonna Vapahtajan syntymän merkin jälkeen. Silmäile jakeita 3. Nefi 8:8–18 ja pane merkille, mitä tapahtui niiden kaupunkien asukkaille, joihin myrsky ja sen mukana tulleet maanjäristykset kohdistuivat. Lue 3. Nefi 10:11–12 ja merkitse, ketkä pystyivät pelastumaan tästä tuhosta. Vaikka henkiin jääneet olivat nefiläisten ”vanhurskaampi osa”, heidän oli silti tehtävä parannus ja tultava Jeesuksen Kristuksen luokse.

  1. Laadi pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi sivun kokoinen uutisartikkeli, jossa kerrotaan jakeiden 3. Nefi 8:5–18 tapahtumista. Kirjoita otsikko, hahmottele kuva ja kirjoita sitten selostus tuhoista.

3. Nefi 8:19–25

Pimeys peittää maan kolmen päivän ajan

Ajattele tilannetta, jolloin olet ollut täysin pimeässä paikassa, kuten luolassa tai ikkunattomassa huoneessa, kun joku on sammuttanut valot (tai kuvittele, millaista se olisi). Miltä tuntui olla pimeässä pystymättä näkemään mitään? Lue 3. Nefi 8:19–23 ja pane merkille, mitä tapahtui, kun myrsky ja tuhot olivat lakanneet. (Voisit merkitä sanoja tai ilmauksia, jotka osoittavat, kuinka tiheää pimeys oli.)

Lue 3. Nefi 8:24–25 ja pane merkille, mikä nefiläisten mukaan olisi estänyt hyvin monien heidän kansaansa kuuluneiden kuoleman ja tuhoutumisen.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Millä tavoin synnin vaikutukset muistuttavat pimeyttä?

    2. Millä tavoin parannus muistuttaa valon päästämistä pimeään huoneeseen?

3. Nefi 9:1–14

Pimeyden keskellä Jeesuksen Kristuksen ääni kutsuu niitä, jotka ovat selvinneet hengissä hävityksestä, tekemään parannuksen ja tulemaan Hänen luokseen

Kolme päivää kestäneen pimeyden aikana Vapahtajan ääni puhui niille, jotka olivat säästyneet. Lue 3. Nefi 9:1–2, 7 ja pane merkille, miksi Vapahtaja sanoi, että tämä hävitys oli tapahtunut kansan keskuudessa. Lue sitten 3. Nefi 9:13–14 ja pane merkille, mitä Vapahtaja sanoi lohduttaakseen ihmisiä heidän kärsimyksessään. Voit halutessasi merkitä näissä jakeissa ne osat, jotka ovat sinulle merkityksellisiä.

Vanhin C. Scott Grow seitsemänkymmenen koorumista on todistanut, että Vapahtaja kutsuu meitä kaikkia tulemaan Hänen luokseen ja parantumaan:

Kuva
Vanhin C. Scott Grow

”Jeesus Kristus on sielumme Suuri Parantaja. Kadotuksen syntejä lukuun ottamatta ei ole syntiä tai rikkomusta, tuskaa tai murhetta, joka jäisi Hänen sovituksensa parantavan voiman ulkopuolelle.

Kun teemme syntiä, Saatana sanoo meille, että olemme hukassa. Sitä vastoin meidän Lunastajamme tarjoaa lunastusta kaikille, sinulle ja minulle – huolimatta siitä, mitä olemme tehneet väärin.” (”Sovituksen ihme”, Liahona, toukokuu 2011, s. 109.)

Vapahtajan kutsu kohdassa 3. Nefi 9:13 – tulla Hänen luokseen ja vastaanottaa Hänen parantava voimansa – koskee meitä jokaista. Jotta Vapahtaja parantaisi meidät, meidän täytyy ottaa vastaan Hänen kutsunsa ja tulla Hänen luokseen, tehdä parannus synneistämme ja kokea kääntymys.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi jostakin elämäsi osa-alueesta, jolla Vapahtajan parantavasta voimasta voisi olla hyötyä. Mitä sinun täytyy tehdä, jotta kutsuisit Häntä parantamaan sinua?

3. Nefi 9:15–22

Vapahtajan ääni julistaa, että Hänen uhrinsa kautta Mooseksen laki on täytetty

Osana Mooseksen lakia, jonka mukaan nefiläiset olivat eläneet tähän asti, Herra oli käskenyt kansaansa uhraamaan eläinuhreja sen viimeisen uhrin mallina ja kuvajaisena, jonka Hän lopulta antaisi sovituksessaan. Käytä Vapahtajan sanoja kohdassa 3. Nefi 9:17 ja täydennä seuraava virke: ”Minun kauttani lunastus tulee, ja minussa .”

Vapahtaja julisti, että kaikki Mooseksen lain seremoniat, lait, riitit ja vertauskuvat, jotka oli annettu suuntaamaan ihmisiä Häneen, täyttyivät, kun Hän suoritti sovitusuhrinsa. Lue 3. Nefi 9:19 ja pane merkille, mitä Vapahtajan julistuksen mukaan nefiläisten ei enää pitänyt uhrata. Tutki sitten jaetta 3. Nefi 9:20 ja merkitse, mitä heidän oli sen sijaan määrä antaa uhrina.

Mitä mielestäsi tarkoittaa se, että uhraa uhrina särkyneen sydämen ja murtuneen mielen? Murtunut mieli on nöyrä, oppivainen ja parannusta tekevä. Syvennä ymmärrystäsi siitä, mitä tarkoittaa se, että ihmisellä on särkynyt sydän ja murtunut mieli, lukemalla kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin D. Todd Christoffersonin seuraava lausunto ja merkitsemällä sanoja, joita hän käytti määritellessään ilmauksia ”särkynyt sydän” ja ”murtunut mieli”:

Kuva
Vanhin D. Todd Christofferson

”Muinaisina aikoina, kun ihmiset menivät palvelemaan Herraa ja pyytämään Hänen siunauksiaan, he veivät usein lahjan. – – Havitellessanne kääntymyksen siunausta voitte uhrata Herralle särkyneen eli parannusta tekevän sydämenne ja murtuneen eli tottelevaisen mielenne lahjan. Todellisuudessa se lahja olette te itse – se, mitä olette, ja se, miksi olette tulossa.

Onko teissä tai elämässänne jotakin, mikä on epäpuhdasta tai kelvotonta? Kun pääsette siitä eroon, se on lahja Vapahtajalle. Puuttuuko elämästänne jokin hyvä tapa tai luonteenpiirre? Kun omaksutte sen ja teette siitä osan persoonallisuuttanne, annatte lahjan Herralle.” (”Kun olet kääntynyt”, Liahona, toukokuu 2004, s. 12.)

Lue 3. Nefi 9:21–22 ja pane merkille, millaisiksi meidän täytyy Vapahtajan opetuksen mukaan tulla, jotta tulisimme Hänen luokseen.

Kuva
Milloin Hän tiesi
  1. Ajattele pieniä lapsia, joita tunnet. Kuvaile pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjassasi sellaisia pienten lasten ominaisuuksia, joita me tarvitsemme tullaksemme Vapahtajan luokse.

Täydennä seuraava periaate sopivilla sanoilla tai ilmauksilla, joita löydät jakeista 3. Nefi 9:13–14, 20–22: Jos me tulemme Jeesuksen Kristuksen luokse särkynein sydämin ja murtunein mielin, Hän . (Tähän on monia oikeita vastauksia.)

  1. Jotta sinun on helpompi soveltaa tätä totuutta elämääsi, vastaa seuraaviin kysymyksiin:

    1. Mitkä asenteet saattaisivat estää meitä uhraamasta Herralle särkynyttä sydäntämme ja murtunutta mieltämme?

    2. Millä tavoin olet nähnyt Herran siunaavan sinua, kun olet tullut Hänen luokseen parannusta tekevän sydämen ja tottelevaisen mielen kanssa?

    3. Kuinka voit paremmin uhrata Herralle särkyneen sydämen ja murtuneen mielen?

Kuva
Kuinka monta kertaa

3. Nefi 10

Herra lupaa koota kansansa, niin kuin kanaemo kokoaa poikasensa

Kun ihmiset olivat kuulleet Vapahtajan äänen, he olivat niin hämmästyneitä, että maassa oli hiljaisuus monen tunnin ajan. Sitten ääni puhui jälleen kansalle (ks. 3. Nefi 10:1–3). Lue 3. Nefi 10:4–6 ja pane merkille, mitä Vapahtaja sanoi yrittäneensä tehdä suojellakseen ja ravitakseen kansaansa. Merkitse lupaus, jonka Vapahtaja esitti jakeessa 6 niille, jotka tekevät parannuksen ja tulevat Hänen luokseen täysin vilpittömin sydämin.

Vapahtaja käytti vertausta kanaemosta, joka kokoaa poikasensa siipiensä alle suojatakseen niitä vaaralta. Mieti, millä tavoin Vapahtaja on kuin kanaemo, joka pyrkii suojelemaan poikasiaan vaaralta. Entä miksi kohdan 3. Nefi 10:4–6 mukaan koko Israelin huonetta ei koottu?

Lue 3. Nefi 10:8–10 ja pane merkille, mitä tapahtui sen jälkeen kun ihmiset olivat kuulleet Vapahtajan äänen.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvut 3. Nefi 6–10 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni: