Seminaari
Viikko 25: Päivä 2, 3. Nefi 13


Viikko 25: Päivä 2

3. Nefi 13

Johdanto

Kuten luvussa 3. Nefi 13 kerrotaan, Vapahtaja jatkoi saarnaansa temppelin luona Runsaudenmaassa. Hän varoitti ihmisiä tekopyhyydestä ja opetti heille, että heidän vanhurskaat tekonsa olivat otollisia taivaalliselle Isälle. Lisäksi Hän kehotti väkijoukkoa kokoamaan aarteita taivaaseen ja opasti sitten kahtatoista opetuslastaan etsimään ensiksi Jumalan valtakuntaa ennen omista ajallisista huolenaiheista huolehtimista.

3. Nefi 13:1–18

Vapahtaja varoittaa nefiläisiä tekopyhyydestä ja opettaa heitä tekemään vanhurskaita tekoja, jotka ovat otollisia taivaalliselle Isälle

Tutkistele itseäsi valitsemalla, mikä virke kuvailee parhaiten motiiviasi antaa almuja (antaa omastasi muille), rukoilla ja paastota:

Annan almuja, koska

  1. niin kuuluu tehdä.

  2. rakastan Herraa ja nautin muiden auttamisesta.

  3. haluan muiden arvostavan minua.

Rukoilen, koska

  1. en halua kieltäytyä muiden edessä, kun minua pyydetään pitämään rukous.

  2. se kuuluu päivärutiiniini.

  3. haluan puhua taivaallisen Isäni kanssa.

Paastoan, koska

  1. paastoaminen auttaa minua pääsemään lähemmäksi Herraa.

  2. muut ihmiset pitävät minua huonona, ellen paastoa.

  3. vanhempani eivät anna minun syödä, kun minun pitäisi paastota.

Luvussa 3. Nefi 13 Jeesus Kristus opetti nefiläisjoukolle, miten tärkeitä ovat henkilön motiivit hänen antaessaan almuja, rukoillessaan ja paastotessaan. Tämän itsearvioinnin vastaukset kuvastavat eri motiiveja, joita meillä saattaa olla näiden asioiden tai muiden uskonnollista omistautumista osoittavien tekojen tekemiseen.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin: Onko sillä väliä, miksi teemme vanhurskaita tekoja? Miksi tai miksi ei?

  2. Jäljennä seuraava taulukko pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi ja täydennä se lukemalla kukin pyhien kirjoitusten kohta ja vastaamalla kahteen kysymykseen. Kun luet, saattaa olla hyödyllistä tietää, että tekopyhä on henkilö, joka esittää vilpillisesti vanhurskasta tai joka sanoo yhtä ja tekee toista.

    Toiminta

    Mistä motiivista Herra varoitti meitä, kun teemme tätä?

    Kuinka meidän Herran mukaan pitäisi tehdä tätä?

    Antaa almuja (3. Nefi 13:1–4)

    Rukoilla (3. Nefi 13:5–6)

    Paastota (3. Nefi 13:16–18)

Mieti seuraavia kysymyksiä:

  • Kuinka meidän motiivimme tehdä vanhurskaita tekoja voivat vaikuttaa siihen, kuinka teemme niitä?

  • Mitkä ovat sellaisia vanhurskaita motiiveja, jotka saattaisivat innoittaa meitä antamaan almuja, rukoilemaan tai paastoamaan salassa?

Yksi vanhurskas motiivi näiden asioiden tekemiseen on taivaallisen Isän miellyttäminen. Lue 3. Nefi 13:4, 6, 18 ja pane merkille, mitä Herra lupaa niille, jotka toimivat vanhurskaasti muiden tietämättä.

Yksi tärkeä periaate, jota Vapahtaja opetti näissä jakeissa, on tämä: Jos toimimme vanhurskaasti, koska rakastamme taivaallista Isää, Hän palkitsee meidät julkisesti.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tilanteesta, jolloin olet tuntenut, että sinua on siunattu, kun olet pyrkinyt tekemään jotakin pikemminkin sen vuoksi että miellyttäisit taivaallista Isää kuin että muut näkisivät.

Tarkastele lyhyesti oppiaiheen alussa tekemääsi itsetutkistelua ja arvioi motiivejasi almujen antamiseen, rukoilemiseen ja paastoamiseen. Mieti, miten voisit soveltaa Vapahtajan opetuksia parantaaksesi motiivejasi tehdä näitä tai muita Herralle omistautumista osoittavia tekoja.

Vapahtaja opetti nefiläisille lisää rukouksesta. Lue 3. Nefi 13:7 ja pane merkille, miten Herra kuvaili toistuvia tai monisanaisia ilmauksia, joita rukouksessa lausutaan ilman vilpittömyyttä. Ilmaus tyhjän hokeminen viittaa puhumiseen ilman ajatusta tai tunnetta. Tyhjän hokeminen voi tarkoittaa myös samojen sanojen ajattelematonta toistamista tai rukoilemista ilman uskoa.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Mistähän syystä on tärkeää välttää tyhjän hokemista, kun rukoilemme taivaallista Isää?

    2. Mitä asioita voit tehdä välttääksesi hokemasta tyhjää, kun rukoilet?

Lue 3. Nefi 13:8 ja pane merkille, minkä periaatteen Jeesus Kristus lausui taivaallisesta Isästä. Voisit merkitä tämän periaatteen pyhiin kirjoituksiisi. Rukoustemme yhtenä tarkoituksena on ”saada meille itsellemme ja muille siunauksia, joita Jumala muutenkin haluaa antaa, jos pyydämme niitä uskossa” (ks. Bible Dictionary, ”Prayer”; ks. myös PKO, ”Rukous”).

Kuva
young man praying

Lue 3. Nefi 13:9–15 ja pohdi, mitä Herra haluaisi sinun oppivan rukouksistasi. Mieti, millä tavoin voit parantaa rukouksiasi soveltamalla sitä, mitä olet oppinut Vapahtajan opetuksista.

3. Nefi 13:19–24

Jeesus Kristus opettaa väkijoukkoa kokoamaan aarteita taivaaseen

Oletko koskaan lukenut tai kuullut kertomusta kadonneesta tai haudatusta aarteesta? Toisinaan näissä kertomuksissa aarteenmetsästäjät lopulta saavuttavat määränpäänsä mutta huomaavat, että aarre on kateissa tai sitä ei ole koskaan ollutkaan. Lue 3. Nefi 13:19–20 ja pane merkille, mistä kahdenlaisista aarteista Herra puhui. Kummanlainen aarre Hänen sanojensa mukaan pysyisi meillä aina, jos tavoittelemme sitä?

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Mitä eroa on ”aarteilla maan päällä” ja ”aarteilla taivaassa”?

    2. Mitä totuuksia Vapahtaja kohdan 3. Nefi 13:21–24 mukaan opetti maanpäällisten aarteiden ja taivaallisten aarteiden tavoittelemisesta? (Sinun voi olla helpompi ymmärtää näitä jakeita, kun tiedät, että sana mammona tarkoittaa maailmallisuutta tai rikkauksia.)

    3. Kuinka maan päällä olevien aarteiden etsiminen voi estää meitä etsimästä taivaassa olevia aarteita?

Vapahtaja ei opettanut, että raha tai maallinen varallisuus ovat pahasta. Hän kuitenkin tähdensi sitä, miten tärkeää on kiinnittää sydämemme taivaallisiin aarteisiin, jotka kestävät, eikä maallisiin rikkauksiin.

Yksi periaate, jonka voimme oppia kohdasta 3. Nefi 13:19–24, on tämä: Jotta Jumala olisi meidän herramme, meidän täytyy rakastaa ja palvella Häntä enemmän kuin sitä, mikä on maailmasta.

Mitkä saattaisivat olla esimerkkejä siitä, että yrittää palvella Jumalaa ja mammonaa samanaikaisesti? Miksi saattaa olla vaikeaa aina rakastaa ja palvella Jumalaa eikä sitä, mikä on maailmasta? Miksi Jumala kannattaa asettaa ensimmäiselle sijalle?

  1. Lue seuraavat esimerkit. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi, kumpaa herraa henkilö sinun mielestäsi palvelee: Jumalaa vai mammonaa (maailmallisuutta).

    1. Nuori mies kieltäytyy työstä, joka edellyttäisi hänen jäävän pois sunnuntaikokouksistaan, ja valitsee sen sijaan alempipalkkaisen työn, joka ei edellytä hänen työskentelevän sunnuntaisin.

    2. Nuori nainen valittaa usein vanhemmilleen tarvitsevansa uusia vaatteita. Vaatteet, joita hän haluaa, maksavat enemmän kuin mihin hänen perheellään on varaa.

    3. Nuori mies maksaa säännöllisesti kymmenyksensä palkasta, jonka hän saa työstään. Hän kuitenkin käyttää muun osan palkastaan ostaakseen viihdettä, myös sopimattomia elokuvia ja musiikkia, eikä hän ole säästänyt yhtään rahaa lähetystyötä tai opiskelua varten.

    4. Nuori nainen käyttää säännöllisesti osan tuloistaan ostaakseen pieniä lahjoja osoittaakseen rakastavansa muita.

3. Nefi 13:25–34

Vapahtaja opastaa kahtatoista opetuslasta etsimään Jumalan valtakuntaa ennen omia ajallisia huolenaiheitaan

Kun kaksitoista nefiläistä opetuslasta lähtivät palvelemaan kansan keskuuteen, Jeesus Kristus kehotti heitä olemaan huolehtimatta ajallisista ruoan ja vaatteiden tarpeistaan (ks. 3. Nefi 13:25–31). Lue 3. Nefi 13:32–33 ja pane merkille, mitä Vapahtaja sanoi opetuslapsilleen näiden ajallisista tarpeista. Mitä Hän lupasi niille, jotka panevat Jumalan ja Hänen valtakuntansa ensimmäiselle sijalle elämässään?

Kuva
Kolme nefiläistä

Yksi periaate, jonka voimme oppia näistä jakeista, voisi olla tämä: Jos etsimme ensin Jumalan valtakuntaa, Hän auttaa meitä huolehtimaan tarpeistamme.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Kuinka ihminen ”[etsii] ensin Jumalan valtakuntaa”? (3. Nefi 13:33.)

    2. Millä tavoin Herra on pitänyt huolen sinun tarpeistasi, kun olet asettanut Hänet ensimmäiseksi elämässäsi?

Presidentti Ezra Taft Benson on todistanut siunauksista, joita tulee, kun asetamme Jumalan ensimmäiseksi elämässämme (voisit kirjoittaa tämän lainauksen paperille ja säilyttää sitä pyhien kirjoitustesi välissä, jotta voit kerrata sitä tai lukea sen jollekulle tulevaisuudessa):

Kuva
Presidentti Ezra Taft Benson

”Kun asetamme Jumalan ensimmäiselle sijalle, kaikki muu asettuu oikealle paikalleen tai jää pois elämästämme. Rakkautemme Herraa kohtaan määrää sen, mihin kohdistamme kiintymyksemme, kuinka käytämme aikamme, mitä harrastamme ja millainen on tärkeysjärjestyksemme. – –

Meidän tulee antaa Jumalalle, henkemme Isälle, ehdoton etusija elämässämme.” (”Suurin käsky – rakasta Herraa”, Valkeus, heinäkuu 1988, s. 3–4.)

Pohdi, kuinka sinua tai tuntemiasi henkilöitä on siunattu, kun olette asettaneet Jumalan ensimmäiseksi omassa elämässänne.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvun 3. Nefi 13 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni: