Seminaari
Viikko 17: Päivä 1, Alma 17–18


Viikko 17: Päivä 1

Alma 17–18

Johdanto

Mormon kirjoitti lukuihin Alma 17–18 Moosian poikien lähetystyöstä lamanilaisten keskuudessa. Nämä kertomukset antavat esimerkin siitä, kuinka lähetyssaarnaajien nykyään tulee valmistautua ja palvella. Moosian pojat tavoittelivat Herran johdatusta, kun he valmistautuivat saarnaamaan evankeliumia lamanilaisille. Kun he menivät kukin omaa tietään, Herra lohdutti heitä ja lupasi, että he toisivat sieluja Hänen luokseen. Ammon meni Ismaelin maahan ja alkoi opettaa palvelemalla lamanilaisten kuningasta, jonka nimi oli Lamoni. Kuningas Lamoni ihmetteli Ammonin voimaa, kun tämä puolusti kuninkaan laumoja. Tämä palveleminen pehmitti kuninkaan ja hänen kansansa sydämet kuulemaan Ammonin opetuksia Jumalasta ja pelastussuunnitelmasta. Kuningas Lamoni uskoi, mitä Ammon opetti, hän ymmärsi tarvitsevansa Vapahtajaa, hän anoi Herralta armoa, ja hän joutui kokonaan Hengen valtaan.

Alma 17:1–18

Moosian pojat valmistautuvat saarnaamaan evankeliumia lamanilaisille

Ajattele, miten pitkän aikaa vanhimmat ja sisaret palvelevat lähetystyössä nykyään. Lue Alma 17:4 ja alleviivaa, kuinka monta vuotta Moosian pojat opettivat evankeliumia lamanilaisten keskuudessa.

Kun Alma oli menossa Mantin maahan, hän tapasi Moosian pojat, kun nämä olivat palaamassa kotiin pitkäaikaisesta lähetystyöstään, ja he kaikki riemuitsivat. Lue Alma 17:2–4 ja korosta ne sanat ja ilmaukset, jotka kuvailevat, millaisia lähetyssaarnaajia Moosian pojat olivat.

  1. Tarkastele kohtaa Alma 17:2–4. Tee pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi seuraavat tehtävät:

    1. Laadi luettelo asioista, joita Moosian pojat tekivät valmistautuakseen olemaan tehokkaita lähetyssaarnaajia, ja kuvaile heidän valmistautumisensa tuloksia.

    2. Valitse jotakin, mitä nämä lähetyssaarnaajat tekivät ja mitä sinä haluaisit tehdä paremmin elämässäsi, tai jokin ominaisuus, jota haluaisit kehittää itsessäsi paremmaksi. Kirjoita muutama rivi siitä, kuinka voit tehdä tämän.

Pohdiskele sitä, kuinka usein rukoilet ja tutkit pyhiä kirjoituksia itseksesi ja perheen kanssa, ja mieti, mitä mahdollisuuksia sinulla on paastota. Millä tavoin nämä toimet ovat auttaneet sinua ”[vahvistumaan] totuuden tuntemisessa” (Alma 17:2)?

Moosian poikien esimerkki opettaa meille tämän periaatteen: Tutkimalla pyhiä kirjoituksia, rukoilemalla ja paastoamalla me voimme saada Pyhän Hengen ja opettaa voimallisesti. Kun saamme Pyhän Hengen, me voimme olla valmiimpia kertomaan evankeliumista muille.

Lue kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin David A. Bednarin seuraava lausunto, jossa hän on opettanut nuorille, millä tavoin he voivat valmistautua olemaan lähetyssaarnaajia. Pane merkille, millä nimenomaisilla tavoilla sinä voit valmistautua kertomaan evankeliumista, kuten Moosian pojat tekivät.

Kuva
Vanhin David A. Bednar

”Voitte lisätä haluanne palvella Jumalaa (ks. OL 4:3) ja voitte alkaa ajatella lähetyssaarnaajien tavoin, lukea sitä, mitä lähetyssaarnaajat lukevat, rukoilla, kuten lähetyssaarnaajat rukoilevat, ja tuntea sitä, mitä lähetyssaarnaajat tuntevat. Voitte välttää maailmallisia vaikutuksia, jotka saavat Pyhän Hengen vetäytymään, ja luottamuksenne voi kasvaa hengellisten kuiskausten tunnistamisessa ja niiden mukaan toimimisessa. Rivi rivin päälle, opetus opetuksen päälle, vähän täällä ja vähän tuolla teistä voi vähitellen tulla sellaisia lähetyssaarnaajia kuin toivotte olevanne ja sellaisia lähetyssaarnaajia kuin Vapahtaja odottaa. – –

Evankeliumin julistaminen – – ei ole vain toimintaa, johon ryhdymme rajoitetuksi ajaksi, eikä tehtävä, joka meidän tulee suorittaa Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon jäseninä. Sen sijaan lähetystyö on meidän hengellisen identiteettimme ja perintömme ilmaus.” (”Lähetyssaarnaajaksi tuleminen”, Liahona, marraskuu 2005, s. 45–47.)

Kuva
youths reading Joseph Smith pamphlet

Lue Alma 17:9 ja alleviivaa, mitä Moosian pojat rukoilivat valmistautuessaan palvelemaan. Lue Alma 17:11 ja mietiskele, mitä Herra kertoi heille siitä, kuinka voi olla välineenä Hänen käsissään. Näissä jakeissa opetetaan tätä periaatetta: Kun olemme hyvänä esimerkkinä, varsinkin joutuessamme kärsimään, Herra voi tehdä meistä välineitä Hänen käsissään.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tilanteesta, jossa tunnet voivasi olla hyvänä esimerkkinä. Ajattele kouluympäristöä, tilanteita kotona perheesi tai sukulaistesi kanssa sekä sosiaalisia tilanteita kasvokkain tai verkossa. Kuvaile, kuinka aiot näyttää hyvää esimerkkiä siinä tilanteessa.

Joissakin tilanteissa on vaikeampaa olla hyvänä esimerkkinä kuin toisissa. Katso, kuinka lamanilaisia kuvaillaan kohdassa Alma 17:12–16 ja mieti, miksi Moosian poikien olisi voinut olla vaikea opettaa siinä tilanteessa.

Miksihän Moosian pojat olivat halukkaita kärsimään ahdinkoja auttaakseen kansaa, joka vihasi nefiläisiä? Jotta sinun on helpompi ymmärtää, mitä Moosian pojat toivoivat saavuttavansa, täydennä tyhjälle viivalle sana jakeesta Alma 17:16: Moosian pojat halusivat, että lamanilaiset johdatetaan , koska he halusivat lamanilaisten tuntevan lunastussuunnitelman.

Jotta sinun on helpompi ymmärtää, kuinka voi olla hyvänä esimerkkinä muille, tee tämä tehtävä muutaman seuraavan päivän aikana: pyydä jotakuta perheenjäsentä tai ystävää kertomaan sinulle, kuinka jonkun henkilön Kristuksen kaltainen esimerkki on vaikuttanut hänen elämäänsä.

Alma 17:19–39

Ammonista tulee kuningas Lamonin palvelija, ja hän suojelee tämän laumoja

Kun luet kohtaa Alma 17:19–39, pane merkille, kuinka Ammon palveli kuningas Lamonia ja kuninkaan palvelijoita. Mieti, kuinka Ammonin palvelutyö auttoi valmistamaan lamanilaisia evankeliumin vastaanottamiseen. Suunnittele, että esität jollekulle perheenjäsenelle tai ystävälle kertomuksen Ammonista, joka suojelee kuninkaan laumoja. Kun esität kertomuksen, tähdennä seuraavaa totuutta: Palvelemalla voimme auttaa valmistamaan muita ottamaan vastaan evankeliumin. Keskustele kyseisen henkilön kanssa jostakusta, jota haluaisit auttaa tulemaan hengellisesti vahvemmaksi. Mieti, kuinka voit palvella tätä henkilöä, ja päätä, kuinka voit toteuttaa tämän palvelemisen.

Alma 18

Ammonin uskollisuus tekee vaikutuksen kuningas Lamoniin, ja Ammon opettaa kuninkaalle evankeliumia

Palvelijat kertoivat kuningas Lamonille, mitä Ammon oli tehnyt suojellessaan kuninkaan laumoja. Lue Alma 18:4–6 ja pane merkille, miten kuningas reagoi siihen, mitä Ammon oli tehnyt.

Kun kuningas kysyi palvelijoiltaan, missä Ammon oli, nämä kertoivat hänelle, että Ammon oli täyttämässä kuninkaan aiempaa käskyä laittaa kuninkaan hevoset valmiiksi matkaa varten Nefin maahan, missä kuninkaan isä asui. Lue Alma 18:12–15 ja pane merkille, mikä vaikutus kuningas Lamoniin oli sillä, että Ammon palveli häntä.

Kuva
Ammon puolustaa kuningas Lamonin katraita

Lue Alma 18:16–21 ja etsi todisteita siitä, että Herra johdatti Ammonia, kun tämä opetti kuningas Lamonia. Kirjoita annetuille riveille, kuinka Jumalan Henki auttoi Ammonia tässä tilanteessa.

Kun luet kohtaa Alma 18:22–32, pane merkille, mitä nimenomaisia evankeliumin totuuksia Ammon opetti Lamonille. Voisit merkitä ne pyhiin kirjoituksiisi tai kirjoittaa ne pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi. Kun Ammon opetti, hän rakensi niiden uskonkäsitysten pohjalle, jotka hänelle ja Lamonille olivat yhteisiä. Lamoni uskoi jumalaan – jota hän kutsui Suureksi Hengeksi – mutta hän ei ymmärtänyt Jumalan todellista luonnetta.

Lue Alma 18:33–35 ja katso, miten Ammon vastasi, kun kuningas kysyi häneltä, oliko Jumala lähettänyt hänet.

  1. Sen pohjalta, mitä olet tutkinut luvuista Alma 17–18, kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi muutama rivi, joissa esität lyhyesti, mitä Ammon pystyi tekemään lamanilaisten keskuudessa Jumalan avulla.

Voisit kirjoittaa seuraavan periaatteen pyhiin kirjoituksiisi kohdan Alma 18:35 viereen: Kun me palvelemme taivaallista Isää ja Jeesusta Kristusta, He kasvattavat kykyämme tehdä Heidän työtään.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus toiseen tai kumpaankin seuraavista kysymyksistä:

    1. Kuinka edellä oleva periaate auttaa sinua nykyisissä ja tulevissa tehtävissäsi kirkossa?

    2. Kuinka voit uskollisemmin palvella Herraa, jotta Hän voi kasvattaa kykyäsi tehdä Hänen työtään?

Uskollisen esimerkkinsä ja palvelemisensa ansiosta Ammon pystyi opettamaan Lamonille taivaallisen Isän lunastussuunnitelmaa. Muista, että Lamoni tunsi syyllisyyttä murhista, joita hän oli tehnyt (ks. Alma 18:4–6). Lue Alma 18:36–43 ja pane merkille, kuinka Ammon opetti lunastussuunnitelmaa Lamonille ja kuinka Lamoni suhtautui näihin opetuksiin.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus seuraavaan kysymykseen: Miksi arvelet, että kuningas Lamonin olisi erityisen tärkeä ymmärtää Jeesuksen Kristuksen sovitusta?

Mieti, kuinka luomiseen, lankeemukseen ja sovitukseen liittyvien opinkohtien oppiminen on saattanut auttaa Lamonia ymmärtämään, että hän tarvitsee Vapahtajaa. Vanhin Bruce R. McConkie kahdentoista apostolin koorumista on opettanut, kuinka tärkeitä ovat luominen, lankeemus ja sovitus:

Kuva
Vanhin Bruce R. McConkie

”Nämä kolme jumalallista tapahtumaa – iankaikkisuuden kolme tukipilaria – ovat erottamattomasti kietoutuneet toisiinsa yhdeksi suureksi kudelmaksi, joka tunnetaan iankaikkisena pelastussuunnitelmana. Me näemme, että Herran Jeesuksen Kristuksen sovitus on ilmoitetun uskonnon keskipiste ja ydin. Se toteuttaa ihmisen kuolemattomuuden ja iankaikkisen elämän. Pelastus on Kristuksessa.

Mutta ellei olisi ollut lankeemusta, ei olisi voinut olla sovitusta. Aadamin lankeemus toi maailmaan ajallisen ja hengellisen kuoleman, ja juuri näistä kuolemista ihminen ja kaikki elämän muodot lunastetaan Herran Jeesuksen Kristuksen aikaansaaman sovituksen avulla. Aadam toi kuolevaisuuden; Kristus toi kuolemattomuuden. Pelastus tulee lankeemuksen ja sovituksen ansiosta.

Mutta ellei maailmaa ja ihmistä ja kaikkea elävää olisi luotu fyysiseen ja paratiisilliseen tilaansa, jossa ei ollut kuolemaa, ei olisi voinut olla lankeemusta. – – Siten pelastus tehtiin mahdolliseksi taivaiden ja maan ja kaiken niissä ja niiden päällä olevan luomisessa ja luomisen kautta ja vuoksi. Pelastus tulee luomisen, lankeemuksen ja sovituksen ansiosta. Nämä kolme ovat kukin osa yhtä jumalallista suunnitelmaa.” (A New Witness for the Articles of Faith, 1985, s. 81–82.)

Lamonin kokemuksen pohjalta voimme oppia tämän totuuden: Kun ymmärrämme tarvitsevamme Vapahtajaa, me haluamme tehdä parannusta.

Päätä tämänpäiväinen oppiaihe pohdiskelemalla, mitä sellaista sinä voit tehdä, mikä auttaa sinua muistamaan tarvitsevasi Vapahtajaa.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvut Alma 17–18 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni: