Seminaari
Viikko 26: Päivä 4, 3. Nefi 20–22


Viikko 26: Päivä 4

3. Nefi 20–22

Johdanto

Palvelutyönsä toisena päivänä nefiläisten keskuudessa Jeesus Kristus jälleen siunasi ja antoi sakramentin kansalle. Hän todisti, että myöhempinä aikoina Isä toteuttaisi liittonsa koota Israel ja siunata kaikkia maan kansakuntia. Lisäksi Hän selitti, että Mormonin kirjan esiintulo viimeisinä aikoina olisi merkkinä siitä, että Isä oli alkanut toteuttaa tätä liittoa.

3. Nefi 20:1–9

Vapahtaja jälleen siunaa ja antaa sakramentin väkijoukolle

Jos olet nuori mies ja sinulla on Aaronin pappeus, pohdi seuraavia kysymyksiä: Mitä sinulle merkitsee se, että voit auttaa toimittamaan sakramenttipalveluksen? Kuinka osoitat Herralle, että ymmärrät tämän toimituksen pyhän luonteen?

Jos olet nuori nainen tai olet nuori mies, jolla ei vielä ole pappeutta, pohdi seuraavia kysymyksiä: Miltä sinusta tuntuu, kun näet kelvollisten nuorten miesten toimittavan sakramenttipalvelusta? Mitä sellaista teet sakramenttipalveluksen aikana, mikä osoittaa, että ymmärrät sen pyhän luonteen?

Kuten jakeissa 3. Nefi 20:35 kerrotaan, nefiläisten keskuudessa suorittamansa palvelutyön toisen päivän alussa Vapahtaja järjesti ihmeellisellä tavalla leipää ja viiniä toimittaakseen jälleen sakramentin. Lue 3. Nefi 20:1 ja pane merkille, mitä Hän käski ihmisiä tekemään juuri ennen kuin Hän valmisti ja antoi sakramentin. Millä tavoin rukoileminen sydämessäsi voi mielestäsi vaikuttaa viikoittaiseen kokemukseesi sakramentin nauttimisesta?

Lue 3. Nefi 20:8. Huomaa, että siihen aikaan nefiläiset käyttivät viiniä, mutta kirkon nykyisenä käytäntönä on käyttää vettä (ks. OL 27:2). Huomaa myös, mitä leipä ja vesi edustavat. Kun säännöllisesti nautimme sakramentin, me osoitamme halukkuutemme saada Vapahtajan sovituksen osaksi elämäämme.

Mitä Jeesus Kristus jakeen 3. Nefi 20:8 mukaan lupasi niille, jotka nauttivat sakramentin? Ajattele leipä- ja vesiannoksen kokoa sakramentissa. Jos tuntisit fyysistä nälkää ja janoa, tyydyttäisivätkö sakramenttileipä ja -vesi nälkäsi ja janosi? Jotta ymmärrät paremmin, kuinka voimme täyttyä nauttimalla sakramentin, lue 3. Nefi 20:9 ja täydennä tämä periaate: Jos nautimme sakramentin kelvollisina, me voimme täyttyä .

Lue kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Dallin H. Oaksin seuraava lausunto ja alleviivaa, millä tavoin sinua voidaan hänen sanojensa mukaan siunata, kun täytyt Hengellä:

Kuva
Vanhin Dallin H. Oaks

”Tulkaamme sen Vapahtajamme lupauksen arvoisiksi, että nauttimalla sakramentin me tulemme kylläisiksi (ks. 3. Nefi 20:8; ks. myös 3. Nefi 18:9), mikä tarkoittaa sitä, että me täytymme Hengellä (ks. 3. Nefi 20:9). Tuo Henki – Pyhä Henki – on meidän lohduttajamme, suunnannäyttäjämme, yhteydenpitäjämme, tulkitsijamme, todistajamme ja puhdistajamme – erehtymätön oppaamme ja iankaikkiseen elämään johtavan kuolevaisen matkamme pyhittäjä.

– – Kun ilmeisen pienellä teolla me tietoisesti ja kunnioittaen uudistamme kasteenliittomme, niin samalla uudistuvat ne vedellä ja Hengellä toimitetun kasteen siunaukset, että Hänen Henkensä on aina meidän kanssamme. Näin meitä kaikkia johdatetaan ja näin meidät kaikki voidaan puhdistaa.” (Ks. ”Jotta hänen Henkensä aina olisi heidän kanssansa”, Valkeus, tammikuu 1997, s. 59.)

  1. Ajattele tilannetta, jolloin olet tuntenut Pyhän Hengen nauttiessasi sakramentin. Lue sakramenttirukoukset kohdista Moroni 4:3 ja 5:2. Millä tavoin sakramentin nauttiminen joka viikko auttaa sinua täyttymään Pyhällä Hengellä? Kirjoita joitakin näistä tavoista pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi.

3. Nefi 20:10–46

Vapahtaja puhuu nefiläisille liitoista, joiden on määrä toteutua viimeisinä aikoina

Ajattele joitakin tärkeimpiä ominaisuuksiasi. Minkälaisiin ominaisuuksiin keskityit? Ovatko ne fyysisiä ominaisuuksia, luonteenpiirteitä vai hengellisiä ominaisuuksia?

Lue kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin David A. Bednarin seuraavat sanat ja merkitse, miten hän on määritellyt sen, keitä me olemme: ”Saatatte pitää musiikista, urheilusta, tai teillä saattaa olla teknisiä taipumuksia, ja jonakin päivänä saatatte työskennellä jonkin elinkeinon, jonkin ammattikunnan tai taiteiden parissa. Niin tärkeitä kuin sellaiset toimet ja ammatit voivat ollakin, ne eivät määrittele sitä, keitä me olemme. Me olemme ennen kaikkea hengellisiä olentoja. Me olemme Jumalan lapsia ja Abrahamin jälkeläisiä.” (Ks. ”Lähetyssaarnaajaksi tuleminen”, Liahona, marraskuu 2005, s. 47.)

Se, että me olemme Abrahamin jälkeläisiä, tarkoittaa sitä, että me olemme hänen kirjaimellisia jälkeläisiään tai että meistä on tullut hänen poikiaan ja tyttäriään kuuliaisuuden kautta Jeesuksen Kristuksen evankeliumin laeille ja toimituksille. Kaikki saavat samat lupaukset ja liitot, jotka Jumala teki Abrahamin kanssa.

Kuten kohdassa 3. Nefi 20:11–13 kerrotaan, Vapahtaja puhui nefiläisille liitoista ja lupauksista, joita oli annettu Abrahamille ja tämän jälkeläisille, jotka ovat Israelin huonetta. Hän opetti, että Isä toteuttaa liittonsa koota Israelin huoneen viimeisinä aikoina. Lue 3. Nefi 20:13 ja huomaa, minkä tiedon Israelin huone saa välttämättömänä osana tätä kokoamista. Miksi tämä tieto on mielestäsi välttämätön?

Lue 3. Nefi 20:25–26 ja pane merkille, mitä Vapahtaja opetti siitä, kuinka Lehin jälkeläisiä siunattaisiin sen liiton ansiosta, jonka Isä on tehnyt Abrahamin kanssa. Vapahtaja tähdensi, että Isä lähetti Hänet käymään nefiläisten luona ja pelastamaan nämä synnistä, koska nefiläiset olivat liiton lapsia (ks. 3. Nefi 20:26).

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi siitä, kuinka sinua on siunattu sen liiton ansiosta, jonka olet tehnyt taivaallisen Isän kanssa kasteessa. Koska sinut on kastettu kirkon jäseneksi, sinä olet Abrahamin jälkeläinen ja sinulla on vastuullinen tehtävä auttaa toteuttamaan liitto, jonka Jumala on tehnyt Abrahamin kanssa.

Lue 3. Nefi 20:27 ja merkitse ilmauksia, jotka opettavat seuraavaa periaatetta: Abrahamin jälkeläisinä meillä on liitonalainen vastuu siunata kaikkia maailman ihmisiä.

Kuva
Vanhin David A. Bednar

Kun luet vanhin David A. Bednarin seuraavaa lausuntoa, pane merkille, kuinka meidän – Abrahamin jälkeläisten – on määrä siunata kaikkia maan ihmisiä: ”Teidän ja minun tulee nyt ja aina siunata kaikkia kansoja kaikkien maailman kansakuntien keskuudessa. Teidän ja minun tulee nyt ja aina todistaa Jeesuksesta Kristuksesta ja julistaa palautuksen sanomaa. Teidän ja minun tulee nyt ja aina kutsua kaikkia ottamaan vastaan pelastuksen toimitukset. Evankeliumin julistaminen ei ole osa-aikainen pappeusvelvollisuus. Se ei ole vain toimintaa, johon ryhdymme rajoitetuksi ajaksi, eikä tehtävä, joka meidän tulee suorittaa Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon jäseninä. Sen sijaan lähetystyö on meidän hengellisen identiteettimme ja perintömme ilmaus. Meidät on asetettu ennalta kuolevaisuutta edeltävässä olemassaolossa, ja me olemme syntyneet kuolevaisuuteen toteuttamaan Jumalan Abrahamille antaman liiton ja lupauksen. Me olemme täällä maan päällä tänä aikana pitääksemme pappeuden kunniassa ja saarnataksemme evankeliumia. Tätä me olemme, ja siksi me olemme täällä – nyt ja aina.” (Ks. ”Lähetyssaarnaajaksi tuleminen”, s. 47.)

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Mitä voit tehdä nyt nuorena siunataksesi muita maailmassa?

    2. Miksi mielestäsi on tärkeää, että ymmärrät olevasi Abrahamin jälkeläinen?

3. Nefi 21–22

Jeesus Kristus kertoo ennalta merkin Israelin huoneen kokoamisesta viimeisinä aikoina

Kuten luvuissa 3. Nefi 21–22 kerrotaan, Vapahtaja opetti nefiläisille monia asioita viimeisistä päivistä – ajasta, jolloin evankeliumi palautettaisiin maan päälle ja pyhät valmistautuisivat Hänen toista tulemistaan varten.

  1. Jotta saat paremmin selville, mitä Vapahtaja opetti myöhempien aikojen Israelin kokoamisesta, kuten lukuihin 3. Nefi 21–22 on kirjoitettu, lue kaikki seuraavan taulukon vasemmassa sarakkeessa mainitut pyhien kirjoitusten kohdat. Valitse sitten oikean sarakkeen kysymyksistä kaksi ja kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset niihin.

Jakeet

Kysymykset

Lue 3. Nefi 21:1–2, 7. Kun Mormonin kirja tulee esiin viimeisinä aikoina, se on oleva merkkinä siitä, että Isä on alkanut koota Israelin huonetta.

  1. Milloin olet nähnyt, että Mormonin kirja ohjaa (eli kokoaa) jonkun, kuten sinut itsesi, Jeesuksen Kristuksen ja evankeliumin liittojen luokse?

Lue 3. Nefi 21:9. Ilmaus ”suuri ja ihmeellinen teko” viittaa Jeesuksen Kristuksen evankeliumin palautukseen.

  1. Mikä Jeesuksen Kristuksen evankeliumin palautuksessa on mielestäsi suurta ja ihmeellistä?

Lue 3. Nefi 21:10–11 ja pohdi, kuinka tämä kuvaus sopii profeetta Joseph Smithiin.

  1. Miksi on välttämätöntä uskoa Herran sanat, jotka on tuotu esiin profeetta Joseph Smithin kautta?

Lue 3. Nefi 21:22. Mikäli ihmiset tekevät parannuksen eivätkä paaduta sydäntään, heidät luetaan Israelin huoneeseen.

  1. Miksihän parannuksen tekeminen on välttämätöntä, jotta ihminen tulee kootuksi Jumalan liittokansaan?

Lue 3. Nefi 22:7–10 ja pane merkille, mitä lupauksia Vapahtaja antoi liittokansaansa kuuluville, jotka palaavat Hänen luokseen unohdettuaan Hänen kanssaan tekemänsä liitot.

  1. Miksi mielestäsi on tärkeää ymmärtää, että Herra osoittaa ikuista hyvyyttä ja armoa niille, jotka ovat eksyneet Hänen luotaan?

Ajattele jotakuta, jolle voisit lausua todistuksesi Jeesuksesta Kristuksesta, Mormonin kirjasta, evankeliumin palautuksesta ja profeetta Joseph Smithin tehtävästä ja siten auttaa tätä henkilöä ottamaan vastaan palautetun evankeliumin siunaukset. Pohdi myös, kuinka voit kannustaa muita tulemaan Herran luokse, kuten niitä, jotka ovat aiemmin olleet uskollisia evankeliumissa mutta eivät enää ole. Jos mieleesi tulee joku tietty henkilö, aseta tavoitteeksi toimia saamiesi kehotusten mukaan.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvut 3. Nefi 20–22 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni: