Seminaari
Viikko 32: Päivä 2, Moroni 8–9


Viikko 32: Päivä 2

Moroni 8–9

Johdanto

Moroni 8 on kirje, jonka Mormon kirjoitti pojalleen Moronille siitä, mikseivät pienet lapset tarvitse kastetta. Lisäksi Mormon opetti kirjeessään, kuinka voimme valmistautua asumaan Jumalan luona. Lopuksi hän ilmaisi huolta jumalattomuudesta ja nefiläisiä uhkaavasta tuhosta. Moroni 9 sisältää Mormonin viimeisen tallennetun kirjeen pojalleen. Hän ilmaisi murhetta nefiläisten jumalattomasta tilasta ja kehotti Moronia työskentelemään uutterasti auttaakseen nefiläisiä tekemään parannuksen. Huolimatta kansansa turmeltuneesta tilanteesta hän kannusti poikaansa olemaan uskollinen Kristuksessa ja antamaan iankaikkista elämää koskevan lupauksen pysyä mielessään ikuisesti.

Moroni 8:1–24

Mormon kirjoitti pojalleen Moronille siitä, ketkä tarvitsevat kasteen

Oletko koskaan miettinyt, miksi Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkossa lapset kastetaan vasta kun he ovat kahdeksan vuotta vanhoja? Pojalleen Moronille kirjoittamassaan kirjeessä Mormon opetti pienten lasten pelastumista ja kastetta koskevia tärkeitä totuuksia kuten sen, miksei lapsia kasteta ennen kuin he ovat kahdeksan vuotta vanhoja. Mormon aloitti kirjeensä Moronille puhumalla kiistoista, joita nefiläisten keskuudessa oli. Lue Moroni 8:4–6 ja pane merkille opinkohta, josta nefiläiset kiistelivät. (Kun luet, voi olla hyödyllistä tietää, että karkea tarkoittaa tässä yhteydessä äärimmäisen vakavaa.)

Lue Moroni 8:7 ja pane merkille, mitä Mormon teki kuultuaan tästä ongelmasta. Vapahtaja vastasi Mormonin rukoukseen selittämällä, miksi pienet lapset eivät tarvitse kastetta ennen vastuullista ikää. Lue Moroni 8:8–9 ja pane merkille, mitä Vapahtaja sanoi siitä, miksi vauvoja ja pieniä lapsia ei kasteta.

Jakeen Moroni 8:8 ilmaus ”Aadamin kirous” viittaa siihen, että Aadam erotettiin Jumalan edestä lankeemuksen seurauksena. On ilmeistä, että jotkut nefiläiset eivät ymmärtäneet oppia kasteesta. Sen vuoksi he uskoivat erheellisesti, että pienet lapset ovat kelvottomia olemaan Jumalan edessä ilman kastetoimitusta, ja he halusivat kastaa lapsia, kun nämä olivat aivan pieniä. Tämän jakeen ymmärtämisen kannalta voi myös olla hyödyllistä huomata, että synti on ”Jumalan käskyjen tahallista rikkomista” (PKO, ”Synti”, scriptures.lds.org/fi). Jotta ymmärrät jakeessa Moroni 8:8 mainitun opinkohdan täydellisemmin, voisit merkitä jakeen rinnakkaisviitteeksi toisen uskonkappaleen.

Lue Moroni 8:10 ja pane merkille sanoja, jotka täydentävät seuraavan totuuden: Parannus ja kaste ovat välttämättömiä kaikille niille, jotka .

Koska parannus ja kaste ovat välttämättömiä vain niille, jotka ovat vastuullisia ja kykenevät tekemään syntiä, Mormon opetti, että on väärin kastaa pieniä lapsia ennen kuin nämä ovat vastuullisia. Lue Moroni 8:11–13, 18–22 ja pane merkille, miksi Mormonin selityksen mukaan pienten lasten kastaminen on väärin. Näissä jakeissa opetetaan tätä opinkohtaa: Pienet lapset pelastuvat Jeesuksen Kristuksen sovituksen ansiosta.

Herra on asettanut iän, jolloin vastuullisuus alkaa – kahdeksan vuotta (ks. OL 68:25–27; JSR 1. Moos. 17:11 [ks. PKO]). Ennen kuin lapset täyttävät kahdeksan, he eivät voi tehdä syntiä, koska Saatanalle ei anneta valtaa kiusata pieniä lapsia (ks. OL 29:46–47). Mitään virheitä, joita lapset tekevät ennen kuin täyttävät kahdeksan, ei pidetä synteinä.

Kuva
girl being baptized
Kuva
Vanhin Dallin H. Oaks

Vanhin Dallin H. Oaks kahdentoista apostolin koorumista on selittänyt, miksi pienet lapset eivät voi tehdä syntiä: ”Oppimme pohjalta ymmärrämme, että ennen vastuullista ikää lapsi ’[ei] kykene tekemään syntiä’ (Moroni 8:8). Sinä aikana lapsi voi tehdä virheitä, jopa hyvin vakavia ja vahingollisia, jotka täytyy oikaista, mutta hänen tekojaan ei pidetä synteinä.” (”Sins and Mistakes”, Ensign, lokakuu 1996, s. 65.)

Kirjeessään Mormon lisäksi todisti, että ”pienet lapset ovat eläviä Kristuksessa” ja että jos he kuolevat ennen kuin täyttävät kahdeksan vuotta, heidät lunastetaan Jeesuksen Kristuksen sovituksen kautta (ks. Moroni 8:12–15, 22).

Selittäessään, miksi vauvat ja pienet lapset eivät tarvitse kastetta, Mormon todisti tästä periaatteesta: Jumala on täydellisen oikeudenmukainen kanssakäymisessään lastensa kanssa. Tämä tarkoittaa sitä, että Jumala takaa, että jokainen saa reilun ja oikeudenmukaisen mahdollisuuden saavuttaa pelastus.

  1. Seuraava tehtävä voi auttaa sinua oppimaan, miten voit selittää luvun Moroni 8 alkuosassa opetettuja periaatteita. Valitse seuraavista tilanteista jompikumpi tai kummatkin ja merkitse pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi kohdasta Moroni 8:8–24 yksi tai kaksi jaetta, joiden avulla voit vastata kyseisessä tilanteessa olevan henkilön huolenaiheeseen. Kirjoita sitten muutama virke, joissa esität vastauksesi kyseisessä tilanteessa. Käytä vastauksessasi pyhien kirjoitusten jakeita.

    1. Lähetystyössä tapaat miehen, joka vilpittömästi etsii totuutta. Hän selittää, että koko ikänsä ajan hänelle on opetettu, että Aadamin rikkomuksen vuoksi pienet lapset ovat syntyessään syntisiä. Hän on varma siitä, että kun vauva kuolee ennen kuin hänet on kastettu, hän on syntinen eikä voi pelastua.

    2. Uusi käännynnäinen on samaa mieltä siitä, että on hyvä ajatus kastaa kahdeksanvuotiaita lapsia, mutta kysyy: ”Ei kai sillä ole väliä, kastetaanko ihminen kahdeksan kuukauden vai kahdeksan vuoden iässä, vai onko?”

Moroni 8:25–30

Mormon opettaa, mitä meidän täytyy tehdä saadaksemme asua Jumalan luona

Kun Mormon oli opettanut, miksi pienet lapset eivät tarvitse kastetta, hän opetti, että vastuullisen iän saavuttaneet ihmiset täytyy kastaa. Hän selitti myös, mitä meidän täytyy tehdä kasteemme jälkeen, jotta voimme asua Jumalan luona.

Lue Moroni 8:25–26 ja pane merkille, mitä meidän täytyy tehdä ja mitä ominaisuuksia meidän tulee omaksua saadaksemme asua Jumalan luona. Voisit merkitä nämä asiat pyhiin kirjoituksiisi. Voi olla hyödyllistä ymmärtää, että sävyisyys tarkoittaa alistumista Jumalan tahtoon.

Voisit kirjoittaa pyhiin kirjoituksiisi kohdan Moroni 8:25–26 viereen seuraavan periaatteen: Olemalla uskollisen kuuliaisia käskyille me voimme saada Pyhän Hengen, joka valmistaa meitä asumaan Jumalan luona.

  1. Seuraavat kysymykset auttavat sinua ymmärtämään paremmin kohtaa Moroni 8:25–26. Mieti kaikkia kysymyksiä ja valitse niistä sitten kaksi tai useampia, joihin vastaat pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjassasi:

    1. Miksihän syntiesi anteeksisaaminen voi johtaa sävyisyyteen ja sydämen nöyryyteen?

    2. Kuinka se, että olet sydämeltäsi sävyisä ja nöyrä, voi kutsua Pyhän Hengen elämääsi?

    3. Kuinka Pyhä Henki auttaa sinua valmistautumaan elämään Jumalan luona?

    4. Mormon opetti, että jos haluamme täyttyä kestävällä rakkaudella, meidän täytyy rukoilla uutterasti. Miksihän uuttera rukous on välttämätön, jos haluamme täyttyä rakkaudella?

Kuten jakeessa Moroni 8:27 kerrotaan, Mormon tuomitsi ylpeyden synnin nefiläisten keskuudessa. Lue Moroni 8:27 ja pane merkille, mihin nefiläisten ylpeys johti. Vertaa sitten tätä seurausta sävyisyyden ja sydämen nöyryyden seurauksiin, jotka mainitaan jakeessa Moroni 8:26.

Mormon kannusti Moronia rukoilemaan nefiläisten puolesta, jotta nämä kenties tekisivät parannuksen ja pääsisivät osallisiksi siunauksista, joita hän kuvaili kirjeessään (ks. Moroni 8:28–30). Voisit noudattaa Mormonin pojalleen antamaa neuvoa ja rukoilla joidenkuiden tuntemiesi henkilöiden puolesta, jotka tarvitsevat sitä, että he pääsevät osallisiksi evankeliumin siunauksista, ja pyrkiä keksimään keinoja auttaa näitä henkilöitä.

Moroni 9:1–20

Mormon kuvailee nefiläisten ja lamanilaisten jumalattomuutta

Muistele tilannetta, jolloin yritit auttaa jotakuta ja tämä henkilö torjui sinun pyrkimyksesi. Kuinka jotkut ihmiset saattaisivat suhtautua, kun ne, joita he yrittävät auttaa, jatkuvasti torjuvat heidän hyvät pyrkimyksensä? Kun tutkit luvussa Moroni 9 olevaa Mormonin toista kirjettä pojalleen Moronille, pane merkille, mitä Mormon sanoi kannustaakseen poikaansa olemaan antamatta periksi nefiläisten suhteen.

Lue Moroni 9:1 ja pane merkille, millä sanalla Mormon kuvaili tilannetta, jota hän aikoi käsitellä kirjeessään. Huomaa, että tässä yhteydessä murheellinen tarkoittaa äärimmäisen järkyttävää. Kuten kohdassa Moroni 9:2–19 kerrotaan, Mormon kuvaili joitakin niistä järkyttävistä asioista, joita kansan keskuudessa tapahtui, osoittaen, kuinka jumalattomia ihmisistä oli tullut. Kuten Eter, joka oli profeetta jerediläisten keskuudessa, myös Mormon näki omin silmin sen vihan ja jumalattomuuden, joka oli vallannut hänen kansansa. Hän pelkäsi, että Herran Henki oli lakannut kiistelemästä heidän kanssaan (ks. Moroni 9:4).

Pohdi, miksi Mormon teki edelleen työtä nefiläisten keskuudessa, vaikka nämä olivat paaduttaneet sydämensä Jumalan sanaa vastaan ja hylänneet profeettojen pyrkimykset auttaa heitä.

Mormon antoi Moronille voimallisia neuvoja siitä, kuinka tämän tulee palvella ihmisiä, joiden sydän ei ole avoin. Lue Moroni 9:3–6 ja merkitse sanoja tai ilmauksia, jotka opettavat tätä periaatetta: Meidän on määrä työskennellä uutterasti Jumalan palveluksessa, vaikka ne, joita palvelemme, eivät suhtautuisi myönteisesti. Jae 6 on erityisen hyödyllinen tämän periaatteen opettamisessa.

Moroni 9:21–26

Mormon kannustaa Moronia olemaan uskollinen

Ajattele viime aikojen tapahtumia paikkakunnallasi, maassasi tai maailmassa – sellaisia, jotka saattaisivat saada ihmiset lannistumaan. Lue Moroni 9:25–26, niin saat selville, mitä Mormon neuvoi Moronia tekemään lannistavissa olosuhteissa.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin: Minkä pitäisi Mormonin kehotuksen mukaan pysyä Moronin mielessä ikuisesti? (Ks. Moroni 9:25.) Kuinka se, että muistat Vapahtajan ja Hänen sovituksensa, voi auttaa sinua, kun sinulla on vaikeuksia tai kun olet jumalattomuuden ympäröimä?

Mormonin Moronille antaman neuvon pohjalta voimme oppia tämän periaatteen: Jos me olemme uskollisia Jeesuksessa Kristuksessa, Hän voi kohottaa meitä silloinkin kun vaikeudet ja jumalattomuus ympäröivät meitä. Se, että on ”uskollinen Kristuksessa”, voi tarkoittaa sitä, että pyrkii koko ajan toimimaan kuten Vapahtajan tosi opetuslapsi muistaen Vapahtajan ja Hänen sovituksensa sekä pitäen uskollisesti Hänen käskynsä.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi sellaisesta kokemuksesta omassa elämässäsi tai jonkun läheisen elämässä, joka osoittaa, että edellä oleva periaate on totta.

Mieti, millä yhdellä tavalla voit olla uskollisempi Kristuksessa ollessasi jumalattomuuden tai vaikeiden olosuhteiden ympäröimänä.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvut Moroni 8–9 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni: