Seminaari
Viikko 25: Päivä 4, 3. Nefi 15–16


Viikko 25: Päivä 4

3. Nefi 15–16

Johdanto

Kun Vapahtaja jatkoi ihmisten opettamista temppelin luona Runsaudenmaassa, Hän julisti, että Mooseksen laki oli täytetty Hänessä ja että Hän on valo ja laki, johon ihmisten tulisi turvautua. Sitten Vapahtaja selitti kahdelletoista nefiläiselle opetuslapselle, että ihmiset Amerikan mantereella olivat niitä ”muita lampaita”, joista Hän oli puhunut Jerusalemissa oleville ihmisille (ks. Joh. 10:14–16). Hän myös lupasi, että ne, jotka tekevät parannuksen ja palaavat Hänen luokseen, luetaan Hänen liittokansaansa.

Kuva
Kristus Runsaudenmaassa

3. Nefi 15:1–10

Vapahtaja julistaa, että Hän on täyttänyt Mooseksen lain

Oletko koskaan miettinyt, miksi Herra pyytää meitä noudattamaan tiettyjä lakeja ja käskyjä, kuten maksamaan kymmenykset, pyhittämään lepopäivän tai kunnioittamaan vanhempiamme? Kun Jeesus Kristus jatkoi nefiläisten opettamista, Hän opetti heille lakiensa ja käskyjensä taustalla olevan keskeisen tarkoituksen. Pane merkille tämä tarkoitus, kun tutkit lukua 3. Nefi 15.

Kun Vapahtaja lakkasi puhumasta väkijoukolle, Hän huomasi, että muutamilla heidän joukossaan olevista oli kysymys. Lue 3. Nefi 15:1–2 ja kirjoita, mitä ihmiset ihmettelivät ja kummastelivat:

Jotta voit ymmärtää, miksi nefiläiset ihmettelivät ja kummastelivat Vapahtajan julistusta, jonka mukaan Mooseksen lain ”vanha oli kadonnut” ja ”kaikki oli tullut uudeksi”, on hyödyllistä tietää, että nefiläiset olivat vuosisatojen ajan tunteneet Mooseksen lain ja eläneet sen mukaan. Heidän lakinsa, riittinsä ja kirkon organisaationsa perustuivat Mooseksen lakiin, jonka kuolevaisuutta edeltävässä tilassa ollut Jeesus Kristus oli antanut muinoin valmistaakseen ihmisiä tuloaan varten ja suunnatakseen heitä Hänen sovitusuhriinsa. Nyt pyhä lainsäätäjä seisoi heidän edessään julistaen, että sovitus oli suoritettu (ks. 3. Nefi 11:10–14) ja että Hänessä Mooseksen laki oli täytetty (ks. 3. Nefi 9:16–20; 12:46–47). Hänen julistuksensa, jonka mukaan Mooseksen lain ”vanha oli kadonnut” ja uusien asioiden oli määrä astua lain sijaan, muutti yhtäkkiä sen, kuinka heidän tuli palvella Jumalaa.

Vapahtaja vastasi heidän huolenaiheisiinsa tähdentämällä erästä hyvin tärkeää opinkohtaa. Lue 3. Nefi 15:3–5, 9 ja korosta ne ilmaukset Vapahtajan vastauksessa, jotka ovat saattaneet vakuuttaa nefiläisille, ettei lain lähde muuttuisi.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus seuraavaan kysymykseen: Mitä Jeesus mielestäsi opetti nefiläisille, kun Hän sanoi: ”Minä olen laki”? (3. Nefi 15:9.)

Vapahtajan opetukset näissä jakeissa opettavat, että Jeesus Kristus on evankeliumin kaikkien lakien ja käskyjen tarkoitus. Pohdi, miksi tämä totuus oli tärkeä nefiläisille, kun he oppivat, että vanha Mooseksen laki korvattiin korkeammalla lailla, ja kun heidän jumalanpalvelustapansa muuttuivat.

Lue 3. Nefi 15:9–10 ja merkitse, mitä Herra haluaa meidän tekevän tämän opinkohdan seurauksena. Täydennä seuraava periaate näistä jakeista oppimillasi asioilla: Jos me Jeesukseen Kristukseen pitämällä , Hän antaa meille .

  1. Ajattele käskyjä, kuten kymmenysten maksamista, lepopäivän pyhittämistä ja vanhempiemme kunnioittamista, ja kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Millä tavoin joku saattaisi noudattaa käskyjä ja olla silti turvautumatta Kristukseen?

    2. Millä tavoin meidän kuuliaisuutemme käskyjä kohtaan saattaisi muuttua, jos keskittyisimmekin turvautumaan Jeesukseen Kristukseen emmekä keskittyisi pelkästään sääntöjen noudattamiseen?

Yksi tapa, jolla kuuliaisuutemme käskyjä kohtaan saattaisi muuttua, jos turvaudumme Kristukseen, on se, että motiivimme totella vaihtuisi velvollisuudesta – tai jopa sääntöjen rakastamisesta – rakkaudeksi Herraa kohtaan.

Kuva
Vanhin Marvin J. Ashton

Lue kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Marvin J. Ashtonin seuraava lausunto: ”Millainen hengellinen lohtu ja siunaus onkaan tietää, että jos me turvaudumme Vapahtajaamme Jeesukseen Kristukseen ja kestämme loppuun asti, me voimme saada iankaikkisen elämän ja korotuksen. – – Jumalaa on helpompi lähestyä, kun me turvaudumme Häneen. Jumalaan turvautuminen opettaa meitä palvelemaan ja elämään vailla pakkoa [ilman että meitä pakotetaan tai painostetaan tekemään jotakin].” (Ks. ”Lahjat ovat moninaiset”, Valkeus, tammikuu 1988, s. 17–18.)

  1. Valitse jokin käsky, josta olet saattanut ihmetellä, miksi sinun täytyy noudattaa sitä, ja mieti, kuinka sen käskyn pitäminen voi johtaa sinut Jeesuksen Kristuksen luokse. Voisit asettaa tavoitteen olla kuuliaisempi valitsemallesi käskylle ja kirjoittaa muutamia ajatuksia siitä, kuinka aiot saavuttaa tavoitteen. Kirjoita ajatuksesi muistiin pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi.

3. Nefi 15:11–16:5

Jeesus Kristus puhuu opetuslapsilleen muista lampaistaan

Kuva
Raamattu todistaa Jeesuksesta Kristuksesta
Kuva
Mormonin kirja todistaa Jeesuksesta Kristuksesta

Oletko koskaan tuntenut itsesi unohdetuksi tai yksinäiseksi ja miettinyt, tunteeko taivaallinen Isä sinut? Vaikka me saatamme tuntea itsemme yksinäiseksi tai tuntea itsemme toisinaan vähemmän tärkeäksi kuin muut, Jumala välittää kansastaan ja ilmaisee itsensä heille. Pane merkille todisteita tästä totuudesta, kun tutkit luvun 3. Nefi 15 loppuosaa ja luvun 3. Nefi 16 alkuosaa.

Kuten Uudessa testamentissa ja Mormonin kirjassa kerrotaan, Jeesus Kristus palveli kansan keskuudessa Vanhassa maailmassa ja Amerikan mantereella. Lue 3. Nefi 15:11–17 ja pane merkille, mitä Herra sanoi niille, jotka olivat Jerusalemissa, kansastaan Amerikan mantereella.

”Muilla lampailla” viitataan paimenen, Jeesuksen Kristuksen, muihin seuraajiin. Sana lammastarha tarkoittaa lammasaitausta, mutta tässä yhteydessä sitä käytetään tarkoittamaan sellaisten ihmisten piiriä, jotka uskovat yhdessä Jeesukseen Kristukseen. Kuinka Herra kohdan 3. Nefi 15:17 mukaan sanoi ilmaisevansa itsensä muille lampailleen?

Jeesus selitti, miksi taivaallinen Isä oli kieltänyt Häntä kertomasta niille, jotka olivat Jerusalemissa, enempää muista lampaistaan. Tutki kohtaa 3. Nefi 15:18–20 ja merkitse Vapahtajan selitys. Huomaamalla, että Isä pidätti juutalaisilta suuremman määrän tietoa nefiläisistä juutalaisten pahuuden tähden, me voimme oppia tärkeän periaatteen, joka koskee sitä, kuinka me saamme tietoa ja totuutta Herralta. Kuinka täydentäisit seuraavan periaatteen näiden jakeiden perusteella? Jumala antaa meille tietoa ja totuutta meidän .

Herra sanoi nefiläisille, että he olivat niitä muita lampaita, joista Hän oli puhunut Jerusalemissa. Juutalaiset olivat luulleet, että Hän puhui pakanoista (ihmisistä, jotka eivät olleet israelilaista syntyperää). He eivät ymmärtäneet, että pakanat eivät ”kuulisi” Vapahtajan ääntä (ks. 3. Nefi 15:21–23).

Lue 3. Nefi 15:24 ja pane merkille, kuinka Herra nimenomaan vakuutti nefiläisille huolehtivansa heistä.

Lue 3. Nefi 16:1–3, niin saat selville, ketkä muut kuulisivat Vapahtajan äänen. Meillä ei ole pyhää aikakirjaa siitä, keiden muiden luona Vapahtaja kävi, mutta on selvää, että Hän kävi muiden ihmisryhmien luona ja toi heidät ”laumaansa”.

Millä tavoin Jeesus Kristus osoittaa, että Hän huolehtii niistä ihmisistä, jotka eivät saa kuulla Hänen ääntään? Lue 3. Nefi 15:22–23 ja 3. Nefi 16:4 ja pane merkille, kuinka Herra sanoi ilmaisevansa itsensä pakanoille.

Sen pohjalta, mitä olet tähän mennessä tutkinut luvuista 3. Nefi 15 ja 16, mitä todisteita olet nähnyt siitä, että Jumala huolehtii kansastaan ja ilmaisee itsensä heille?

Lue 3. Nefi 16:5 ja pane merkille, mitä tapahtuu viimeisinä aikoina, kun pakanat ovat saaneet tiedon Jeesuksesta Kristuksesta ja Hänen evankeliumistaan.

Jeesus lupasi siunata kaikkia lapsiaan – Israelin huonetta ja pakanoita – antamalla heille sanansa, kuten nefiläiset ovat ne kirjoittaneet. Nefiläisten kirjoitukset auttaisivat käännyttämään pakanat, jotka sitten auttaisivat kokoamaan Israelin huoneen viimeisinä aikoina (ks. 3. Nefi 16:4–5).

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus seuraavaan kysymykseen: Mitä todisteita olet huomannut omassa elämässäsi siitä, että Jeesus Kristus huolehtii meistä kaikista?

3. Nefi 16:6–20

Jeesus Kristus julistaa siunauksia ja antaa varoituksia niille pakanoille, jotka elävät myöhempinä aikoina

Oletko koskaan halunnut kuulua johonkin ryhmään, kerhoon tai joukkueeseen? Keksi jokin tietty esimerkki. Mitä vaaditaan, jotta voi päästä jäseneksi tähän ryhmään? Suurenmoisin ryhmä, minkä jäsen voit olla, on Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko, Herran liittokansa.

Lue 3. Nefi 16:6–7 ja pane merkille, mitä tapahtuu pakanoiden uskon ja Israelin huoneen epäuskon tähden viimeisinä aikoina. Voisi olla hyödyllistä ymmärtää, että viimeisinä aikoina on myös epäuskoisia pakanoita, jotka hajottavat ja kohtelevat huonosti Israelin huoneen jäseniä (ks. 3. Nefi 16:8–9). Herra ottaa evankeliuminsa pois jumalattomilta ja ilmoittaa sen viimeisinä aikoina vanhurskaille – sekä israelilaisille että pakanoille (ks. 3. Nefi 16:10–12).

Lue 3. Nefi 16:13 ja pane merkille, mitä vaaditaan, jotta voi päästä Herran liittokansaan. Täydennä seuraava periaate sen pohjalta, mitä olet oppinut jakeesta 3. Nefi 16:13: Jos me , niin meidät luetaan Hänen kansansa joukkoon.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Kuinka sinä tiedät kuuluvasi Herran liittokansaan?

    2. Kuinka Hänen kansaansa kuuluminen on ollut siunauksena sinun elämässäsi?

  2. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvut 3. Nefi 15–16 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni: