Seminaari
Viikko 27: Päivä 4, 3. Nefi 28–30


Viikko 27: Päivä 4

3. Nefi 28–30

Johdanto

Ennen lähtöään Jeesus Kristus kysyi kultakin kahdeltatoista opetuslapseltaan, mitä nämä tahtoivat Häneltä. Yhdeksän heistä pyysi saada joutuin palata Hänen luokseen, kun heidän palvelutyönsä maan päällä olisi päättynyt. Kolme pyysi sitä, että saisi jäädä maan päälle jatkamaan sielujen tuomista Kristuksen luokse, kunnes Hän palaisi. Herra kunnioitti näitä kumpiakin vanhurskaita haluja. Mormon kertoi joitakin yksityiskohtia kolmen nefiläisen palvelutehtävästä maan päällä.

Kun Mormon päätti kertomuksensa Vapahtajan käynnistä nefiläisten luona, hän selitti, että Mormonin kirjan esiin tuleminen olisi merkkinä siitä, että Herra toteuttaa liittoaan Israelin huoneen kanssa. Päättäessään 3. Nefiä Mormon kirjoitti muistiin Jeesuksen Kristuksen sanat, jotka kutsuvat kaikkia ihmisiä tekemään parannuksen ja tulemaan luetuiksi Israelin huoneeseen.

3. Nefi 28:1–11

Jeesus Kristus suo kahdelletoista opetuslapselleen heidän halujensa mukaisesti

Pohdi, kuinka vastaisit, jos Jeesus Kristus ilmestyisi sinulle ja kysyisi: ”Mitä sinä tahdot minulta?”

Kirjoita lyhyesti, minkä vanhurskaista haluistasi kertoisit Hänelle.

Lue 3. Nefi 28:1–3 ja pane merkille, miten yhdeksän nefiläisistä opetuslapsista vastasi, kun Herra kysyi heiltä: ”Mitä sinä tahdot minulta?” Huomaa, mitä Vapahtaja ajatteli heidän toiveestaan.

Lue 3. Nefi 28:4–7 ja pane merkille, mitä kolme muuta opetuslasta halusivat Vapahtajalta. Huomaa, mitä Jeesus Kristus ajatteli näiden kolmen opetuslapsen toiveesta. Pohdi, miksi arvelet Herran sanoneen, että he olivat halunsa vuoksi ”siunatumpia”.

Lue 3. Nefi 28:8–10, jotta näet, kuinka Vapahtaja kuvaili niitä siunauksia, joita nämä kolme nefiläistä saisivat, koska he halusivat työskennellä kuolevaisten ihmisten keskuudessa. Voisit kirjoittaa pyhien kirjoitustesi marginaaliin tai pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi seuraavan totuuden: Herra siunaa meitä vanhurskaiden halujemme mukaisesti. Lue kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Neal A. Maxwellin seuraava lausunto, jotta näet vanhurskaiden halujen tärkeyden:

Kuva
Vanhin Neal A. Maxwell

”Meistä tulee lopulta sellaisia ja me saamme iankaikkisuudessa sitä, mitä me hellittämättä pitkään haluamme. – –

Vanhurskaiden halujen on oltava hellittämättömiä, koska, kuten presidentti Brigham Young sanoi, ’miehet ja naiset, jotka halajavat saada sijan selestisessä valtakunnassa, havaitsevat, että heidän on kilvoiteltava joka päivä’ (Kirkon presidenttien opetuksia: Brigham Young, 1997, s. 294).” (Ks. ”Sydämemme halajamisen mukaan”, Valkeus, tammikuu 1997, s. 20.)

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus toiseen tai kumpaankin seuraavista kysymyksistä:

    1. Milloin olet tuntenut, että Herra on siunannut sinua, kun olet toiminut vanhurskaiden halujesi mukaisesti?

    2. Mitä aiot alkaa tehdä tänään edistääksesi vanhurskaita haluja omassa elämässäsi, jotta voit olla kelvollinen Herran siunauksiin?

3. Nefi 28:12–35

Mormon kuvailee kolmen nefiläisen palvelutyötä

Monet ovat kuulleet taruja, kertomuksia ja huhuja kolmen nefiläisen oletetuista käynneistä. Sen sijaan että luottaisit taruihin, ota selville, mikä pyhien kirjoitusten mukaan heidän palvelutehtävänsä on ja kuinka he pystyvät palvelemaan voimallisesti ”kuin Jumalan enkelit” (3. Nefi 28:30).

Lue 3. Nefi 28:12–17, niin saat selville, mitä kolmelle nefiläiselle tapahtui. Mikä jakeen 3. Nefi 28:15 mukaan oli yksi syy siihen, että opetuslasten täytyi käydä läpi tämä muutos?

Lue 3. Nefi 28:18–23 ja pane merkille, millä tavoin Herra siunasi kolmea nefiläistä, jotta he pystyisivät toteuttamaan vanhurskaat halunsa. Mieti, mitä nämä jakeet opettavat meille Herran halukkuudesta siunata meitä, kun me elämme vanhurskaiden halujemme mukaisesti.

Tutki jakeita 3. Nefi 28:25–31 ja pane merkille, ketkä ovat hyötyneet ja ketkä tulevat vielä hyötymään kolmen nefiläisen palvelutyöstä. Voit halutessasi merkitä, mitä löydät.

3. Nefi 28:36–40

Mormon saa tietoa kirkastettujen olentojen luonnosta

Ajattele tilannetta, jolloin sinulla on ollut kysymys, joka koski evankeliumia tai jotakin kohtaamaasi haastetta. Lue 3. Nefi 28:36 ja pane merkille, mitä Mormon ei ymmärtänyt kolmen nefiläisen fyysisestä tilasta näiden kokeman muutoksen jälkeen. Pohdi, mitä vastaisit seuraavaan kysymykseen: Kenen puoleen tavallisesti käännyt, kun sinulla on evankeliumia koskeva kysymys? Lue 3. Nefi 28:36–37, niin saat selville, mitä Mormon teki saadakseen vastauksen kysymykseensä.

Tutki jakeita 3. Nefi 28:37–40 ja pane merkille, mitä Mormon sai tietää siitä muutoksesta, joka tapahtui kolmen nefiläisen ruumiissa. Kolmen nefiläisen kokemaa tilaa nimitetään muuttamiseksi, joka muistuttaa kirkastumista (ks. 3. Nefi 28:17) mutta se vain kestää pidempään. Muutetut olennot ovat yhä kuolevaisia, mutta, kuten profeetta Joseph Smith opetti, heidän fyysinen ruumiinsa on muutettu telestisestä tilasta terrestriseen tilaan; heidät on vapautettu kuolevaisen ruumiinsa kokemista fyysisistä kärsimyksistä (ks. History of the Church, osa 4, s. 210). Muutetut olennot voivat ilmestyä ja kadota valintansa ja Jumalan tahdon mukaisesti (ks. 3. Nefi 28:27–30). He auttavat tuomaan sieluja pelastukseen, ja he pysyvät muutetussa tilassa Jeesuksen Kristuksen toiseen tulemiseen asti, jolloin heissä tapahtuu toinen muutos ja heistä tulee ylösnousseita, kirkastettuja olentoja (ks. 3. Nefi 28:7–8, 39–40).

Mormonin kokemuksen pohjalta opimme, että jos me pyydämme Herralta ymmärrystä, me saamme ilmoitusta. Voisit kirjoittaa tämän periaatteen pyhiin kirjoituksiisi tai pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi kokemuksesta, jolloin sinä tai joku tuntemasi henkilö on pyytänyt Herralta vastauksia rukoilemalla hartaasti.

3. Nefi 29

Mormon todistaa, että Herra toteuttaa liittonsa Israelin huoneen kanssa viimeisinä aikoina

Kun Mormon oli kirjoittanut Vapahtajan käynnistä Mormonin kirjan kansan luona, hän profetoi Herran lupausten täyttymisestä viimeisinä aikoina. Pohdi, mitä vastaisit seuraavaan kysymykseen: Milloin olet kuullut tai omin silmin nähnyt, että jokin Jumalan lupauksista on täyttynyt?

Kun tutkit jakeita 3. Nefi 29:1–3, voisit merkitä sanat kun ja silloin. Nämä sanat auttavat sinua huomaamaan erään tapahtuman, joka on merkkinä siitä, että Herra pitää lupauksensa Israelin huoneelle viimeisinä aikoina. (Ilmaus ”nämä sanat” jakeessa 3. Nefi 29:1 viittaa Mormonin kirjan kirjoituksiin.)

Kohdasta 3. Nefi 29:1–3 me opimme, että Mormonin kirjan esiin tuleminen on merkkinä siitä, että Herra toteuttaa liittoaan Israelin huoneen kanssa.

Kuva
Mormonin kirja

Mormonin kirja vakuuttaa meille, että Herra valmistaa kansaansa Hänen tulemistaan varten (ks. 3. Nefi 29:2). Kun luet kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Russell M. Nelsonin seuraavaa lausumaa, merkitse, kuinka Mormonin kirja auttaa meitä valmistautumaan Vapahtajan tulemiseen:

”Mormonin kirja on konkreettinen merkki siitä, että Herra on alkanut koota liitonalaiseen Israeliin kuuluvia lapsiaan. – –

Herra ei todellakaan ole unohtanut! Hän on siunannut meitä ja muita kautta maailman Mormonin kirjalla. – – Se auttaa meitä tekemään liittoja Jumalan kanssa. Se kehottaa meitä muistamaan Hänet ja tuntemaan Hänen rakkaan Poikansa. Se on toinen todistus Jeesuksesta Kristuksesta.” (”Liitot”, Liahona, marraskuu 2011, s. 88.)

  1. Lue 3. Nefi 29:4–6 ja tee pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi toinen tai kumpikin seuraavista tehtävistä:

    1. Kirjoita kolme Mormonin kirjan kohtaa, joiden arvelet voivan auttaa ihmistä tulemaan Jeesuksen Kristuksen luokse. Kirjoita kutakin kohtaa kohden virke tai pari, joissa selität, miksi valitsit kyseisen kohdan.

    2. Kirjoita muutama virke siitä, kuinka arvelet Mormonin kirjan voivan auttaa ihmistä ymmärtämään ja hyväksymään ilmoituksen, profetian ja kielten lahjat tai Pyhän Hengen voiman.

3. Nefi 30

Herra kehottaa pakanoita tekemään parannuksen ja tulemaan Hänen luokseen

Mormon päätti kertomuksensa Vapahtajan palvelutyöstä kirjoittamalla muutamia täsmällisiä ohjeita, joita hän oli saanut Jeesukselta Kristukselta koskien pakanoita. Lue 3. Nefi 30:1–2. Voisit merkitä kaikki Vapahtajan pakanoille antamat ohjeet, jotka löydät. Voisit myös merkitä, mitä siunauksia pakanoille on luvattu, jos he tulevat Kristuksen luokse. Vaikka jae 3. Nefi 30:2 on suunnattu niille, jotka eivät ole kirkon jäseniä, me voimme Jeesuksen Kristuksen kutsun avulla mitata omaa halukkuuttamme elää Hänen liittonsa vaatimusten mukaisesti.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi seuraava periaate: Jos me tulemme Kristuksen luokse, meidät voidaan lukea Hänen kansaansa. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi, miksi se, että meidät luetaan Hänen kansaansa, joka on Israelin huonetta (ks. 3. Nefi 30:2), on siunaus Herralta.

  2. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvut 3. Nefi 28–30 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni: