Seminaari
Viikko 29: Päivä 4, Eter 3


Viikko 29: Päivä 4

Eter 3

Johdanto

Herra kysyi Jeredin veljeltä: ”Mitä sinä tahdot minun tekevän, että teillä olisi valoa aluksissanne?” (Et. 2:23.) Tämän seurauksena Jeredin veli valmisti huolellisesti 16 kiveä ja rukoili nöyrästi, että Herra koskettaisi niitä, ”että ne voivat loistaa pimeässä” (Et. 3:4). Koska Jeredin veljellä oli suuri usko, hän näki Vapahtajan sormen, kun Vapahtaja kosketti kiviä. Sitten Herra näyttäytyi Jeredin veljelle ja käski tätä kirjoittamaan, mitä tämä oli nähnyt ja kuullut.

Et. 3:1–20

Herra koskettaa kiviä antaakseen valoa jerediläisten laivoihin, ja Hän näyttäytyy Jeredin veljelle

Mitkä ovat esimerkkejä asioista, joita sinä rukoilet tai muut nuoret rukoilevat vilpittömästi? Valitse yksi näistä asioista ja kirjoita se tähän:

Kun tutkit Jeredin veljen esimerkkiä luvusta Et. 3, pane merkille näkemyksiä, jotka auttaisivat sinua tai ystävääsi saamaan apua Herralta.

Mieti Jeredin veljen Herralle esittämää rukousta valon saamiseksi aluksiin ja Herran hänelle antamaa vastausta. Kertaa Et. 2:22–3:1. Kirjoita sitten kumpaankin seuraavista kuvista kuvateksti, joka kuvailee, mitä Jeredin veli teki omalta osaltaan ratkaistakseen valon puuttumisen ongelman.

Kuva
man with fire and tools

Kuva
man climbing mountain

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi, mikä sinuun tekee vaikutuksen siinä, miten Jeredin veli pyrki ratkaisemaan ongelman, jotta aluksiin saataisiin valoa. Vaikka Jeredin veli näki kovasti vaivaa, mieti, kuinka tehokkaasti hänen sulattamansa kivet olisivat antaneet valoa ilman Herran apua.

Lue Et. 3:2–5 ja tee sitten seuraavaa:

  • Pane merkille tai merkitse ilmauksia, jotka osoittavat, että Jeredin veli oli nöyrä ja ymmärsi riippuvuutensa Jumalasta. Saattaa olla hyödyllistä tietää, että ilmaus ”meidän luontomme on tullut jatkuvasti pahaksi” viittaa meidän synnilliseen tilaamme maan päällä. Aadamin lankeemuksen tähden me olemme fyysisesti erossa Jumalasta. Me olemme myös taipuvaisia tekemään syntiä. Ilman jumalallista apua me emme voisi milloinkaan palata Jumalan eteen.

  • Pane merkille, mitä Jeredin veli pyysi Herraa tekemään.

  • Pane merkille tai merkitse, mitä Jeredin veli todisti tietävänsä Jumalasta.

Kuva
Jeredin veli näkee Herran sormen
  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Mitä todisteita on kohdassa Et. 3:1–5 siitä, että Jeredin veli uskoi siihen, että Herra voisi auttaa häntä ratkaisemaan ongelmansa?

    2. Kuinka hänen esimerkkinsä voi auttaa sinua ymmärtämään oman riippuvuutesi Herrasta, kun pyydät Hänen apuaan?

Lue kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Jeffrey R. Hollandin seuraava lausunto, joka tähdentää Jeredin veljen uskoa: ”Epäilemättä Jumalaa, kuten lukijaakin, sykähdyttää kovasti tämän miehen uskon lapsen kaltainen vilpittömyys ja palava into. ’Katso, oi Herra, sinä voit tehdä tämän’ [Et. 3:5]. Pyhissä kirjoituksissa ei kenties ole sen voimallisempaa yksittäistä ihmisen lausumaa uskon ilmausta. – – Niin epävarma kuin profeetta onkin omista kyvyistään, hänellä ei ole mitään epävarmuutta Jumalan voimasta.” (”Rending the Veil of Unbelief”, julkaisussa Nurturing Faith through the Book of Mormon: The 24th Annual Sidney B. Sperry Symposium, 1995, s. 12.)

Lue Et. 3:6 ja kuvittele, miltä olisi mahtanut tuntua olla tämän jakeen kuvailemassa tilanteessa.

Lue Et. 3:9 ja pane merkille, miksi Herra oli halukas koskettamaan kiviä ja miksi Jeredin veli pystyi näkemään Herran sormen.

Täydennä seuraava periaatelauselma sen mukaan, mitä olet tähän mennessä oppinut luvusta Et. 3: Kun me nöyrästi huudamme Herran puoleen, Hän vastaa meille meidän ja oman tahtonsa mukaisesti.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus toiseen tai kumpaankin seuraavista kysymyksistä:

    1. Katso, mitä kirjoitit tämän oppiaiheen alussa siitä, mitä sinä rukoilet tai muut nuoret rukoilevat. Kuinka joku voisi osoittaa uskoa Herraan, kun hän siinä tilanteessa etsii Herran apua ja johdatusta?

    2. Mitä sellaista olet kokenut elämässäsi, minkä ansiosta tiedät todeksi sen periaatteen, että kun me nöyrästi huudamme Herran puoleen, Hän vastaa meille meidän uskomme ja Hänen tahtonsa mukaisesti?

Käytä hetki siihen, että arvioit mielessäsi, kuinka paljon luotat Herraan. Lue Et. 3:9–12 ja pane merkille ja merkitse todisteita siitä, millainen usko Jeredin veljellä oli Herraan.

Kertaa Et. 3:11 ja mieti, onko sinulla kylliksi uskoa Herraan, jotta sitoutuisit uskomaan ja noudattamaan sitä, mitä Hän vielä ilmoittaa sinulle, jo ennen kuin Hän ilmoittaa sen.

Kuva
Vanhin Jeffrey R. Holland

Lue vanhin Jeffrey R. Hollandin seuraava lausunto ja alleviivaa, mitä meidän täytyy tehdä osoittaaksemme Jeredin veljen kaltaista uskoa: ”Alustava usko muodostuu aiemmista kokemuksista – asioista, jotka tiedämme ja jotka luovat perustan uskolle. Mutta lunastavaa uskoa vaaditaan usein niiden kokemusten varalle, jotka ovat vielä edessäpäin – siihen, mitä emme tiedä mutta mikä suo mahdollisuuden ihmeelle. – – Jeredin veljen uskon kaltainen usko edeltää ihmettä ja tietoa. Jeredin veljen täytyi uskoa ennen kuin Jumala puhui. Hänen täytyi toimia ennen kuin kyky toiminnan loppuun suorittamiseen oli näkyvissä. Hänen täytyi sitoutua koko kokemukseen ennen kuin edes sen ensimmäinen osa oli toteutunut. Usko on myöntymistä ilman ehtoja – ja etukäteen – mihin tahansa olosuhteisiin, joita Jumala saattaa vaatia sekä lähitulevaisuudessa että myöhemmin.” (Christ and the New Covenant: The Messianic Message of the Book of Mormon, 1997, s. 18–19.)

Mieti Jeredin veljen kokemuksia aina Babylonin tornilta alkaen. Mitkä kokemukset ovat saattaneet auttaa siinä, että hänen uskonsa Herraan on kasvanut? Millä tavoin nämä kokemukset ovat mielestäsi valmistaneet häntä osoittamaan sillä hetkellä niin suurta uskoa (ks. Et. 3:9)?

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Mikä kokemus omassa elämässäsi on kasvattanut uskoasi Herraan?

    2. Kuinka se kokemus valmisti sinua osoittamaan vieläkin suurempaa uskoa tulevaisuudessa?

Lue Et. 3:13–20 ja pane merkille, minkä siunauksen Jeredin veli sai uskonsa ansiosta. Mitä Jeredin veli oppi Vapahtajasta tämän merkittävän kokemuksen kautta? Toinen tärkeä periaate, jonka voit oppia luvusta Et. 3, on tämä: Kun me osoitamme uskoa Herraan, me pääsemme lähemmäksi Häntä. Voisit kirjoittaa tämän periaatteen pyhiin kirjoituksiisi kohdan Et. 3:11–20 viereen.

Vanhin Jeffrey R. Holland on huomauttanut kohdasta Et. 3:15–16 ja siitä mahdollisesta epäselvyydestä, joka saattaa syntyä kyseisen kokemuksen pohjalta:

”[Eräs] kysymys, joka vaatii lyhyen huomautuksen, nousee Herran lausahduksesta: ’Eikä koskaan ole ihminen tullut minun eteeni niin suuresti uskoen kuin sinä olet, sillä ellei niin olisi, sinä et olisi voinut nähdä minun sormeani.’ Ja myöhemmin: ’Enkä minä ole koskaan näyttäytynyt ihmiselle, jonka olen luonut, sillä koskaan ei ole ihminen uskonut minuun niin kuin sinä olet.’ [Et. 3:9, 15.]

Mahdollinen epäselvyys tässä syntyy sen käsittämisestä, että monet (ja kenties kaikki) tärkeimmistä profeetoista, jotka olivat eläneet ennen Jeredin veljeä, olivat nähneet Jumalan. Kuinka me sitten selitämme Herran julistuksen? – –

Myöhempien aikojen pyhät ovat kirjoituksissaan käsitelleet paljon tätä kysymystä, ja on olemassa useita mahdollisia selityksiä, joista kukin tai ne kaikki voivat valaista tämän kohdan laajempaa totuutta. Ilman aiheeseen liittyvää lisäilmoitusta tai selitystä jokainen arvaus on kuitenkin vain arvaus ja sellaisenaan riittämätön ja puutteellinen. – –

Jotkut uskovat Herran tarkoittaneen, ettei Hän ollut koskaan näyttäytynyt ihmiselle siinä määrin tai siinä laajuudessa. Tämä teoria antaa ymmärtää, että jumalalliset ilmestymiset aiemmille profeetoille eivät olleet olleet yhtä ’täydellisiä’, että koskaan aiemmin verhoa ei ollut kohotettu yhtä täydellisen ilmestyksen antamiseksi Kristuksen luonteesta ja olemuksesta. – –

Viimeinen selitys – ja Jeredin veljen uskon kannalta vakuuttavin – on se, että Kristus oikeastaan sanoi Jeredin veljelle: ’Enkä minä ole koskaan näyttäytynyt ihmiselle tällä tavoin, ilman omaa tahtoani, yksinomaan katselijan uskon voimalla.’ Pääsääntöisesti profeetat kutsutaan Herran eteen. Heitä pyydetään astumaan Hänen eteensä Hänen kutsuminaan ja vain Hänen luvallaan. Jeredin veli puolestaan näyttää työntyneen verhon läpi – ei epämieluisana vieraana mutta kenties muodollisesti kutsumattomana vieraana. Jehova sanoi: ’Eikä koskaan ole ihminen tullut minun eteeni niin suuresti uskoen kuin sinä olet, sillä ellei niin olisi, sinä et olisi voinut nähdä minun sormeani. – – Koskaan ei ole ihminen uskonut minuun niin kuin sinä olet.’ Ilmiselvästi Herra itse yhdisti vertaansa vailla olevan uskon tähän vertaansa vailla olevaan näkyyn. Jos näky itsessään ei ollut ainutlaatuinen, niin silloin verratonta täytyi olla siihen liittynyt usko ja se, kuinka näky saatiin. Ainoa tapa, jolla usko voisi olla niin merkittävä, oli sen kyky päästää profeetta kutsumattomana sinne, mihin muut olivat pystyneet menemään vain Jumalan kutsumina.” (Christ and the New Covenant, s. 20–23.)

Eter 3:21–28

Herra käskee Jeredin veljeä kirjoittamaan näkemänsä asiat ja sinetöimään aikakirjansa

Lue Et. 3:25–26 ja pane merkille, mitä muuta Herra näytti Jeredin veljelle. Kuten kohdassa Et. 3:21–24, 27–28 kerrotaan, Herra käski Jeredin veljeä kirjoittamaan asiat, jotka hänelle näytettiin näyssä, sekä sinetöimään kirjoituksensa. Lisäksi Herra selitti, että Hän valmistaisi keinon, jolla Jeredin veljen kirjoitukset käännettäisiin tulevaisuudessa. Yksi tapa, jolla tämä profetia täyttyi, oli se, kun profeetta Joseph Smith käänsi Eterin kirjan kultalevyiltä osana Mormonin kirjaa, minkä myötä jerediläisten aikakirja tuli kaikkien ihmisten luettavaksi.

Pohdi, kuinka voit toteuttaa sitä, mitä olet oppinut tänään, ja mitä voit tehdä osoittaaksesi uskosi Herraan. Kun osoitat uskoa Jeesukseen Kristukseen, Jumala vuodattaa sinulle siunauksia, kuten Hän toimi Jeredin veljen kohdalla.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvun Et. 3 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni: