Seminaari
Viikko 10: Päivä 4, Jarom ja Omni


Viikko 10: Päivä 4

Jarom ja Omni

Johdanto

Jaromin ja Omnin kirjat sisältävät viimeiset kirjoitukset, jotka on otettu Nefin pieniltä levyiltä. Jarom sai levyt isältään Enosilta, ja hän kirjoitti muistiin nefiläisten kamppailuja ja siunauksia suunnilleen 60 vuoden ajalta. Sitten hän antoi levyt edelleen pojalleen Omnille. Omnin kirja sisältää viiden eri nefiläisen aikakirjanpitäjän kirjoituksia ja kattaa suunnilleen 230 vuotta.

Jar. 1–15; Omni 5–7

Jarom kuvailee, kuinka nefiläiset menestyvät, kun he noudattavat Herran käskyjä

Valmistaudu tutkimaan erästä tärkeää periaatetta, jota opetetaan Jaromin ja Omnin kirjoissa, lukemalla seuraava kokemus, jonka on kertonut ensimmäisen presidenttikunnan jäsen, presidentti Dieter F. Uchtdorf:

”Muistan, kun valmistauduin hävittäjälentäjäkoulutukseen. Suuri osa alustavasta sotilaskoulutuksesta muodostui liikunnasta. En ole vieläkään aivan varma siitä, miksi loputonta juoksemista pidettiin niin välttämättömänä esivaiheena lentäjäksi valmistumiselle. Siitä huolimatta me juoksimme ja juoksimme ja juoksimme vielä lisää.

Kun olin juoksemassa, aloin huomata jotakin, mikä suoraan sanoen huolestutti minua. Kerta toisensa jälkeen minun ohitseni juoksi miehiä, jotka polttivat, joivat ja tekivät kaikkea sellaista, mikä oli vastoin evankeliumia ja varsinkin viisauden sanaa.

Muistan ajatelleeni: ’Hei, hetkinen! Eikö minun pitäisi pystyä juoksemaan ilman että uuvun?’ Minä kuitenkin uuvuin, ja ohitseni juoksi ihmisiä, jotka eivät todellakaan noudattaneet mitään edes etäisesti viisauden sanaan liittyvää. Myönnän, että siihen aikaan se huolestutti minua. Kysyin itseltäni, oliko lupaus totta vai eikö se ollut.” (”Jatkakaa kärsivällisesti”, Liahona, toukokuu 2010, s. 58.)

Oletko koskaan ihmetellyt, täyttäisikö Herra lupauksensa siunata sinua Hänen käskyjensä pitämisestä ja miten se tapahtuisi?

Profeetta Jarom, joka oli Enosin poika, selitti, kuinka eräs tietty Herran antama lupaus hänen isilleen vahvistettiin eli osoitettiin todeksi. Lue Jar. 9 ja merkitse, minkä lupauksen Herra osoitti kansalle todeksi.

  1. Jarom osoitti, että kun me noudatamme Jumalan käskyjä, me menestymme. Näet esimerkkejä tästä totuudesta, kun tutkit seuraavia pyhien kirjoitusten viitteitä ja kirjoitat pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastauksen niiden jäljessä oleviin kysymyksiin:

    1. Jar. 4–5, 8. Mitä esimerkkejä löydät siitä, millä tavoin nefiläiset olivat kuuliaisia ja kuinka heitä siunattiin?

    2. Jar. 7, 10–12. Mikä rooli profeetoilla ja muilla johtajilla oli näiden auttaessa nefiläisiä olemaan kuuliaisia ja menestymään?

    3. Omni 5–7. Kuinka Jumalan lupaus näytettiin myöhemmin toteen eri tavalla?

Kuva
Presidentti Dieter F. Uchtdorf

Lue, mitä presidentti Uchtdorf opetti ja todisti kokemuksestaan, jolloin hän ihmetteli, vahvistaisiko Herra viisauden sanassa annetun lupauksen: ”Vastausta ei tullut heti. Lopulta kuitenkin opin, että Jumalan lupaukset eivät aina täyty niin nopeasti tai sillä tavalla kuin saatamme toivoa. Ne tulevat Hänen ajoituksensa mukaan ja Hänen tavallaan. Vuosia myöhemmin sain nähdä todisteita ajallisista siunauksista, joita tulee niille, jotka noudattavat viisauden sanaa – niiden hengellisten siunausten lisäksi, joita tulee välittömästi kuuliaisuudesta mille tahansa Jumalan laille. Kun katson taaksepäin, tiedän varmuudella, että Herran lupaukset ovat – vaikkakaan eivät aina pikaisia – aina varmoja.” (”Jatkakaa kärsivällisesti”, s. 58, kursivointi lisätty.)

  1. Kuvaile pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjassasi kokemusta, jolloin Herra on siunannut sinua tai antanut sinun menestyä, koska olet pitänyt Hänen käskynsä. Mitä voit oman kokemuksesi perusteella todistaa Herrasta ja Hänen lupauksistaan?

Omni 1–30

Aikakirjanpitäjät kertovat nefiläisten historiaa

Jaromin jälkeläiset kirjoittivat Omnin kirjan, joka kattaa suunnilleen 230 vuotta. Merkitse niiden miesten nimet, jotka pitivät pieniä levyjä Jaromin jälkeen. Löydät ne jakeista Omni 1, 4, 9, 10, 12 ja 25.

Omnin kirjassa kuvaillaan muutamia tärkeitä tapahtumia Mormonin kirjan historiassa. Saatat muistaa, että Nefin aikana nefiläiset lähtivät pois lamanilaisten luota ja asettuivat paikkaan, jota he kutsuivat Nefin maaksi. Tätä muuttoa kuvataan kartassa nuolella, joka johtaa ensimmäisestä perintömaasta Nefin maahan.

Lue Omni 12–13 ja pane merkille, kuinka nefiläiset päätyivät asumaan Sarahemlan maassa. Voisit alleviivata näistä jakeista kaikki ilmaukset, jotka osoittavat, että nefiläiset matkasivat Herran johdatuksella ja voimalla. Kartassa Nefin maasta Sarahemlan maahan johtava nuoli kuvaa tätä muuttoa.

Kuva
map of migrations

Lue Omni 14–19 ja pane merkille, mitä yhtäläisyyksiä ja mitä eroja oli nefiläisten sekä sen kansan välillä, jonka he löysivät Sarahemlan maasta.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Miten pyhien kirjoitusten puuttuminen vaikutti Sarahemlan kansaan?

    2. Kuinka tämän tietäminen saattaisi auttaa sinua tuntemaan suurempaa kiitollisuutta pyhistä kirjoituksista ja tutkimaan niitä uutterammin?

Omnin kirjassa tutustutaan myös kahteen muuhun ihmisryhmään, joihin perehdyt myöhemmin Mormonin kirjassa. Määritä toinen näistä ryhmistä lukemalla kohta Omni 20–22 ja kirjoittamalla sana jerediläiset pyhiin kirjoituksiisi näiden jakeiden viereen. Koriantumr oli toinen jerediläisten kansakunnan eloonjääneistä; toinen oli profeetta Eter. Jerediläisistä saat tietoa tutkiessasi Eterin kirjaa.

Viimeisestä Omnin kirjassa mainitusta ihmisryhmästä saat tietoa, kun katsot kartalla olevaa nuolta, joka johtaa Sarahemlan maasta miltei Nefin maahan ja sitten takaisin Sarahemlaan, sekä nuolta, joka johtaa Sarahemlan maasta perille Nefin maahan. Nämä nuolet kuvaavat Senifin kansan muuttoja. Heihin viitataan kohdassa Omni 27–30. (Voit halutessasi kirjoittaa näiden jakeiden viereen ”Senifin kansa”.) Saat tietoa tästä ihmisryhmästä, kun tutkit Moosian kirjaa.

Mormonin kirja ei väitä olevansa kaikkien niiden kansojen aikakirja, jotka ovat asuneet Amerikan mantereella. Jerediläisten, Sarahemlan kansan ja Lehin jälkeläisten lisäksi on ollut muitakin, jotka ovat tulleet Amerikan mantereelle. Presidentti Anthony W. Ivins ensimmäisestä presidenttikunnasta sanoi huhtikuun 1929 yleiskonferenssissa: ”Mormonin kirjassa – – ei sanota meille, ettei täällä olisi ollut ketään ennen [Mormonin kirjan kansoja]. Siinä ei sanota meille, ettei väkeä olisi tullut sen jälkeen.” (Julkaisussa Conference Report, huhtikuu 1929, s. 15.)

Huomaa kohdasta Omni 23–24, että tämän kirjan viimeisen osuuden kirjoitti Amaleki. Hän eli kuningas Benjaminin aikaan eli nefiläisten muutettua Sarahemlan maahan. Lue Omni 25–26 ja merkitse kehotus, jonka Amaleki esittää kolme kertaa.

Huomaa, että kohdassa Omni 25–26 jokaista näistä kolmesta kehotuksesta tulla Kristuksen luokse seuraa sana ja sekä nimenomainen ohje, joka auttaa meitä tietämään, kuinka voimme tulla Kristuksen luokse. Katso jälleen jakeita Omni 25–26 ja merkitse, mitä Amaleki kannusti meitä tekemään tullaksemme Kristuksen luokse.

Kuva
Kristus-patsas

Sinun olisi pitänyt löytää seuraavat ohjeet siitä, kuinka voi tulla Kristuksen luokse:

  • Usko.

  • Tule osalliseksi Hänen pelastuksestaan (ota vastaan Hänen sovituksensa siunaukset).

  • Uhraa koko sielusi uhriksi Hänelle (anna sydämesi, halusi ja parhaat pyrkimyksesi – pidättelemättä mitään).

  • Paastoa ja rukoile.

  • Kestä loppuun asti.

Amaleki esitti jakeen Omni 26 lopussa lupauksen niille, jotka noudattavat tätä neuvoa. Etsi lupaus ja täydennä seuraava periaate: Jos me tulemme Kristuksen luokse ja kestämme loppuun asti, me .

  1. Valitse edellä mainitun neuvon – kuinka voi tulla Kristuksen luokse – sisältämistä ilmauksista yksi ja kirjoita tai hahmottele pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi 1–2 minuutin pituinen puhe, jossa selität, kuinka me voimme tulla Kristuksen luokse toteuttamalla kyseistä periaatetta.

    Voisit esimerkiksi kirjoittaa puheesi siitä, kuinka paastoaminen ja rukoileminen voivat auttaa meitä tulemaan Kristuksen luokse. Puheessasi voisit 1) lukea jakeet Omni 25–26 ja selittää omin sanoin ilmauksen, jonka olet valinnut, 2) lukea lisää pyhien kirjoitusten kohtia, jotka selventävät ilmausta tai antavat sille lisämerkitystä, 3) kertoa omasta elämästäsi tai jonkun tuntemasi ihmisen elämästä kokemuksen, joka on esimerkkinä ilmauksesta sekä 4) kertoa ajatuksiasi ja tuntemuksiasi sekä lausua todistuksesi.

Opettajasi saattaa pyytää sinua pitämään valmistamasi puheen seuraavalla oppitunnilla. Voit myös halutessasi pitää puheesi perheillassa tai jossakin muussa tilaisuudessa.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut kirjat Jarom–Omni ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni: