Seminaari
Viikko 18: Päivä 3, Alma 31


Viikko 18: Päivä 3

Alma 31

Johdanto

Alma sai tietää, että eräs nefiläisluopioryhmä, jota kutsuttiin soramilaisiksi, oli kulkenut harhaan evankeliumin totuudesta. Alma tunsi murhetta saatuaan kuulla tästä pahuudesta, ja hän otti muita mukaansa opettaakseen soramilaisille Jumalan sanaa. He näkivät omin silmin soramilaisten luopiojumalanpalveluksen ja ylpeyden. Alma rukoili vilpittömästi, että hän ja hänen toverinsa saisivat lohtua ja menestystä, kun he toisivat soramilaisia takaisin Herran luokse.

Alma 31:1–7

Alma ja hänen toverinsa saarnaavat Jumalan sanaa luopiosoramilaisille

Kuvittele, että sinulla on ystävä tai perheenjäsen, joka alkaa luopua evankeliumista tai joka ei elä evankeliumin mukaan niin täydellisesti kuin hän pystyisi. Mieti, mitä vastaisit seuraaviin kysymyksiin:

  • Mitä voisit tehdä auttaaksesi tätä henkilöä palaamaan kirkkoon ja tuntemaan halua pitää käskyt?

  • Keneltä voisit pyytää apua kohdatessasi tämän henkilön ongelmia ja vääriä käsityksiä?

Tämä oppiaihe korostaa sitä, kuinka Alma ja muut pyrkivät auttamaan ihmisryhmää, joka oli harhautunut pois evankeliumin totuuksista. Lue Alma 31:1–2. Miltä Almasta tuntui, kun hän kuuli, mitä soramilaiset tekivät?

Lue Alma 31:3–4 ja ota selville, miksi nefiläiset alkoivat pelätä soramilaisten toimien vuoksi.

Kun ajattelet sitä, mitä olet oppinut tutkiessasi Mormonin kirjaa, mikä mielestäsi kannustaisi soramilaisia tekemään parannuksen ja palaamaan evankeliumin totuuksien puoleen? Lue Alma 31:5 ja pane merkille, mikä Alman tietämyksen mukaan olisi tehokkain keino pelastaa soramilaiset.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi, miksi Jumalan sana on sinun mielestäsi voimallisempi autettaessa ihmisiä muuttumaan kuin pakottaminen tai mikään muu.

Pohdiskele presidentti Boyd K. Packerin, kahdentoista apostolin koorumin presidentin, seuraavaa lausumaa Jumalan sanan voimasta:

”Tosi opin ymmärtäminen muuttaa asenteita ja käyttäytymistä.

Kuva
Presidentti Boyd K. Packer

Evankeliumin oppien tutkiminen parantaa käyttäytymistä nopeammin kuin käyttäytymisen tutkiminen. Syventyminen huonoon käytökseen voi johtaa huonoon käytökseen. Siksi tähdennämme niin voimakkaasti evankeliumin oppien tutkimista.” (Ks. ”Pienet lapset”, Valkeus, tammikuu 1987, s. 13.)

Täydennä jakeen Alma 31:5 ja presidentti Packerin lausuman perusteella seuraava periaate: Kun tutkin Jumalan sanaa, se johdattaa minut .

Voisit täydentää yllä olevan periaatteen muun muassa tällä tavoin: Kun tutkin Jumalan sanaa, se johdattaa minut tekemään sitä, mikä on oikein.

  1. Pohdi, mitä kokemuksia olet saanut pyhien kirjoitusten avulla ja kuulemalla Jumalan sanaa. Kirjoita tilanteesta, jolloin Jumalan sana on johdattanut sinua, perhettäsi tai ystäviäsi tekemään sitä, mikä on oikein.

Alma 31:8–23

Soramilaiset rukoilevat ja palvelevat Jumalaa väärällä tavalla

Alma ja seitsemän muuta lähtivät saarnaamaan Jumalan sanaa soramilaisille. Kun he saapuivat soramilaisten keskuuteen, he havaitsivat näiden palvelevan Jumalaa hämmästyttävällä tavalla. Mitä sinulle tulee mieleen, kun ajattelet ilmausta palvella Jumalaa?

Jumalan palveleminen viittaa siihen, kuinka me osoitamme rakkautta, kunnioitusta ja omistautumista Jumalalle. Jumalan palvelemiseen sisältyy usein tekoja kuten rukoilemista, paastoamista ja kirkon kokouksiin osallistumista. Sydän on kuitenkin aina mukana vilpittömässä Jumalan palvelemisessa. Lue Alma 31:8–11 sekä etsi ja merkitse sanoja ja ilmauksia, jotka kuvailevat soramilaisten jumalanpalvelusta.

Saattaa olla hyödyllistä tietää, että ”kirkon menot” (ks. Alma 31:10) liittyvät toimituksiin, kuten uhreihin, joita vaadittiin siihen aikaan osana Mooseksen lakia, tai sakramenttiin meidän aikanamme. Voisit merkitä jakeeseen Alma 31:10 yhden niistä syistä, joiden vuoksi meidän tulee palvella Jumalaa ja rukoilla päivittäin.

Kuva
family praying

Voisit kirjoittaa tämän periaatteen pyhiin kirjoituksiisi kohdan Alma 31:9–11 marginaaliin: Päivittäiset pyrkimyksemme rukoilla ja pitää käskyt vahvistavat meitä kiusausta vastaan.

Palvellessaan seitsemänkymmenen koorumin jäsenenä vanhin Rulon G. Craven tähdensi päivittäisen henkilökohtaisen jumalanpalveluksen merkitystä suojana kiusauksia ja erheitä vastaan: ”Viime vuosina johtavat veljet ovat aika ajoin pyytäneet minua tapaamaan parannusta tekeviä kirkon jäseniä ja puhuttelemaan heitä heidän temppelisiunauksiensa palauttamiseksi. On aina ollut hengellisesti koskettava kokemus palauttaa siunaukset näille ihanille parannuksen tehneille ihmisille. Olen kysynyt joiltakuilta heistä: ’Mitä sellaista elämässäsi tapahtui, mikä sai sinut menettämään väliaikaisesti jäsenyytesi kirkossa?’ Kyynelsilmin he vastasivat: ’En noudattanut evankeliumin perusperiaatteita, jotka ovat: rukous, säännöllinen kirkossa käynti, palveleminen kirkossa ja evankeliumin tutkiminen. Sitten annoin periksi kiusauksille ja menetin Pyhän Hengen ohjauksen.’” (”Kiusaus”, Valkeus, heinäkuu 1996, s. 77.)

Millä tavoin vanhin Cravenin lausuma tukee kohdan Alma 31:9–11 sisältämää totuutta?

Lue Alma 31:12–23 ja kuvittele, miltä tuntuisi kuulla soramilaisten rukoilevan tornistaan käsin. Mieti, mitä vastaisit seuraaviin kysymyksiin:

  • Mistä olisit huolissasi, jos kuulisit jonkun rukoilevan tällä tavoin?

  • Mitä vääriä opinkohtia soramilaiset toistivat rukouksessaan?

  • Mikä oli heidän asenteensa muita ihmisiä kohtaan? (Huomaa, kuinka monta kertaa sana me esiintyy eri taivutusmuodoissaan soramilaisten rukouksessa.)

Kun jokainen oli toistanut saman rukouksen, ”he palasivat koteihinsa eivätkä koskaan puhuneet Jumalastaan enempää, ennen kuin olivat jälleen kokoontuneet pyhän korokkeen äärelle” (Alma 31:23).

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Mitä vaaroja on siinä, että palvelee Jumalaa, rukoilee ja puhuu Jumalasta vain kerran viikossa?

    2. Millä tavoin me voimme palvella Jumalaa koko viikon ajan?

Kun palvelemme Jumalaa, myös meidän asenteemme on tärkeä. Lue kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Dallin H. Oaksin seuraava lausuma siitä, kuinka meidän asenteemme vaikuttaa jumalanpalvelukseemme:

”Jumalan palvelemiseen liittyy usein tekoja, mutta todelliseen palvelemiseen sisältyy aina tietynlainen mielentila.

Kuva
Vanhin Dallin H. Oaks

Palvelemisen asenne herättää syvimmät kuuliaisuuden, ihailun ja uskollisuuden tunteet. Jumalan palveleminen yhdistää rakkauden ja kunnioituksen hartauden tilaksi, joka vie henkemme lähemmäksi Jumalaa.” (Pure in Heart, 1988, s. 125.)

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi siitä, kuinka hyvin uskot tällä hetkellä onnistuvasi jumalanpalveluksessasi mukaan lukien asenteesi seuraavilla osa-alueilla: a) henkilökohtainen rukous päivittäin, b) pyhien kirjoitusten henkilökohtainen tutkiminen päivittäin, c) kuuliaisuus käskyille ja d) kirkon kokouksiin osallistuminen ja sakramentin nauttiminen viikoittain. Aseta tavoite parantaa omaa päivittäistä tapaasi palvella Jumalaa. Voisit myös kertoa tavoitteestasi isälle tai äidille tai jollekulle johtohenkilölle tai ystävälle, jotta hän voi kannustaa sinua tulevina viikkoina.

Alma 31:24–38

Alma rukoilee lähetyssaarnaajille voimaa ja menestystä soramilaisten tuomiseksi takaisin Herran luo

Kun Alma oli nähnyt omin silmin soramilaisten luopiojumalanpalveluksen, hän rukoili Herraa. Lue Alma 31:30–35 ja pane merkille, kuinka Alman rukous erosi soramilaisten rukouksesta.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi, mitä opit siitä, kuinka tulee rukoilla, kun vertasit Alman rukousta soramilaisten rukoukseen. Kirjoita myös, kuinka Alman esimerkki vanhurskaasta rukouksesta voi vaikuttaa henkilökohtaisiin rukouksiisi.

Lue Alma 31:36–38 ja pane merkille, mistä siunauksista Alma ja hänen toverinsa pääsivät osallisiksi, kun he saivat pappeuden siunauksia ja saarnasivat evankeliumia.

Alman ja hänen toveriensa kokemus opettaa tämän periaatteen: Jos me rukoilemme ja toimimme uskossa, niin me saamme jumalallista apua koettelemuksissamme.

Kuva
Alma and others praying

Rukouksensa jälkeen Alma ja hänen toverinsa osoittivat uskonsa ryhtymällä työhön ja luottamalla siihen, että Herra pitäisi heistä huolen heidän palvellessaan Häntä ja Hänen lapsiaan. Pane merkille tapoja, joilla sinä voit noudattaa Alman esimerkkiä uskossa rukoilemisesta.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvun Alma 31 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni: