Seminaari
Viikko 19: Päivä 1, Alma 33–35


Viikko 19: Päivä 1

Alma 33–35

Johdanto

Käyttämällä pyhissä kirjoituksissa olevia opetuksia Alma auttoi monia soramilaisia ymmärtämään, että he voisivat palvella Jumalaa riippumatta olosuhteistaan. Hän kannusti heitä katsomaan Jeesukseen Kristukseen ja uskomaan Hänen sovitukseensa. Amulek vahvisti Alman opetukset ja julisti oman todistuksensa Jeesuksesta Kristuksesta. Amulek tähdensi, että ihmiskunta voi pelastua ainoastaan Jeesuksen Kristuksen sovituksen ansiosta. Hän lupasi, että ihmiset voivat saada kaikki Jeesuksen Kristuksen sovituksen siunaukset, kun he osoittavat parannukseen johtavaa uskoa. Monet soramilaiset ottivat varteen Amulekin varoituksen, tekivät parannuksen ja liittyivät jälleen nefiläisiin.

Alma 33:1–10

Alma opettaa eräälle soramilaisten ryhmälle, että nämä voivat palvella Jumalaa muualla kuin synagogissaan

Muistathan, että kuten luvussa Alma 32 kerrotaan, Alma opetti soramilaisille, että heidän täytyy kylvää Jumalan sana sydämeensä ja osoittaa uskoa Jumalan sanaan. Lue Alma 33:1 ja pane merkille, mitä kysymyksiä soramilaisilla oli siitä, mitä Alma oli opettanut heille.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi, kuinka sinä vastaisit soramilaisten kysymykseen siitä, millä tavoin heidän pitäisi alkaa osoittaa uskoaan. Kun sitten tutkit lukuja Alma 33–34, vertaa vastaustasi siihen, mitä Alma ja Amulek opettivat soramilaisille.

Kun Alma alkoi vastata soramilaisten kysymyksiin, hän oikaisi jumalanpalvelusta koskevan väärän ajatuksen, joka esti soramilaisia osoittamasta täysin uskoaan. Lue Alma 33:2 ja pane merkille tämä väärä ajatus. Muistathan, että soramilaiset eivät päästäneet köyhiä ihmisiä synagogiinsa palvelemaan Jumalaa (ks. Alma 32:1–3). Mitä Alma kohdan Alma 33:2 mukaan kehotti ihmisiä tekemään, jotta he löytäisivät vastauksen, joka oikaisisi tämän väärän ajatuksen?

Alma oikaisi soramilaisten jumalanpalvelusta koskevat väärät ajatukset lainaamalla profeetta Senosin kirjoituksia. Senos oli opettanut Israelin kansaa Vanhan testamentin aikoina, mutta hänen profetiansa on tallennettu vain Mormonin kirjaan. Lue Alma 33:3 ja etsi, mitä sanaa Alma käyttää kuvaillakseen jumalanpalvelusta.

Voisit kirjoittaa pyhiin kirjoituksiisi kohdan Alma 33:3 viereen tai pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi seuraavan periaatteen: Rukouksen kautta me voimme palvella Jumalaa jatkuvasti.

Lue Alma 33:4–11 ja merkitse jokainen tilanne, jossa Senos rukoili. Mitä Herra teki joka kerta, kun Senos rukoili? Jotta sinun on helpompi verrata näitä jakeita omaan elämääsi, yhdistä viivalla tilanne, jossa Senos rukoili, mahdolliseen samanlaiseen tilanteeseen omassa elämässäsi. (Valitse tilanteet, jotka parhaiten liittyvät omaan elämääsi. Tässä tehtävässä ei ole mitään oikeita tai vääriä vastauksia.)

Senosin tilanne

Oma tilanteesi

Erämaassa

Työssä

Vihollistensa vuoksi

Kirkossa

Pellollaan

Perherukous

Talossaan

Kun et tiedä, mitä tehdä, tai sinua pelottaa

Huoneessaan

Kun tunnet yksinäisyyttä

Herran seurakunnissa

Henkilökohtainen rukous

Kun hänet karkotettiin ja häntä halveksittiin

Kaikissa vaikeissa olosuhteissasi

Kaikissa ahdingoissaan

Kun sinulla on vaikeuksia ystävien kanssa

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus seuraavaan kysymykseen: Kuinka rukoileminen kaikissa näissä tilanteissa voisi siunata sinun elämääsi? Kirjoita henkilökohtainen tavoite siitä, kuinka voisit rukoilla useammin.

Voisit merkitä jakeisiin Alma 33:4–5, 8–9 ilmauksia, joissa mainitaan Jumalan armo, ja pohtia, kuinka rukoileminen useammin voi auttaa sinua tuntemaan Jumalan armoa ja rakkautta. Kun jatkat luvun Alma 33 tutkimista, pane merkille, miksi tämä armo on mahdollinen.

Alma 33:11–23

Alma opettaa soramilaisia uskomaan Jeesukseen Kristukseen

Kuva
Ristiinnaulitseminen

Yksi syy siihen, miksi jotkut soramilaiset eivät osanneet palvella Jumalaa, oli se, että he eivät tienneet, että heidän uskonsa tulee kohdistua Jeesukseen Kristukseen. He eivät ymmärtäneet tai uskoneet Hänen tehtäväänsä pelastussuunnitelmassa (ks. Alma 33:14). Lue Alma 33:12–16, jossa Alma kertoo Senosin opetuksista ja esittelee sitten erään toisen Vanhan testamentin profeetan, Senokin, sanoja. Pane merkille siunauksia, joiden Alma kertoi tulevan meille Jeesuksen Kristuksen ansiosta. Voisit merkitä ilmauksen ”Poikasi tähden” joka kerta, kun se esiintyy. Näistä jakeista me opimme tämän totuuden: Me saamme taivaallisen Isän armon, johon kuuluu anteeksianto synneistämme, Jeesuksen Kristuksen sovituksen ansiosta. Pohdiskele armotekoja, joita taivaallinen Isä on suonut sinulle, kuten mahdollisuutta tehdä parannus ja saada syntisi anteeksi Vapahtajan sovituksen ansiosta.

Sen lisäksi että Alma muistutti soramilaisia Senosin ja Senokin opetuksista, hän muistutti heitä myös tilanteesta, jolloin Mooses puhui Vapahtajan sovituksesta. Kun Mooses ja Israelin lapset olivat erämaassa, myrkkykäärmeet purivat israelilaisia. Herra kehotti Moosesta tekemään pronssista käärmeen, kiinnittämään sen tangon päähän ja käskemään pureman saaneita israelilaisia katsomaan siihen. Tangon päässä oleva pronssikäärme oli vertauskuva Jeesuksesta Kristuksesta ristillä (ks. Alma 33:19).

Kuva
Mooses ja pronssikäärme

Lue Alma 33:19–20 ja pane merkille, mitä tapahtui niille israelilaisille, jotka päättivät katsoa pronssikäärmettä, kun heitä oli purtu, ja mitä tapahtui niille, jotka eivät tahtoneet katsoa.

Pohdiskele vastauksia seuraaviin kysymyksiin: Mitä kertomus israelilaisista ja pronssikäärmeestä kertoo meille siitä, mitä meidän täytyy tehdä parantuaksemme hengellisesti? Mitä sinä voit tehdä katsoaksesi Vapahtajaan, jotta Hän voi auttaa sinua hengellisesti?

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus seuraavaan kysymykseen: Millä erityisillä tavoilla sinä voit katsoa Jeesukseen Kristukseen jokapäiväisessä elämässäsi?

Lue Alma 33:22–23 ja merkitse, mitä asioita meidän täytyy uskoa Jeesuksesta Kristuksesta osoittaaksemme uskoa Häneen.

Alma 34:1–14

Amulek opettaa soramilaisille Jeesuksen Kristuksen sovitusta

Amulekin todistus soramilaisille, kuten se on tallennettuna luvussa Alma 34, oli Alman todistuksen rinnalla toinen todistus Jeesuksesta Kristuksesta. Lue se osa Amulekin todistuksesta, joka on jakeissa Alma 34:8–9. Voisit merkitä jakeisiin, mitä Amulek opetti Jeesuksen Kristuksen sovituksen välttämättömyydestä. Pohdi tätä kysymystä: Millaista minun elämäni olisi, ellei Jeesus Kristus olisi tullut ja täyttänyt erityistä tehtäväänsä?

Lue Alma 34:10–14 ja pane merkille ilmauksia, joissa on sanat ääretön ja iankaikkinen. Kirjoita seuraava totuus pyhiin kirjoituksiisi tai pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi: Jeesuksen Kristuksen ääretön ja iankaikkinen sovitus tarjoaa pelastuksen koko ihmiskunnalle.

Auttaakseen meitä ymmärtämään, kuinka sovitus on ääretön ja iankaikkinen, johtavan piispakunnan jäsen, piispa Richard C. Edgley on opettanut: ”Kristuksen sovituksesta puhuttaessa pidän sanakirjan määritelmistä sanoille ääretön ja iankaikkinen, koska uskon, että ne selittävät täsmälleen, mitä Jumala tarkoitti. Ääretön: ’ilman rajoja tai määrää’. Ja iankaikkisen määritelmä: ’ilman alkua tai loppua’. (The American Heritage Dictionary of the English Language, 2000, hakusanat ”infinite”, ”eternal”, s. 898, 611.)” (”Tämä on hyväksesi”, Liahona, heinäkuu 2002, s. 73–74.)

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Millä tavoin Jeesuksen Kristuksen sovitus voi olla ääretön ja iankaikkinen?

    2. Kuinka tieto siitä, että sovitus on ääretön ja iankaikkinen, kasvattaa kiitollisuuttasi Vapahtajaa kohtaan? Kuinka se kasvattaa uskoasi Häneen?

Alma 34:15–41

Amulek opettaa, kuinka voi saada sovituksen siunaukset

Lue Alma 34:15–17 nähdäksesi, mitä Amulekin opetuksen mukaan soramilaisten täytyi tehdä, jotta he voivat saada ne siunaukset, joita Vapahtaja haluaa antaa meille sovituksensa kautta. Kirjoita pyhiin kirjoituksiisi tai pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi seuraava totuus: Saadaksemme sovituksen täydet siunaukset meidän täytyy osoittaa parannukseen johtavaa uskoa.

Lue ensimmäisen presidenttikunnan jäsenen, presidentti Dieter F. Uchtdorfin seuraava lausunto:

Kuva
Presidentti Dieter F. Uchtdorf

”Voidaksemme tehdä parannuksen meidän on uskottava lujasti Kristukseen. – – Jos uskomme, että Jumala tietää kaiken ja on rakastava ja armollinen, voimme epäröimättä turvata Häneen pelastuaksemme. Usko Kristukseen muuttaa sellaiset ajatuksemme, uskomuksemme ja käyttäytymistapamme, jotka eivät ole sopusoinnussa Jumalan tahdon kanssa.

Todellinen parannus tuo meidät takaisin tekemään sitä, mikä on oikein. – – Parannus tarkoittaa mielen ja sydämen muutosta – lopetamme väärien tekojen tekemisen ja alamme tehdä sitä, mikä on oikein. Se saa meissä aikaan uudenlaisen asenteen Jumalaa, itseämme sekä elämää kohtaan yleensä.” (Ks. ”Kohta, josta on vielä turvallista palata”, Liahona, toukokuu 2007, s. 100.)

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus seuraavaan kysymykseen: Kuinka me osoitamme uskoa Jeesukseen Kristukseen, kun teemme parannuksen?

Lue Alma 34:17–27 ja pane merkille, mitä Amulek opetti siitä, milloin meidän tulisi rukoilla ja mitä meidän tulisi rukoilla. Millä tavoin arvelet tämän neuvon auttaneen soramilaisia, jotka luulivat, että he voisivat palvella Jumalaa vain kerran viikossa? Valitse yksi jae, joka mielestäsi voi erityisesti auttaa sinua. Mieti, kuinka sinä voit tulevalla viikolla noudattaa tämän jakeen neuvoa rukoilemisesta.

Amulek opetti, että meidän tulee olla halukkaita ottamaan vastaan Vapahtajan sovituksen siunaukset tekemällä parannus synneistämme nyt sen sijaan että lykkäämme parannusta myöhemmäksi. Lue Alma 34:30–35 ja alleviivaa sanoja tai ilmauksia, jotka kertovat, miksi meidän ei pidä lykätä parannuksen tekemistämme. Pane merkille jakeessa 31, minkä siunauksen Amulek sanoi tulevan niille, jotka päättävät tehdä parannuksen nyt. Tarkastele huolella jaetta 32 ja mieti sitten: Kuinka tämä jae voi vaikuttaa siihen, kuinka elän jokaisen päivän?

Kertaa jae Alma 34:33 ja mieti, mitä presidentti Joseph Fielding Smith on sanonut: ”Vitkastelu, sikäli kuin sitä saatetaan soveltaa evankeliumin periaatteisiin, varastaa iankaikkisen elämän – joka on elämää Isän ja Pojan kasvojen edessä. Keskuudessamme on monia, jopa kirkon jäseniä, jotka tuntevat, ettei evankeliumin periaatteiden noudattamisessa ja käskyjen pitämisessä ole mitään tarvetta kiirehtimiseen.” (Julkaisussa Conference Report, huhtikuu 1969, s. 121.)

Alma 35

Parannuksen tehneet soramilaiset asuvat vanhurskaiden keskuudessa

Monet soramilaiset ottivat varteen Amulekin varoituksen olla lykkäämättä parannuksen tekemistä, ja he tekivät parannuksen ja muuttivat elämänsä. Soramilaisten hallitsijat karkottivat nämä ihmiset maasta, ja he tulivat Jersonin maahan, missä Ammonin kansa – josta käytettiin myös nimitystä antinefilehiläiset – otti heidät vastaan (ks. Alma 35:6–7). Jumalattomat soramilaiset ja lamanilaiset vihastuivat sen vuoksi että Ammonin kansa oli ottanut vastaan parannuksen tehneet soramilaiset, ja he alkoivat varustautua sotaan nefiläisiä vastaan (ks. Alma 35:8–11).

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvut Alma 33–35 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni: