Seminaari
Viikko 31: Päivä 2, Moroni 1–5


Viikko 31: Päivä 2

Moroni 1–5

Johdanto

Saatuaan Eterin levyistä laatimansa lyhennelmän valmiiksi Moroni selitti otaksuneensa, ettei hän kirjoittaisi enempää (ks. Moroni 1:1). Hänet kuitenkin säästettiin, jotta hän pystyi kirjoittamaan ”vielä muutamia asioita, jotta niillä kenties olisi arvoa” viimeisinä aikoina eläville ihmisille (Moroni 1:4). Luvut Moroni 1–5 vahvistavat Moronin uskollisuuden Jeesusta Kristusta kohtaan. Lisäksi niissä esitetään ohjeet tärkeisiin evankeliumin toimituksiin, kuten sakramentin toimittamiseen.

Moroni 1

Moroni vaeltaa oman henkensä turvaksi ja jatkaa kirjoituksiaan

Seitsemänkymmenen koorumin täysinpalvellut jäsen, vanhin David E. Sorensen on esittänyt seuraavan kertomuksen nuoresta naisesta, jolla oli rohkeutta puolustaa uskonkäsityksiään:

”Lapsenlapseni Jennifer kutsuttiin muutamien koulukavereidensa kanssa päivälliselle ja elokuviin. Tytöt sopivat yhdessä elokuvasta, jota menisivät katsomaan, ja Jennifer oli hyvillä mielin mukana. Tyttö, joka lähti päivällisen jälkeen ostamaan elokuvaliput ryhmälle, palasi kuitenkin mukanaan liput eri elokuvaan kuin oli suunniteltu! Hän sanoi: ’Tämä on tosi hyvä elokuva, ja se on kielletty meidän ikäisiltä.’

Jennifer yllättyi eikä tahtonut uskoa, että tilanne oli muuttunut niin nopeasti. Mutta onneksi hän oli tehnyt päätöksen olla katsomatta kiellettyjä elokuvia jo ennen kuin hän joutui tähän tilanteeseen. Hän pystyi olemaan luja ja sanomaan ystävilleen: ’Minä en voi mennä katsomaan sellaista elokuvaa. Vanhempani eivät hyväksyisi sitä.’ Tytöt vastasivat siihen: ’Hei, tule vaan! Vanhempasi eivät saa koskaan tietää!’ Tässä tilanteessa Jennifer jatkoi: ’Oikeastaan sillä ei ole väliä, saavatko vanhempani tietää vai eivät. Minä en käy katsomassa kiellettyjä elokuvia!’

Jenniferin ystävät närkästyivät ja yrittivät saada hänet antamaan myöten. He väittivät hänen pilaavan kaiken. Kun Jennifer ei taipunut, he heittivät lipun ja vaihto-rahat hänelle päin silmiä ja jättivät hänet yksin ja menivät katsomaan elokuvaa. Siitä tuli siis Jenniferille yksinäinen ilta ystävien torjumana. Mutta se oli suurenmoinen hetki hänelle ja perheellemme. Hän sai itseluottamusta, itsekunnioitusta ja hengellistä voimaa.” (”Kalkkarokäärmeen kanssa ei ole leikkimistä”, Liahona, heinäkuu 2001, s. 49.)

Lue Moroni 1:1–3 ja pane merkille, kuinka Moroni puolusti yksin uskonkäsityksiään. Moroni ja vanhin Sorensenin lapsenlapsi ovat kumpikin esimerkkinä siitä, millä tavoin yksilöt voivat päättää puolustaa sitä, minkä he tietävät olevan oikein. Sinäkin voit tehdä joka päivä pieneltä vaikuttavia päätöksiä, jotka osoittavat uskoasi, kuuliaisuuttasi ja haluasi seurata Kristusta.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi jostakin tilanteesta, jolloin päätit puolustaa uskonkäsityksiäsi tai osoittaa uskosi olemalla kuuliainen.

Mieti, kuinka voit paremmin puolustaa uskoasi Jeesukseen Kristukseen. Lue Moroni 1:4, niin saat tietää, miksi Moroni päätti kirjoittaa lisää. Mitä me voimme oppia Moronin esimerkin pohjalta sekä siitä, miksi hän päätti kirjoittaa lisää niiden jälkeläisille, jotka tavoittelivat hänen henkeään? Mitä sellaista sinä voisit kirjoittaa omille jälkeläisillesi, mikä olisi heille siunaukseksi? Kun tutkit lukuja Moroni 2–5, mieti, millä tavoin niillä asioilla, joista Moroni päätti kirjoittaa, on arvoa sinulle (ks. Moroni 1:4).

Moroni 2

Moroni kirjoittaa muistiin ohjeet Pyhän Hengen lahjan antamisesta

Mieti omaa kokemustasi siitä, kun sinut konfirmoitiin kirkon jäseneksi ja pääsi päälle laitettiin kädet, jotta voisit saada Pyhän Hengen lahjan. Mitä muistat tästä toimituksesta? Lue Moroni 2:1–3 ja mieti, kuinka Pyhän Hengen lahja on ollut siunauksena sinun elämässäsi.

Yksi evankeliumin totuus, jota näissä jakeissa opetetaan, on tämä: Kelvolliset jäsenet, joilla on asianmukainen pappeuden valtuus, voivat antaa Pyhän Hengen lahjan kastetuille jäsenille kätten päällepanemisella.

Moroni 3

Moroni kirjoittaa muistiin ohjeet siitä, miten henkilöitä asetetaan pappeuden virkoihin

Oletko koskaan nähnyt todistusta jonkun henkilön pappeuden seuraannosta? Tässä todistuksessa näkyy, kuka asetti henkilön pappeuteen ja kuka puolestaan asetti hänet ja niin edelleen aina Jeesukseen Kristukseen asti. Ehkä sinulla on todistus omasta pappeuden valtuusketjusta tai olet nähnyt veljesi tai isäsi todistuksen. Mieti, miten merkittävää on, että pystyy jäljittämään pappeuden seuraannon suoraan Jeesukseen Kristukseen, kun luet kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Jeffrey R. Hollandin seuraavaa lausuntoa:

Kuva
Vanhin Jeffrey R. Holland

”Jumalallisella valtuudella toimiminen edellyttää selvästi muutakin kuin vain yhteistä sopimusta. Sitä ei voi saada opiskelemalla teologiaa tai seurakunnan toimeksiannosta. Ei, valtuutetussa Jumalan työssä täytyy olla suurempi voima kuin se, mikä jo on ihmisillä kirkonpenkissä tai kaduilla tai pappisseminaareissa – minkä tosiseikan monet vilpittömät uskontoa etsivät olivat tienneet ja avoimesti tunnustaneet sukupolvien ajan ennen palautusta. – –

Me Jeesuksen Kristuksen palautetussa kirkossa voimme jäljittää pappeuden seuraannon, jonka mukaan valtuus on annettu seurakunnan uusimmalle diakonille, häntä johtavalle piispalle ja meitä kaikkia johtavalle profeetalle. Tuo seuraanto jatkuu yhtäjaksoisena ketjuna enkelisanansaattajiin, jotka tulivat itse Jumalan Pojan luota hallussaan tämä vertaansa vailla oleva lahja taivaasta.” (Ks. ”Tärkein ominaispiirteemme”, Liahona, toukokuu 2005, s. 44.)

Jokainen henkilö, joka saa Aaronin tai Melkisedekin pappeuden, asetetaan myös johonkin pappeusvirkaan, johon sisältyy tiettyjä velvollisuuksia. Lue Moroni 3:1–4 ja pane merkille, kuinka henkilöt asetetaan pappeuden virkoihin, kuten papin tai opettajan virkaan.

Voisit kirjoittaa pyhiin kirjoituksiisi näiden jakeiden viereen seuraavan totuuden: Henkilö asetetaan pappeuden virkaan niiden kätten päällepanemisella, joilla on valtuus.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Miksi mielestäsi on välttämätöntä, että henkilön asettaa pappeuden virkaan joku, jolla jo on pappeus?

    2. Millä tavoin se, että kirkossa tai perheessäsi on pappeuden valtuus, on sinulle arvokasta?

Moroni 4–5

Moroni selittää, miten sakramenttipalvelus tulee toimittaa

Kuva
bread and water on sacrament table
  1. Ajattele sakramentin vertauskuvia ja kokemuksiasi sakramentin nauttimisesta. Tee sitten seuraavaa pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjassasi:

    1. Kirjoita ulkomuistista mahdollisimman tarkasti toinen sakramenttirukouksista – joko leivän tai veden siunaaminen.

    2. Kun olet kerrannut nämä pyhät rukoukset (ks. Moroni 4:3; 5:2) ja tarkistanut, mitä kirjoitit tämän tehtävän ensimmäisessä kohdassa, kirjoita jommastakummasta sakramenttirukouksesta jokin osa, joka kiinnittää huomiosi, ja selitä, miksi rukouksen se osa on sinulle merkityksellinen.

Moroni sisällytti sakramentin siunaamisrukoukset aikakirjaansa, koska hän tunsi, että niillä olisi arvoa ihmisille ”jonakin tulevana aikana” (Moroni 1:4). Lue Moroni 4:1–3 ja 5:1–2 ja pane merkille ilmauksia, jotka selittävät, mitä sakramenttileipä ja -vesi edustavat. Kun luet, voi olla hyödyllistä muistaa, että nykyään kirkko käyttää sakramentissa viinin sijaan vettä Joseph Smithille annetun ilmoituksen mukaisesti (ks. OL 27:2).

Esitä lyhyesti sakramentin tarkoitus täydentämällä tämä lausuma: Sakramentin vertauskuvat auttavat meitä muistamaan .

Mieti, miksi Vapahtajan ruumis ja veri ovat sinulle merkityksellisiä.

Vapahtajan fyysinen kärsimys, kuolema ja Hänen ruumiinsa ylösnousemus sekä Hänen voimakas hengellinen kärsimyksensä, joka käy ilmi Hänen verensä vuodattamisesta, tekivät syntien anteeksiannon mahdolliseksi kaikille niille, jotka osoittavat uskoa Häneen ja tekevät parannuksen. Sakramentin vertauskuvat auttavat meitä muistamaan Jeesuksen Kristuksen sovituksen.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus toiseen tai kumpaankin seuraavista kysymyksistä:

    1. Kuinka Vapahtajan sovituksen pohtiminen vilpittömästi sakramentin aikana on auttanut tai vahvistanut sinua hengellisesti?

    2. Mitä sinä voit tehdä keskittyäksesi paremmin muistamaan Vapahtajan sovitusta sakramentin aikana?

Jotta sinun on helpompi ymmärtää, mitä lupaat tehdä nauttiessasi sakramentin, kertaa Moroni 4:3 ja täydennä seuraava taulukko:

Mitä minä lupaan tehdä

Mitä mielestäni tarkoittaa se, että pidän tämän osan liitosta

Mitä voin tehdä pitääkseni tämän osan liitosta paremmin

1.

2.

3.

Kohdasta Moroni 4:3 opimme myös, että kun me pidämme uskollisesti oman osamme sakramentin liitosta, Herran Henki voi olla aina meidän kanssamme.

Kun luet kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin David A. Bednarin seuraavaa lausumaa, ajattele, miten sinä olet kokenut Pyhän Hengen lahjan ilmenemistä hänen mainitsemillaan tavoilla: ”Herran Henki voi olla oppaamme, ja se on siunaava meitä johdatuksella, neuvoilla ja hengellisellä varjeluksella kuolevaisen matkamme aikana” (”Jotta Hänen Henkensä olisi aina meidän kanssamme”, Liahona, toukokuu 2006, s. 31).

Pohdi Vapahtajan sovitusta, kun sunnuntaina nautit sakramentin. Pyri pitämään ne liiton osat, jotka kirjoitit taulukkoon, jotta Herran Henki voi olla aina sinun kanssasi.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvut Moroni 1–5 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni: