Seminaari
Oppiaihe 12: Oppi ja liitot 10


Oppiaihe 12

Oppi ja liitot 10

Johdanto

Kun 116 käsikirjoitussivua olivat kadonneet, profeetta menetti voiman kääntää. Nöyrien rukousten ja parannuksen täyttämän ajanjakson jälkeen levyt sekä urim ja tummim palautettiin Josephille. Herra kielsi Josephia kääntämästä uudelleen sitä osaa levyistä, joka vastasi 116:ta kadonnutta sivua ja paljasti Saatanan juonen Jumalan työn hävittämiseksi. Sitten Herra käski Joseph Smithiä kääntämään Nefin pienet levyt. Hän selitti myös Mormonin kirjan tarkoituksen ja sen osuuden kirkkonsa perustamisessa.

Opetusehdotuksia

Oppi ja liitot 10:1–4

Herra palauttaa Josephille lahjan kääntää

Pyydä oppilaita kertaamaan lyhyesti, mitä he oppivat edellisessä oppiaiheessa 116 käsikirjoitussivun katoamisesta (ks. OL 3). Muistuta oppilaita siitä, että koska profeetta oli toistuvasti pyytänyt, että Martin Harris saisi viedä käsikirjoitussivut, ja sen johdosta nuo sivut olivat kadonneet, Moroni otti Joseph Smithiltä pois kultalevyt sekä urimin ja tummimin.

Myöhemmin Moroni palautti levyt sekä urimin ja tummimin. Jonkin aikaa niiden palauttamisen jälkeen Joseph sai ilmoituksen, joka on tallennettu lukuun OL 10. Tässä ilmoituksessa Herra antoi Josephille ohjeita siitä, kuinka menetellä levyjen sen osan kanssa, josta kadonnut käsikirjoitus oli peräisin. (Ks. Lucy Mack Smith, History of Joseph Smith by His Mother, toim. Preston Nibley, 1958, s. 133–136.)

Tee yhteenveto jakeista OL 10:1–2 selittämällä, että Herra muistutti Josephia siitä, miksi voima kääntää oli otettu häneltä ja mitä hänen virheensä vuoksi tapahtui. Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 10:3–4. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, minkä neuvon Herra antoi Joseph Smithille, kun tämä alkoi jälleen kääntää. Pyydä oppilaita kertomaan, mitä he löytävät.

  • Miksi arvelette, että Joseph Smith tarvitsi neuvoa olla tekemättä työtä eli olla kääntämättä enemmän kuin hänellä oli voimaa?

  • Kuinka jakeessa OL 10:4 olevat neuvot voivat ohjata meitä, kun me palvelemme Herraa?

Oppi ja liitot 10:5–37

Herra varoittaa Saatanan suunnitelmista tuhota Joseph Smith ja hävittää Jumalan työ

Näytä oppilaille loukkua tai ansaa (tai piirrä kuva sellaisesta taululle).

Kuva
mousetrap line drawing
  • Kuinka tällainen laite voisi kuvastaa Saatanan meihin kohdistuvia aikeita?

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 10:5. Kehota luokan jäseniä panemaan merkille, mitä Herra käski profeetta Joseph Smithiä tekemään, jotta hän välttäisi Saatanan ansat.

  • Mitä me voimme oppia tästä jakeesta? (Oppilaat saattavat mainita eri periaatteita, mutta muista tähdentää, että kun rukoilemme alati, meillä on voima voittaa Saatana ja ne, jotka palvelevat häntä. Voisit kirjoittaa tämän periaatteen taululle.)

  • Kuinka rukous voi auttaa meitä voittamaan Saatanan ja välttämään ihmisiä, jotka tukevat hänen työtään?

Kehota muutamaa oppilasta kertomaan esimerkkejä siitä, kuinka rukous on auttanut heitä vastustamaan Saatanan kiusauksia. (Muistuta oppilaille, ettei heidän pidä kertoa kokemuksista, jotka ovat liian henkilökohtaisia tai yksityisiä.)

Selitä, että Herra varoitti Josephia ansasta, jonka Saatana oli virittänyt yrittääkseen tuhota profeetan ja hävittää Jumalan työn. Kehota useita oppilaita lukemaan vuorotellen ääneen jakeet OL 10:8–19. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mikä oli niiden jumalattomien ihmisten suunnitelma, joilla käsikirjoitus oli silloin hallussaan.

  • Mikä oli niiden jumalattomien ihmisten suunnitelma, joilla käsikirjoitus oli? (Saattaa profeetta ja Herran työ huonoon valoon muuttamalla käsikirjoituksen sanoja. Jos Joseph olisi kääntänyt saman aineiston uudelleen, he olisivat sanoneet, ettei hän kyennyt tekemään sitä kahta kertaa samalla tavoin eikä hänellä siis ollut lahjaa.)

Näytä aiemmin esittelemääsi loukkua tai ansaa (tai kiinnitä huomio taululla olevaan piirrokseen). Selitä, että kohdassa OL 10:20–29 Herra puhuu Saatanan vaikutuksesta niihin jumalattomiin ihmisiin, jotka olivat ottaneet 116 käsikirjoitussivua, ja siitä, kuinka Saatana toteuttaa jumalattomia tarkoituksiaan. Järjestä luokan jäsenet pareiksi. Pyydä ensimmäistä oppilasta kustakin parista lukemaan itsekseen OL 10:20–29 ja panemaan merkille, mitä nämä jakeet opettavat Saatanan pyrkimyksistä. Pyydä toista oppilasta lukemaan samat jakeet ja panemaan merkille, mitä menetelmiä Saatana käyttää toteuttaakseen pyrkimyksensä. Riittävän ajan kuluttua kehota oppilaita kertomaan parilleen, mitä he ovat saaneet selville.

  • Mitä me opimme näiden jakeiden perusteella Saatanan tarkoituksista? (Oppilaat saattavat löytää eri periaatteita, mutta varmista, että he huomaavat seuraavan totuuden: Saatana haluaa hävittää Herran työn ja tuhota meidän sielumme.) Voit kirjoittaa tämän totuuden taululle. Voisit myös ehdottaa, että oppilaat merkitsevät jakeista 22–23 ja 27 ne sanat ja ilmaukset, jotka opettavat tätä totuutta.)

  • Sen perusteella, mitä luitte näistä jakeista, kuinka Saatana pyrkii hävittämään Herran työn ja tuhoamaan meidän sielumme?

Auta oppilaita ymmärtämään tämä totuus ja tuntemaan sen tärkeys esittämällä seuraavat kysymykset. Kehota pareja keskustelemaan vastauksistaan.

  • Mitä todisteita olette nähneet siitä, että Saatana käyttää vilppiä, vihaa, imartelua ja valehtelua hävittääkseen Herran työn ja tuhotakseen meidän sielumme?

  • Kuinka se, että olemme tietoisia Saatanan aikeista ja menetelmistä, voi auttaa meitä välttämään hänen ansojaan tai pakenemaan niistä?

Kehota oppilaita käyttämään muutama minuutti siihen, että he kirjoittavat seminaarimuistivihkoonsa tai pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaansa niistä kohdassa OL 10:20–29 luetelluista vastustajan menetelmistä, joita he ovat tunteneet tai nähneet. Pyydä heitä myös kirjoittamaan siitä, mitä he voivat tehdä välttääkseen Saatanan ansat tai pakenemaan niistä.

Kun oppilailla on ollut riittävästi aikaa kirjoittaa, tee yhteenveto kohdasta OL 10:30–37 selittämällä, että koska jumalattomat ihmiset suunnittelivat hävittävänsä Jumalan työn ja Joseph Smithin maineen, Herra kielsi Josephia kääntämästä uudelleen sitä osaa levyistä, josta kadonneet 116 sivua oli käännetty.

Oppi ja liitot 10:38–45

Herra käskee Joseph Smithiä kääntämään Nefin pienet levyt

Kehota muutamia oppilaita lukemaan vuorotellen ääneen OL 10:38–42. Pyydä luokan jäseniä panemaan merkille, mitä Herra käski Josephin kääntää sen sijaan että hän kääntäisi uudelleen sen osan levyistä, josta kadonneet 116 sivua oli käännetty.

  • Mitä Herra käski Josephia kääntämään? Miksi?

Auta oppilaita ymmärtämään, kuinka Herra oli valmistautunut 116 käsikirjoitussivun katoamiseen. Selitä, että kadonneet sivut käsittivät käännöksen Lehin kirjasta, joka oli Mormonin lyhennelmässä Nefin suurista levyistä. Mormon oli saanut innoitusta liittää Nefin pienet levyt aikakirjaansa ”viisasta tarkoitusta varten”, jota hän ei tuohon aikaan ymmärtänyt (ks. Morm. s. 3–7). Nefin pienet levyt kattoivat suunnilleen saman ajankohdan kuin Lehin kirja. Kun 116 sivua oli kadonnut, Herra käski profeetta Joseph Smithiä kääntämään Nefin pienissä levyissä olevan aineiston.

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen OL 10:43 ja panemaan merkille, minkä tärkeän totuuden Herra halusi Joseph Smithin ymmärtävän. (Kun oppilaat ovat kertoneet ajatuksiaan, kirjoita taululle seuraava totuus: Jumalan viisaus on suurempi kuin paholaisen viekkaus. Sinun pitää ehkä selittää, että viekkaus tarkoittaa tässä ihmisten pettämiseen käytettäviä keinoja.)

  • Kuinka Herran suunnitelma korvata kadonnut käsikirjoitus havainnollistaa tätä totuutta?

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen OL 10:44–45 ja panemaan merkille todisteita jakeessa 43 olevasta totuudesta.

  • Miksi kohdan OL 10:44–45 mukaan Nefin pienet levyt ovat arvokkaammat kuin se, mitä katosi 116 käsikirjoitussivun myötä?

  • Kuinka tieto siitä, että Jumala oli valmistanut keinon korvata 116 kadonnutta käsikirjoitussivua, auttaa teitä luottamaan Häneen täydemmin?

Oppi ja liitot 10:46–70

Herra selittää Mormonin kirjan tarkoituksen ja sen osuuden kirkkonsa perustamisessa

Tee yhteenveto jakeista OL 10:46–61 selittämällä, että näissä jakeissa Herra todistaa, että Hän on vastannut nefiläisten opetuslastensa rukouksiin varjelemalla Mormonin kirjan ja tuomalla sen esiin meidän aikanamme.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 10:62–63. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitä Herra sanoo Mormonin kirjan tuovan valoon.

  • Mitä Mormonin kirja tuo valoon? (Jeesuksen Kristuksen opin oikeat kohdat.)

  • Kuinka Herra jakeen 63 mukaan käyttää oppinsa oikeita kohtia voittaakseen Saatanan työn?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen, mitä Hän jakeissa OL 10:67, 69–70 lopuksi lupaa. Pyydä oppilaita seuraamaan mukana ja panemaan merkille ilmauksia, jotka ovat heille merkityksellisiä sen valossa, mitä he ovat tänään oppineet. Kehota oppilaita kertomaan, mitkä ilmaukset ovat heille merkityksellisiä ja miksi. Päätä lausumalla oma todistuksesi.

Kommentteja ja taustatietoja

Oppi ja liitot 10:45. ”Paremman ymmärryksen minun evankeliumistani”

Vanhin Jeffrey R. Holland kahdentoista apostolin koorumista on opettanut, että Herran viisas tarkoitus (ks. 1. Nefi 9:5; Morm. s. 7), kun Hän antoi käskyn kirjoittaa Nefin pienet levyt ja varjella niitä, oli laajempi kuin 116 kadonneen käsikirjoitussivun korvaaminen:

Kuva
Vanhin Jeffrey R. Holland

”Minä uskon, että on olemassa viisaampi tarkoitus kuin se [116 kadonneen sivun korvaaminen] – tai tarkemmin sanottuna siinä itsessään on viisaampi tarkoitus. Avain ehdotukseen viisaammasta tarkoituksesta on Opin ja liittojen luvun 10 jakeessa 45. Kun Herra antaa Josephille neuvoja siitä, kuinka menetellä pienissä levyissä olevan aineiston kääntämiseksi ja liittämiseksi siihen, mikä oli jo alkanut suurempien levyjen lyhennelmän kääntämisenä, Hän sanoo: ’Katso, Nefin [pieniin] levyihin on kaiverrettu monia asioita, jotka antavat paremman ymmärryksen minun evankeliumistani’ (kursivointi lisätty).

Kyse ei siis selvästikään ollut korvikkeesta siinä lopullisen tuotteen kehityksessä, josta tuli Mormonin kirja. Ei ollut kyse mistään vaihtokaupasta – anna sinä minulle 116 käsikirjoitussivua, niin minä annan sinulle 142 sivua painettua tekstiä. Ei niin. Saimme takaisin enemmän kuin menetimme. Ja alusta asti tiedettiin, että niin olisi. Se oli viisaampaa tarkoitusta varten. Emme tiedä tarkalleen, mitä menetimme niiden 116 sivun myötä, mutta sen me tiedämme, että saimme pienillä levyillä kolmen suuren todistajan julistukset – Mormonin kirjan kolme suurta opillista ääntä – kun he todistavat, että Jeesus on Kristus. – –

Kuinka toivonkaan, että meillä olisi kaikki nuo selkeät ja kallisarvoiset todistukset, jotka on poistettu raamatullisesta aikakirjasta. Mutta ainakin meillä Mormonin kirjan lukijoilla on Nefi, Jaakob ja Jesaja todistamassa meille suoraan henkilökohtaisina silminnäkijöinä Vapahtajasta Hänen kuolevaisuutta edeltävässä tilassaan. He saivat ihmeellisiä näkyjä Hänen elämästään ja palvelutyöstään sekä Jumalan liittosuhteesta muinaisen ja nykyisen Israelin huoneen kanssa. – –

Minusta olisi jännittävää, jos ne 116 käsikirjoitussivua ilmaantuisivat jonakin päivänä esiin, mutta jos ne tuotaisiin toimistooni huomenna, en koskaan vaihtaisi niitä Nefin pienissä levyissä olevaan aineistoon sen ’paremman ymmärryksen’ vuoksi, jonka ovat antaneet nuo suuret profeetalliset vartijat kirjan alkuosassa. Käskekää siis oppilaidenne lakata valittamasta ja ryhtyä lukemaan – myös Jesajaa.” (”A Standard unto My People”, puhe kirkon koululaitoksen uskonnonopettajille, 9. elokuuta 1994, s. 7–9; lds.org.)

Oppi ja liitot 10:38–45. Lehin kirja

Kuva
Profeetta Joseph Smith

Mormonin kirjan ensimmäisen laitoksen esipuheessa Joseph Smith kuvaili lähdettä, josta kadonneet 116 käsikirjoitussivua oli käännetty: ”[Minä, Joseph Smith] ilmoitan teille, että Jumalan lahjan ja voiman avulla minä käänsin ja kirjoitutin satakuusitoista sivua, jotka otin Lehin kirjasta, mikä oli Mormonin käden lyhentämä kertomus Lehin levyistä [ja] jonka joku henkilö tai jotkut henkilöt ovat varastaneet ja ottaneet minulta huolimatta äärimmäisistä ponnistuksistani saada se jälleen takaisin.” (Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, 2007, s. 66.)