Seminaari
Oppiaihe 86: Oppi ja liitot 84:1–44


Oppiaihe 86

Oppi ja liitot 84:1–44

Johdanto

Syyskuussa 1832 Kirtlandiin Ohioon palasi lähetyssaarnaajia, jotka olivat saarnanneet evankeliumia Yhdysvaltain itäosissa. Heidän riemullisen jälleennäkemisensä aikana profeetta Joseph Smith sai ilmoituksen, joka on tallennettu lukuun OL 84. Hän sai tämän ilmoituksen kahden päivän kuluessa: 22.–23. syyskuuta 1832. Tässä oppikirjassa luku OL 84 on jaettu kolmeen oppiaiheeseen. Tämä ensimmäinen oppiaihe keskittyy pappeutta koskeviin Herran opetuksiin ja siihen, kuinka pappeus voi valmistaa meitä ottamaan vastaan kaiken, mitä taivaallisella Isällä on.

Opetusehdotuksia

Oppi ja liitot 84:1–30

Herra julistaa, että temppeli tullaan rakentamaan, ja selittää pappeuden tarkoituksia

Jos mahdollista, tuo luokkaan jonkun (esim. omasi tai jonkun perheenjäsenen) pappeuden seuraanto. (Voit jäljentää tämän pappeuden seuraannon taululle.) Auta oppilaita ymmärtämään, että pappeuden seuraanto osoittaa, kuinka pappeuden valtuus on annettu yhdeltä pappeudenhaltijalta toiselle Jeesuksesta Kristuksesta aina nykyiseen pappeudenhaltijaan.

Selitä, että luvussa OL 84 on ilmoitus pappeudesta ja siitä, kuinka se siunaa taivaallisen Isän lapsia. Ensimmäinen osa ilmoituksesta tuo ilmi Moosesta koskevan pappeuden seuraannon. Kehota oppilaita silmäilemään itsekseen kohtaa OL 84:6–19 ja panemaan merkille, kuinka Mooses voisi jäljittää pappeuden valtuutensa Jumalaan.

  • Mistähän syystä on tärkeää, että pappeuden valtuus ulottuu suorassa linjassa takaisin Jumalaan? (Ks. Hepr. 5:4.)

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 84:17. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja etsimään siitä ilmaus, joka kuvailee pappeuden iankaikkista luonnetta (”vailla päivien alkua ja vuosien loppua”). Voit todistaa, että pappeus on Jumalan iankaikkinen voima ja valtuus, ja ilmaista kiitollisuutesi siitä, että Jumala on antanut tämän voiman ihmiskunnalle lastensa hyödyksi.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 84:19–22. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitä siunauksia me voimme saada Melkisedekin pappeuden kautta.

  • Mitä siunauksia me jakeiden 19–22 mukaan voimme saada Melkisedekin pappeuden kautta? (Oppilailla voi olla useita vastauksia. Huolehdi siitä, että he mainitsevat seuraavan opin: Melkisedekin pappeuden toimituksissa ilmenee jumalisuuden voima. Kirjoita tämä oppi taululle.)

  • Mitkä pelastavista toimituksista täytyy suorittaa Melkisedekin pappeuden valtuudella? (Konfirmointi, Melkisedekin pappeuden asettaminen, temppeliendaumentti ja temppelisinetöiminen. Tee näistä toimituksista luettelo taululle.) Kuinka olette nähneet jumalisuuden voiman ilmenevän näissä toimituksissa?

  • Miksi jakeen 22 mukaan on tärkeää, että me saamme Melkisedekin pappeuden toimitukset? (Näissä toimituksissa ilmenevä ”jumalisuuden voima” sallii meidän nähdä Jumalan kasvot ja elää.)

Kirjoita taululle seuraava totuus: Meidän täytyy saada Melkisedekin pappeuden toimitukset, jotta meistä voi tulla Jumalan kaltaisia ja me voimme asua Hänen luonaan.

Kiinnitä huomio taululla olevaan luetteloon Melkisedekin pappeuden toimituksista.

  • Mitkä näistä toimituksista voidaan saada vain temppelissä?

Kun oppilaat ovat vastanneet, lue kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Russell M. Nelsonin seuraavat sanat:

Kuva
Vanhin Russell M. Nelson

”Temppeli on tavoitteena jokaisessa toiminnassa, jokaisessa oppiaiheessa, jokaisessa kirkon edistysaskeleessa. – – Temppelitoimitukset ovat ehdottoman välttämättömiä. Me emme voi palata Jumalan kirkkauteen ilman niitä.” (”Valmistautukaa temppelin siunauksiin”, Liahona, lokakuu 2010, s. 41.)

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 84:23. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja ottamaan selvää, mitä Mooses teki valmistaakseen kansaansa näkemään Jumalan kasvot. Pyydä oppilaita kertomaan, mitä he löytävät. Voit selittää, että sana pyhittää tarkoittaa puhdistamista ja pyhäksi tekemistä. Meidät pyhitetään Jeesuksen Kristuksen sovituksen kautta.

Tee yhteenveto kohdasta OL 84:24–30 selittämällä, että koska Israelin lapset paaduttivat sydämensä, he menettivät tilaisuuden saada tässä elämässä Melkisedekin pappeuden ja siihen liittyvät toimitukset. Herra kuitenkin auttoi heitä edelleen edistymään. Hän salli, että heillä oli edelleen vähäisempi pappeus eli Aaronin pappeus (ks. OL 84:26–27).

Oppi ja liitot 84:31–44

Herra opettaa pappeuden valan ja liiton

Pyydä oppilasta, jolla on pappeus, vastaamaan seuraaviin kysymyksiin:

  • Kuinka sinua siunataan siitä, että sinulla on pappeus? Kuinka sinua siunataan sen vuoksi, että muilla ihmisillä on pappeus?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 84:31–32. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja etsimään siitä ilmaus, jota Herra käyttää puhuessaan niistä, joilla on pappeus.

  • Mitä ilmausta Herra käyttää niistä, joilla on pappeus? (Auta oppilaita ymmärtämään, että ilmaus ”Mooseksen pojat” viittaa niihin, joilla on Melkisedekin pappeus, ja että ilmaus ”Aaronin pojat” viittaa niihin, joilla on Aaronin pappeus.)

Kirjoita taululle seuraava ilmaus: Pappeuden vala ja liitto.

Selitä, että kohta OL 84:33–44 tunnetaan pappeuden valana ja liittona. Näissä jakeissa selitetään 1) liitto, jonka mies tekee saadessaan pappeuden, ja 2) lupaukset, jotka Herra antaa uskollisille pappeudenhaltijoille.

Kirjoita taululle seuraava vajaa virke: Jos ne, jotka ottavat vastaan pappeuden , niin Jumala .

Kehota oppilaita tutkimaan itsekseen tai parin kanssa kohtaa OL 84:33–44. Pyydä heitä täydentämään näiden jakeiden pohjalta taululla oleva virke.

  • Kuinka täydensitte virkkeen? (Oppilaiden tulee huomata seuraava periaate: Jos ne, jotka ottavat vastaan pappeuden, pitävät kutsumuksensa kunniassa, seuraavat Herraa ja Hänen palvelijoitaan ja ottavat varteen iankaikkisen elämän sanat, niin Jumala pyhittää heidät ja antaa heille kaiken, mitä Hänellä on.)

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen presidentti Gordon B. Hinckleyn seuraavat sanat:

Kuva
Presidentti Gordon B. Hinckley

”Me pidämme pappeutemme kunniassa ja suurennamme kutsumustamme, kun palvelemme uutterasti ja innokkaasti niissä tehtävissä, joihin meidät on oikealla valtuudella kutsuttu. – – Me pidämme kutsumuksemme kunniassa ja suurennamme pappeutemme mahdollisuuksia, kun autamme ahdingossa olevia ja vahvistamme horjuvia. – – Me pidämme kutsumuksemme kunniassa, kun vaellamme rehellisesti ja nuhteettomasti.” (Ks. ”Kuinka suurennamme kutsumustamme”, Valkeus, heinäkuu 1989, s. 42.)

Selitä, että kun me otamme vastaan tehtäviä kirkossa, meillä on tilaisuus valmistautua ja valmistaa muita ottamaan vastaan pappeuden pelastavat toimitukset. Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen presidentti Thomas S. Monsonin seuraavat sanat:

Kuva
Presidentti Thomas S. Monson

”Kuinka sitten voi pitää kutsumuksensa kunniassa? Yksinkertaisesti tekemällä sitä palvelutyötä, joka siihen kuuluu. – – Toivon koko sydämestäni ja sielustani, että jokainen nuori mies, joka saa pappeuden, kunnioittaa tuota pappeutta ja on uskollinen sille luottamukselle, joka liittyy pappeuden antamiseen.” (”Pappeuden voima”, Liahona, tammikuu 2000, s. 58, 60.)

  • Millä tavoin Aaronin pappeuden haltijat pitävät kunniassa kutsumuksensa pappeudessa?

  • Milloin teitä on siunattu sen vuoksi, että joku on pitänyt kunniassa kutsumuksensa?

Auta oppilaita näkemään, että pappeuden valan ja liiton siunaukset eivät ole vain pappeudenhaltijoita varten. Jumalan suurimmat siunaukset saavat ne miehet ja naiset, jotka on sinetöity toisiinsa temppelissä. Lue vanhin Russell M. Nelsonin seuraavat sanat:

Kuva
Vanhin Russell M. Nelson

”Eräänä päivänä sisar Nelson ja minä asumme yhdessä perheemme ja Herran kanssa ikuisesti. Me olemme olleet uskollisia temppelissä tekemillemme liitoille sekä pappeuden valalle ja liitolle, mikä on vakuuttanut meille Herran sanoin, että ’kaikki, mitä minun Isälläni on, annetaan [teille]’ (OL 84:38).

Uskolliset sisaret jakavat pappeuden siunaukset. Ajatelkaa noita sanoja: ’kaikki, mitä minun Isälläni on’. – – Se tarkoittaa sitä, ettei mikään maallinen palkkio – ei mikään muu menestys – voisi korvata sitä runsautta, jonka Herra antaa niille, jotka rakastavat Häntä, pitävät Hänen käskynsä (ks. Moroni 4:3) ja kestävät loppuun asti (ks. OL 14:7).” (”Identity, Priority, and Blessings”, Ensign, elokuu 2001, s. 10.)

Auta oppilaita ymmärtämään, mitä erityisiä lupauksia Herra antaa pappeuden valassa ja liitossa, kirjoittamalla taululle seuraava virkkeen alku: Herra lupaa…

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen uudelleen OL 84:33–34, 38, 42. Pyydä heitä huomaamaan ne siunaukset, joita Herra lupaa pappeuden valassa ja liitossa. Voit kirjoittaa heidän vastauksensa taululle. He saattavat mainita, että Herra lupaa 1) pyhittää meidät Hengellä (ks. jae 33), 2) uudistaa ruumiimme (ks. jae 33), 3) lukea meidät Abrahamin jälkeläisten joukkoon – toisin sanoen antaa meille Abrahamille ja hänen jälkeläisilleen luvatut siunaukset (ks. jae 34), 4) tehdä meistä valittujaan (ks. jae 34), 5) antaa meille kaiken, mitä Isällä on (ks. jae 38) ja 6) antaa enkeleilleen vastuun meistä (ks. jae 42). (Kun oppilaat mainitsevat jakeessa 38 olevan lupauksen, voit kannustaa heitä ajattelemaan Jumalan ominaisuuksia ja kirkkautta, ei aineellista omaisuutta. Esimerkiksi me voimme saada Hänen totuutensa, Hänen rakkautensa, Hänen ilonsa ja Hänen rauhansa. Meitä voidaan siunata Hänen voimansa täyteydellä.)

Kehota oppilaita kertomaan, miksi pappeus on heille merkityksellinen. Voisit lausua todistuksesi pappeuden siunauksista.

Kommentteja ja taustatietoja

Oppi ja liitot 84:3–5. ”Tämä sukupolvi”

Kohdassa OL 84:3–5 on Herran ilmoitus, että temppeli rakennettaisiin Uuden-Jerusalemin kaupunkiin Missourin osavaltioon. Tässä vuonna 1832 annetussa ilmoituksessa Herra sanoi, että temppeli rakennettaisiin tämän sukupolven aikana (ks. OL 84:4–5). Tuota temppeliä ei ole vielä rakennettu, mutta Herra on käskenyt pyhiään rakentamaan monia muita temppeleitä. Herra on antanut kansalleen väliaikaisesti vapautuksen temppelin rakentamisesta Uuden-Jerusalemin kaupunkiin (ks. OL 124:49–51).

Ilmauksesta ”tämä sukupolvi” presidentti Joseph Fielding Smith on kirjoittanut:

Kuva
Presidentti Joseph Fielding Smith

”Tämä lausunto on ollut kompastuskivi muutamille, ja siitä, mitä sukupolvi tarkoittaa, on ollut eri tulkintoja. Muutamat ajattelevat, että sukupolvi on 100 vuotta, toiset, että se on 120 vuotta, toiset, että tässä ja muualla pyhissä kirjoituksissa käytetty sukupolvi tarkoittaa aikaa, joka on epämääräinen. Vapahtaja on sanonut: ’Tämä paha ja uskoton sukupolvi vaatii merkkiä.’ Tämä ei ollut viittaus vuosissa mitattavaan ajanjaksoon vaan jumalattomuuden ajanjaksoon. Sukupolvi saattaa tarkoittaa tämän nykyisen taloudenhoitokauden aikaa. Lisäksi tämä lausunto täyttää edellä olevassa lainauksessa olevan ilmoituksen vaatimukset. ’Sillä totisesti tämä sukupolvi ei katoa kokonaan’ jne. Tarkoituksemme ei ole antaa mitään tulkintaa tästä ilmauksesta vaan sanoa, että nämä asiat ovat Herran käsissä ja Hän toteuttaa tarkoituksensa tultuaan siihen tulokseen, että aika on tullut.” (Church History and Modern Revelation, 2 osaa, 1953, osa 1, s. 337.)

Oppi ja liitot 84:24–25. ”Hän otti – – pois – – pyhän pappeuden”

Kohdassa OL 84:25 sanotaan, että Herra otti pyhän pappeuden niiden Israelin lasten keskuudesta, jotka olivat Mooseksen kanssa autiomaassa. Vanhin Bruce R. McConkie kahdentoista apostolin koorumista on selittänyt, että Herra ”otti Melkisedekin pappeuden, joka johtaa evankeliumia, pois heidän keskuudestaan siinä mielessä, ettei sitä enää annettu yhdeltä pappeudenhaltijalta toiselle sanan normaalissa ja tavanomaisessa merkityksessä. Pappeuden avaimet otettiin pois yhdessä Mooseksen kanssa, joten mahdolliset pappeuden toimitukset tulevaisuudessa edellyttivät erityistä jumalallista valtuutusta.” (The Mortal Messiah, 4 osaa, 1979–1981, osa 1, s. 60.)

Presidentti Ezra Taft Benson on edelleen selittänyt:

Kuva
Presidentti Ezra Taft Benson

”Joseph Smithin innoitetusta raamatunkäännöksestä selviää, että Herra sanoi – – Moosekselle: ’Minä otan pappeuden pois heidän keskuudestaan; sen tähden minun [pyhän] järjestykseni ja sen toimitukset’ (JSR 2. Moos. 34:1, kursivointi lisätty).

Tämä korkeampi pappeus ja siihen kuuluvat toimitukset otettiin pois israelilaisilta aina Jeesuksen Kristuksen aikaan saakka. – –

Mooseksen ja Kristuksen välisenä aikana vain joillakuilla tietyillä profeetoilla oli oikeus korkeampaan pappeuteen ja niihin siunauksiin, jotka voivat saattaa ihmiset Jumalan eteen.” (Ks. ”Mitä toivon teidän opettavan lapsillenne temppelistä”, Valkeus, toukokuu 1986, s. 5.)

Oppi ja liitot 84:28. ”Enkeli asetti”

Seuraavassa lainauksessa vanhin Bruce R. McConkie kahdentoista apostolin koorumista viittaa kohtaan OL 84:28 ja selittää, että kun Johannes Kastaja oli kahdeksan päivän ikäinen, hänet asetettiin eli valittiin täyttämään palvelutehtävä – tuolla hetkellä häntä ei asetettu pappeuteen. Johannes asetettiin kukistamaan juutalaisten valtakunta ja valmistamaan Herran tietä. Enkeli määräsi hänet tekemään sen.

Kuva
Vanhin Bruce R. McConkie

”Luukas sanoo: ’Jumalan sana [tuli] Johannekselle, Sakariaan pojalle, joka eli autiomaassa.’ Myöhemmin Johannes sanoo: ’Hän, joka lähetti minut kastamaan vedellä, sanoi minulle’ ja niin edelleen (Joh. 1:33). Emme tiedä, kuka hänet lähetti. Sen sijaan tiedämme, että ’hänet kastettiin, kun hän oli vielä lapsi [eli kun hän oli kahdeksanvuotias], ja Jumalan enkeli asetti hänet aikana, jolloin hän oli kahdeksan päivän ikäinen, tähän voimaan [huomatkaa siis, ei Aaronin pappeuteen vaan], kukistamaan juutalaisten valtakunnan ja tekemään Herran tien suoraksi hänen kansansa kasvojen edessä, valmistamaan sitä Herran tulemiseen, Herran, jonka käteen on annettu kaikki valta’ (OL 84:28). Emme tiedä, milloin hän sai Aaronin pappeuden, mutta ilmeisesti hän sai sen kasteensa jälkeen asianmukaisessa iässä ja ennen kuin hänet lähetti se, jonka nimeä hän ei mainitse, saarnaamaan ja kastamaan vedellä.” (The Mortal Messiah, s. 384–385.)

Oppi ja liitot 84:33–44. Luottamusta pappeuden valasta ja liitosta

Presidentti Henry B. Eyring on puhunut luottamuksesta, joka pappeudenhaltijoilla pitäisi olla, kun he ottavat vastaan pappeuden valan ja liiton:

Kuva
Presidentti Henry B. Eyring

”Tuon valan ja liiton suomien mahdollisuuksien tasolle nouseminen tuo mukanaan suurimman kaikista Jumalan lahjoista: iankaikkisen elämän. Se on Melkisedekin pappeuden tarkoitus. Kun pidämme liitot saadessamme pappeuden ja uudistamme ne temppelitoimituksissa, meille luvataan taivaallisen Isämme Elohimin tekemässä valassa, että tulemme saamaan Hänen kirkkautensa täyteyden ja asumaan Hänen luonaan. Me saamme siunauksen olla sinetöityinä perheeseen ikuisesti, ja meille luvataan, että voimme lisääntyä iankaikkisesti. – –

On olemassa ainakin kaksi syytä, miksi teidän tulisi olla luottavaisia eikä lannistua niiden rangaistusten tähden, jotka johtuisivat siitä, ettei pidä valaa ja liittoa, tai siitä, että päättää olla ottamatta sitä vastaan. Mikäli otatte vastaan tuon valan ja liiton ja se osoittautuu liian vaikeaksi tai jos ette edes yritä, rangaistus on sama. Ei ole siis epäilystäkään siitä, että teidän paras menettelytapanne ja minunkin on ottaa vastaan pyhä pappeus ja yrittää koko sydämestämme pitää sen liitot. Jos päätämme olla yrittämättä, menetämme varmasti tilaisuuden saada iankaikkinen elämä. Jos me yritämme ja onnistumme Jumalan avulla, saavutamme iankaikkisen elämän.

On olemassa toinenkin syy päättää nyt, että yritätte koko sydämestänne olla kelvollisia sille valalle ja liitolle ja luottaa siihen, että onnistutte. Jumala lupaa teille sen avun ja voiman, joka saa teidät onnistumaan, jos osoitatte uskonne.

Haluaisin kuvailla joitakin niistä siunauksista, joita saatte kulkiessanne uskossa.

Ensiksi, jo se, että teille on tarjottu se vala ja liitto, on todisteena siitä, että Jumala on valinnut teidät tietäen teidän voimanne ja kykynne. Hän on tuntenut teidät siitä asti, kun olitte Hänen luonaan henkimaailmassa. Koska Hän tietää teidän vahvuutenne ennalta, Hän on sallinut sen, että löydätte Jeesuksen Kristuksen tosi kirkon ja että teille tarjotaan pappeus. Voitte tuntea olonne luottavaiseksi, koska teillä on todisteet Hänen luottamuksestaan teitä kohtaan.

Toiseksi, kun yritätte pitää liittonne, Vapahtaja on luvannut henkilökohtaisen apunsa. Hän on sanonut, että kun kuljette eteenpäin pappeutta kunnioittaen, ’[siellä] minäkin olen, sillä minä käyn teidän kasvojenne edellä. Minä olen teidän oikealla puolellanne ja vasemmalla, ja minun Henkeni on teidän sydämessänne ja minun enkelini teidän ympärillänne tukeakseen teitä.’ [OL 84:88.]” (”Usko ja pappeuden vala ja liitto”, Liahona, toukokuu 2008, s. 61–62.)