Seminaari
Kotiopiskeluseminaarin oppiaihe: Oppi ja liitot 88–89 (Viikko 19)


Kotiopiskeluseminaarin oppiaihe

Oppi ja liitot 88–89 (Viikko 19)

Valmisteluaineisto kotiopiskeluseminaarin opettajalle

Tiivistelmä kotiopiskeluseminaarin päivittäisistä oppiaiheista

Seuraavana on tiivistelmä tapahtumista, opeista ja periaatteista, joita oppilaat oppivat tutkiessaan lukuja OL 88-89 (viikko 19), mutta sinun ei ole tarkoitus opettaa sitä oppiaiheesi osana. Opettamasi oppiaihe keskittyy vain muutamiin näistä opeista ja periaatteista. Noudata Pyhän Hengen kehotuksia, kun mietit oppilaidesi tarpeita.

Päivä 1 (Oppi ja liitot 88:1–40)

Kun oppilaat tutkivat profeetta Joseph Smithille ja ryhmälle ylipappeja annettua ilmoitusta, he saivat tietää, että Jumala tekee eläväksi ja valaisee kaiken Kristuksen valolla. He oppivat myös, että henki ja ruumis ovat ihmisen sielu, joka lunastetaan Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta, ja että ylösnousemuksessa me saamme kirkkautta sen lain mukaan, jota noudatamme.

Päivä 2 (Oppi ja liitot 88:41–69)

Tässä oppiaiheessa oppilaat oppivat, että katsellessaan Jumalan luotuja he voivat nähdä Jumalan majestettisuuden ja voiman. Oppilaat tutkivat jakeita siitä, kuinka Herra käy kussakin valtakunnassaan ja sen asukkaiden luona omana aikanaan. Oppilaat oppivat myös, että kun he lähestyvät Herraa, Hän lähestyy heitä. He huomasivat, että taivaallinen Isä vastaa heidän rukouksiinsa tavoilla, joiden Hän tietää olevan heidän parhaakseen, ja että jos heidän silmämääränään on vain Jumalan kunnia, niin he täyttyvät valolla.

Päivä 3 (Oppi ja liitot 88:70–141)

Kun oppilaat tutkivat Herran ohjeita profeettojen koulun perustamisesta, he oppivat, että jos he opettavat toisiaan ja pyrkivät oppimaan tutkimalla ja uskon kautta, heidän uskonsa Jeesukseen Kristukseen kasvaa. He huomasivat vanhurskaita käyttäytymistapoja, jotka auttavat heitä oppimaan ja rakentumaan, sekä epävanhurskaita tekoja, joiden tekemisen Herra käskee meitä lopettamaan. He oppivat myös, että ystävyyden ja rakkauden osoittaminen niille, joiden kanssa he oppivat evankeliumia, luo Hengelle otollisen ilmapiirin heidän tutkiessaan yhdessä.

Päivä 4 (Oppi ja liitot 89)

Herran neuvoista profeettojen kouluun osallistuneille veljille oppilaat oppivat, että viimeisinä aikoina vehkeilevien ihmisten pahojen juonien vuoksi Herra varoittaa meitä käyttämästä vahingollisia aineita. He löysivät Herran varoituksen tiettyjen aineiden käytöstä ja oppivat, että heidän tulee syödä terveellistä ruokaa viisaasti ja kiitollisina. Oppilaat oppivat, että jos noudatamme viisauden sanaa, Herra siunaa meitä terveydellä, viisaudella, voimalla ja varjeluksella.

Johdanto

Tämä oppiaihe voi auttaa oppilaita ymmärtämään, miten arvokasta on opettaa evankeliumia muille. Kun he opettavat toisilleen tällä viikolla tutkimiaan periaatteita, he saavat tilaisuuden kokea periaatteita, joita Herra opetti profeettojen kouluun osallistuneille.

Opetusehdotuksia

Huom. Kun oppilaat tutkivat tällä viikolla jakeessa OL 88:124 olevaa pyhien kirjoitusten hallittavaa kohtaa, heitä pyydettiin opettelemaan se ulkoa ja toistamaan se, kun he osallistuvat seminaariin ja muihin kirkon luokkiin. Tämän kehotuksen tarkoituksena oli auttaa heitä muistamaan, että vanhurskaiden tekojen tekeminen ja epävanhurskaiden tekojen lopettaminen auttavat meitä oppimaan ja rakentumaan. Voit muistuttaa oppilaita tästä ja kehottaa heitä sanomaan kyseisen kohdan yhdessä ääneen. Voisit myös kannustaa heitä elämään tuossa kohdassa annettujen neuvojen mukaan.

Oppi ja liitot 88:70–117

Herra käskee kirkon vanhimpia valmistautumaan palvelutyöhön ja ilmoittaa toista tulemistaan ympäröiviä tapahtumia

Kehota yhtä oppilasta tulemaan luokan eteen ja opettamaan toiselle oppilaalle jokin yksinkertainen tehtävä, kuten solmion solmiminen (tai jokin muu tehtävä, jota toinen oppilas ei osaa). Pyydä oppilaita nostamaan kätensä, jos he ovat opettaneet jotakin asiaa tai taitoa jollekulle äskettäin. Pyydä muutamaa niistä, jotka nostivat kätensä, kertomaan, mitä he opettivat ja kenelle. Esitä seuraavat jatkokysymykset:

  • Mitä te itse opitte valmistautumalla opettamaan ja sitten opettamalla jotakuta toista?

  • Mistähän syystä me opimme usein enemmän valmistautumalla opettamaan kuin saamalla opetusta muilta?

Muistuta oppilaille, että Herra antoi luvussa OL 88 olevan ilmoituksen usean päivän aikana joulukuun 1832 lopussa ja tammikuun 1833 alussa ryhmälle pappeudenhaltijoita, jotka olivat rukoilleet saadakseen tietää Siionin perustamista koskevan Herran tahdon. Tässä ilmoituksessa Herra viittasi tähän pappeudenhaltijoiden ryhmään ”tämän viimeisen valtakunnan ensimmäisinä työntekijöinä” (ks. OL 88:70, 74) ja antoi heille käskyn järjestäytyä ja käydä koulua, jotta he valmistautuisivat saarnaamaan evankeliumia maan kansakuntien keskuudessa (ks. OL 88:74, 84, 127).

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 88:73–76. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitä Herra käski näiden pappeudenhaltijoiden tehdä, jotta he valmistautuisivat opettamaan muita.

  • Mitä näiden ensimmäisten työntekijöiden käskettiin tehdä, jotta he valmistautuisivat opettamaan muita lähetyssaarnaajina? (Voit pyytää yhtä oppilasta toimimaan kirjurina ja kirjoittamaan oppilaiden vastaukset taululle.)

  • Mitä me voisimme tehdä järjestäytyäksemme, valmistautuaksemme ja pyhittäytyäksemme, jotta meistä tulisi tehokkaampia evankeliumin eteenpäin viemisessä?

  • Kuinka puhdistautuminen synnistä vaikuttaa kykyymme kertoa evankeliumista?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 88:77–80. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja ottamaan selville, mitä Herra käski näiden pappeudenhaltijoiden tehdä, kun he kokoontuivat yhteen. Pyydä oppilaita kertomaan, mitä he löytävät.

  • Mitä Herra lupasi niille, jotka opettaisivat tunnollisesti? (Hän lupasi, että Hänen armonsa olisi heidän kanssaan ja että heitä opetettaisiin täydellisemmin kaikessa, mitä heidän piti ymmärtää Jumalan valtakunnasta.)

  • Mitä tarkoittaa se, että Herran armo on kanssamme (ks. OL 88:78)? (Herra auttaa meitä, kun pyrimme opettamaan ja oppimaan evankeliumia tunnollisesti.)

  • Kuinka ilmaisisitte opettamista koskevan periaatteen sen pohjalta, mitä opitte jakeista 77–78? (Oppilaat saattavat mainita useita eri periaatteita. Kun he ovat vastanneet, voit kirjoittaa taululle seuraavat periaatteet: Kun opetamme toisiamme tunnollisesti, Herra auttaa meitä ymmärtämään täydellisemmin totuuksiaan. Opettamalla toinen toistamme me voimme valmistautua kertomaan evankeliumista muille.)

  • Millä tavoin evankeliumin opettaminen muille on auttanut teitä ymmärtämään sitä paremmin?

  • Mitä muita asioita meidän on jakeen 79 mukaan tärkeä ymmärtää? Kuinka niin laajan tietämyksen hankkiminen voi auttaa meitä opettamaan evankeliumia muille?

Huom. Seuraava toiminta on kirjoitettu neljän oppilaan ryhmille, jotka valmistautuvat ja opettavat toisiaan pareittain. Jos luokkasi on pieni, voisit pyytää oppilaita valmistautumaan ja opettamaan yksinään tai voisit pyytää luokan jäseniä opettamaan sinulle ensimmäisen oppiaiheen ja sitten sinä voisit opettaa heille toisen oppiaiheen.

Selitä oppilaille, että haluat auttaa heitä tuntemaan, miten tärkeitä heidän huomaamansa kaksi opettamisen periaatetta ovat, ja toteuttamaan niitä käytännössä. Jaa luokka neljän oppilaan ryhmiin. Pyydä kahta oppilasta kustakin ryhmästä työskentelemään yhdessä ja pyhiä kirjoituksia ja pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaansa apuna käyttäen valmistautumaan kohdan OL 88:63–68 opettamiseen ryhmänsä kahdelle muulle oppilaalle. Pyydä näitä kahta muuta oppilasta työskentelemään yhdessä ja valmistautumaan kohdan OL 89:18–21 opettamiseen kahdelle ensimmäiselle oppilaalle.

Kopioi jokaiselle ryhmälle seuraavat ohjeet. Pyydä heitä lukemaan ohjeet ja pyhien kirjoitusten jakeet ja sitten päättämään, kuinka he opettavat kyseisen oppiaiheen. (Kannusta kumpaakin oppilasta kussakin parissa osallistumaan opettamiseen.) Selitä, että jokaisella parilla on noin 8–10 minuuttia aikaa valmistautua ja noin 5 minuuttia aikaa opettaa.

Ohjeet oppilaille, jotka opettavat:

  1. Lukekaa saamanne pyhien kirjoitusten kohta. Voitte myös rukoilla sydämessänne, että Pyhä Henki auttaa teitä, kun valmistaudutte ja kun opetatte.

  2. Katsokaa muistiinpanoja ja merkintöjä, joita olette tehneet pyhiin kirjoituksiinne ja pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaanne, sillä ne auttavat muistamaan, mitä olette oppineet tutkiessanne viikon aikana tätä kohtaa.

  3. Kirjoittakaa muistiin tai merkitkää oppi tai periaate, jonka haluaisitte opettaa.

  4. Päättäkää, kuinka opetatte tuon opin tai periaatteen. Voisitte käyttää seuraavia ideoita, kun laaditte oppiaiheen rungon:

    1. Keksikää jokin yksinkertainen kysymys tai havaintoesitys, jolla voisitte kiinnittää opetettavienne huomion ja esitellä aiheen.

    2. Selittäkää, mitä tiedätte tämän ilmoituksen taustasta ja sisällöstä, ja kehottakaa opetettavianne lukemaan osa saamastanne kohdasta tai se kokonaan.

    3. Esittäkää kysymyksiä, jotka auttavat opetettavianne huomaamaan opin tai periaatteen, ja esittäkää sitten lisää kysymyksiä nähdäksenne, ymmärtävätkö he sen.

    4. Kertokaa jokin kokemus, joka teillä on ollut tästä opista tai periaatteesta, ja todistakaa sen tärkeydestä ja totuudesta. Voisitte myös kehottaa opetettavianne kertomaan jonkin kokemuksen, joka heillä on ollut tästä opista tai periaatteesta.

Kun oppilailla on ollut riittävästi aikaa valmistautua, kehota kohdan OL 88:63–68 tehtäväksi saanutta paria opettamaan toista paria ryhmässään. Pyydä sitten oppilaita vaihtamaan rooleja ja kehota kohdan OL 89:18–21 tehtäväksi saanutta paria opettamaan.

Kun oppilaat ovat opettaneet toisiaan, kiinnitä heidän huomionsa taululla olevaan seuraavaan periaatteeseen: ”Kun opetamme toisiamme tunnollisesti, Herra auttaa meitä ymmärtämään täydellisemmin totuuksiaan.” Esitä sitten luokalle seuraavat kysymykset:

  • Kuinka ymmärryksenne näistä pyhien kirjoitusten kohdista syveni, kun opetitte ne tänään jollekulle toiselle?

  • Millä tavoin tunsitte Herran auttavan teitä?

Kannusta oppilaita etsimään tilaisuuksia opettaa muille evankeliumia. Todista siunauksista, joita he saavat tehdessään niin.

Seuraava viikko (Oppi ja liitot 90–97)

Voit valmistaa oppilaita heidän opiskeluunsa tulevalla viikolla kehottamalla heitä miettimään seuraavaa: Mitä vaatimuksia Herra on asettanut Hänen kasvojensa näkemiselle? Mitä siunauksia saatte, kun olette puhdassydämisiä (ks. OL 97:16) käydessänne temppelissä? Oletteko milloinkaan miettineet, mitä Jumalan palveleminen tarkoittaa? Tarkkailkaa ensi viikolla opiskellessanne sitä, ketä me palvelemme ja kuinka me palvelemme.