Seminaari
Oppiaihe 68: Oppi ja liitot 63:22–66


Oppiaihe 68

Oppi ja liitot 63:22–66

Johdanto

Elokuun 30. päivänä 1831 Joseph Smith sai ilmoituksen, joka on tallennettu lukuun OL 63. Tämä oppiaihe käsittelee jakeita OL 63:22–66, joissa Herra lupaa siunauksia pyhille, jotka ovat uskollisia viimeisinä aikoina, varoittaa ylpeyden vaaroista ja kehottaa palvelijoitaan muistamaan Hänen nimensä pyhyyden ja puhumaan kunnioittavasti kaikesta, mikä on pyhää.

Opetusehdotuksia

Oppi ja liitot 63:22–54

Herra lupaa siunauksia uskollisille viimeisinä päivinä

Kirjoita ennen oppituntia taululle seuraava kysymys: Miksi jotkut ihmiset saattaisivat olla huolissaan siitä, että he elävät viimeisinä aikoina?

Kehota oppitunnin alussa oppilaita joko yhdessä luokkana tai pareittain keskustelemaan tästä kysymyksestä.

Selitä, että lukuun OL 63 tallennetussa ilmoituksessa Herra puhui hävityksestä, joka kohtaisi jumalattomia viimeisinä aikoina, mutta Hän myös antoi voimallisia lupauksia pyhille. Lisäksi Hän käski pyhiä tuohon aikaan hankkimaan maata Missourissa Siionin perustamiseksi, sillä Hän oli luvannut, että se olisi turvapaikka (ks. OL 45:66–69).

Auta oppilaita saamaan tietoa luvussa OL 63 olevista profetioista laatimalla tehtäväpaperi, jossa on seuraavat väittämät. Pyydä oppilaita työskentelemään pareittain. Pyydä heitä ratkaisemaan, onko kukin väittämä oikein vai väärin, tutkimalla mainittuja pyhien kirjoitusten kohtia. Voit ehdottaa, että oppilaat merkitsevät pyhiin kirjoituksiinsa totuudet, joita he oppivat täyttäessään tätä tehtäväpaperia.

  • ____1. Viimeisinä aikoina vallitsevissa sodissa jumalattomat tuhoavat toisensa. (Ks. OL 63:32–33.)

  • ____2. Vanhurskaat pyhät välttyvät helposti kaikelta viimeisten aikojen hävitykseltä. (Ks. OL 63:34.)

  • ____3. Kun Jeesus Kristus tulee jälleen, Hän hävittää kaikki jumalattomat, jotka ovat yhä maan päällä. (Ks. OL 63:34.)

  • ____4. Ne, jotka ovat uskollisia, voittavat lopulta kaikki tämän elämän haasteet. (Ks. OL 63:47–48.)

  • ____5. Vanhurskaat, jotka kuolevat ennen Vapahtajan toista tulemista, nousevat kuolleista Hänen tullessaan maan päälle. (Ks. OL 63:49.)

  • ____6. Vanhurskaat, jotka elävät maan päällä Vapahtajan toisen tulemisen aikaan, eivät kuole koskaan. (Ks. OL 63:50–51.)

Kun oppilaat ovat täyttäneet tehtäväpaperin, pyydä heitä kertomaan vastauksensa kahteen ensimmäiseen väittämään. (Ensimmäinen on oikein ja toinen väärin.) Keskustele heidän vastauksistaan pyytämällä heitä käymään uudelleen läpi kunkin väittämän jälkeen mainittu pyhien kirjoitusten kohta. Kun oppilaat keskustelevat vastauksistaan väittämään 2, kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen profeetta Joseph Smithin seuraava selitys:

Kuva
Profeetta Joseph Smith

”[Se käsitys on] väärä, että pyhät välttyisivät kaikilta tuomioilta samalla kun jumalattomat kärsisivät, sillä kaikki liha joutuu kärsimään ja ’pyhätkin vaivoin välttyvät’ – –. Monet vanhurskaista joutuvat sairauden, kulkutautien jne. uhreiksi lihan heikkouden tähden ja pelastuvat kuitenkin Jumalan valtakuntaan.” (Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, 2007, s. 264.)

  • Mistähän syystä on tärkeää tietää, että vanhurskaita ei säästetä kaikilta viimeisten aikojen koettelemuksilta?

Kysy oppilailta heidän vastauksiaan tehtäväpaperin väittämiin 3–6. (Väittämät 3–5 ovat oikein, mutta väittämä 6 ei.) Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 63:47–48. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja huomaamaan, mitä Herra lupaa. Kannusta heitä pohtimaan, kuinka he voisivat ilmaista tässä jakeessa olevan Herran lupauksen ”jos–niin”-lausumana.

  • Kuinka ilmaisisitte tässä jakeessa olevan Herran lupauksen ”jos–niin”-lausumana? (Oppilaiden tulee ilmaista, että jos olemme uskollisia ja kestämme, niin me voitamme maailman. Kirjoita tämä periaate taululle.)

  • Millä tavoin Herra voi auttaa meitä ”voittamaan maailman” jokapäiväisessä elämässämme?

  • Millä tavoin Herra voi auttaa meitä ”voittamaan maailman” kuolemamme jälkeen?

Tähdennä niitä iankaikkisia siunauksia, joita voimme saada ja jotka auttavat meitä voittamaan maailman, kehottamalla yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 63:49. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana kiinnittäen huomiota siihen, mitä siunauksia Herra lupaa vanhurskaille.

Voit lausua oman todistuksesi siunauksista, joita saamme tässä ja seuraavassa elämässä, jos olemme uskollisia ja kestämme.

Oppi ja liitot 63:55–56

Herra ilmaisee, ettei Hän ole mieltynyt Sidney Rigdonin ylpeyteen

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen seuraavat esimerkit. Kun kukin esimerkki on luettu, pidä tauko ja pyydä luokan jäseniä selittämään, kuinka ihminen kyseisessä tilanteessa saattaisi tuntea houkutusta osoittaa ylpeyttä tai ylimielisyyttä.

  1. Sinua pyydetään lausumaan todistuksesi monien muiden nuorten edessä suuressa nuorisokonferenssissa.

  2. Jotkut omassa koorumissasi tai Nuorten Naisten luokassasi valittavat toiminnoista, joiden suunnittelussa olet auttanut.

  3. Olet lahjakas laulaja, ja sinua on pyydetty esittämään laulu sakramenttikokouksessa.

Selitä, että Sidney Rigdon oli saanut Herralta tärkeän tehtävän mutta suhtautunut siihen ylpeästi. Herra antoi hänelle käskyn ”kirjoittaa kuvaus Siionin maasta ja selitys Jumalan tahdosta, niin kuin Henki sen hänelle ilmaisee” (OL 58:50). Tämä kirjoitettu kuvaus auttaisi pyhiä, jotka asuivat kaukana Missourin Independencestä, jotta he tietäisivät, millaista seutua se oli (valokuvausta ei ollut tuolloin käytettävissä). Se myös innoittaisi osaltaan pyhiä lahjoittamaan rahaa maan ostamiseksi (ks. OL 58:51).

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 63:55–56. Kehota luokan jäseniä seuraamaan mukana ja katsomaan, mitä todisteita esitetään siitä, että Sidney Rigdon antoi ylpeyden vaikuttaa itseensä hoitaessaan tehtäväänsä kirjoittaa kuvaus Siionista.

  • Mitä todisteita ylpeydestä huomasitte? (Oppilaiden pitäisi tuoda esiin, että Sidney ”korotti itsensä sydämessään eikä ottanut vastaan neuvoja”.)

  • Mitä Sidneyn ylpeys sai aikaan? (Hän tuotti surua Hengelle eikä Herra ottanut vastaan hänen kirjoitustaan. Voit selittää, että surun tuottaminen Hengelle tarkoittaa sitä, että elää tavalla, joka saa Pyhän Hengen vetäytymään luotamme.)

  • Mitä me voimme oppia jakeesta 55? (Oppilaat saattavat käyttää eri sanoja, mutta heidän tulee tuoda ilmi seuraava totuus: Me tuotamme Hengelle surua, jos olemme ylpeitä tehdessämme Herran työtä. Kirjoita tämä totuus taululle.)

Kehota muutamaa oppilasta lukemaan uudelleen ääneen kukin edellä olevista esimerkeistä. Kun kukin esimerkki on luettu, pysähdy ja pyydä luokan jäseniä selittämään, kuinka ihminen voisi suhtautua tilanteeseen nöyrästi eikä ylpeästi. Tuo keskustelun jälkeen esiin, että Herra antoi Sidney Rigdonille tilaisuuden kirjoittaa toisen kuvauksen Siionista (ks. OL 63:56). Sidney teki parannuksen ja kirjoitti Siionin maasta toisen kuvauksen, joka oli otollinen Herralle.

Oppi ja liitot 63:57–66

Jeesus Kristus käskee palvelijoitaan muistamaan, että Hänen nimensä on pyhä, ja puhumaan kunnioittavasti kaikesta, mikä on pyhää

Lue seuraava kertomus presidentti Spencer W. Kimballin elämästä tai kerro se lyhyesti. Pyydä oppilaita kuuntelemaan, mikä tekee siinä heihin vaikutuksen.

Kuva
Presidentti Spencer W. Kimball

”St. Markin sairaalassa Salt Lake Cityssä [presidentti Spencer W. Kimball] nukutettiin ja leikattiin, ja sitten hänet työnnettiin sängyssä takaisin huoneeseensa. Yhä tokkuraisena Spencer tajusi, että hänen sänkynsä pysähtyi hissin viereen, ja hän kuuli sairaalan työntekijän, joka oli jostakin syystä vihainen, häpäisevän Herran nimeä. Puoliksi tajuissaan hän sai työläästi pyydettyä: ’Älkää sanoko noin. Minä rakastan Häntä enemmän kuin mitään tässä maailmassa. Minä pyydän.’ Seurasi täydellinen hiljaisuus. Sitten sairaalan työntekijä sanoi hiljaa: ’Minun ei olisi pitänyt sanoa niin. Olen pahoillani.’” (Edward L. Kimball ja Andrew E. Kimball jr., Spencer W. Kimball: Twelfth President of The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints, 1977, s. 264.)

  • Mikä tässä kertomuksessa tekee teihin vaikutuksen?

  • Kuinka presidentti Kimballin kunnioitus Herran nimeä kohtaan eroaa siitä, miten monet ihmiset nykyajan maailmassa käyttävät Herran nimeä?

Kehota muutamia oppilaita lukemaan vuorotellen ääneen jakeet OL 63:59–64. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille sanoja ja ilmauksia, jotka auttavat heitä ymmärtämään, kuinka Herra haluaa meidän käyttävän Hänen nimeään ja kuinka Hän haluaa meidän puhuvan kaikesta, mikä on pyhää.

  • Mitä saitte selville siitä, kuinka meidän tulee käyttää Herran nimeä? (Kun oppilaat mainitsevat jakeesta 64 sanoja ja ilmauksia, kehota heitä tiivistämään jakeen ensimmäinen osa. Heidän tulee ilmaista seuraava periaate: Jeesuksen Kristuksen nimi on pyhä, ja sitä täytyy käyttää varoen. Kirjoita tämä periaate taululle.)

Kehota yhtä oppilasta toimimaan kirjurina. Pyydä luokan jäseniä mainitsemaan tilanteita, joissa me voisimme käyttää Jeesuksen Kristuksen nimeä asianmukaisesti, ja pyydä kirjuria kirjoittamaan niistä luettelo taululle. Oppilaat saattaisivat mainita, että me käytämme Vapahtajan nimeä rukouksissa, puheissa, todistuksissa, evankeliumia koskevissa oppiaiheissa ja pappeustoimituksissa. Me saatamme myös puhua Vapahtajasta jokapäivisissä keskusteluissa, mutta meidän tulee tehdä se kunnioittavasti.

  • Mistähän syystä meidän tulee käyttää Vapahtajan nimeä kunnioittavasti?

  • Kuinka OL 63:62 lisää ymmärrystänne siitä, mitä Herran nimen käyttäminen turhaan tarkoittaa? Kuinka tämä jae soveltuu pappeustoimituksiin?

  • Kun me käytämme Vapahtajan nimeä, mitä voimme tehdä, jotta muistaisimme, että se on pyhä ja sitä täytyy käyttää varoen?

Auta oppilaita ymmärtämään, että totuudet, joista olette keskustelleet, koskevat muitakin asioita kuin Vapahtajan nimeä.

  • Mitä muita pyhiä sanoja tai aiheita ”tulee ylhäältä”? Kuinka voimme varmistua siitä, että puhumme niistä varoen?

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Dallin H. Oaksin seuraavat sanat:

Kuva
Vanhin Dallin H. Oaks

”Koko kielessämme ei ole pyhempiä ja tärkeämpiä sanoja kuin Isän Jumalan ja Hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen nimet” (”Kunnioittava ja puhdas”, Valkeus, 1986, konferenssiraportti 156. vuosikonferenssista, s. 54).

  • Miksi Isän Jumalan ja Jeesuksen Kristuksen nimet ovat teille pyhiä?

Todista taivaallisesta Isästä ja Jeesuksesta Kristuksesta ja selitä, miksi heidän nimensä ovat pyhiä sinulle. Kehota oppilaita miettimään, miten he voisivat käyttää taivaallisen Isän ja Jeesuksen Kristuksen nimiä kunnioittavammin, ja kehota heitä tekemään niin.

Kommentteja ja taustatietoja

Oppi ja liitot 63:25–27. ”Minä, Herra, annan keisarille, mitä keisarille kuuluu”

Kohdassa Luuk. 20:19–26 kerrotaan, kuinka ylipapit ja lainopettajat yrittivät asettaa Jeesukselle ansan kysymällä Häneltä, oliko oikein, että juutalaiset maksoivat veroja Rooman keisarille Caesarille. He tiesivät, että jos Jeesus sanoisi, että oli, juutalaiset hylkäisivät Hänet, koska he vihasivat roomalaisia, jotka olivat valloittaneet heidät. Jos Jeesus sanoisi, ettei ollut, he voisivat kertoa Hänestä roomalaisille, jotka pidättäisivät Hänet petoksesta Rooman valtaa vastaan. Jeesus näytti heille kolikkoa, johon oli lyöty Caesarin kuva, ja sanoi: ”Antakaa siis keisarille mikä keisarille kuuluu ja Jumalalle mikä Jumalalle kuuluu” (jae 25).

Profeetta Joseph Smithin aikana Herran viittaus tuohon tapaukseen oli omiaan osoittamaan pyhille, että vaikka koko maa kuuluu Herralle, pyhien oli silti ostettava maita seudulla, jolle Herra oli käskenyt heidän rakentaa Siionin kaupungin. Tämä maanhankinta oli välttämätöntä, jotta pyhät omistaisivat laillisesti maan ja jotta se tulevaisuudessa ehkäisisi kiistoja siitä.

Oppi ja liitot 63:50–51. Mikä on ”ihmisen ikä” ja mitä tarkoittaa se, että ihmiset ”muutetaan silmänräpäyksessä”?

Profeetta Jesaja julisti, että tuhatvuotisen valtakunnan aikana ”eivät vastasyntyneet siellä enää kuole, ei yksikään, ei kuole vanhus, ennen kuin on elänyt päivänsä täyteen. Joka kuolee satavuotiaana, kuolee nuorena.” (Jes. 65:20.)

Kuva
Presidentti Joseph Fielding Smith

Presidentti Joseph Fielding Smith on myös opettanut: ”Maan päällä olevat ihmiset ovat yhä kuolevaisia, mutta heidät muutetaan niin että heillä on valta sairauksiin, tauteihin ja kuolemaan. Kuolema on miltei karkotettu maan päältä, sillä ihmiset tulevat elämään, kunnes he ovat saavuttaneet puun iän tai ovat sata vuotta vanhoja (ks. [OL] 63:50–51), ja he kuolevat sitten saavutettuaan ihmisen iän, mutta tämä kuolema tulee silmänräpäyksessä, ja kuolevaisuus antaa tietä kuolemattomuudelle yhtäkkiä. Ei tule olemaan hautoja, ja vanhurskaat temmataan loistavaan ylösnousemukseen.” (Julkaisussa Opin ja Liittojen Kirja ja kirkon historia, seminaari, oppilaan opiskeluopas, 2002, s. 76.)