Seminaari
Kotiopiskeluseminaarin oppiaihe: Oppi ja liitot 3–7; 10; Joseph Smith – historia 66–67 (Viikko 3)


Kotiopiskeluseminaarin oppiaihe

Oppi ja liitot 3–7; 10; Joseph Smith – historia 66–67 (Viikko 3)

Valmisteluaineisto kotiopiskeluseminaarin opettajalle

Tiivistelmä kotiopiskeluseminaarin päivittäisistä oppiaiheista

Seuraavana on tiivistelmä tapahtumista, opeista ja periaatteista, joita oppilaat oppivat tutkiessaan lukuja OL 3–7 ja 10 sekä jakeita JS–H 66–67 (viikko 3), mutta sinun ei ole tarkoitus opettaa sitä oppiaiheesi osana. Opettamasi oppiaihe keskittyy vain muutamiin näistä opeista ja periaatteista. Noudata Pyhän Hengen kehotuksia, kun mietit oppilaidesi tarpeita.

Päivä 1 (Oppi ja liitot 310)

Kun oppilaat saivat tietää Mormonin kirjan käsikirjoituksen 116 sivun katoamista koskevista olosuhteista, he huomasivat, ettei Jumalan tarkoituksia voi tehdä tyhjiksi. Herran nuhde Joseph Smithille siitä, että tämä oli toistuvasti pyytänyt lupaa antaa käsikirjoitus Martin Harrisille, opetti oppilaille, että heidän tulee ennemmin pelätä Jumalaa kuin taipua ihmisten suostutteluun ja että jos olemme uskollisia Herran käskyille, Hän tukee meitä vaikeina aikoina. Kun levyt palautettiin Joseph Smithille, Herra opetti hänelle, että Saatana haluaa tuhota Herran työn ja meidän sielumme, mutta kun rukoilemme alati, meillä on voimaa voittaa Saatana ja ne, jotka palvelevat häntä.

Päivä 2 (Oppi ja liitot 4)

Herran vastauksesta Joseph Smith vanhemman haluun tietää, mitä Herra haluaisi hänen tekevän, oppilaat oppivat, että jos he palvelevat Jumalaa koko sydämestään, väkevyydestään, mielestään ja voimastaan, he voivat seistä nuhteettomina Jumalan edessä viimeisenä päivänä. He oppivat myös, että kun he tekevät uutterasti työtä tuodakseen muita Jeesuksen Kristuksen luokse, he itsekin voivat saada pelastuksen. Lopuksi oppilaat huomasivat jumalallisia ominaisuuksia, jotka tekevät henkilön kelvolliseksi auttamaan Herran työssä.

Päivä 3 (Oppi ja liitot 5)

Kun Martin Harris pyysi lisätodistusta levyjen olemassaolosta, Herra opetti Martinille, että Hän oli kutsunut Joseph Smithin viemään Hänen sanansa maailmalle, mutta että kolmen silminnäkijän todistus olisi myös todiste Mormonin kirjan totuudellisuudesta. Oppilaat oppivat, että jos he uskovat Herran sanoihin, Henki vahvistaa niiden totuuden. Tämä luku auttoi oppilaita myös ymmärtämään, että jos me rukoilemme vilpittömästi nöyryydessä ja uskossa, niin me voimme saada vastauksia vanhurskaiden halujemme mukaan.

Päivä 4 (Joseph Smith – historia 66–67; Oppi ja liitot 6–7)

Herra opetti Oliver Cowderylle tärkeitä totuuksia ilmoituksen saamisesta ja tunnistamisesta. Oppilaat miettivät, kuinka nämä totuudet soveltuvat heihin. Lisäksi he oppivat, että Herra puhuu rauhaa mielellemme todistuksena totuudesta. Oppilaat saivat myös tietää, että kun katsomme Jeesukseen Kristukseen uskossa, me voimme voittaa epäilyksen ja pelon.

Johdanto

Tässä oppiaiheessa oppilaat tutkivat pääasiassa lukua OL 10, joka ilmoitettiin profeetta Joseph Smithille sen jälkeen kun Mormonin kirjan 116 käsikirjoitussivua olivat kadonneet. Ennen tätä ilmoitusta Moroni oli vienyt Joseph Smithiltä levyt sekä urimin ja tummimin ja profeetta oli menettänyt joksikin aikaa voiman kääntää. Kun levyt palautettiin, Herra kielsi Josephia kääntämästä uudelleen sitä osaa levyistä, joka vastasi kadonneita käsikirjoitussivuja. Herra paljasti myös Saatanan juonen työn tuhoamiseksi ja opetti, kuinka me voimme voittaa Saatanan.

Opetusehdotuksia

Oppi ja liitot 310

Saatana pyrkii tuhoamaan Joseph Smithin ja Jumalan työn

Kehota yhtä oppilasta selittämään, missä olosuhteissa 116 käsikirjoitussivua katosivat. Keskustelkaa sitten seuraavista kysymyksistä:

  • Sen perusteella, mitä opitte tutkiessanne lukua OL 3, mistähän syystä Joseph Smith esitti sinnikkäästi Jumalalle saman kysymyksen senkin jälkeen kun hän oli saanut selkeän vastauksen?

  • Mitä Joseph Smith mielestänne oppi tästä kokemuksesta?

  • Mitä sellaisia totuuksia te opitte Josephin kokemuksesta, jotka voivat auttaa teitä, kun muut painostavat teitä tekemään jotakin sellaista, mikä ei ole oikein?

Ota esille ansa tai loukku (tai piirrä kuva sellaisesta taululle). Pyydä muutamaa oppilasta esittämään lyhyesti, mitä he lukua OL 10 tutkittuaan oppivat siitä, miten Saatana aikoi saada Joseph Smithin ansaan 116 kadonneella käsikirjoitussivulla.

Kuva
mousetrap line drawing

Selitä, että kohdassa OL 10:20–29 Herra kuvaili niitä, jotka antoivat periksi Saatanan vaikutukselle viedä 116 käsikirjoitussivua, ja kuinka Saatana sai heidät ansaan.

Järjestä oppilaat pareiksi. Pyydä kunkin parin ensimmäistä oppilasta lukemaan itsekseen OL 10:20–29 ja katsomaan, mitä nämä jakeet opettavat Saatanan aikeista. Pyydä parin toista oppilasta lukemaan samat jakeet ja katsomaan, kuinka Saatana pyrkii toteuttamaan aikeensa. Kun he ovat lukeneet, kehota kunkin parin oppilaita kertomaan löydöistään toisilleen. Esitä riittävän ajan kuluttua luokalle seuraavat kysymykset:

  • Mitä voimme oppia kohdan OL 10:20–29 perusteella Saatanan aikeista? (Oppilaat saattavat huomata eri periaatteita, mutta varmista, että he ymmärtävät, että Saatana haluaa tuhota Herran työn ja meidän sielumme. Voit kirjoittaa tämän opin taululle. Voit myös ehdottaa, että oppilaat merkitsevät sanat ja ilmaukset, jotka opettavat tätä totuutta jakeissa 22–23 ja 27.)

  • Sen perusteella, mitä luitte näistä jakeista, kuinka Saatana pyrkii tuhoamaan Herran työn ja meidän sielumme? (Hän käyttää menetelminä muun muassa pettämistä, vihaa, mielistelyä ja valheita. Voit ehdottaa, että oppilaat merkitsevät nämä vastustajan käyttämät menetelmät pyhiin kirjoituksiinsa.)

Auta oppilaita ymmärtämään ja tuntemaan tämän totuuden tärkeys kehottamalla heitä keskustelemaan parinsa kanssa seuraavista kysymyksistä (voit kirjoittaa nämä kysymykset taululle tai valmistaa ennen oppituntia niistä monisteen):

  • Mitä todisteita olette nähneet siitä, että Saatana käyttää yhä pettämistä, vihaa, mielistelyä ja valheita tuhotakseen Herran työn ja ihmisten sielun?

  • Kuinka se, että olemme tietoisia Saatanan aikeista ja menetelmistä, auttaa meitä välttämään hänen ansojaan ja pääsemään niistä irti?

Kehota oppilaita pohtimaan, mitä kohdassa OL 10:20–29 mainittuja vastustajan menetelmiä he ovat kokeneet tai nähneet sekä mitä he voivat tehdä välttääkseen Saatanan ansat tai päästäkseen niistä irti.

Selitä, että tässä ilmoituksessa Herra antoi käskyn ja lupauksen, jotka koskevat pyrkimyksiämme välttää Saatanan vaikutusta. Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 10:5 ja pyydä luokan jäseniä etsimään sekä Herran käsky että Hänen lupauksensa.

Kirjoita taululle seuraavaa: Kun me , meillä on voimaa .

Kysy oppilailta: Kuinka te täydentäisitte jakeen 5 perusteella tämän periaatteen? (Oppilaat saattavat mainita eri periaatteita, mutta muista tähdentää, että kun me rukoilemme alati, meillä on voimaa voittaa Saatana ja ne, jotka palvelevat häntä.)

Pyydä oppilaita käymään läpi jakeet OL 10:38–45. Kehota sitten yhtä oppilasta selittämään, kuinka Herra korvasi 116 käsikirjoitussivun katoamisen.

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen OL 10:43 ja huomaamaan tärkeä totuus, jonka Herra halusi Joseph Smithin ymmärtävän. (Kun oppilaat kertovat ajatuksiaan, kirjoita taululle seuraava totuus: Jumalan viisaus on suurempi kuin paholaisen viekkaus. Sinun pitää ehkä selittää, että viekkaus tarkoittaa tässä ihmisten pettämiseen käytettäviä keinoja.)

Esitä seuraavat kysymykset:

  • Kuinka Herran suunnitelma korvata kadonnut käsikirjoitus havainnollistaa tätä totuutta?

  • Kuinka teitä auttaa tieto siitä, että Jumalan viisaus on suurempi kuin Saatanan viekkaus?

Kehota oppilaita lukemaan OL 10:44–45 ja etsimään lisää todisteita taululle kirjoitetusta totuudesta.

  • Miksi pienet levyt olivat kohdan OL 10:44–45 mukaan arvokkaammat kuin Mormonin lyhennelmä suurista levyistä, joka oli kadonneissa 116 sivussa? (Pienissä levyissä oli Nefin omakohtainen selonteko hengellisistä asioista. Kadonneissa 116 sivussa oli lyhennetty kertomus historiallisista tapahtumista.)

  • Kuinka tieto siitä, että Jumala oli valmistanut keinon korvata kadonneet 116 käsikirjoitussivua, auttaa teitä luottamaan täydemmin Häneen?

Oppi ja liitot 4–7

Herra neuvoo Joseph Smithiä ja Oliver Cowderya olemaan epäilemättä ja pelkäämättä

Kehota oppilaita kertomaan lyhyesti henkilökohtaista ilmoitusta koskevista totuuksista, jotka he ovat oppineet tutkiessaan lukua OL 6. Kehota heitä pohtimaan kokemuksia siitä, kun he ovat tunteneet mielensä valaistuneen ja tunteneet rauhaa jostakin asiasta, josta he ovat rukoilleet. Pyydä muutamaa oppilasta kertomaan kokemuksistaan luokalle.

Muistuta oppilaita siitä, että kun he tutkivat pyhien kirjoitusten hallittavaa kohtaa OL 6:36, he kirjoittivat lyhyen puheen kuvaillen tapoja elää Herran tuossa jakeessa antamien neuvojen mukaan. Kehota heitä lukemaan yhdessä ääneen OL 6:36. Voisit pyytää heitä tekemään sen uudelleen auttaaksesi heitä oppimaan kohdan ulkoa. Pyydä sitten muutamaa oppilasta, jotka haluavat, pitämään puheensa. Voit lausua todistuksesi siitä, kuinka Herra on auttanut sinua aiemmin elämässäsi voittamaan epäilyksen tai pelon.

Seuraava viikko (Oppi ja liitot 8–9; 11–16)

Mikä on ilmoituksen henki? Kuinka huomaatte sen, että saatte ilmoitusta Jumalalta? Selitä, että seuraavalla viikolla oppilaat saavat tietoa ilmoituksen periaatteista, jotka ovat heille siunaukseksi, kun he pyrkivät elämässään saamaan johdatusta Jumalalta.