Seminaari
Kotiopiskeluseminaarin oppiaihe: Oppi ja liitot 20–23 (Viikko 6)


Kotiopiskeluseminaarin oppiaihe

Oppi ja liitot 20–23 (Viikko 6)

Valmisteluaineisto kotiopiskeluseminaarin opettajalle

Tiivistelmä kotiopiskeluseminaarin päivittäisistä oppiaiheista

Seuraavana on tiivistelmä tapahtumista, opeista ja periaatteista, joita oppilaat oppivat tutkiessaan lukuja OL 20–23 (viikko 6), mutta sinun ei ole tarkoitus opettaa sitä oppiaiheesi osana. Opettamasi oppiaihe keskittyy vain muutamiin näistä opeista ja periaatteista. Noudata Pyhän Hengen kehotuksia, kun mietit oppilaidesi tarpeita.

Päivä 1 (Oppi ja liitot 20:1–36)

Tässä oppiaiheessa tähdennettiin Joseph Smithin Jumalalta saamaa kutsumusta järjestää Jeesuksen Kristuksen kirkko. Se auttoi oppilaita ymmärtämään, että Mormonin kirjan esiintulo on todiste palautuksen totuudellisuudesta. Oppilaat huomasivat myös perustotuuksia jumaluuden jäsenten ominaisuuksista ja luonteesta.

Päivä 2 (Oppi ja liitot 20:38–67)

Oppilaat tutkivat pappeuden virkoihin kuuluvia velvollisuuksia ja oppivat, että kun taivaallisen Isän pojat saavat pappeuden korkeampia virkoja, he saavat lisää tehtäviä ja tilaisuuksia palvella muita. Oppilaat tutkivat myös pappeudenhaltijoiden vastuuta suorittaa evankeliumin toimituksia sekä pitää huolta kirkon jäsenistä ja palvella heitä.

Päivä 3 (Oppi ja liitot 20:37, 68–84)

Oppilaat saivat tietoa kaste- ja sakramenttitoimituksista. Jumala hyväksyy kasteen, jos kastajalla on oikea valtuus ja kaste suoritetaan oikealla tavalla. Oppilaat miettivät myös lupausta, että jos he ovat uskollisia kasteenliitolleen ja nauttivat sakramentin kelvollisesti, Henki voi olla aina heidän kanssaan.

Päivä 4 (Oppi ja liitot 21–23)

Kun oppilaat saivat tietoa kirkon viralliseen järjestämiseen liittyvistä tapahtumista, he tutkivat seuraavia totuuksia: Jumala innoitti Joseph Smithiä palauttamaan Jeesuksen Kristuksen kirkon. Jos ihmiset ottavat varteen profeetan sanat, heitä suojellaan vastustajan vaikutukselta ja he saavat taivaan siunaukset. Kastajalla täytyy olla Jumalalta saatu valtuus. Kun haluamme palvella Herraa, me voimme saada Häneltä erityistä johdatusta, ja Herra siunaa meitä, kun noudatamme Hänen meille antamaansa johdatusta.

Johdanto

Kirkko järjestettiin niiden ilmoitusten perusteella, jotka Herra antoi profeetta Joseph Smithille. Tässä oppiaiheessa tähdennetään, miten tärkeitä ovat Herran ilmoitukset profeetoilleen.

Opetusehdotuksia

Oppi ja liitot 20–21

Herra järjestää kirkkonsa

Piirrä seuraavat kuviot kahdelle eri paperille. Näytä kuviot oppilaille vasta sen jälkeen kun olet noudattanut seuraavia ohjeita.

Kuva
random lines
Kuva
outlines of squares

Kerro oppilaille, että näytät heille kaksi kuviota ja että heidän pitää yrittää piirtää, mitä he näkevät. Selitä, että he näkevät kummankin kuvion vain sekunnin ajan, joten heidän tulee olla tarkkaavaisia. Näytä heille ensimmäinen kuvio, anna heille aikaa piirtää se ja näytä heille sitten toinen kuvio ja anna heille aikaa piirtää se.

  • Kumpi kuvio oli helpompi piirtää?

Näytä samaan aikaan molemmat kuviot. Selitä, että kummassakin kuviossa on yhtä monta viivaa.

  • Miksi jälkimmäinen kuvio oli helpompi piirtää? (Tunnistettavassa järjestyksessä olevat 12 viivaa on helpompi piirtää.)

  • Minkä opetuksen voimme oppia näiden kahden kuvion piirtämisestä?

Selitä, että kun Jeesus Kristus palautti kirkkonsa, Hän antoi useita ilmoituksia siitä, kuinka kirkko tulee järjestää ja kenen tulee sitä johtaa.

  • Kuinka se, että kirkossa on profeetta ja 12 apostolia, tuo kirkkoon järjestystä?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 20:1–2. Pyydä sitten toista oppilasta lukemaan ääneen OL 21:1–3. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja etsimään yksi niistä ensimmäisistä asioista, jotka Jeesus Kristus teki vakiinnuttaakseen järjestyksen kirkkoonsa.

  • Mitä Vapahtaja näiden jakeiden mukaan teki vakiinnuttaakseen järjestyksen kirkkoonsa ja auttaakseen sen perustamisessa? (Hän kutsui Joseph Smithin profeetaksi ja antoi tälle käskyjä ja ohjeita siitä, kuinka kirkko tulee järjestää.)

Tee yhteenveto oppilaiden vastauksista kirjoittamalla taululle: Jumala ohjasi Joseph Smithiä palauttamaan kirkkonsa.

  • Miksi profeetta on mielestänne välttämätön Jeesuksen Kristuksen kirkon palautukselle?

Kehota oppilaita kertomaan, kuinka se, mitä he ovat viikolla opiskelleet, on auttanut heitä arvostamaan enemmän Joseph Smithiä ja hänen osuuttaan Jeesuksen Kristuksen kirkon palautuksessa. Lausu oma todistuksesi siitä, että Joseph Smith sai ilmoitusta ja ohjeita Herran kirkon palauttamiseksi ja että Joseph Smithin kautta Herra toi järjestystä valtakuntaansa maan päällä.

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen OL 21:5–6 ja etsimään kolme siunausta, jotka luvataan niille, jotka ottavat vastaan profeetta Joseph Smithin sanat kärsivällisyydessä ja uskossa. Kun he ovat lukeneet, selitä, että nämä lupaukset koskevat myös elävän profeetan seuraamista.

  • Kuinka tiivistäisitte siunaukset, jotka luvataan niille, jotka ottavat varteen profeetan sanat? (Seuraava on yksi tapa ilmaista tämä periaate: Jos otamme varteen profeetan sanat, meitä suojellaan vastustajan vaikutukselta ja me saamme taivaan siunaukset.)

  • Miksi profeetan sanojen varteen ottaminen (hyväksyminen ja noudattaminen) eikä pelkkä kuuleminen on tärkeää, jotta voi saada nämä siunaukset?

  • Milloin teitä tai jotakuta tuntemaanne henkilöä on suojeltu vastustajan vaikutukselta elävän profeetan sanojen seuraamisen johdosta?

Pyydä oppilaita miettimään jotakin elävän profeetan opetusta, joka heidän pitää ottaa paremmin varteen ja jota heidän pitää noudattaa paremmin. Kannusta heitä tekemään tänään jotakin tuon opetuksen mukaan toimimiseksi.

Kirjoita taululle ilmaus ”Me tiedämme, että…”.

Muistuta oppilaille, että luku OL 20 luettiin ääneen joissakin varhaisissa kirkon konferensseissa, minkä avulla uuden kirkon jäseniä muistutettiin monista tärkeistä Jeesuksen Kristuksen evankeliumin totuuksista. Jaa oppilaat neljään ryhmään. Anna kullekin ryhmälle tehtäväksi lukea yksi seuraavista viitekohdista ja etsiä oppeja, jotka voitaisiin merkitä otsikon ”Me tiedämme, että…” alle.

Kun oppilailla on ollut riittävästi aikaa tutkia saamaansa kohtaa, kehota heitä kertomaan, mitä oppeja he löysivät. Pyydä yhtä oppilasta toimimaan kirjurina ja kirjoittamaan nämä totuudet taululle sitä mukaa kuin luokan jäsenet mainitsevat niitä.

Oppeja, joita oppilaat saattavat mainita:

Jumala elää ja on ääretön, iankaikkinen ja muuttumaton (jae 17).

Meidät on luotu Jumalan kuvaksi ja kaltaiseksi (jae 18).

Jumala antoi ainosyntyisen Poikansa, joka ristiinnaulittaisiin ja joka nousisi kuolleista (jakeet 21–23).

Kaikkien ihmisten täytyy tehdä parannus, uskoa Jeesukseen Kristukseen, ottaa kaste ja kestää loppuun asti, jotta he pelastuisivat (jakeet 25, 29).

Kun oppilaat ovat tehneet taululle luettelon totuuksista, jotka he löysivät näistä jakeista, pyydä heitä valitsemaan niistä yksi, joka on heille merkityksellinen ja jonka he itse tietävät olevan totta. Kehota muutamaa oppilasta todistamaan valitsemastaan totuudesta ja selittämään, miksi tuo totuus on tärkeä heille.

Päätä oppiaihe lausumalla todistuksesi tänään käsitellyistä totuuksista ja kiitollisuutesi siitä, että kuulut Herran palauttamaan kirkkoon.

Seuraava viikko (Oppi ja liitot 24–29)

Mitä jos tapaisitte jonkun, joka ei ole profeetta mutta joka väittäisi saavansa ilmoitusta koko kirkkoa varten? Seuraavalla viikolla oppilaat oppivat, kuinka profeetta Joseph Smith hoiti tämän ongelman. He saavat tietää myös joistakin Vapahtajan toisen tulemisen merkeistä.