Seminaari
Oppiaihe 52: Oppi ja liitot 45:16–59


Oppiaihe 52

Oppi ja liitot 45:16–59

Johdanto

Raamatussa ja Mormonin kirjassa ennustetaan, millaiset olosuhteet ja tapahtumat edeltävät Jeesuksen Kristuksen toista tulemista. Vähän sen jälkeen kun kirkko oli siirtynyt New Yorkin osavaltiosta Ohion osavaltioon, Joseph Smith sai ilmoituksen, joka on tallennettu lukuun OL 45. Siinä osassa tätä ilmoitusta, jota käsitellään tässä oppiaiheessa, Vapahtaja kertoo yksityiskohtia ajasta, joka edeltää Hänen toista tulemistaan. Hän käsittelee laajemmin totuuksia, jotka Hän oli opettanut opetuslapsilleen Öljymäellä (ks. Matt. 24).

Opetusehdotuksia

Oppi ja liitot 45:16–46

Vapahtaja ilmoittaa merkkejä, jotka edeltävät Hänen toista tulemistaan

Aloita oppiaihe esittämällä seuraava kysymys:

  • Mistä voitte päätellä, milloin alkaa sataa?

Selitä, että aivan kuten on merkkejä, jotka auttavat meitä tietämään, milloin alkaa sataa, on myös merkkejä, jotka auttavat meitä tietämään, milloin Jeesuksen Kristuksen toinen tuleminen tapahtuu.

Kirjoita taululle seuraavaa: Toisen tulemisen merkit.

Selitä, että lukuun OL 45 tallennetussa ilmoituksessa Herra kuvailee joitakin merkkejä, jotka varoittaisivat meitä Hänen toisen tulemisensa lähestymisestä.

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen OL 45:16–17 ja katsomaan, mitä Herran opetuslapset kysyivät Häneltä ja mitä Hän sanoi näyttävänsä heille.

  • Mistä asiasta opetuslapset pyysivät Herraa opettamaan heitä?

  • Mitä Herra sanoi näyttävänsä opetuslapsilleen? (Kuinka lunastuksen päivä tulisi ja kuinka hajallaan oleva Israel palautettaisiin.)

Auta oppilaita huomaamaan merkkejä, joiden Vapahtaja sanoi edeltävän Hänen toista tulemistaan, kirjoittamalla taululle seuraavat viitteet:

OL 45:18–24

OL 45:25–27

OL 45:28–31, 33

OL 45:40–43

Järjestä oppilaat pareiksi ja anna kullekin parille yksi taululla olevista kohdista. Pyydä heitä lukemaan jakeet yhdessä ja panemaan merkille noissa jakeissa mainitut merkit. Ennen kuin he aloittavat, voit tuoda esiin, että jotkin merkit on jo annettu.

Pyydä riittävän ajan kuluttua kutakin paria kertomaan luokalle, mitä he ovat löytäneet. Kehota yhtä oppilasta kirjoittamaan heidän vastauksensa taululle otsikon ”Toisen tulemisen merkit” alle. Mikäli tarpeen, käytä kahdessa seuraavassa kappaleessa olevia tietoja auttaaksesi oppilaita ymmärtämään nämä profetiat.

Kohdassa OL 45:18–24 on profetioita, jotka ovat jo täyttyneet. Näissä jakeissa ennustetut tapahtumat toteutuivat pian Vapahtajan kuoleman ja ylösnousemuksen jälkeen. Huomaa, että jakeessa 20 puhutaan Herodes Suuren Jerusalemiin rakentamasta temppelistä. Roomalaiset hävittivät sen vuonna 70 jKr.

Kohdassa OL 45:25–46 on profetioita, jotka toteutuvat tällä taloudenhoitokaudella ennen Vapahtajan toista tulemista. Tässä lukualueessa esiintyvä ilmaus ”pakanoiden aika” (OL 45:25, 28, 30) viittaa siihen, että evankeliumia saarnataan myöhempinä aikoina ensin pakanoille. Vanhin Bruce R. McConkie kahdentoista apostolin koorumista on opettanut, että Joseph Smith ”kuului pakanoihin, mikä tarkoittaa sitä, että hän oli pakanavaltion kansalainen, ja myös sitä, ettei hän ollut juutalainen. – – Evankeliumi on todellakin tullut esiin viimeisinä päivinä pakanoiden aikoina, eikä sitä viedä suuressa määrin juutalaisille ennen kuin pakanoiden aikojen täyttyminen alkaa (ks. OL 45:28–30).” (Mormon Doctrine, 2. laitos, 1966, s. 311.)

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 45:34. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana, miltä opetuslapsista Jeesuksen Kristuksen aikaan tuntui, kun Hän kertoi toisen tulemisensa merkeistä.

  • Miltä teistä tuntuu, kun mietitte toisen tulemisen merkkejä?

Selitä, että se, että saamme tietää toisen tulemisen merkeistä, voi auttaa meitä elämään vailla spekulointia, pelkoa tai levottomuutta. Kehota oppilaita lukemaan itsekseen OL 45:35–38 ja ottamaan selville, miksi Herra antoi nämä merkit. (Ennen kuin oppilaat lukevat, voisit selittää, että Israelissa viikunapuu on viimeinen puu, joka puhkeaa keväällä lehteen, ja silloin on jo lähes kesä.)

  • Miksi on tärkeää huomata, kun ”hetki on lähellä” eli että Vapahtajan toinen tuleminen on pian?

Kirjoita taululle OL 45:32, 39. Kehota oppilaita lukemaan nämä jakeet parinsa kanssa ja ottamaan selville, mitä Jeesuksen Kristuksen seuraajat tekevät ollakseen valmiita Hänen tulemiseensa.

  • Kuinka me voimme valmistautua Herran tulemiseen?

Kirjoita taululle seuraava vajaa virke: Jos seisomme pyhissä paikoissa ja tarkkaamme merkkejä, me…

  • Kuinka täydentäisitte tämän virkkeen sen pohjalta, mitä olemme tähän mennessä tutkineet? (Seuraava on yksi tapa, jolla oppilaat voisivat täydentää tämän periaatteen: Jos seisomme pyhissä paikoissa ja tarkkaamme merkkejä, me olemme valmiita Herran toiseen tulemiseen. Täydennä periaate kirjoittamalla taululla oleva virke valmiiksi.)

  • Kuinka Jeesuksen Kristuksen seuraaja voi mielestänne seisoa pyhissä paikoissa? Mitä paikkoja elämässänne te pidätte pyhinä?

Auta oppilaita lisäämään ymmärrystään siitä, mitä pyhissä paikoissa seisominen tarkoittaa, kehottamalla yhtä oppilasta lukemaan ääneen seuraavat sanat. Kannusta luokan jäseniä kuuntelemaan, mitä pyhissä paikoissa seisominen tarkoittaa:

”’Pyhät paikat’ tarkoittavat enemmän sitä, kuinka me elämme, kuin sitä, missä me elämme. Jos elämme kelvollisina Pyhän Hengen jatkuvaan kumppanuuteen, niin me seisomme pyhässä paikassa. – – Pyhä paikka on mikä tahansa paikka, jossa voi nauttia Jumalan Hengestä.” (Ks. Opin ja Liittojen Kirja, oppilaan kirja, uskonto 324–325, 1986, s. 189.)

  • Kuinka me voimme seisoa pyhissä paikoissa, kun meitä ympäröi maailman jumalattomuus?

Voisit ottaa esille kuvan Toinen tuleminen (Evankeliumiaiheinen kuvakirja, 2009, nro 66; ks. myös lds.org). Tee yhteenveto kohdasta OL 45:44–46 selittämällä, että ne, jotka ovat valmiit Vapahtajan tulemiseen, näkevät Hänen tulevan kirkkaudessa. Vanhurskaat, jotka ovat kuolleet ennen Hänen tulemistaan, nousevat kuolleista ja tulevat Häntä vastaan. Uskolliset pyhät, jotka ovat elossa maan päällä, temmataan myös Häntä vastaan (ks. OL 88:96–98).

Kuva
Toinen tuleminen

Oppi ja liitot 45:47–59

Vapahtaja ilmoittaa merkkejä ja ihmeitä, jotka liittyvät Hänen toiseen tulemiseensa

Näytä kolmoissidoksen osasta Raamatun karttoja ja valokuvia karttaa 1 (”Pyhän maan fyysinen kartta”) tai pyydä oppilaita etsimään se omista pyhistä kirjoituksistaan. Näytä Öljymäen sijainti lähellä Jerusalemia ja selitä, että kohdassa OL 45:48 viitataan tähän tärkeään paikkaan Israelissa. Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 45:48. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitä tälle mäelle ja maalle tapahtuu, kun Vapahtaja tulee takaisin.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 45:49–50. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja etsimään, mitä muuta toisen tulemisen aikaan tapahtuu.

  • Mitä maan kansakunnille tapahtuu toisessa tulemisessa?

  • Keitä arvelette niiden olevan, joista sanotaan: ”ne, jotka ovat nauraneet”?

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen OL 45:51–53 ja panemaan merkille, kuinka juutalaiset reagoivat, kun Herra tulee Öljymäelle.

  • Miksi juutalaiset itkevät, kun Herra tulee takaisin?

Auta oppilaita ymmärtämään muita tapoja valmistautua Herran toiseen tulemiseen näyttämällä kuva Vertaus kymmenestä morsiusneidosta (Evankeliumiaiheinen kuvakirja, nro 53; ks. myös lds.org). Kysy oppilailta, osaako joku heistä kertoa vertauksen kymmenestä morsiusneidosta. Jos tarpeen, kehota yhtä oppilasta lukemaan vertaus ääneen kohdasta Matt. 25:1–13.

Kuva
Vertaus kymmenestä morsiusneidosta
  • Millä tavoilla viisi morsiusneitoa olivat viisaita?

  • Kuinka tämä vertaus liittyy Vapahtajan toiseen tulemiseen?

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen OL 45:56–57 ja tutkimaan, kuinka vertaus kymmenestä morsiusneidosta tulee toteutumaan.

  • Kuinka tämä vertaus tulee toteutumaan toisessa tulemisessa?

Auta oppilaita ymmärtämään paremmin vertaus kymmenestä morsiusneidosta kehottamalla yhtä oppilasta lukemaan ääneen kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Dallin H. Oaksin seuraavat sanat. Pyydä luokan jäseniä kuuntelemaan, mitä kymmenen morsiusneitoa edustavat:

Kuva
Vanhin Dallin H. Oaks

”Tämän vertauksen sanoma on värisyttävä. Kymmenen morsiusneitoa edustavat ilmiselvästi Kristuksen kirkon jäseniä, sillä heidät kaikki oli kutsuttu hääjuhlaan ja kaikki tiesivät, mitä heiltä vaadittiin, jotta heidät päästettäisiin sisään sulhasen tullessa. Mutta vain puolet heistä oli valmiina, kun sulhanen tuli.” (”Valmistautuminen toista tulemista varten”, Liahona, toukokuu 2004, s. 8.)

  • Mitä meidän jakeen 57 mukaan täytyy tehdä, jotta olisimme valmiita Hänen tulemiseensa? (Oppilaiden tulee huomata seuraava periaate: Jos otamme vastaan totuuden ja otamme Pyhän Hengen oppaaksemme, me kestämme Vapahtajan toisen tulemisen. Kirjoita tämä periaate taululle.)

Kehota oppilaita ajattelemaan taululla olevaa periaatetta ja pohtimaan tilanteita, jolloin he ovat ottaneet vastaan totuuden tai noudattaneet Pyhän Hengen kehotuksia. Kehota muutamia oppilaita kertomaan kokemuksistaan.

  • Kuinka arvelette kokemustenne totuuden vastaanottamisesta ja Pyhän Hengen kehotusten seuraamisesta voivan auttaa teitä olemaan valmiita kohtaamaan Herran Hänen toisessa tulemisessaan?

Kehota oppilaita asettamaan taululle kirjoitettujen periaatteiden avulla tavoite, joka auttaa heitä valmistautumaan Vapahtajan tulemiseen.

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen OL 45:55, 58–59 ja etsimään muita siunauksia, joita saavat ne, jotka ovat valmiita toiseen tulemiseen ja kestävät sen päivän. Pyydä heitä kertomaan, mitä he löytävät.

Selitä, että presidentti Boyd K. Packer kahdentoista apostolin koorumista on tähdentänyt sitä, miten tärkeää on, että Henki on kanssamme vaikeina aikoina. Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen seuraavat sanat ja luokan jäseniä kuuntelemaan, miltä meistä presidentti Packerin mukaan voi tuntua, kun elämme toista tulemista edeltävänä aikana:

Kuva
Presidentti Boyd K. Packer

”Elämme vaikeata aikaa – hyvin vaikeata aikaa. Toivomme, rukoilemme parempia aikoja. Mutta niitä ei tule. Profetiat kertovat meille sen. Me emme ole kansana, perheinä emmekä yksilöinä vapautettuja tulevista koettelemuksista. – –

Meidän ei tarvitse pelätä tulevaisuutta. Meillä on täysi syy iloita eikä juurikaan syytä pelätä. Jos seuraamme Hengen kuiskauksia, me olemme turvassa, tapahtuipa tulevaisuudessa mitä tahansa. Meille näytetään, mitä meidän on tehtävä.” (”Tulenlieskoja, kuin kieliä”, Liahona, heinäkuu 2000, s. 9.)

Pyydä nuoria kertomaan jokin asia, jonka he oppivat tässä oppiaiheessa Vapahtajan toisesta tulemisesta. Voit kertoa myös omista tuntemuksistasi.

Kommentteja ja taustatietoja

Oppi ja liitot 45. Toista tulemista koskeva artikkeli

Vanhin M. Russell Ballard kahdentoista apostolin koorumista on esittänyt laajan katsauksen toisen tulemisen tapahtumiin artikkelissa ”When Shall These Things Be?” Artikkeli ilmestyi joulukuun 1996 Ensign-lehdessä. Se on sivustolla lds.org.

Oppi ja liitot 45:25–28. ”Pakanoiden ajat”

Vanhin Bruce R. McConkie kahdentoista apostolin koorumista on selittänyt:

Kuva
Vanhin Bruce R. McConkie

”Pakanoiden ajat on se aika tai aikakausi, se ajan tai vuosien määrä, jonka aikana evankeliumi viedään ensisijaisesti pakanoille. Jeesuksen aikaan evankeliumi tarjottiin ensin Hänen juutalaisille aikalaisilleen, ja vasta myöhemmin sitä saarnattiin pakanoiden korville. Meidän aikanamme se on palautettu pakanoille, mikä tarkoittaa ei-juutalaisia ihmisiä – ihmisiä, jotka ovat kuitenkin Israelin huonetta. Nyt sitä opetetaan ensisijaisesti pakanoille eli ei-juutalaisille, sillä – kuten Paavali sanoi – ’paatumus, joka on kohdannut osaa Israelin kansasta, kestää siihen asti kun muista kansoista koottava määrä on tullut täyteen’ (Room. 11:25).

Evankeliumin palautus enteilee pakanoiden aikakauden loppua ja juutalaisen aikakauden alkamista. Ilmoituksissamme sanotaan, että sen jälkeen kun Jerusalemin juutalaisten jäännös hajotetaan kaikkien kansakuntien keskuuteen – ja näin on tapahtunut kauan sitten – ’se kootaan jälleen’. He kuitenkin jäävät hajotettuun tilaansa, ’kunnes pakanoiden ajat täyttyvät. – – Ja kun pakanoiden aika on tullut, valo puhkeaa näkyviin niiden keskuudessa, jotka istuvat pimeydessä, ja se on minun evankeliumini täyteys; mutta he [suurin osa hajallaan olevista juutalaisista] eivät ota sitä vastaan, sillä he eivät näe valoa, ja he kääntävät sydämensä pois minusta ihmiskäskyjen tähden. Ja tuon sukupolven aikana pakanoiden ajat täyttyvät.’ (OL 45:24–30.) Tiedetään jo, että juutalaiset, muutamat heistä, alkavat nyt uskoa palautettuun evankeliumiin ja ovat palaamassa todellisen Messiaansa luo. Pakanoiden ajat täyttyvät pian, ja juutalaisten ajat alkavat jälleen kerran.” (The Mortal Messiah: From Bethlehem to Calvary, 4 osaa, 1979–1981, osa 1, s. 97.)

Oppi ja liitot 45:35–38. ”Hetki on lähellä”

Vanhin Neal A. Maxwell kahdentoista apostolin koorumista on selittänyt, että toista tulemista edeltävät tapahtumat voivat ilmetä nopeasti:

Kuva
Vanhin Neal A. Maxwell

”Kuinka paljon aikaa on ennen toista tulemista? Koska enkelit ja muutoin asiaan hyvin perehtyneet ihmiset eivät tiedä päivää eivätkä hetkeä (entä edes vuotta?), ei sitä varmasti tiedä kukaan meistäkään. Siitä huolimatta, vaikka olemmekin jääneet vaille tarkkaa tietoa, voimme silti tarkkailla viikunapuun lehtiä ja ennustettuja aikojen merkkejä. Toisaalta on selvästikin hyvin paljon sellaista, mitä tulee vielä tapahtumaan: ensinnäkin evankeliumia tullaan saarnaamaan jokaiselle kansakunnalle todistukseksi (ks. Matt. 24:14). Mutta toisaalta monet tapahtumat voivat tiivistyä lyhyeen aikajaksoon (esimerkiksi ovien avautuminen kansakuntiin, jotka nyt ovat suljettuja).” (That Ye May Believe, 1992, s. 7.)