Seminaari
Oppiaihe 58: Oppi ja liitot 51–52


Oppiaihe 58

Oppi ja liitot 51–52

Johdanto

Kun itäisistä osavaltioista lähteneitä pyhiä alkoi saapua Ohioon toukokuussa 1831, Herra ilmoitti luvun OL 51 Joseph Smithille piispa Edward Partridgea varten. Colesvillestä New Yorkin osavaltiosta saapuvaa ryhmää neuvottiin menemään Thompsoniin Ohioon, missä he eläisivät pyhityksen lain mukaan. Kirkon neljäs konferenssi pidettiin Kirtlandissa 3.–6. kesäkuuta 1831, ja sen päättyessä Herra käski Joseph Smithiä ja muita vanhimpia matkustamaan pareittain Missouriin ja saarnaamaan matkan varrella. Ilmoituksessa, joka on tallennettu lukuun OL 52, Herra kutsui kunkin toveriparin ja antoi mallin, jolla he välttäisivät eksytyksen.

Opetusehdotuksia

Oppi ja liitot 51:1–20

Herra ohjaa piispa Edward Partridgea pitämään huolta pyhien ajallisista tarpeista

Auta oppilaita miettimään yhtä pyhityksen lain mukaan elämisen seurausta kehottamalla oppilaita vastaamaan seuraaviin kysymyksiin pareittain, pienryhmissä tai koko luokka yhdessä.

  • Mikä on yhtenäisin ryhmä, mihin olette kuuluneet? Mistä tietää, että jokin ihmisryhmä on yhtenäinen? Millaiset käytännöt tai tapahtumat auttavat ryhmää tulemaan yhtenäiseksi?

Selitä, että pyhät, jotka olivat muuttaneet pois New Yorkin osavaltiosta, alkoivat saapua Ohioon keväällä 1831. Yksi ryhmä tuli New Yorkin Colesvillestä suurin uhrauksin. Tätä ryhmää käskettiin asettumaan Thompsoniin Ohioon ja elämään pyhityksen lain mukaan. Kehota oppilaita kuvittelemaan, miten yhtenäinen saattaisi olla ryhmä, joka oli tehnyt yhdessä uhrauksia noudattaakseen Herran tahtoa.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 51:1–3. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille piispa Edward Partridgen tehtävät.

  • Mitä tehtäviä piispa Partridgella oli? (Voit tuoda esiin, että jakeessa 3 ilmaus ”yhtäläisesti hänen perheensä mukaan” ei tarkoita sitä, että jokaisen myöhempien aikojen pyhän oli määrä saada samaa apua. Piispan tuli harkita kunkin perheen tilannetta erikseen ja määrätä heille se, mitä he tarvitsivat. He olivat tasaveroisia, koska piispa sekä pohti kunkin perheen tilannetta että huolehti heistä tasaveroisesti.)

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen OL 51:9 ja katsomaan, mihin kahteen tulokseen Herra selitti pyhityksen lain mukaan elämisen tähtäävän.

  • Mitä Herra odottaa kansaltaan? (Oppilaiden tulee tuoda ilmi seuraava periaate: Herra odottaa kansansa kohtelevan rehellisesti muita ja olevan yhtä.)

Tee yhteenveto kohdasta OL 51:10–20 selittämällä, että Herra käski piispa Partridgea perustamaan varastohuoneen, jossa voitaisiin säilyttää ylijäämätarvikkeita. Hän selitti, että Hän oli pyhittänyt tuon maan pyhille ”vähäksi aikaa” (OL 51:16). Vaikka he eivät tienneet, kuinka kauan he pysyisivät siellä, heidän tuli toimia ”tässä maassa ikään kuin vuosia” (OL 51:17), olla uskollisia, viisaita ja oikeudenmukaisia taloudenhaltijoita siinä, mitä heille oli annettu .

Oppi ja liitot 52:1–13, 22–36

Herra käskee profeettaa ja muita vanhimpia matkustamaan Missouriin ja saarnaamaan matkan varrella evankeliumia

Valmista ennen oppituntia kolme vihjettä, joista kukin johtaa aina seuraavaan. Esimerkiksi ensimmäinen vihje saattaisi johtaa oppilaat etsimään toista vihjettä jonkin luokkahuoneessa olevan esineen alta tai sisältä. Toinen vihje voisi johtaa heidät etsimään kolmatta vihjettä jostakin muualta luokkahuoneesta. Kolmannessa vihjeessä tulisi olla teksti: ”Lukekaa OL 52:1–6. Etsikää periaate, joka on tämän toiminnan kaltainen.”

Teippaa ensimmäinen vihje taululle ja kirjoita sen viereen seuraavat ohjeet: Seuratkaa tätä vihjettä, niin saatte tietää, kuinka Herralta saa johdatusta jatkuvasti.

Kun oppilaat ovat lukeneet ensimmäisen vihjeen, kehota heitä noudattamaan sen ohjeita, jotta he löytävät toisen vihjeen. Kehota sitten heitä lukemaan toisen vihjeen ohjeet ja etsimään kolmas vihje.

Ennen kuin oppilaat noudattavat kolmannen vihjeen ohjeita, selitä, että kohta, jota he tutkivat, sisältää Joseph Smithille ja muille pappeusjohtajille kirkon konferenssissa annettuja ohjeita. Konferenssi pidettiin Kirtlandissa Ohiossa kesäkuussa 1831. Muistuta oppilaille, että Herra oli aiemmin ilmoittanut, että pyhät perustaisivat kaupungin nimeltä Siion (ks. OL 28:9), mutta Hän ei ollut vielä ilmoittanut sen sijaintia.

Kehota oppilaita noudattamaan kolmannen vihjeen ohjeita. Pyydä muutamia oppilaita lukemaan vuorotellen ääneen jakeet OL 52:1–6. Kehota luokan jäseniä seuraamaan mukana ja etsimään periaate, joka on heidän äskeisen tehtävänsä kaltainen.

  • Mitä voi jakeiden 4–5 mukaan tapahtua, kun olemme uskollisia Jumalan käskyille? (Kun noudatamme Jumalan ohjeita uskollisesti, Hän ilmoittaa meille lisää tahtoaan. Kirjoita tämä periaate taululle.)

  • Kuinka äskeinen toiminta oli tämän periaatteen kaltainen? (Kun oppilaat noudattivat kutakin ohjetta, he saivat lisää ohjeita, jotka johtivat viimein vastaukseen, jota he etsivät.)

  • Mitä hyötyä mielestänne on siitä, että saa Herralta ohjeita ja totuutta vähän kerrallaan eikä kaikkea yhdellä kertaa?

Kehota oppilaita, joilla on ollut kokemus tästä periaatteesta, kertomaan kokemuksistaan tai todistamaan, että tämä periaate on totta. Voit itsekin kertoa oman kokemuksen tai lausua todistuksesi. Kannusta oppilaita kirjoittamaan muistiin jokin kysymys, huoli tai päätös, joka heillä on edessään ja johon he haluaisivat saada Herran apua ja johdatusta. Kehota heitä sitten pohtimaan ja kirjoittamaan muistiin mahdollisia ohjeita, joita Herra on heille antanut ja joita he voivat noudattaa täydemmin saadakseen lisää ohjeita Häneltä.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 52:7–10. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitä ohjeita Herra antoi muutamille pappeudenhaltijoille ennen kuin he matkustivat Missouriin.

  • Mitä näitä pappeudenhaltijoita neuvottiin matkallaan tekemään?

Oppi ja liitot 52:14–21, 36

Herra ilmoittaa mallin, joka auttaa meitä välttämään Saatanan eksytyksen

Muistuta oppilaille, että ilmoituksessa, joka on tallennettu lukuun OL 50, Herra varoitti kirkon vanhimpia vääristä hengistä ja antoi ohjeita siitä, mikä auttaisi pyhiä rakentamaan toisiaan heidän opettaessaan ja oppiessaan evankeliumin totuuksia.

Selitä, että kohdassa OL 52:14–21 Herra ilmoitti lisää ohjeita vahvistaakseen kirkon jäseniä ja etenkin niitä, jotka Hän oli kutsunut saarnaamaan evankeliumia heidän matkustaessaan Missouriin.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 52:14. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja etsimään ilmaus, jota Herra käytti kuvaillessaan sitä, mitä Hän aikoi opettaa. (”Mallin kaikkeen.”)

  • Mikä on malli? (Kaava, jota voimme noudattaa saavuttaaksemme tietyn tuloksen.)

  • Mistä syystä Herra sanoi antavansa tämän mallin?

Järjestä oppilaat pareiksi. Kehota parin osapuolia lukemaan vuorotellen ääneen jakeet OL 52:15–19. Pyydä heitä etsimään tekoja ja ominaisuuksia, joiden Herra sanoi auttavan Hänen kansaansa välttymään Saatanan eksytykseltä. Pyydä heitä riittävän ajan kuluttua kertomaan, mitä he ovat löytäneet. Pyydä yhtä oppilasta toimimaan kirjurina ja kirjoittamaan oppilaiden vastaukset taululle.

Kun oppilaat vastaavat, voit selittää tai pyytää heitä selittämään, mitä tarkoittavat seuraavat ilmaukset: ”jonka mieli on murtunut” (OL 52:15) tarkoittaa ihmistä, jolla on parannuksenteon asenne; ”on kuuliainen minun toimituksilleni” (OL 52:15) tarkoittaa ihmistä, joka ottaa vastaan Herran toimituksia ja pitää niihin kuuluvat liitot; ”jonka kieli on sävyisä ja rakentaa” (OL 52:16) tarkoittaa ihmistä, jonka puhe on nöyrää ja jonka puhe kohottaa tai rakentaa muita; ”vapisee minun valtani alla” (OL 52:17) kuvaa ihmistä, joka kunnioittaa Jumalan voimaa; ja ”tuottaa – – hedelmää” (OL 52:17) tarkoittaa ihmistä, joka saa aikaan hyvää (kuten ”kiitosta ja viisautta”) noudattamalla Jumalan antamia ilmoituksia.

Anna oppilaspareille aikaa keskustella siitä, kuinka he tiivistäisivät kohdassa OL 52:14–19 opetetut totuudet. Kehota heitä riittävän ajan kuluttua kertomaan huomaamistaan totuuksista. Oppilaat saattavat vastata eri tavoin, mutta voit tähdentää seuraavaa periaatetta: Välttyäkseen Saatanan eksytykseltä ihmisen täytyy olla kuuliainen Herran toimituksille ja elää Hänen antamiensa ilmoitusten mukaan.

Muistuta oppilaille, että kun Herra ilmoitti tämän mallin, jolla välttää eksytyksen, Hän puhui ryhmälle pappeudenhaltijoita, jotka saarnaisivat evankeliumia muille.

  • Mistähän syystä on tärkeää, että ne, jotka opettavat evankeliumia muille, noudattavat Herran näissä jakeissa ilmoittamaa mallia? (Jotta he voivat opettaa Hengen avulla.)

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 52:36. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitä muita ohjeita Herra antaa tässä ilmoituksessa. Kehota heitä kertomaan, mitä he saavat selville.

  • Mitä Herra käski kirkon vanhimpien julistaa?

  • Miksi me voimme luottaa johtajaan tai opettajaan, joka elää sen mallin mukaan, jonka Herra esittää jakeissa 14–19, ja joka opettaa vain sitä, mitä profeetat ja apostolit ovat opettaneet?

Voisit ehdottaa, että oppilaat miettivät, kuinka ensimmäisen presidenttikunnan tai kahdentoista apostolin koorumin jäsenet osoittavat noudattavansa tätä mallia.

Oppi ja liitot 52:37–44

Herra antaa neuvoja johtajille, jotka jäisivät Ohioon

Selitä, että vaikka Herra kutsui monia varhaisista pappeudenhaltijoista saarnaamaan matkallaan Missouriin, useiden muiden vanhimpien oli määrä jäädä Ohioon. Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 52:39–40. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitä ohjeita Herra antoi vanhimmille, jotka jäisivät Ohioon.

  • Mitä tehtäviä Herra antoi vanhimmille, jotka jäivät Ohioon?

  • Mitä mielestänne tarkoittaa se, että muistaa köyhiä ja tarvitsevia? Miksi se, että ainoastaan ajattelee jotakuta, joka tarvitsee apua, ei riitä tämän Herralta tulleen neuvon noudattamiseen?

  • Mitä Herra sanoi niistä, jotka eivät täyttäisi tehtäviään?

  • Minkä periaatteen voimme oppia näiden jakeiden perusteella siitä, miten voi olla tosi Herran opetuslapsi? (Vaikka oppilaat saattavat käyttää eri sanoja, heidän tulee mainita seuraava periaate: Jeesuksen Kristuksen opetuslapset suojelevat köyhiä, tarvitsevia, sairaita ja ahdistettuja ja huolehtivat heistä.)

Pyydä oppilaita ajattelemaan tuntemiaan ihmisiä, joita he pitävät Jeesuksen Kristuksen opetuslapsina. Kehota muutamaa oppilasta kertomaan, kuinka henkilö, jota he ajattelivat, suojelee apua tarvitsevia ja huolehtii heistä. Voit kertoa kiitollisuudesta, jota tunnet niitä kohtaan, jotka ovat huolehtineet sinusta ja auttaneet sinua, kun olet tarvinnut apua.

Kommentteja ja taustatietoja

Oppi ja liitot 52:14–19. Esimerkki uskollisuuden mallista

Vanhin Paul E. Koelliker seitsemänkymmenen koorumista on esittänyt seuraavan kertomuksen, joka sisältää esimerkin siitä, kuinka me voimme vaikuttaa myönteisesti muihin eläessämme kohdassa OL 52:14–19 esitetyn mallin mukaan:

Kuva
Vanhin Paul E. Koelliker

”Mallit ovat sapluunoita, ohjeita, vaiheittaisia toimia tai polkuja, joita seuraamalla pysyy Jumalan tarkoituksen mukaisessa linjassa. Jos seuraamme niitä, ne pitävät meidät nöyrinä, valppaina ja kykenevinä erottamaan Pyhän Hengen äänen niistä äänistä, jotka häiritsevät meitä ja johtavat meitä poispäin. – –

Kun todella elämme evankeliumin mukaan Herran Jeesuksen Kristuksen opettamalla tavalla, meidän kykymme auttaa muita kasvaa. Seuraava kokemus on esimerkkinä siitä, kuinka tämä periaate voi toimia.

Kaksi nuorta lähetyssaarnaajaa koputti oveen toivoen löytävänsä jonkun, joka ottaisi heidän sanomansa vastaan. Ovi avautui, ja melko suurikokoinen mies tervehti heitä epäystävällisellä äänellä: ’Enkö minä jo kieltänyt teitä koputtamasta oveeni? Varoitin teitä aiemmin, että jos vielä tulette takaisin, saisitte tuntea sen nahoissanne. Jättäkää minut rauhaan.’ Hän sulki oven nopeasti.

Kun vanhimmat kävelivät poispäin, vanhempi ja kokeneempi lähetyssaarnaaja laski käsivartensa nuoremman olalle lohduttaakseen ja kannustaakseen häntä. Heidän tietämättään mies katseli heitä ikkunasta ollakseen varma, että he ymmärsivät hänen sanansa. Hän oli täysin varma, että hän näkisi heidän nauravan ja vähättelevän hänen tylyä suhtautumistaan heidän vierailuyritykseensä. Mutta kun hän näki tuon ystävällisyyden osoituksen noiden kahden lähetyssaarnaajan välillä, hänen sydämensä heltyi saman tien. Hän avasi oven uudelleen ja pyysi lähetyssaarnaajia tulemaan takaisin ja kertomaan sanomansa hänelle.” (Ks. ”Hän rakastaa meitä todella”, Liahona, toukokuu 2012, s. 17.)

Oppi ja liitot 52:33–34. ”Sitä, joka on uskollinen, sitä varjellaan ja siunataan”

”Lydia Clisbee Partridge on jättänyt kertomuksen olosuhteista, joissa hänen aviomiehensä Edward sai tämän ilmoituksena tulleen käskyn. Heidän lapsensa olivat kaikki saaneet tuhkarokon hieman aiemmin New Yorkin osavaltiosta saapuneilta jäseniltä, jotka asuivat perheen luona. Hän kirjoitti, että heidän ’vanhin tytär sairastui vakavasti keuhkokuumeeseen, ja kun tyttö oli huonoimmillaan, aviomieheni kutsuttiin ilmoituksella lähtemään muutamien muiden kanssa Missouriin etsimään pyhille kokoontumispaikkaa, jolloin epäuskoiset ajattelivat, että hänen täytyy olla järjetön tai ettei hän lähtisi. Ja minä ajattelin itse, että minulla oli syytä ajatella, että koettelemukseni olivat alkaneet, ja niin [ne] olivatkin, mutta tätä koettelemusta kuten kaikkia muitakin seurasivat siunaukset, sillä tyttäremme toipui.’ (Partridge, Genealogical Record, s. 6.)” (Documents, Volume 1: July 1828–June 1831, Documents-sarjan osa 1 kokoelmassa The Joseph Smith Papers, 2013, s. 330.)