Seminaari
Oppiaihe 28: Oppi ja liitot 20:37, 68–84


Oppiaihe 28

Oppi ja liitot 20:37, 68–84

Johdanto

Tässä osassa lukua 20 Herra antaa ohjeita kirkkonsa hallinnosta kuten kaste- ja konfirmointivaatimusten selityksiä sekä oikean tavan toimittaa kaste-, konfirmointi- ja sakramenttitoimitukset.

Opetusehdotuksia

Oppi ja liitot 20:37, 68–74

Herra ilmoittaa, mitä henkilöltä vaaditaan ennen kastetta ja sen jälkeen

Kehota oppilaita miettimään, mitä he voisivat sanoa seuraavassa tilanteessa:

Ystävä, joka kuuluu johonkin toiseen kirkkoon, on saanut todistuksen palautetusta evankeliumista. Hän kysyy teiltä: ”Mitä minun pitää tehdä, että voin saada kasteen ja tulla kirkkonne jäseneksi?”

Pyydä oppilaita kirjoittamaan seminaarimuistivihkoonsa tai pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaansa vastauksensa tähän kysymykseen. Kehota heitä sitten lukemaan OL 20:37 ja panemaan merkille, mitä vaaditaan niiltä, jotka haluavat ottaa kasteen. Voisit ehdottaa, että oppilaat merkitsevät jokaisen löytämänsä vaatimuksen. Voit auttaa oppilaita ymmärtämään paremmin tämän jakeen merkityksen selittämällä, että ihmiset, joilla on särkynyt sydän ja murtunut mieli, ovat nöyriä ja vastaanottavaisia Jumalan tahdolle. He tuntevat syvää murhetta synnin tähden ja vilpitöntä halua tehdä parannuksen.

Kirjoita taululle seuraava vajaa virke: Ennen kuin ihmisiä voidaan kastaa, heidän täytyy…

Pyydä yhtä oppilasta tulemaan taululle ja toimimaan kirjurina. Esitä luokan jäsenille seuraavat kysymykset:

  • Mitä henkilön täytyy kohdan OL 20:37 mukaan osoittaa, ennen kuin hänet voidaan kastaa? (Kun oppilaat vastaavat tähän kysymykseen, pyydä kirjuria täydentämään taululla oleva virke. Kirjuri saattaisi kirjoittaa jotakin tämäntapaista: Ennen kuin ihmisiä voidaan kastaa, heidän täytyy olla nöyriä, katuvia, halukkaita ottamaan päälleen Jeesuksen Kristuksen nimi ja päättää palvella Häntä loppuun asti.)

  • Mistähän syystä henkilön pitää täyttää nämä vaatimukset ennen kuin hänet kastetaan?

Huomauta, että kohdassa OL 20:37 esitellään myös liitto, jonka me teemme, kun meidät kastetaan. Kehota oppilaita pohtimaan, mitä he tällä hetkellä tekevät elääkseen kasteenliittonsa mukaan.

Kehota oppilaita kuvittelemaan, että sama ystävä kysyy, mitä tapahtuu silloin kun joku kastetaan. Sen jälkeen kun muutama oppilas on vastannut, kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 20:72–74. Voit ehdottaa, että oppilaat merkitsevät Herran kuvaileman kastetavan.

  • Millä tavoin Herra jakeiden 72–74 mukaan haluaa kasteen suoritettavan? (Oppilaiden vastauksista tulee käydä ilmi seuraava periaate: Kaste täytyy toimittaa upottamalla, ja kastajalla täytyy olla oikea valtuus. Kirjoita tämä periaate taululle aiemmin esiin tuodun periaatteen alle.)

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen OL 20:68–69 ja katsomaan, mitä Herra odottaa meiltä jokaiselta sen jälkeen kun meidät on kastettu. Voisit ehdottaa, että oppilaat merkitsevät nämä odotukset.

  • Mitä sellaisia asioita löysitte, joita Herra odottaa meiltä sen jälkeen kun meidät on kastettu?

Huom. Oppilaat saattavat kysyä siitä vaatimuksesta, joka on jakeessa 68, että vanhimpien täytyy opettaa äskettäin kastettuja jäseniä, ennen kuin nämä voidaan konfirmoida. Selitä, että nykyinen käytäntö, jonka mukaan lähetyssaarnaajat opettavat tutkijoille lähetystyöoppiaiheita ennen kastetta, mahdollistaa sen, että ihmiset voidaan konfirmoida ja he voivat saada Pyhän Hengen lahjan pian kasteensa jälkeen.

  • Mitä saatte tietää jakeen 69 perusteella siitä, kuinka me osoitamme Herralle kelvollisuutemme sen jälkeen kun meidät on kastettu? (Oppilaiden vastaukset saattavat vaihdella, mutta heidän tulee huomata seuraava periaate: Kasteen jälkeen me osoitamme kelvollisuutemme Herralle jumalisella vaelluksella ja puheella. Kirjoita tämä totuus taululle kahden aiemman alle.)

  • Mitä mielestänne tarkoittaa ilmaus ”osoittaa – – jumalisella vaelluksella ja puheella”? (Sinun pitää ehkä selittää, että ihminen osoittaa eli näyttää jumalisen vaelluksen ja puheen siten, että hänen tekonsa, asenteensa ja puheensa ovat sopusoinnussa Jumalan kanssa.)

Voisit pyytää oppilaitasi heidän tarpeidensa mukaan ottamaan esiin kirjasesta Nuorten voimaksi jonkin sellaisen osuuden, jossa on yksityiskohtaisempia neuvoja siitä, kuinka nuori voisi vaeltaa ja puhua jumalisella tavalla.

  • Milloin olette nähneet muiden osoittavan jumalista vaellusta ja puhetta? Kuinka arvelette heidän tekojensa ja asenteensa vaikuttavan muihin heidän lähellään oleviin ihmisiin?

Auta oppilaita soveltamaan tätä periaatetta käytäntöön kannustamalla heitä pohtimaan, kuinka he voisivat osoittaa muutaman seuraavan päivän aikana jumalista vaellusta ja puhetta. Jos jotkut oppilaat haluavat kertoa, miten he suunnittelevat tekevänsä sen, kehota heitä kertomaan ajatuksistaan luokan jäsenille. Voit tehdä samoin lausumalla oman todistuksesi siunauksista, joita saamme pitäessämme kunniassa kasteenliittomme.

Oppi ja liitot 20:75–79

Herra antaa sakramenttitoimitusta koskevia ohjeita

Pyydä kahta oppilasta tulemaan luokan eteen. Pyydä ensimmäistä oppilasta esittämään ystävää, joka tulee sakramenttikokoukseen ensimmäisen kerran ja haluaa tietää, miksi seurakunnan jäsenille jaetaan leipää ja vettä. Pyydä toista oppilasta selittämään ystävälleen, mikä on sakramenttitoimitus. Kun tämä oppilas on kertonut näkemyksistään, kannusta luokan jäseniä etsimään pyhistä kirjoituksista tukea sille, mitä oppilas juuri selitti, sekä muita näkemyksiä, joita he voisivat käyttää selittäessään, mikä sakramentti on, kun he tutkivat muutamia seuraavia jakeita.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 20:75 ja pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana. (Voit tuoda esiin, että nykyään käytämme sakramentissa viinin sijaan vettä. Ks. OL 27:1–2.)

  • Minkähän vuoksi meitä neuvotaan nauttimaan sakramentti yhdessä ja usein?

Pyydä tämän keskustelun aikana yhtä oppilasta lukemaan kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Melvin J. Ballardin seuraavat sanat. (Voit selittää, että kun vanhin Ballard puhuu ilmaantumisesta sakramenttipöydän ääreen, hän tarkoittaa yksinkertaisesti sakramentin nauttimista.)

Kuva
Vanhin Melvin J. Ballard

”Yksi asia, joka turvaisi jokaisen ihmisen, olisi ilmaantua joka lepopäivä sakramenttipöydän ääreen. Emme ehtisi yhden viikon aikana kovin kauas pois – emme niin kauas, ettemme voisi itsetutkimisen prosessissa oikaista niitä vääryyksiä, joita olemme kenties tehneet. – – Tie sakramenttipöydän ääreen on myöhempien aikojen pyhille tie turvaan.” (Julkaisussa Bryant S. Hinckley, Sermons and Missionary Services of Melvin Joseph Ballard, 1949, s. 151.)

Kirjoita taululle seuraavat otsikot:

Mitä me lupaamme Mitä Herra lupaa

Pyydä puolta luokan jäsenistä lukemaan OL 20:77–79 ja panemaan merkille, mitä me lupaamme nauttiessamme sakramentin. Kehota toista puolta luokan jäsenistä lukemaan samat jakeet ja panemaan merkille, mitä Herra lupaa. Kun oppilailla on ollut riittävästi aikaa tutkia kohtaa, pyydä heitä kertomaan, mitä he ovat löytäneet. Kehota yhtä oppilasta kirjoittamaan heidän vastauksensa taululle asianmukaisten otsikoiden alle. Kun oppilaat täydentävät näitä luetteloita, he huomaavat seuraavat periaatteet:

Nauttiessamme sakramentin me todistamme, että haluamme ottaa Jeesuksen Kristuksen nimen päällemme, että muistamme Hänet aina ja että pidämme Hänen käskynsä.

Kun olemme uskollisia näille lupauksille, jotka teemme sakramentin aikana, Henki voi olla aina meidän kanssamme.

Voit ehdottaa, että oppilaat merkitsevät nämä totuudet pyhiin kirjoituksiinsa.

  • Kun vertaatte taululla olevia luetteloita kohtaan OL 20:37, niin mitä samankaltaisuuksia näette sakramentissa ja kasteenliitossa tehtyjen lupausten välillä?

Selitä, että kun nautimme sakramentin, me uudistamme sen liiton, jonka teimme, kun meidät kastettiin ja konfirmoitiin.

  • Kuinka me voimme osoittaa halukkuutemme ottaa päällemme Jeesuksen Kristuksen nimen? (Mahdollisia vastauksia: puolustamalla sitä, mikä on oikein, kertomalla muille, että me olemme Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon jäseniä, kertomalla uskonkäsityksemme Hänestä ja osallistumalla Hänen työhönsä.)

  • Millä tavoin me voimme muistaa Vapahtajan aina?

  • Kuinka sakramentin nauttiminen auttaa meitä osoittamaan jumalista vaellusta ja puhetta?

Auta oppilaita ymmärtämään, miksi on tärkeää, että Henki on kanssamme, pyytämällä yhtä oppilasta lukemaan seuraava ote kirjasesta Lujana uskossa. Pyydä luokan jäseniä kuuntelemaan, mitä siunauksia koituu kasteenliittomme uudistamisesta.

”Saat suuria siunauksia, kun pidät kasteenliiton. Kun uudistat sen, Herra uudistaa luvatun syntiesi anteeksiannon. Kun olet puhdas synnistä, Hänen Henkensä voi olla aina kanssasi (ks. OL 20:77). Hengen jatkuva kumppanuus on yksi suurimmista siunauksista, mitä voit saada kuolevaisuudessa. Henki johdattaa sinua vanhurskauden ja rauhan poluilla, jotka vievät sinut iankaikkiseen elämään taivaallisen Isäsi ja Jeesuksen Kristuksen luokse.” (Lujana uskossa – evankeliumiaiheinen hakuteos, 2005, s. 150.)

Kehota oppilaita pohtimaan (tai kirjoittamaan), kuinka he tällä viikolla aikovat valmistautua nauttimaan sakramentin. Voit lausua todistuksesi siitä, miksi meidän kannattaa uudistaa kasteenliittomme viikoittain.

Oppi ja liitot 20:80–84

Herra käskee kirkon johtajia pitämään tarkkaa aikakirjaa kirkon jäsentiedoista

Tee yhteenveto kohdasta OL 20:81–84 kertomalla oppilaille, että kirkon alkuaikoina pappeudenhaltijoita käskettiin merkitsemään muistiin niiden ihmisten nimet, jotka olivat liittyneet kirkkoon. He kirjoittivat nämä nimet kirjaan. Niiden nimet, jotka jäivät pois kirkosta, poistettiin kirjasta. Lisäksi kirkon jäsenten, jotka muuttivat paikasta toiseen, oli otettava mukaansa todistus jäsenyydestään annettavaksi uusille pappeusjohtajilleen. Meidän aikanamme kirkon johtajat pitävät edelleen tarkkaa aikakirjaa jäsentiedoista, mutta menetelmät sen tekemiseksi ovat tehokkaampia.

Voit päättää oppitunnin todistamalla tässä oppiaiheessa käsitellyistä opeista ja periaatteista.

Kommentteja ja taustatietoja

Oppi ja liitot 20:37, 68–74. Ilo rakkaiden ihmisten kasteesta

Huhtikuun 6. päivänä 1830 palautetun Jeesuksen Kristuksen kirkon järjestämiskokouksessa Joseph Smith ja Oliver Cowdery konfirmoivat ne, jotka oli aiemmin kastettu, ja antoivat heille Pyhän Hengen lahjan (ks. History of the Church, osa 1, s. 61).

Sinä päivänä kastettiin ja konfirmoitiin Joseph Smithin vanhemmat. Se oli iloista aikaa profeetalle, joka huudahti: ”Ylistys Jumalalleni siitä, että sain nähdä sen päivän, jona oma isäni kastettiin Jeesuksen Kristuksen tosi kirkkoon!” (Julkaisussa Kirkon historia aikojen täyttyessä, uskonto 341–343, 2004, s. 74; ks. myös History of the Church, osa 1, s. 79.)

Oppi ja liitot 20:77. ”Muistamaan hänet aina”

Vanhin David A. Bednar kahdentoista apostolin koorumista on opettanut, että rukous ja pyhien kirjoitusten tutkiminen auttavat meitä pitämään kasteenliittoomme kuuluvan lupauksen muistaa Herra aina:

Kuva
Vanhin David A. Bednar

”Miettikää syitä, miksi me rukoilemme ja tutkimme pyhiä kirjoituksia. – – Nämä pyhät tavat ovat ensisijaisesti tapoja, joilla me muistamme aina taivaallisen Isän ja Hänen rakkaan Poikansa, ja ne ovat perusedellytyksiä Pyhän Hengen jatkuvaan kumppanuuteen.” (”Ottakaa vastaan Pyhä Henki”, Liahona, marraskuu 2010, s. 96.)

Oppi ja liitot 20:77, 79. ”Jotta hänen Henkensä olisi aina heidän kanssansa”

Ensimmäisen presidenttikunnan jäsenen, presidentti James E. Faustin seuraavat sanat auttavat meitä ymmärtämään, miten tärkeää on Pyhän Hengen kumppanuus:

Kuva
Presidentti James E. Faust

”Upotuskaste on ’evankeliumin ensimmäinen toimitus, ja Hengen kasteen tulee seurata sitä, jotta se olisi täydellinen’ [Bible Dictionary, ”Baptism”, s. 618].

Jos ne, joilla on tämä hengellinen lahja, ovat kelvollisia, he voivat saada nauttia suuremmasta ymmärryksestä sekä edistymisestä ja ohjauksesta kaikissa elämän toimissa, niin hengellisissä kuin ajallisissakin. Pyhä Henki todistaa meille totuudesta ja juurruttaa sieluumme tiedon Isän Jumalan ja Hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen todellisuudesta niin täysin, ettei mikään maallinen voima tai valta voi erottaa meitä tästä tiedosta. [Ks. 2. Nefi 31:18.] Todellakin, Pyhän Hengen lahjan puuttuminen on kuin keho olisi vailla immuunijärjestelmää. – –

Ne, jotka saavat Pyhän Hengen lahjan kasteen ja konfirmoinnin jälkeen, voivat saada lisää valoa ja todistusta. Tämä johtuu siitä, että Pyhän Hengen lahja on ’jatkuva todistus ja suurempi hengellinen lahja kuin tavallinen Pyhän Hengen ilmeneminen’ [julkaisussa Messages of the First Presidency of The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints, toim. James R. Clark, 6 osaa, 1965–1975, osa 5, s. 4]. Tämä on suurempi lahja siksi, että Pyhän Hengen lahja voi toimia ’puhdistusaineena, joka puhdistaa ihmisen ja pyhittää hänet kaikesta synnistä’ [Bible Dictionary, ”Holy Ghost”, s. 704].” (”Uudestisyntyminen”, Liahona, heinäkuu 2001, s. 70–71.)