Seminaari
Kotiopiskeluseminaarin oppiaihe: Oppi ja liitot 129–131; 132:1–33 (Viikko 28)


Kotiopiskeluseminaarin oppiaihe

Oppi ja liitot 129–131; 132:1–33 (Viikko 28)

Valmisteluaineisto kotiopiskeluseminaarin opettajalle

Tiivistelmä kotiopiskeluseminaarin päivittäisistä oppiaiheista

Seuraavana on tiivistelmä tapahtumista, opeista ja periaatteista, joita oppilaat oppivat tutkiessaan lukuja OL 129–131 sekä jakeita OL 132:1–33 (viikko 28), mutta sinun ei ole tarkoitus opettaa sitä oppiaiheesi osana. Opettamasi oppiaihe keskittyy vain muutamiin näistä opeista ja periaatteista. Noudata Pyhän Hengen kehotuksia, kun mietit oppilaidesi tarpeita.

Päivä 1 (Oppi ja liitot 129; 130:1–11, 22–23)

Kun oppilaat tutkivat profeetta Joseph Smithin opetuksia, he oppivat, että taivaallisen Isän luota lähetetyt oikeat sanansaattajat eivät petä meitä. He huomasivat myös oppeja, jotka koskevat jumaluuden jäseniä. Oppilaat oppivat, että ne ihmissuhteet, joita meillä voi olla taivaassa, ovat samanlaisia kuin ne, joista nautimme maan päällä, mutta niihin yhdistyy iankaikkinen kirkkaus.

Päivä 2 (Oppi ja liitot 130:12–21)

Tästä oppiaiheesta oppilaat oppivat seuraavat periaatteet: Vain Jumala tietää Vapahtajan toisen tulemisen täsmällisen ajankohdan. Se tieto ja äly, jonka me saavutamme tässä elämässä, nousee meidän kanssamme ylösnousemuksessa. Jos haluamme jonkin siunauksen Jumalalta, niin meidän täytyy noudattaa lakia, johon se perustuu.

Päivä 3 (Oppi ja liitot 131)

Kun oppilaat tutkivat lukua OL 131, he huomasivat, että päästäksemme selestisen valtakunnan korkeimpaan asteeseen meidän on astuttava uuteen ja ikuiseen avioliittoon. Oppilaat oppivat myös, mitä tarkoittaa ilmaus ”lujempi profeetallinen sana”, ja saivat tietoa siitä, millainen on meidän henkemme.

Päivä 4 (Oppi ja liitot 132:1–33)

Tästä oppiaiheesta oppilaat oppivat, että kun liitto solmitaan asianmukaisella pappeuden valtuudella ja sen sinetöi lupauksen Pyhä Henki, se kestää ikuisesti. He oppivat myös, että jos mies ja nainen pysyvät avioliiton uudessa ja ikuisessa liitossa, niin he saavat jälkeläisiä iankaikkisesti.

Johdanto

Oppilaat tutkivat päivän 4 oppiaiheessa jakeita OL 132:1–33. Tämänpäiväinen oppiaihe voi auttaa heitä ymmärtämään paremmin lukua OL 132 kokonaisuudessaan sekä pluraaliavioliiton periaatetta. Oppilaat saavat lisää ymmärrystä myös siitä, miksi pluraaliavioliittoa harjoitettiin menneisyydessä.

Huom. Oppilaat opettelivat tällä viikolla kahta pyhien kirjoitusten hallittavaa kohtaa: OL 130:22–23 ja OL 131:1–4. Voisit kehottaa tämän oppiaiheen aluksi puolta luokan oppilaista selittämään, mitä he ovat oppineet ensimmäisestä hallittavasta kohdasta, ja toista puolta luokan oppilaista selittämään, mitä he ovat oppineet toisesta.

Opetusehdotuksia

Oppi ja liitot 132:3–6, 34–48

Herra esittää uuden ja ikuisen liiton ehdot ja ilmoittaa pluraaliavioliiton periaatteen

Kirjoita ennen oppituntia taululle seuraavat kysymykset:

Miksi iankaikkinen avioliitto on sinulle tärkeä?

Mitä aiot tästä päivästä lähtien tehdä valmistautuaksesi menemään temppeliin ja solmimaan avioliiton ajaksi ja koko iankaikkisuudeksi?

Mitä siunauksia voi tässä elämässä tulla niille, jotka noudattavat Jumalan lakia tulla sinetöidyksi temppelissä?

Kehota oppilaita pohtimaan näitä kysymyksiä, kun he tutkivat tänään lukua OL 132.

Selitä, että tehdessään työtä Vanhan testamentin innoitetun käännöksen parissa vuonna 1831 profeetta Joseph Smith luki joistakin muinaisista profeetoista, jotka elivät pluraaliavioliitossa (jota nimitetään myös moniavioisuudeksi). Tämän käytännön mukaan mies voi olla naimisissa useamman kuin yhden elossa olevan vaimon kanssa. Profeetta tutki pyhiä kirjoituksia, pohti oppimaansa ja esitti viimein rukouksessa taivaalliselle Isälle pluraaliavioliittoa koskevat kysymyksensä.

Kirjoita taululle 1. Moos. 16:1–3. Selitä, että näissä jakeissa kuvataan Sarain ja Abramin toimintaa. Heidät tunnettiin myöhemmin Saarana ja Abrahamina. Kehota yhtä oppilasta lukemaan nämä jakeet ääneen. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja miettimään kysymyksiä, joita heillä saattaa olla tästä tapahtumasta Abramin ja Sarain elämässä.

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen OL 132:1 ja panemaan merkille, mitä profeetta Joseph Smith kysyi tutkiessaan Vanhan testamentin jakeita, jotka koskivat pluraaliavioliiton harjoittamista. Pyydä oppilaita kertomaan, mitä he löytävät. (Voit selittää, että sana sivuvaimo viittaa Vanhassa testamentissa naiseen, joka oli siihen aikaan ja siinä kulttuurissa, jossa he elivät, laillisesti vihitty miehen kanssa mutta jolla oli vaimoa alempi yhteiskunnallinen ja laillinen asema. Sivuvaimot eivät kuuluneet pluraaliavioliittoon meidän taloudenhoitokaudellamme.)

Kirjoita taululle seuraava kysymys: Miksi Herra käskee tiettyinä aikoina vanhurskaita miehiä ja naisia noudattamaan pluraaliavioliiton periaatetta?

Selitä, että tutkiessaan lukua OL 132 oppilaat voivat saada vastauksia taululla olevaan kysymykseen ja muihin kysymyksiin, joita heillä kenties on pluraaliavioliitosta. Kehota heitä kirjoittamaan muistiin ne totuudet, joita he löytävät tämänpäiväisen tutkimisensa aikana.

Kehota muutamia oppilaita lukemaan vuorotellen ääneen jakeet OL 132:34–36. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja ottamaan selville, miksi Abraham ja Saara alkoivat harjoittaa pluraaliavioliittoa.

  • Miksi jakeen 34 mukaan Saara antoi Abrahamille toisen vaimon? Mitä me opimme tämän perusteella pluraaliavioliiton periaatteesta? (Kun oppilaat vastaavat, kirjoita taululle seuraava periaate: Herra hyväksyy pluraaliavioliiton vain silloin kun Hän antaa siitä käskyn. Voit auttaa oppilaita ymmärtämään tämän periaatteen pyytämällä heitä lukemaan jakeet MK Jaak. 2:27, 30. Voisit myös ehdottaa, että he kirjoittavat tämän viitteen pyhiin kirjoituksiinsa kohdan OL 132:34 viereen.)

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 132:37–38. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille ilmauksia, jotka kuvaavat tilanteita, jolloin Herra on antanut käskyn harjoittaa pluraaliavioliittoa. Pyydä oppilaita kertomaan, mitä he löytävät.

Tee yhteenveto jakeista OL 132:39, 41–43 selittämällä, että Herra vahvisti, että kun ihmiset noudattavat pluraaliavioliiton periaatetta Hänen käskynsä mukaan, he eivät syyllisty aviorikoksen syntiin. Jos joku kuitenkin harjoittaa pluraaliavioliittoa missä tahansa olosuhteissa, joista Herra ei ole antanut käskyä, hän syyllistyy aviorikokseen. (Huomaa, että sana hävitetään jakeessa 41 osoittaa, että ne, jotka rikkovat pyhät liittonsa, erotetaan Jumalasta ja Hänen liittokansastaan [vrt. Ap. t. 3:22–23; 1. Nefi 22:20].)

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen OL 132:40 ja ottamaan selville, mitä Herra sanoi aikovansa tehdä. Pyydä oppilaita kertomaan, mitä he löytävät.

Selitä, että sana ”kaiken” viittaa evankeliumin lakeihin ja toimituksiin, jotka oli ilmoitettu aiempina taloudenhoitokausina. Kirjoita taululle seuraava periaate: Käsky elää pluraaliavioliiton lain mukaan myöhempinä aikoina oli osa kaiken palauttamista. (Ks. myös Ap. t. 3:20–21.)

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 132:45, 48.

  • Mitä me opimme näiden jakeiden perusteella pluraaliavioliitosta? (Kun oppilaat vastaavat, kirjoita taululle seuraava periaate: Pluraaliavioliittoon voidaan antaa lupa vain kirkon presidentille annettujen pappeuden avainten kautta.)

Selitä, että tämän taloudenhoitokauden alkuvaiheissa, osana kaiken palauttamista, Herra antoi muutamille varhaisille pyhille käskyn harjoittaa pluraaliavioliittoa niiden pappeuden avainten kautta, jotka olivat profeetta Joseph Smithillä ja häntä seuranneilla kirkon presidenteillä – Brigham Youngilla, John Taylorilla ja Wilford Woodruffilla. Vuonna 1890 presidentti Woodruff, joka toimi noiden samojen pappeuden avainten haltijana, sai ilmoituksen, että pluraaliavioliiton harjoittamisen pitää päättyä (ks. Virallinen julistus 1).

Oppi ja liitot 132:49–66

Herra antaa Joseph ja Emma Smithille pluraaliavioliittoa koskevia ohjeita

Selitä, että profeetta Joseph Smith oli haluton aloittamaan pluraaliavioliiton harjoittamisen. Hän sanoi, ettei hän aloittanut käytäntöä, ennen kuin häntä varoitettiin, että hänet hävitettäisiin, ellei hän olisi kuuliainen. (Ks. ”Plural Marriage”, Historical Record, toukokuu 1887, s. 222.) Historiallisten asiakirjojen puuttuessa tiedämme hyvin vähän Joseph Smithin varhaisista pyrkimyksistä toimia tämän käskyn mukaan. Vuoteen 1841 mennessä profeetta kuitenkin noudatti tätä käskyä, ja seuraavien kolmen vuoden kuluessa hän otti muita vaimoja Herran käskyjen mukaisesti. Profeetta Joseph Smithin kuuliaisuus Herran käskylle harjoittaa pluraaliavioliittoa oli uskon koetus hänelle ja hänen vaimolleen Emmalle, jota hän rakasti syvästi.

Tee yhteenveto jakeista OL 132:49–56 selittämällä, että Herra antoi Joseph ja Emma Smithille neuvoja ja lupasi heille siunauksia, jos he noudattaisivat pluraaliavioliiton periaatetta. Selitä, että vuonna 1841 profeetta Joseph Smith alkoi opettaa muille uskollisille miehille ja naisille pluraaliavioliiton periaatetta. Vaikka tämä käsky herätti alkuun näissä uskollisissa kirkon jäsenissä epäröintiä ja haluttomuutta, he saivat henkilökohtaisen vahvistuksen Pyhältä Hengeltä ja hyväksyivät pluraaliavioliiton periaatteen.

Lue ääneen OL 132:63 aloittaen sanoista ”sillä heidät on annettu heidän miehelleen”. Ennen kuin luet, selitä, että tämä jae auttaa meitä ymmärtämään yhden syyn siihen, miksi Herra käski Joseph Smithiä ja muita elämään pluraaliavioliitossa. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja katsomaan, mikä tuo erityinen tarkoitus oli. Kun olet lukenut, kirjoita taululle seuraava periaate: Herra on toisinaan antanut käskyn pluraaliavioliitosta tarjotakseen kansalleen enemmän mahdollisuuksia hankkia vanhurskaita lapsia Hänelle. (Voit viitata jälleen kohtaan MK Jaak. 2:30.)

  • Mitä lisääntymisellä ja maan täyttämisellä tarkoitetaan? (Lasten hankkimista.)

  • Kuinka vanhemmat voivat lapsia saamalla osallistua taivaallisen Isän työn jatkamiseen?

Viittaa kysymykseen, jonka kirjoitit taululle oppitunnin alkupuolella: Miksi Herra käskee tiettyinä aikoina vanhurskaita miehiä ja naisia noudattamaan pluraaliavioliiton periaatetta? Voit pyytää oppilaita tekemään luokalle yhteenvedon siitä, mitä sellaista he ovat oppineet tutkiessaan lukua OL 132 ja jakeita MK Jaak. 2:27, 30, mikä auttaa heitä vastaamaan tähän kysymykseen.

Lausu lopuksi oma todistuksesi profeetta Joseph Smithistä ja siitä, että hän sai ilmoitusta Jumalalta ja oli sille kuuliainen (ks. OL 132:37).

Seuraava viikko (Oppi ja liitot 133–135)

Kysy oppilailta, mitä he tekisivät, jos heidän pitäisi valita joko kuolema niiden käsissä, jotka yrittävät surmata heidät, tai pakeneminen heidän käsistään. Mitä jos kuoleman valitseminen pelastaisi perheenne, ystävienne ja satojen muiden hengen? Tekisittekö niin? Profeetta Joseph Smith oli valmis valitsemaan kuoleman sanoen: ”Minä menen kuin karitsa teurastettavaksi, mutta minä olen tyyni kuin kesäaamu” (OL 135:4). Oppilaat lukevat seuraavalla viikolla profeetta Joseph Smithin marttyyrikuolemasta.