Seminaari
Kotiopiskeluseminaarin oppiaihe: Oppi ja liitot 109–112 (Viikko 24)


Kotiopiskeluseminaarin oppiaihe

Oppi ja liitot 109–112 (Viikko 24)

Valmisteluaineisto kotiopiskeluseminaarin opettajalle

Tiivistelmä kotiopiskeluseminaarin päivittäisistä oppiaiheista

Seuraavana on tiivistelmä tapahtumista, opeista ja periaatteista, joita oppilaat oppivat tutkiessaan lukuja OL 109–112 (viikko 24), mutta sinun ei ole tarkoitus opettaa sitä oppiaiheesi osana. Opettamasi oppiaihe keskittyy vain muutamiin näistä opeista ja periaatteista. Noudata Pyhän Hengen kehotuksia, kun mietit oppilaidesi tarpeita.

Päivä 1 (Oppi ja liitot 109)

Kun oppilaat tutkivat Kirtlandin temppelin vihkimisrukousta, he löysivät joitakin syitä siihen, miksi me rakennamme temppeleitä. He oppivat, että jos palvelemme Jumalaa kelvollisesti temppelissä, Herra ilmoittaa itsensä meille, varustaa meidät voimalla sekä avullaan ja siunaa meitä niin, ettei jumalattomuus voita meitä. Pyhien kokemus Kirtlandin temppelin vihkimisen yhteydessä oli monin tavoin samankaltainen kuin se, mitä muinaisille apostoleille tapahtui helluntaipäivänä (ks. Ap. t. 2).

Päivä 2 (Oppi ja liitot 110)

Osana pyhien Kirtlandin temppelissä saamia siunauksia Jeesus Kristus ilmestyi Joseph Smithille ja Oliver Cowderylle. Oppilaat oppivat, että jos noudatamme Herran käskyjä ja pidämme Hänen huoneensa puhtaana, Hän ilmoittaa itsensä meille temppeleissään. Oppilaat oppivat myös, että Kirtlandin temppelissä ilmestyivät Mooses, Elias ja Elia, jotka antoivat Joseph Smithille ja Oliver Cowderylle pappeuden avaimia. Oppilaat oppivat, että lähetystyön, iankaikkisten perheiden ja temppelityön avaimet auttavat meitä valmistautumaan Herran toiseen tulemiseen.

Päivä 3 (Oppi ja liitot 111)

Profeetta Joseph Smithille Salemissa Massachusettsissa annetusta ilmoituksesta oppilaat oppivat, että Herra voi saada aikaan hyvää vilpittömien ponnistelujemme johdosta. He oppivat myös, että me voimme saada Herralta ohjausta Hänen Henkensä antamalla rauhalla ja voimalla.

Päivä 4 (Oppi ja liitot 112)

Herran neuvoista Thomas B. Marshille oppilaat oppivat, että jos olemme nöyriä, Herra johdattaa meitä ja antaa vastauksia rukouksiimme. Herra sanoi presidentti Marshille, että kahdentoista apostolin koorumin presidenttinä tällä oli avaimet johtaa kahdentoista työtä evankeliumin julistamiseksi kaikissa kansakunnissa. Nämä avaimet on palautettu viimeisen kerran aikojen täyttymisen taloudenhoitokaudella. Oppilaat oppivat myös, että meidän täytyy olla uskollisia, jotta saamme Herran lupaamat siunaukset.

Johdanto

Kirtlandin temppelin vihkimisrukouksessa profeetta Joseph Smith rukoili muiden hyvinvoinnin puolesta. Kun temppeli oli vihitty, muinaisten taloudenhoitokausien profeetat antoivat pappeuden avaimia – myös sinetöimisen avaimet – profeetta Joseph Smithille ja Oliver Cowderylle.

Opetusehdotuksia

Oppi ja liitot 109:47–53

Joseph Smith pyytää taivaallista Isää auttamaan Missourin pyhiä

Kehota oppilaita miettimään jotakuta tuntemaansa ihmistä, jolla on vaikeuksia tai joka kärsii jollakin tavoin. Kun oppilailla on ollut aikaa miettiä, esitä seuraava kysymys:

  • Millä tavoin te voitte helpottaa jonkun toisen kärsimyksiä?

Kun oppilaat ovat kertoneet muutamia ideoita, muistuta heille, että Missourissa asuvat pyhät olivat kärsineet suuresti rettelöitsijöiden väkivallasta Jacksonin piirikunnassa. Muut pyhät muistivat heitä Kirtlandin temppelin vihkimistilaisuudessa. Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen se osa vihkimisrukousta, joka on tallennettu jakeisiin OL 109:47–49. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille yksi tapa, jolla me voimme auttaa muita vaikeina aikoina.

  • Mitä profeetta teki Missourin pyhien hyväksi Kirtlandin temppelin vihkimistilaisuudessa?

Kehota yhtä oppilasta toimimaan kirjurina. Pyydä luokan jäseniä esittämään jokin periaate, jonka voimme oppia profeetan rukouksen näissä jakeissa olevista sanoista. Kun oppilaat vastaavat, kirjuri voisi kirjoittaa seuraavan totuuden: Rukouksemme voivat tuoda apua ja voimaa niille, jotka ovat avun tarpeessa.

  • Milloin olette tunteneet tai nähneet rukouksen voiman auttavan jotakuta avuntarvitsijaa? (Voit tuoda esiin, että sellaisiin rukouksiin vastataan toisinaan innoituksella, jota me saamme tai muut saavat siitä, mitä voidaan tehdä toisten auttamiseksi. Voisit myös kertoa, kuinka olet nähnyt tämän periaatteen toteutuvan omassa elämässäsi.)

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 109:50. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja katsomaan, keiden muiden puolesta profeetta rukoili.

  • Keiden muiden puolesta profeetta rukoili?

  • Mistähän syystä meidän pitäisi rukoilla vihollistemme puolesta?

  • Mitä voimme oppia kohdan OL 109:50 perusteella siitä, kuinka rukouksemme voivat vaikuttaa muihin ihmisiin? (Kun oppilaat ovat vastanneet, pyydä kirjuria kirjoittamaan taululle seuraava periaate: Rukouksemme voivat osaltaan saada ihmiset tekemään parannuksen. Kehota sitten kirjuria istuutumaan paikalleen.)

Pyydä oppilaita pohtimaan seuraavaa kysymystä:

  • Mitä jos ihmiset, joiden puolesta rukoilemme, päättävät olla tekemättä parannusta?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 109:51–53. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja etsimään ilmauksia, jotka tunnustavat Herran tahdon ja muiden tahdonvapauden. Kehota oppilaita kertomaan, mitä he löytävät. (Ennen kuin oppilas lukee nämä jakeet, voit selittää, että kun pyhissä kirjoituksissa sanotaan, että Herra ”paljastaa käsivartensa”, sillä viitataan siihen, että Herra osoittaa voimansa.)

Kehota yhtä oppilasta lukemaan uudelleen ääneen OL 109:53. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja katsomaan, mitä taivaallinen Isä tekee niiden hyväksi, jotka tekevät parannuksen. (Sinun pitää kenties selittää, että Jumalan viha ilmenee usein rangaistuksessa tai kärsimyksessä, jota koemme syntiemme vuoksi Hänen oikeudenmukaisuutensa mukaan. Ilmaus ”kun katsot Voideltusi kasvoja” tarkoittaa taivaallisen Isän auliutta suoda armoa Poikansa Jeesuksen Kristuksen sovitusuhrin ansiosta.)

  • Miksi taivaallinen Isä kääntää pois vihansa niiden kohdalla, jotka tekevät parannuksen? (Oppilaat saattavat käyttää eri sanoja, mutta auta heitä huomaamaan seuraava periaate: Taivaallinen Isä kääntää pois vihansa niiden kohdalla, jotka tekevät parannuksen, Jeesuksen Kristuksen sovitusuhrin ansiosta.)

Auta oppilaita luomaan mielikuva jakeessa 53 olevasta kuvauksesta kehottamalla heitä tekemään seuraavaa:

Kuvitelkaa, että mormoneja vastustaneen väkivaltaisen joukon entinen jäsen seisoo Jumalan edessä tuomittavana. Kuvitelkaa sitten, että vuosia ennen kuolemaansa tämä henkilö teki todellisen parannuksen ja pyysi saada anteeksi ja tulla lunastetuksi Jeesuksen Kristuksen sovituksen kautta. Koska Jeesus Kristus on kärsinyt tämän henkilön syntien vuoksi, taivaallinen Isä jättää rangaistuksen täytäntöön panematta ja tarjoaa katuvalle syntiselle armoa.

  • Millainen asenne on välttämätön, jotta ihmiset voisivat rukoilla vilpittömästi, että taivaallinen Isä kääntäisi pois vihansa heidän vihollistensa kohdalla?

Kannusta oppilaita opettelemaan tällaista asennetta niitä kohtaan, jotka ovat loukanneet heitä tai saattaneet heidät kärsimään. Pyydä oppilaita kuvittelemaan, että nämä henkilöt seisovat katuvina taivaallisen Isän edessä. Kehota oppilaita rukoilemaan, kuten Joseph Smith teki, niiden ihmisten puolesta, jotka ovat loukanneet heitä tai tehneet syntiä heitä vastaan.

Oppi ja liitot 110:13–16

Elia antaa sinetöimisavaimet Joseph Smithille ja Oliver Cowderylle

Muistuta oppilaille, että Kirtlandin temppelin vihkimisviikon lopussa Jeesus Kristus ilmestyi temppelissä Joseph Smithille ja Oliver Cowderylle. Kehota oppilaita katsomaan luvun OL 110 johdantoa ja etsimään päivämäärä, jolloin tämä näky saatiin. Kun he ovat löytäneet sen, selitä, että huhtikuun 3. päivän 1836 viikonloppu oli juutalaisten pääsiäinen kaikkialla maailmassa. Vuosisatojen ajan juutalaiset perheet ovat Vanhassa testamentissa olevaan Malakian profetiaan perustuen jättäneet pääsiäisateriallaan pöytään tyhjän tuolin odottaen, että Elia tulisi kääntämään ”isien sydämet lasten puoleen ja lasten sydämet isien puoleen” (Mal. 3:24).

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 110:13–16. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja katsomaan, kuinka Malakian profetia täyttyi Kirtlandin temppelissä. Pyydä oppilaita kertomaan, mitä he löysivät.

Presidentti Joseph Fielding Smith on opettanut, että Elia antoi Joseph Smithille pappeuden sinetöimisvallan, ”jonka kautta kaikki sidotaan niin taivaissa kuin maan päällä. Se antoi Joseph Smithille valtuuden suorittaa Jumalan temppelissä kaikkia toimituksia, jotka ovat välttämättömiä sekä elävien että kuolleiden pelastukselle.” (Pelastuksen oppeja, toim. Bruce R. McConkie, 3 osaa, 1977–1982, osa 2, s. 118.)

  • Mitä me tarjoamme kuolleille esivanhemmillemme, kun autamme temppelitoimitusten tekemisessä heidän hyväkseen? (Voisit kirjoittaa taululle seuraavan periaatteen: Me tarjoamme pelastuksen esivanhemmillemme, kun teemme sukututkimus- ja temppelityötä heidän hyväkseen.)

Kehota yhtä oppilasta lukemaan kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Richard G. Scottin seuraavat sanat. Voit antaa ne oppilaille monisteena. Pyydä heitä kuuntelemaan siunausta, joka voi tulla niiden osaksi, jotka auttavat sukututkimus- ja temppelityössä.

Kuva
Vanhin Richard G. Scott

”Kaikki työ, jota teette temppelissä, on hyvin käytettyä aikaa, mutta toimitusten saaminen toimiessanne sijaisena jonkun oman esivanhempanne puolesta tekee temppelissä vietetystä ajasta pyhemmän, ja saatte vieläkin suurempia siunauksia. – –

Haluatteko te nuoret varman tavan poistaa vastustajan vaikutuksen elämästänne? Uppoutukaa tutkimaan tietoja esivanhemmistanne, valmistakaa heidän nimiään pyhiä sijaistoimituksia varten, joita voi tehdä temppelissä, ja menkää sitten temppeliin toimien sijaisina heidän puolestaan, niin että he saavat kasteen ja Pyhän Hengen lahjan toimitukset. Kun vartutte, pystytte osallistumaan myös muiden toimitusten vastaanottamiseen. En osaa ajatella mitään suurempaa suojaa vastustajan vaikutukselta elämässänne.” (”Kuolleiden lunastamisen aikaansaama ilo”, Liahona, marraskuu 2012, s. 93–94.)

  • Mitä siunauksia saavat ne, jotka tekevät sukututkimus- ja temppelityötä?

  • Milloin te olette kokeneet tai joku tuttunne on kokenut jonkin näistä siunauksista?

Kehota oppilaita miettimään, miten he voivat edistyä pyrkimyksissään tehdä sukututkimus- ja temppelityötä.

Seuraava viikko (Kirkko muuttaa Pohjois-Missouriin; Oppi ja liitot 113–120)

Voit auttaa oppilaita valmistautumaan opiskeluunsa tulevalla viikolla kehottamalla heitä miettimään seuraavaa: Kuinka Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko sai nimensä? Milloin kymmenysten laki annettiin? Selitä, että seuraavalla viikolla he saavat vastauksia näihin kysymyksiin ja siihen, kuinka me voimme huutaa Jumalaa avuksi pysyäksemme uskollisina uskollemme ja liitoillemme.