Seminaari
Oppiaihe 94: Oppi ja liitot 88:118–141


Oppiaihe 94

Oppi ja liitot 88:118–141

Johdanto

Tämä on viimeinen neljästä oppiaiheesta, jotka käsittelevät lukua OL 88. Tämä ilmoitus annettiin ylipappien konferenssissa Kirtlandissa Ohiossa 27. ja 28. joulukuuta 1832 (jakeet 1–126) sekä 3. tammikuuta 1833 (jakeet 127–141). Tämä oppiaihe kattaa jakeet OL 88:118–141. Tässä osassa ilmoitusta Herra käski pappeudenhaltijoiden ryhmää perustamaan profeettojen koulun Joseph Smithin johdolla. Kouluun osallistuvien oli määrä oppia yhdessä tutkimalla ja uskon kautta sekä osoittaa rakkautta ja ystävyyttä toisiaan kohtaan.

Opetusehdotuksia

Oppi ja liitot 88:118–126

Herra kuvailee oppimisen mallia

Aloita keskustelemalla oppilaiden kanssa seuraavista kysymyksistä:

  • Mitä asioita opitte parhaillaan koulussa? Entä kotona? Entä töissä? Entä kirkossa?

  • Kuinka koulussa opetettavat aiheet kuten matematiikka tai luonnontieteet eroavat evankeliumin asioiden oppimisesta? Mitä yhteistä niillä saattaisi olla?

Selitä, että Kirtlandissa Ohiossa tammikuussa 1833 ryhmä pappeudenhaltijoita noudatti Herran käskyä kokoontua yhteen profeettojen kouluksi kutsuttuun paikkaan, jotta he valmistautuisivat saarnaamaan evankeliumia kautta maailman. Näiden veljien kokoontuessa Herra opetti heille, kuinka he voivat yhdessä oppiessaan rakentua eli ylentyä Hengen avulla. Kehota oppilaita panemaan merkille oppimisen periaatteita, kun he tutkivat tänään jakeita OL 88:118–141.

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 88:118. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja ottamaan selville, kuinka profeettojen koulun oppilaiden tuli etsiä oppia.

  • Kuinka näiden veljien tuli etsiä oppia?

  • Mitä teidän mielestänne tarkoittaa se, että oppii ”tutkimalla sekä uskon kautta”?

Auta oppilaita ymmärtämään, mitä oppiminen uskon kautta tarkoittaa, kehottamalla yhtä oppilasta lukemaan ääneen kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin David A. Bednarin seuraavat sanat:

Kuva
Vanhin David A. Bednar

”Oppiminen uskon kautta edellyttää hengellistä, henkistä ja fyysistä vaivannäköä eikä vain passiivista vastaanottamista. – –

Uskon kautta oppimista ei voi siirtää opettajalta oppilaalle luennolla, havaintoesimerkillä eikä kokeellisella harjoituksella, vaan oppilaan täytyy osoittaa uskoa ja toimia saadakseen omakohtaisen tiedon.” (”Etsikää oppimista uskon kautta”, Liahona, syyskuu 2007, s. 20.)

Selitä, että me voimme oppia uskon kautta, kun aktiivisesti ja rukoillen osallistumme oppimistilaisuuksiin ja sitten toimimme oppimamme mukaan. Me opimme, kun osoitamme uskoamme olemalla kuuliaisia.

  • Huomatkaa, että Herra sanoo jakeen 118 alussa, ettei kaikilla ole uskoa. Mitä voimme tämän jakeen perusteella oppia siitä, kuinka voimme saada lisää uskoa? (Auta oppilaita huomaamaan seuraavanlainen periaate: Jos aktiivisesti pyrimme oppimaan tutkimalla ja uskon kautta, uskomme Jeesukseen Kristukseen lisääntyy. Voit kirjoittaa tämän periaatteen taululle.)

Auta oppilaita ymmärtämään joitakin tilanteita, joissa he voisivat noudattaa tätä periaatetta elämässään, lukemalla seuraavat esimerkit. Kun olet lukenut kunkin niistä, pyydä oppilaita selittämään, kuinka kyseinen henkilö voisi aktiivisesti pyrkiä oppimaan tutkimalla ja uskon kautta. Pyydä heitä myös selittämään, kuinka se, että henkilö tekee niin, voisi auttaa häntä vahvistumaan uskossa.

  1. Nuori nainen lukee säännöllisesti pyhiä kirjoituksia mutta pysähtyy harvoin ajattelemaan sitä, mitä hän lukee. Hänestä ei tunnu, että pyhien kirjoitusten lukemisesta on hänelle kovinkaan paljon hyötyä.

  2. Nuori mies käy kirkon kokouksissa ja nauttii osallistumisesta luokan keskusteluihin. Joskus hän tuntee kehotuksen tehdä oppimansa perusteella muutoksia elämäänsä, mutta yleensä hän ei toimi noiden kehotusten mukaan.

Kun luokassa on keskusteltu näistä tilanteista, esitä seuraavat kysymykset:

  • Milloin teistä on tuntunut, että uskonne on vahvistunut sen vuoksi, että olette aktiivisesti etsineet oppia tutkimalla ja uskon kautta? Kuinka toimintanne auttoi uskoanne vahvistumaan?

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen OL 88:119–120 ja panemaan merkille, mitä kaikkea Herra käskee pyhien tehdä. Pyydä oppilaita kertomaan, mitä he löytävät.

Selitä, että saatuaan käskyn rakentaa jakeessa 119 mainittu huone pyhät viimein rakensivat Kirtlandin temppelin. Kun temppeliä rakennettiin, Kirtlandissa sijaitsevan Newel K. Whitneyn kaupan yläkerran huoneessa kokoontui profeettojen koulu.

  • Kuinka jakeen 119 neuvot saattaisivat liittyä myös paikkaan, jossa veljet kokoontuivat profeettojen kouluun? Entä kotiimme? Entä teidän pyrkimyksiinne opiskella koulussa? (Profeettojen koulun mallina olivat tässä jakeessa opetetut periaatteet. Kotimme voi olla rukouksen, paaston, uskon, oppimisen ja järjestyksen paikka.)

Järjestä luokan jäsenet pareiksi. Kehota oppilaita tutkimaan kohtaa OL 88:121–126 parinsa kanssa ja ottamaan selville, kuinka Herra odotti veljien käyttäytyvän profeettojen koulussa. Voit ehdottaa, että he merkitsevät löytämänsä asiat. Kun oppilaat tutkivat näitä jakeita, kirjoita taululle seuraavat ohjeet, joiden mukaan jokainen pari yhdessä toimii tutkittuaan kohdan:

Päättäkää, mitkä neuvoista ovat erityisen hyödyllisiä nuorille, jotka pyrkivät oppimaan evankeliumia. Keskustelkaa siitä, miksi nämä toimet ovat tärkeitä ja auttavat jotakuta oppimaan evankeliumia.

Kun oppilailla on ollut riittävästi aikaa lukea Herran neuvot ja keskustella niistä, kehota muutamia oppilaita selittämään, mitä he oppivat keskustellessaan. Kun he vastaavat, voisit käyttää joitakin seuraavista kysymyksistä sekä selityksiäsi auttaaksesi heitä ymmärtämään joitakin Herran neuvoja:

  • Mitä mielestänne tarkoittaa se, että lopettaa kaikki kevyet puheensa, naurunsa ja kevytmielisyytensä (ks. jae 121)? Miksi se, ettei tee näitä asioita hengellisissä tilanteissa, saattaisi auttaa pyrkimyksiämme oppia asioita, jotka ovat pyhiä?

Selitä, että profeettojen koulun kokousten tuli olla pyhiä. Nämä ohjeet, jotka koskivat naurua ja kevyttä puhetta, tarkoittivat, että profeettojen kouluun osallistuvien piti olla kunnioittavia pyhissä tilanteissa. Nämä kokoukset pidettäisiin ennen pitkää temppelissä.

  • Huomatkaa, että jakeessa 122 toistuu sana kaikki. Kuinka johonkin luokkaan voisi vaikuttaa se, jos kaikki oppilaat osallistuisivat oppiaiheeseen ja pyrkisivät oppimaan toisiltaan?

  • Kuinka arvelette sen, että nukkuu ”pitempään kuin on tarpeellista”, vaikuttavan kykyymme oppia tai tuntea Hengen vaikutus? Millä tavoin arvelette sen, että saa riittävän määrän unta ja nousee varhain, voivan auttaa meitä oppimaan paremmin?

  • Kuinka tiivistäisitte kohdan OL 88:118–126 oppimista koskevat neuvot? (Oppilaat saattavat mainita useita eri periaatteita. Kun he ovat vastanneet, kirjoita taululle seuraava periaate: Se, että teemme vanhurskaita tekoja ja lakkaamme tekemästä epävanhurskaita tekoja, auttaa meitä oppimaan ja rakentumaan.)

  • Millaiset näissä jakeissa mainitut käyttäytymistavat seminaariluokkamme voisi joko omaksua tai mistä sellaisista luopua, jotta voimme oppia paremmin evankeliumia ja rakentua yhdessä?

Kehota oppilaita silmäilemään taas jakeita OL 88:121–126 ja pohtimaan, mitä neuvoja heidän pitää omaksua paremmin omaan elämäänsä. Kannusta heitä kirjoittamaan tavoite toimia sen mukaan, mitä he ovat oppineet.

Oppi ja liitot 88:127–141

Herra antaa profeettojen koulun järjestyksen

Kehota oppilaita tulemaan taululle ja tekemään luettelo tilanteista, joissa he tutkivat evankeliumia. (Mahdollisia vastauksia: pyhäkoulu, Nuorten Naisten luokka tai pappeuskoorumi, seminaari ja koti.) Kehota oppilaita miettimään, onko näissä tilanteissa ihmisiä, joita he eivät tunne kovin hyvin tai joiden kanssa heidän on vaikea tulla toimeen. Kehota heitä ajattelemaan yhtä näistä ihmisistä, kun he tutkivat jakeita OL 88:127–141. Pyydä oppilaita pohtimaan seuraavaa kysymystä:

  • Kuinka suhteeni niihin, joiden kanssa opin evankeliumia, vaikuttaa kykyyni oppia ja rakentua Hengen kautta?

Selitä, että Herra odotti profeettojen koulun jäsenten luovan hyvät suhteet toisiinsa, kun he oppivat yhdessä. Kehota muutamia oppilaita lukemaan vuorotellen ääneen jakeet OL 88:128–134. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja katsomaan, mikä oli opettajan tehtävä hengellisen oppimisympäristön luomisessa profeettojen kouluun.

  • Kuinka profeettojen koulun opettajan oli määrä luoda hengellinen oppimisympäristö? (Voit selittää, että tapa, jolla opettaja tervehti luokan jäseniä heidän tullessaan luokkaan, koski nimenomaan profeettojen koulua.)

  • Mitä huomaatte jakeessa 133 kerrotusta tervehtimistavasta?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 88:135–137. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille oppilaan tehtävä hyvän oppimisilmapiirin luomisessa.

  • Millainen suhde profeettojen koulun jäsenillä tuli olla toisiinsa?

  • Mitä Herra jakeen 137 mukaan lupasi, jos profeettojen koulun jäsenet noudattaisivat Hänen ohjeitaan? (Koulusta tulisi pyhäkkö, jossa Henki voisi rakentaa heitä.)

  • Mitä kirkon luokissamme ja kodeissamme voi tapahtua, jos me noudatamme jakeissa 128–137 olevia Herran ohjeita? (Oppilaat saattavat huomata monia eri periaatteita, mutta voit tähdentää seuraavaa: Jos osoitamme ystävyyttä ja rakkautta toisillemme, niin voimme luoda Hengelle otollisen ilmapiirin tutkiessamme evankeliumia yhdessä.)

Kehota oppilaita katsomaan jälleen tervehdystä kohdassa OL 88:133.

  • Kuinka me teidän mielestänne voimme osoittaa ”lujasti, järkkymättömästi ja muuttumattomasti”, että olemme ystäviä niille luokan tai perheen jäsenille, joita emme ehkä tunne hyvin tai joita meidän on kenties vaikea rakastaa?

  • Milloin olette oppineet evankeliumia ympäristössä, jossa jokainen oli päättänyt olla ystävä kaikkien kanssa? (Voisit kertoa oman kokemuksesi.)

Kehota oppilaita miettimään, kuinka he voivat kehittää päättäväisyyttä rakastaa niitä, joiden kanssa he oppivat evankeliumia. Kannusta heitä noudattamaan mahdollisesti tuntemiaan kehotuksia osoittaa enemmän ystävyyttä ja rakkautta luokkatovereita ja perheenjäseniä kohtaan. Todista, että Herra auttaa heitä, kun he pyrkivät rakastamaan muita.

Kommentteja ja taustatietoja

Oppi ja liitot 88:118. ”Etsikää oppia vieläpä tutkimalla sekä uskon kautta”

Presidentti Marion G. Romney ensimmäisestä presidenttikunnasta on opettanut:

Kuva
Presidentti Marion G. Romney

”Uskon tutkimiseen. Uskon, että ihmiset oppivat paljon tutkimalla asioita. Itse asiassa olen havainnut, että he oppivat vain vähän asioista sellaisina kuin ne ovat, ovat olleet tai tulevat olemaan, elleivät he tutki. Uskon kuitenkin myös, ja tiedän sen, että tutkimalla tapahtuva oppiminen lisääntyy suuresti uskon avulla.” (Learning for the Eternities, 1977, s. 72.)

Oppi ja liitot 88:121. ”Lopettakaa kaikki kevyt puheenne, kaikki naurunne”

Luvun OL 88 mukaan profeettojen koulun jäsenten tuli lopettaa kaikki kevyet puheensa, naurunsa ja himokkaat halunsa, koska heidän kokoustensa oli määrä olla pyhiä ja ne pidettäisiin ennen pitkää temppelissä. Se ei tarkoita sitä, että nauraminen itsessään on syntiä. Presidentti Gordon B. Hinckley on sanonut naurusta:

Kuva
Presidentti Gordon B. Hinckley

”Te saatte pitää hauskaa. Tietenkin saatte! Haluamme teidän pitävän hauskaa. Haluamme, että nautitte elämästä. – – Haluamme teidän olevan tervehenkisiä ja iloisia, laulavan ja tanssivan, nauravan ja olevan onnellisia.

Mutta olkaa niin tehdessänne nöyriä ja rukoilevia, niin taivaat hymyilevät teille.” (”Profeetan neuvoja nuorille ja rukous heidän puolestaan”, Liahona, huhtikuu 2001, s. 40.)

Oppi ja liitot 88:138–141. Jalkojen peseminen

Kun veljet, joilla oli pappeus, liittyivät profeettojen kouluun, heidät otettiin vastaan jalkojen pesemistoimituksella, joka profeetan oli määrä suorittaa luvussa Joh. 13 kuvailtua Jeesuksen Kristuksen esimerkkiä noudattaen. Vanhin Bruce R. McConkie kahdentoista apostolin koorumista on opettanut tästä toimituksesta:

Kuva
Vanhin Bruce R. McConkie

”Jalkojen peseminen on evankeliumin toimitus. Se on pyhä riitti, jonka pyhät suorittavat temppelipyhäkköjensä rauhassa. Sitä ei tehdä maailman edessä eikä maailmallisille ihmisille. Omana aikanaan ja omalla taloudenhoitokaudellaan Jeesus asetti sen yläkerran huoneessa viimeisellä aterialla.

’Herramme teki kaksi asiaa suorittaessaan tämän toimituksen: 1. Hän täytti Moosekselle annetun vanhan lain, ja 2. Hän asetti pyhän toimituksen, joka laillisten toimittajien oli määrä suorittaa Hänen todellisten opetuslastensa keskuudessa siitä päivästä lähtien.

Kaiken palauttamisen yhteydessä jalkojen pesemistoimitus on palautettu aikojen täyttymisen taloudenhoitokaudella. – –

Jalkojen pesemistä koskeva tieto on ilmoitettu vaihe vaiheelta tänä aikana, kunnes täydellinen tieto sisältyy nyt Herran huoneen ilmoitettuihin toimituksiin.’ (Mormon Doctrine [2. laitos, 1966, s. 829, 831.])” (Doctrinal New Testament Commentary, 3 osaa, 1966–1973, osa 1, s. 708, 710.)