Seminaari
Oppiaihe 99: Oppi ja liitot 94–96


Oppiaihe 99

Oppi ja liitot 94–96

Johdanto

Elokuun 2. päivänä 1833 Herra antoi ilmoituksen, joka on tallennettu lukuun OL 94, ja käski pyhiä suunnittelemaan Kirtlandin kaupungin Ohiossa samanlaiseksi kuin Hän oli käskenyt heitä suunnittelemaan Siionin kaupungin Missourissa. Herra myös käski pyhiä rakentamaan talon presidenttikunnalle (kirkon hallintorakennuksen) sekä talon kirjapainoa varten temppelin lisäksi, jonka Hän oli jo aiemmin käskenyt pyhiä rakentamaan. Kaksi kuukautta aikaisemmin, 1. kesäkuuta 1833, Joseph Smith sai lukuun OL 95 tallennetun ilmoituksen, jossa Herra nuhteli pyhiä temppelin rakentamisen lykkäämisestä. Luku OL 96 sisältää Herran käskyn nimittää Newel K. Whitney ottamaan vastuu (ks. OL 96:2) paikasta, jolle Kirtlandin temppeli rakennettaisiin.

Opetusehdotuksia

Oppi ja liitot 94

Herra käskee pyhiä rakentamaan kaksi taloa ja vahvistaa tarpeen rakentaa temppeli

Pyydä oppilaita kuvittelemaan, että heillä on tilaisuus matkustaa halki maan, jossa on monia kaupunkeja. Kun he matkustavat, he huomaavat, että jokaisen kaupungin keskustassa on urheiluhalli.

  • Mitä se saattaisi kertoa tuon maan asukkaista?

  • Jos te aikoisitte suunnitella suuren kaupungin, mitä sijoittaisitte kaupungin keskustaan? Miksi?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 94:1, 3, 10. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja etsimään ne kolme rakennusta, jotka Herra käski pyhiä rakentamaan Kirtlandiin Ohioon. Kehota oppilaita kertomaan, mitä he löysivät.

Kuva
Kirtland plat

Osa Ohion osavaltiossa sijaitsevan Kirtlandin kartasta elokuussa 1833. Kolme rakennusta oikealla vastaavat Kirtlandin temppeliä, taloa, jossa presidenttikunta voisi tehdä työnsä, ja kirjapainoa.

  • Mitkä asiat näiden kolmen rakennuksen perusteella ovat tärkeitä Herralle? (Temppelitoimitukset, ensimmäisen presidenttikunnan työ ilmoitusten saamiseksi ja kirkon johtamiseksi sekä pyhien kirjoitusten ja muiden Herran käskyn mukaisten teosten julkaiseminen.)

Tee yhteenveto kohdasta OL 94:13–17 selittämällä, että Herra käski Hyrum Smithiä, Reynolds Cahoonia ja Jared Carteria muodostamaan rakennuskomitean luvussa OL 94 mainittuja rakennuksia varten.

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen OL 94:16 ja ottamaan selville, mitä Herra sanoi pyhille presidenttikunnan rakennuksen ja kirjapainon rakentamisesta. Pyydä oppilaita kertomaan, mitä he löysivät.

  • Mistähän syystä oli tärkeää, että temppeli rakennettaisiin ennen kahta muuta rakennusta? Mitä tämä voi opettaa meille temppelien tärkeydestä? (Voit kertoa oppilaille, ettei kahta muuta rakennusta koskaan rakennettu.)

Oppi ja liitot 95

Herra nuhtelee pyhiä siitä, että he ovat lykänneet temppelin rakentamista

Muistuta oppilaille, että Herra antoi alkujaan käskyn rakentaa Kirtlandin temppeli kohdassa OL 88:119, joka merkittiin muistiin 27. ja 28. joulukuuta 1832. (Kirjoita tämä päivämäärä taululle.) Kehota oppilaita etsimään luvun OL 95 johdannosta päivämäärä, jolloin tämä ilmoitus annettiin. Pyydä heitä laskemaan, kuinka paljon suunnilleen oli kulunut aikaa näiden kahden päivämäärän välillä. Selitä, että tuona aikana kirkon johtajat hankkivat Kirtlandista tontin, jolle temppeli rakennettaisiin. Kesäkuun 1. päivään 1833 mennessä pyhät eivät kuitenkaan olleet aloittaneet temppelin rakentamista eivätkä edes perustuksen valmistelemista.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 95:1–3. Pyydä luokan jäseniä ottamaan selville, mitä Herra sanoi pyhille heidän viivyttelystään temppelin rakentamisessa. Kehota oppilaita kertomaan, mitä he löysivät.

  • Mitä Herra tekee niiden hyväksi, joita Hän rakastaa? (Oppilaiden tulee huomata seuraava totuus: Jumala kurittaa niitä, joita Hän rakastaa. Voit ehdottaa, että oppilaat merkitsevät pyhiin kirjoituksiinsa sanat, jotka opettavat tätä totuutta.)

  • Mitä kurittaminen tarkoittaa? (Kurinpitoa tai oikaisemista.) Miksi Herra näiden jakeiden mukaan kurittaa niitä, joita Hän rakastaa?

Pyydä oppilaita miettimään, kuinka heillä on taipumus suhtautua siihen, kun joku kurittaa eli oikaisee heitä. Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen seuraava kertomus. Pyydä luokan jäseniä kuuntelemaan, millä tavoin jotkut pyhät suhtautuivat Herran kuritukseen:

Kun Joseph Smith oli saanut lukuun OL 95 tallennetun ilmoituksen, kirkon johtajat pitivät konferenssin keskustellakseen temppelin rakentamisesta. ”Jotkut olivat lautarakennuksen rakentamisen kannalla mutta toiset halusivat pystyttää hirsitalon. Joseph muistutti heitä siitä, etteivät he olleet rakentamassa taloa ihmiselle vaan Jumalalle, ’ja veljet, rakennammeko me’, hän kysyi, ’rakennuksen Jumalallemme hirsistä? Ei, minulla on parempi suunnitelma. Minulla on Herran huoneen piirustukset, jotka Hän itse on antanut.’” Kun Joseph oli selittänyt temppelin koko mallin, kaikki veljet olivat innoissaan. He matkasivat rakennustontille, poistivat erään aidan ja tasasivat vehnäpellon, jonka Smithin perhe oli aiemmin kylvänyt. Kun pelto oli raivattu, Hyrum Smith ”alkoi kaivaa maata temppelin perustuksia varten”. (Lucy Mack Smith, History of Joseph Smith by His Mother, toim. Preston Nibley, 1958, s. 230–231.)

  • Mitä voimme oppia näiltä pyhiltä siitä, kuinka kuritukseen tulee suhtautua?

Tuo esiin, että jakeessa 3 Herra kuvaa temppelin rakentamisen lykkäämistä hyvin vakavaksi synniksi. Kehota oppilaita tutkimaan kohtaa OL 95:5–6 ja katsomaan, mihin Herra vertaa hyvin vakavia syntejä. Pyydä heitä kertomaan, mitä he saivat selville.

  • Kuinka se, ettei välitä Herran käskystä rakentaa temppeli, saattaisi olla kuin kulkemista pimeässä keskipäivällä? Kuinka me saattaisimme kulkea pimeässä keskipäivällä, jos päätämme olla välittämättä muista käskyistä?

Kehota oppilaita lukemaan parin kanssa OL 95:4, 8–9. Pyydä heitä etsimään syitä, joiden vuoksi Herra antoi pyhille käskyn rakentaa Kirtlandin temppeli. (Voit selittää, että ilmaus ”jotta minä voin toteuttaa merkillisen tekoni” [jae 4] voisi tarkoittaa sitä, kuinka ihmiset, jotka eivät usko ilmoitukseen, taivaallisiin ilmestyksiin ja muihin hengellisiin asioihin, saattaisivat pitää evankeliumin palautusta merkillisenä.)

  • Mitä voimme oppia näiden jakeiden perusteella siitä, miksi Herra on käskenyt meitä rakentamaan temppeleitä? (Kun oppilaat ovat vastanneet, voit kirjoittaa taululle seuraavan periaatteen: Temppeleissä Herra valmistaa palvelijoitaan tekemään Hänen työtään ja antaa heille voimaa.)

Selitä, että voima, jota temppelissä saa, tarkoittaa hengellistä voimaa ja tietoa. Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen presidentti Thomas S. Monsonin seuraavat sanat:

Kuva
Presidentti Thomas S. Monson

”Ennen kuin olette käyneet Herran temppelissä ja saaneet kaikki siunaukset, jotka teitä siellä odottavat, ette ole saaneet kaikkea, mitä kirkolla on tarjota. Kirkon jäsenyyden kaikkein tärkeimmät ja kruunaavat siunaukset ovat ne siunaukset, jotka me saamme Jumalan temppeleissä.” (”Pyhä temppeli – johtotähti maailmalle”, Liahona, toukokuu 2011, s. 93.)

  • Mitkä kaksi pelastavaa toimitusta me voimme saada vain Jumalan temppeleissä? (Temppeliendaumentin ja temppelisinetöimisen.)

  • Mitä voitte tehdä nyt valmistautuaksenne saamaan temppelissä nämä toimitukset ja siunaukset? (Mahdollisia vastauksia: olla uskollinen niille toimituksille ja liitoille, jotka on jo saanut, ja elää aina niin, että on kelvollinen saamaan temppelisuosituksen.)

Selitä, että Kirtlandin temppelin rakentaminen oli pyhille valtava tehtävä. Vuoden 1833 alkupuolella Ohiossa oli vähemmän kuin 200 kirkon jäsentä, ja useimmat heistä olivat köyhiä. Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 95:11–12. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitä Herra lupasi, jos pyhät pitäisivät Hänen käskynsä.

  • Mitä Herra lupasi, jos pyhät pitäisivät Hänen käskynsä?

Kerro luokalle, että pyhät Ohiossa uskoivat Herran lupaukseen ja rakensivat temppelin.

  • Minkä periaatteen me voimme oppia jakeesta 11? (Oppilaiden tulee huomata seuraava periaate: Jos pidämme käskyt, meillä on voimaa tehdä se, mitä Herra pyytää meitä tekemään.)

  • Mihin sellaisiin tilanteisiin saattaisitte joutua, joihin tämä periaate voisi soveltua? Milloin teistä on tuntunut, että olette saaneet Herralta apua tehdä jotakin, koska olette pitäneet käskyt?

Tee yhteenveto kohdasta OL 95:13–17 selittämällä, että Herra antoi ohjeita Kirtlandin temppelin erityisten huoneiden mitoista ja käyttötarkoituksista. Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen jae 14. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja etsimään yksi tapa, jolla Herra osoitti täyttävänsä lupauksensa antaa pyhille voimaa temppelin rakentamiseen. Kehota oppilaita kertomaan, mitä he löysivät. (Voisit tuoda esiin, että Herra lupasi näyttää kolmelle henkilölle, kuinka temppeli tulee rakentaa. Nämä kolme olivat ensimmäinen presidenttikunta.)

Auta oppilaita näkemään, kuinka tämä lupaus täyttyi, kehottamalla yhtä oppilasta lukemaan ääneen seuraava kappale:

Joseph Smith, Sidney Rigdon ja Frederick G. Williams rukoilivat yhdessä ja näkivät näyssä temppelin. Kun he olivat katselleet tarkoin rakennuksen ulkopuolta, se ”näytti tulevan aivan [heidän ylleen]” ja he näkivät rakennuksen sisäpuolen aivan kuin he olisivat itse olleet sen sisällä (ks. Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, 2007, s. 283). Myöhemmin, kun temppeli oli lähes valmis, Frederick G. Williams sanoi, että se näytti pienintä yksityiskohtaa myöten samalta kuin malli, jonka hän oli nähnyt näyssä, eikä hän pystynyt havaitsemaan eroa sen ja rakennetun temppelin välillä.

  • Kuinka Herra tässä esimerkissä antoi pyhille voimaa tehdä, mitä Hän oli pyytänyt heitä tekemään?

Oppi ja liitot 96

Newel K. Whitney määrätään ottamaan vastuu kaikista kirkon maa-alueista

Selitä, että luvussa OL 96 Herra käskee, että piispa Newel K. Whitneyn tulee ottaa vastuu kirkon omistamasta maasta. Temppeli rakennettaisiin Herran osoittamaan paikkaan, ja piispa Whitney jakaisi muun alueen tonteiksi niille, jotka etsivät perintöosaa. Jotkin näistä tonteista osoitettiin kirkon johtajille, jotka olivat vastuussa ilmoitusten julkaisemisesta. Tämän perintöosan saaminen auttaisi heitä omistamaan aikansa Herran työn tekemiseen, johon sisältyi Jumalan sanan julkaiseminen. Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 96:4–5. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja ottamaan selville, kuinka Jumalan sanan julkaiseminen auttaisi pyhiä. Kehota oppilaita kertomaan, mitä he saivat selville.

Selitä, että tässä ilmoituksessa Herra myös määräsi, että John Johnson tuli ottaa jäseneksi yhdistyneeseen yhtiöön, joka valvoi kirkon rahoitukseen, julkaisemiseen ja kaupankäyntiin liittyviä toimia.

Kehota muutamia oppilaita esittämään lyhyesti, mitä he ovat oppineet tästä oppiaiheesta. Kannusta oppilaita toimimaan oppimiensa totuuksien mukaan.

Kommentteja ja taustatietoja

Oppi ja liitot 95:1–2. ”Joita minä rakastan, minä myös kuritan”

Vanhin Dallin H. Oaks kahdentoista apostolin koorumista on selittänyt, kuinka Jumalan kuritus on todiste Hänen rakkaudestaan:

Kuva
Vanhin Dallin H. Oaks

”Jumalan rakkaus on niin täydellistä, että Hän vaatii rakastaen meitä tottelemaan Hänen käskyjään, koska Hän tietää, että vain olemalla kuuliaisia Hänen laeilleen meistä voi tulla täydellisiä niin kuin Hän on” (”Rakkaus ja laki”, Liahona, marraskuu 2009, s. 27).

Vanhin D. Todd Christofferson kahdentoista apostolin koorumista on opettanut:

Kuva
Vanhin D. Todd Christofferson

”Vaikka ojennusta on usein vaikea kestää, meidän pitäisi todellakin riemuita siitä, että Jumala pitää meitä siihen tarvittavan ajan ja vaivan arvoisina.

Jumalallisella kurituksella on ainakin kolme tarkoitusta: 1) taivutella meidät tekemään parannus, 2) jalostaa ja pyhittää meitä ja 3) toisinaan ohjata elämämme suunta tielle, jonka Jumala tietää paremmaksi.

Rukoilkaamme Hänen rakkauden innoittamaa ojennustaan.” (”Jokaista, jota rakastan, minä nuhtelen ja kuritan”, Liahona, toukokuu 2011, s. 98, 100.)

Oppi ja liitot 95:4. ”Merkillisen tekoni”

Ilmaus ”merkillisen tekoni” on peräisin kohdasta Jes. 28:21, jossa Herra sanoi oikaisevansa kansaa, joka ei uskonut, että sillä oli mitään tarvetta tehdä parannus. Evankeliumin palautus ja tosi kirkon perustaminen maan päälle on merkillinen tapahtuma niiden mielestä, jotka pitävät naurettavana uskoa ilmoitukseen, taivaallisiin ilmestyksiin ja muihin hengellisiin asioihin. Evankeliumin palautuksen sanomaa saarnataan monille, jotka uskovat, että heillä on jo totuus. Jotkut näistä ihmisistä saattavat pitää ponnistelujamme merkillisinä.

Oppi ja liitot 95:8–9. Mikä on korkeudesta annettu voima?

Kuva
Vanhin Bruce R. McConkie

Endaumentti [englanniksi endowment] on lahjoitus tai lahja. Kirkossa se yleensä tarkoittaa temppelitoimitusta, jossa jäsenet tekevät tiettyjä lupauksia ja saavat vastalahjaksi tietoa ja hengellistä voimaa. Tässä mainitulla korkeudesta annetulla voimalla ei kuitenkaan tarkoiteta samaa asiaa kuin myöhemmissä temppeleissä suoritetulla seremonialla. Pappeudenhaltijat Kirtlandissa olivat mukana ’osittaisessa endaumentissa, kun taas toimitus kokonaisuudessaan varattiin tulevaisuuteen, jolloin rakennettaisiin nimenomaan toimitustyöhön tarkoitettu temppeli’ (Bruce R. McConkie, ’A New Commandment: Save Thyself and Thy Kindred!’, Ensign, elokuu 1976, s. 10).” Ensimmäisen endaumentin kokonaisuudessaan tällä taloudenhoitokaudella antoi Joseph Smith Nauvoossa 4. toukokuuta 1842.

”Kirtlandissa saatuihin endaumentteihin kuului pesuja ja voiteluja sekä jalkojen pesu virallisille pappeusveljille. Herra myös vuodatti Henkeään eli toisin sanoen antoi heille hengellistä voimaa, ja monet saivat ilmoituksia tai muita lahjoja (ks. History of the Church, osa 2, s. 308–310).” (Ks. Opin ja Liittojen Kirja, oppilaan kirja, uskonto 324–325, 1986, s. 217.)