Seminaari
Oppiaihe 123: Oppi ja liitot 115–116


Oppiaihe 123

Oppi ja liitot 115–116

Johdanto

Huhtikuun 26. päivänä 1838 profeetta Joseph Smith sai lukuun OL 115 tallennetun ilmoituksen. Siinä Herra ilmoitti kirkon nimen, käski pyhiä nousemaan ja loistamaan (ks. OL 115:5) ja ilmoitti tahtonsa Far Westiin rakennettavasta temppelistä. Toukokuun 19. päivänä 1838 profeetta Joseph Smith sai lukuun OL 116 tallennetun ilmoituksen, jossa kerrottiin, että Spring Hill Missourissa on Aadam-ondi-Ahman.

Opetusehdotuksia

Oppi ja liitot 115:1–6

Herra käskee kirkkonsa jäseniä nousemaan ja loistamaan

Kirjoita ennen oppituntia taululle seuraavat kysymykset:

  1. Mitä tämän organisaation nimi viestii?

  2. Kuka johtaa tätä organisaatiota?

  3. Mitä tämä organisaatio tekee?

Näytä muutamien sellaisten sopivien yhtiöiden tai organisaatioiden nimeä tai logoa, jotka oppilaasi todennäköisesti tuntevat. Pysähdy, kun olet näyttänyt niistä kunkin, ja pyydä oppilaita vastaamaan taululle kirjoitettuihin kysymyksiin.

Näytä kirkon nimeä ja logoa. Kehota oppilaita kirkon nimeen liittyen etsimään vastauksia taululla oleviin kysymyksiin, kun he tutkivat lukua OL 115.

Tee yhteenveto kohdasta OL 115:1–3 selittämällä, että tämä ilmoitus annettiin profeetta Joseph Smithin kautta miehille, jotka mainitaan jakeissa 1–2 sekä kaikille kirkon jäsenille. Kehota oppilaita lukemaan itsekseen OL 115:4 ja katsomaan, minkä nimen Herra määräsi kirkolleen. Kun oppilaat kertovat, mitä he löytävät, kirjoita kirkon nimi taululle seuraavasti:

Myöhempien

Aikojen

Pyhien

Jeesuksen Kristuksen Kirkko

Auta oppilaita ymmärtämään kirkon nimen merkitys kehottamalla oppilaita keskustelemaan parin kanssa siitä, mitä heidän mielestään kukin taululle kirjoitettu sana tai ilmaus merkitsee. Pyydä riittävän ajan kuluttua muutamia oppilaita kertomaan näkemyksiään kunkin sanan tai ilmauksen merkityksestä. Jos oppilaat tarvitsevat apua, voisit lukea kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin M. Russell Ballardin seuraavat sanat:

Kuva
Vanhin M. Russell Ballard

”Kirkon englanninkielinen nimi The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints alkaa määräisellä artikkelilla The, joka viittaa palautetun kirkon ainutlaatuiseen asemaan maailman uskontojen joukossa.

Nimessä olevat sanat Jeesuksen Kristuksen Kirkko julistavat, että se on Hänen kirkkonsa. – –

Ilmaus Myöhempien Aikojen selittää sen, että se on sama kirkko kuin se kirkko, jonka Jeesus Kristus perusti kuolevaisen palvelutehtävänsä aikana, mutta palautettuna näinä myöhempinä aikoina. – –

Sana Pyhien – – viittaa yksinkertaisesti niihin, jotka pyrkivät tekemään elämästään pyhän solmimalla liiton seurata Kristusta.” (”Nimen tärkeys”, Liahona, marraskuu 2011, s. 80.)

  • Mitä tärkeitä totuuksia kirkon nimi viestii?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 115:5. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja ottamaan selville, mitä Herra odottaa niiltä, jotka kuuluvat Hänen kirkkoonsa.

  • Mitä Herra odottaa meiltä kirkon jäseniltä?

  • Mitä mielestänne tarkoittaa se, että me Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon jäsenet nousemme ja loistamme?

  • Mikä siunaus jakeen 5 mukaan koituu siitä, että kirkon jäsenet noudattavat Herran neuvoa nousta ja loistaa? (Oppilaiden tulee huomata seuraava periaate: Jos nousemme ja loistamme, valomme tulee olemaan viirinä kansakunnille. Voit ehdottaa, että he merkitsevät tämän jakeessa 5 olevan periaatteen.)

Auta oppilaita ymmärtämään tämä periaate paremmin esittämällä seuraavat kysymykset:

  • Mitä mielestänne tarkoittaa se, että valomme eli esimerkkimme voi olla ”viirinä kansakunnille”? (Viiri on lippu, joka palvelee kokoontumispaikan merkkinä tai innoittavana vertauskuvana. Esimerkkimme kirkon jäseninä voi innoittaa muita ja tuoda heitä Herran luo.)

  • Kuinka Vapahtajan käskyn ”nouskaa ja loistakaa” noudattaminen tuo muita Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkkoon?

Auta oppilaita ymmärtämään, kuinka valomme voi auttaa muita, kehottamalla yhtä oppilasta lukemaan ensimmäisen presidenttikunnan jäsenen, presidentti James E. Faustin seuraava kertomus:

Kuva
Presidentti James E. Faust

”Muutamia vuosia sitten Constance-niminen sairaanhoitajaoppilas sai tehtäväkseen yrittää auttaa erästä naista, joka oli loukannut jalkansa onnettomuudessa. Nainen kieltäytyi hoidosta, koska hänellä oli ollut kielteinen kokemus jonkun kanssa sairaalassa. Hän pelkäsi ja oli alkanut eristäytyä. Kun Constance ensimmäisen kerran pistäytyi loukkaantuneen naisen luona, tämä käski hänet ulos. Toisella kerralla hän päästi Constancen sisään. Naisen jalka oli siinä vaiheessa jo suurten haavaumien peitossa ja liha oli alkanut märkiä. Hän ei kuitenkaan edelleenkään suostunut hoidettavaksi.

Constance rukoili asian johdosta ja sai vastauksen parin päivän kuluttua. Seuraavalle käynnilleen hän otti mukaan vetyperoksidivaahtoa. Koska se ei kirvellyt, vanha nainen antoi hänen hoitaa sillä jalkaansa. Sitten he puhuivat tehokkaammasta hoidosta sairaalassa. Constance vakuutti, että sairaalassa naisen olo tehtäisiin mahdollisimman miellyttäväksi. Päivän tai kahden päästä nainen sai rohkeutta mennä sairaalaan. Kun Constance kävi katsomassa naista, tämä hymyili ja sanoi: ’Sinä sait minut ymmärtämään.’ Sitten hän kysyi Constancelta aivan yllättäen: ’Mihin kirkkoon sinä kuulut?’ Constance sanoi hänelle olevansa Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon jäsen. Nainen sanoi: ’Tiesin sen. Tiesin, että sinut oli lähetetty luokseni, heti kun näin sinut ensimmäisen kerran. Kasvoillasi oli valo, jonka olen huomannut muillakin kirkkoosi kuuluvilla. Minun oli luotettava sinuun.’

Kolmen kuukauden kuluttua märkivä jalka oli täysin parantunut. Sen seurakunnan jäsenet, jonka alueella tuo vanha nainen asui, remontoivat hänen talonsa ja kunnostivat hänen pihansa. Lähetyssaarnaajat menivät tapaamaan häntä, ja pian sen jälkeen hänet kastettiin.” [Ks. Constance Polve, ”Rakkauden voitto”, Valkeus, maaliskuu 1981, s. 21–24.] Kaikki tämä, koska tämä nainen huomasi valon tuon nuoren sairaanhoitajaoppilaan kasvoilla.” (Ks. ”Valo heidän silmissään”, Liahona, marraskuu 2005, s. 22.)

  • Miten Constance nousi ja loisti?

  • Kuinka valo Constancen kasvoilla oli viirinä onnettomuudessa loukkaantuneelle naiselle?

Auta oppilaita tuntemaan, että tämä periaate on tosi ja tärkeä, kehottamalla heitä miettimään jotakuta tuntemaansa ihmistä, joka on hyvä esimerkki siitä, kuinka nousta ja loistaa. Kehota muutamaa oppilasta kertomaan, ketä he ajattelivat ja kuinka tuon ihmisen esimerkki on ollut heille siunaus. Kun kuuntelet heidän vastauksiaan, esitä seurantakysymyksiä, jotka saavat oppilaat kertomaan lisää siitä, mitä he ajattelevat ja tuntevat.

Kehota oppilaita kirjoittamaan seminaarimuistivihkoonsa tai pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaansa, mitä he aikovat tehdä ollakseen aiempaa enemmän viirinä lähipiirissään oleville.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 115:6. Pyydä luokan jäseniä panemaan merkille, mitä siunauksia luvataan niille, jotka kokoontuvat kirkon jäsenten kanssa Siionin vaarnoihin.

  • Mitä siunauksia luvataan niille, jotka kokoontuvat Siionin vaarnoihin? (Kun oppilaat ovat vastanneet, kirjoita taululle seuraava totuus: Me kokoonnumme Siionin vaarnoihin saadaksemme puolustusta ja suojaa.)

  • Mitä vastaan meidän täytyy puolustautua? Miltä me tarvitsemme suojaa? Millä tavoin olette nähneet, että meidän pyhien kokoontuminen yhteen auttaa meitä puolustautumaan ja saamaan suojaa?

Kehota oppilaita miettimään jotakuta tuttuaan, jolle olisi hyötyä kokoontumisesta yhteen pyhien kanssa. Kannusta oppilaita antamaan valonsa loistaa, jotta muita voidaan johdattaa rauhaan, turvaan ja suojaan, jota Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko tarjoaa.

Oppi ja liitot 115:7–19

Herra käskee pyhiä perustamaan Far Westin kaupungin ja rakentamaan temppelin

Selitä, että yksi tapa, jolla voimme saada Herran varjelusta ja suojaa, on palvella Häntä temppelissä. Sen jälkeen kun pyhät alkoivat muuttaa Far Westiin Missouriin vuonna 1836, kirkon johtajat laativat suunnitelmia samankaltaisen temppelin rakentamiseksi kuin se, joka oli Kirtlandissa Ohiossa. Vaikka tehtiin jonkin verran alustavaa kaivuutyötä, enempää ei rakennettu, ennen kuin Joseph Smith voisi saada lisää ohjeita Herralta. Herra ilmoitti temppeliä koskevan tahtonsa ilmoituksessa, joka on luvussa OL 115.

Tee yhteenveto jakeista OL 115:7–16 selittämällä, että Herra ilmoitti, että temppeli tulee rakentaa Far Westiin sen mallin mukaan, jonka Hän antaisi ensimmäiselle presidenttikunnalle. Herra myös kielsi kirkon johtajia ottamasta velkaa temppelin rakentamiseen.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 115:17–19. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja ottamaan selville, mitä Herra halusi pyhien tekevän Joseph Smithin johdolla Far Westissä ja sitä ympäröivillä seuduilla.

  • Mitä Herra halusi pyhien tekevän Far Westissä? Mitä heidän oli määrä tehdä Joseph Smithin johdolla Far Westiä ympäröivillä seuduilla?

  • Mikä jakeen 19 mukaan tekee kirkon presidentistä tänä aikana pätevän johtamaan Herran työtä maan päällä? (Oppilaiden tulee huomata seuraava oppi: Kirkon presidentillä on avaimet Herran työn johtamiseen maan päällä. Voit ehdottaa, että oppilaat merkitsevät jakeesta 19 sanat, jotka opettavat tätä oppia.)

Kiinnitä oppilaiden huomio taululla oleviin kysymyksiin ja pyydä heitä selittämään, kuinka he vastaisivat niihin sen perusteella, mitä he ovat oppineet luvusta OL 115.

Oppi ja liitot 116

Herra ilmoittaa, että Aadam-ondi-Ahman on se paikka, jossa Hän ja Hänen kansansa tapaavat toisensa tulevaisuudessa

Selitä, että Joseph Smith noudatti kohdassa OL 115:18 olevia Herran neuvoja ja tutki Far Westiä ympäröiviä seutuja. Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen luvun OL 116 johdanto ja pyydä oppilaita katsomaan, minkä nimiseen paikkakuntaan Joseph tutustui.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 116 ja pyydä luokan jäseniä kuuntelemaan, mitä Herra ilmoitti Spring Hillistä Missourissa. Voit neuvoa oppilaita ottamaan kolmoissidoksen lopusta esille kartan ja kuvan Aadam-ondi-Ahmanista (ks. Kirkon historian tapahtumaluettelo, karttoja ja valokuvia, kartta 5, ”Missourin, Illinoisin ja Iowan alue Yhdysvalloissa”, sekä kuva 10, ”Aadam-ondi-Ahmanin laakso”).

Kuva
map, western Missouri

Selitä, että tässä ilmoituksessa kerrotaan, missä profeetta Danielin muinoin ennustama profetia tulee täyttymään (ks. Dan. 7:9–10, 13–14). Tuossa profetiassa kuvataan myöhempien aikojen tapahtumaa, jossa Vapahtaja ja Aadam tulevat maan päälle johtamaan kokouksen ennen Jeesuksen Kristuksen toista tulemista kaikkeen maailmaan (ks. OL 27:5–14) .

Kommentteja ja taustatietoja

Oppi ja liitot 115:11–12. Temppeli Far Westissä

Vaikka pyhät olivat halukkaita rakentamaan temppelin Far Westiin, he eivät pystyneet siihen. Kulmakivet laskettiin Herran käskyn mukaan 4. heinäkuuta 1838. Mutta pyhät eivät kyenneet jatkamaan temppelin rakentamista, toisin kuin Herra oli heitä pyytänyt (ks. OL 115:11), koska heidät pakotettiin pakenemaan Missourin osavaltiosta vuoden 1839 helmikuussa. Useat apostolit palasivat kuitenkin temppelitontille 26. huhtikuuta 1839 kuuliaisina kohdassa OL 118:5 olevalle käskylle, kun he olivat lähdössä lähetystyöhön Englantiin.

Oppi ja liitot 116. Mitä ”Aadam-ondi-Ahman” tarkoittaa?

Vanhin Bruce R. McConkie kahdentoista apostolin koorumista on selittänyt:

Kuva
Vanhin Bruce R. McConkie

Ahman on yksi Aadamin tuntemista Jumalan nimistä. Meille ei ole annettu ilmoitettua, kirjaimellista käännöstä Aadam-ondi-Ahmanille, puhtaasta Aadamin kielestä – – muunnetulle nimelle. Niin suuressa määrin kuin voimme ymmärtää – ja tämä näkemys juontaa juurensa varhaisilta veljiltä, jotka olivat tekemisissä profeetta Joseph Smithin kanssa, joka oli ensimmäinen tällä taloudenhoitokaudella nimeä käyttänyt – Aadam-ondi-Ahman tarkoittaa Jumalan paikkaa tai maata, missä Aadam asui.” (Ks. Opin ja Liittojen Kirja ja kirkon historia, oppilaan opiskeluopas, 2002, s. 134.)

Oppi ja liitot 116. ”Aadam tulee tapaamaan kansaansa”

Presidentti Joseph Fielding Smith on opettanut seuraavaa ajasta, jolloin Aadam tulee tapaamaan kansaansa:

Kuva
Presidentti Joseph Fielding Smith

”Tämä Aadamin lasten kokoontuminen, jossa tuhannet ja kymmenet tuhannet ovat kokoontuneet tuomiolle, tulee olemaan yksi suurimmista tapahtumista, mitä tämä rauhaton maa on koskaan kokenut. Tässä konferenssissa tai neuvostossa kaikki, joilla on ollut taloudenhoitokauden avaimet, antavat selonteon taloudenhoidostaan. Aadam tekee samoin, ja sitten hän antaa kaiken valtuuden Kristukselle. Sitten Aadam konfirmoidaan kutsumuksessaan jälkeläistensä ruhtinaana, ja hänet asetetaan virallisesti ja kruunataan iankaikkisesti tähän johtotehtävään. Sitten Kristus vastaanotetaan kuninkaiden Kuninkaana ja herrojen Herrana. Me emme tiedä, kuinka kauan tämä kokoontuminen kestää tai kuinka monta kokousta tässä suuressa neuvostossa kenties pidetään. Riittää, kun tiedämme, että siinä kokouksessa on koolla Jumalan pappeus tämän maan alusta asti aina kyseiseen hetkeen saakka, ja siinä annetaan selonteot, ja kaikki, joilla on ollut taloudenhoitokausi (talentteja), ilmoittavat avaimensa ja palvelutehtävänsä ja tekevät selkoa taloudenhoidostaan tuon vertauksen mukaan. He saavat tuomionsa, sillä tämä on vanhurskaiden kokoontuminen, niiden, joilla on ollut ja joilla on valtuuden avaimet Jumalan valtakunnassa tämän maan päällä. Sen ei ole määrä olla jumalattomien tuomio. Kun kaikki on valmistettu ja jokainen avain ja voima pantu järjestykseen kunkin henkilön yksityiskohtaisen ja täydellisen taloudenhoitoselonteon avulla, Kristus ottaa vastaan nämä selonteot, ja Hänet asetetaan tämän maan lailliseksi hallitsijaksi. Hän ottaa paikkansa tässä suuressa neuvostossa niiden tuhansien yksimielisyydellä, jotka ovat kokoontuneet pappeuden oikeudella. Tämä edeltää suurta jumalattomien tuhon päivää ja on valmistautumista tuhatvuotiseen valtakuntaan.” (Ks. Opin ja Liittojen Kirja ja kirkon historia, s. 134–135.)

Vanhin Bruce R. McConkie kahdentoista apostolin koorumista on opettanut:

Kuva
Vanhin Bruce R. McConkie

”[Kristus] tulee yksityisesti profeettansa ja silloin elävien apostolien luo. Läsnä ovat myös ne, joilla on ollut hallussaan avaimia ja voimia ja valtuuksia kaikkina aikakausina Aadamista nykyaikaan asti. Lisäksi läsnä ovat kaikki silloin elossa olevat uskolliset kirkon jäsenet ja kaikki menneiden aikojen uskolliset pyhät. Se tulee olemaan suurin uskollisten pyhien seurakunta, mitä on koskaan ollut koolla maaplaneetalla. Se tulee olemaan sakramenttikokous. Se tulee olemaan kaikkien aikakausien uskollisten tuomiopäivä. Ja se tapahtuu Daviessin piirikunnassa Missourissa paikassa nimeltä Aadam-ondi-Ahman.” (The Millennial Messiah: The Second Coming of the Son of Man, 1982, s. 578–579.)