Seminaari
Oppiaihe 35: Oppi ja liitot 29:1–29


Oppiaihe 35

Oppi ja liitot 29:1–29

Johdanto

Vähän ennen kuin kirkon konferenssi pidettiin 26. syyskuuta 1830, profeetta Joseph Smith sai ilmoituksen kuuden vanhimman läsnä ollessa. Tästä ilmoituksesta nämä veljet saivat tietää Vapahtajan valittujen kokoamisesta ennen Hänen toista tulemistaan.

Opetusehdotuksia

Oppi ja liitot 29:1–13

Herra todistaa sovituksestaan ja halustaan koota kansansa

Kirjoita ennen oppituntia taululle seuraava teksti: ”Ylentäkää sydämenne ja olkaa iloisia” (OL 29:5).

  • Miksi tämän neuvon noudattaminen on joskus vaikeaa? Mitä keinoja olette löytäneet tämän neuvon noudattamiseksi?

Selitä, että kohdassa OL 29:1–3 on Vapahtajan sanoja, jotka voivat auttaa meitä ylentämään sydämemme ja olemaan iloisia.

Kuva
Kristus ja lapset

Ota esille kuva Kristus ja lapset (Evankeliumiaiheinen kuvakirja, 2009, nro 47; ks. myös lds.org) ja, mikäli mahdollista, kuva kanasta kokoamassa poikasiaan. Kysy, osaako kukaan kertoa, kuinka ja miksi kana kokoaa poikasensa. (Elleivät oppilaat tiedä, selitä, että kun kana aistii vaaran, se kutsuu poikasiaan. Kun ne tulevat sen luo, se kokoaa ne siipiensä alle suojellakseen niitä.) Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 29:2.

  • Millä tavoin Vapahtaja on kuin kana, joka kokoaa poikasensa ja suojelee niitä?

  • Mitä poikasten täytyy tehdä, jotta emo voi koota ne turvallisesti siipiensä suojiin? (Jos tarpeen, tuo esiin, että poikasten on mentävä emonsa luo.)

Kirjoita taululle: Jeesus Kristus kokoaa meidät, kun me…

  • Mitä meidän on kohdan OL 29:2 mukaan tehtävä, jotta Vapahtaja voi koota meidät? (Täydennä taululla oleva periaate oppilaiden vastauksilla: Jeesus Kristus kokoaa meidät, kun me kuulemme Hänen ääntään, nöyrrymme ja huudamme Häntä avuksi rukouksessa.)

Selitä, että alusta asti profeetat ovat ennustaneet Israelin kokoamisesta. Israelin huone – Herran liittokansa – kootaan viimeisinä aikoina ennen Kristuksen tulemista (ks. UK 10). Herra kokoaa kansansa, kun he uskovat Häneen ja pitävät Hänen käskynsä.

Auta oppilaita ymmärtämään, että tämä periaate on totta, ja tuntemaan sen tärkeys keskustelemalla seuraavista kysymyksistä:

  • Millä tavoin me kuulemme Vapahtajan äänen? (Mahdollisia vastauksia: voimme kuulla Hänen äänensä pyhissä kirjoituksissa, elävien profeettojen ja apostolien opetuksissa sekä Pyhän Hengen innoituksessa.)

  • Kuinka se, että otamme varteen Vapahtajan äänen, eroaa siitä, että vain kuulemme Hänen äänensä?

  • Minkähän vuoksi meidän pitää olla nöyriä, jotta Vapahtaja voi koota meidät?

Kehota oppilaita miettimään tilanteita, jolloin he ovat tunteneet olevansa lähellä Vapahtajaa tutkiessaan pyhiä kirjoituksia, noudattaessaan elävien profeettojen sanoja tai rukoillessaan taivaallista Isää. Anna muutamalle oppilaalle tilaisuus kertoa näistä kokemuksista ja muistuta heille, että jotkin kokemukset ovat liian pyhiä tai henkilökohtaisia kerrottaviksi.

Kiinnitä huomio pyhien kirjoitusten kohtaan, jonka kirjoitit taululle ennen oppituntia.

  • Kuinka ajatus siitä, että Vapahtaja kokoaa teidät, auttaa teitä ylentämään sydämenne ja olemaan iloisia?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 29:1, 3. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille syy sydämemme ylentämiseen ja iloitsemiseen. Pyydä sitten oppilaita etsimään näistä jakeista jokin periaate, joka selittää, miksi me voimme ylentää sydämemme ja olla iloisia.

Kehota riittävän ajan kuluttua muutamia oppilaita kertomaan, minkä periaatteen he huomasivat. (Heidän vastauksistaan tulee käydä ilmi seuraava periaate: Koska Vapahtaja on sovittanut syntimme, me voimme ylentää sydämemme ja olla iloisia.)

  • Kuinka todistuksenne Jeesuksen Kristuksen sovituksesta on tuonut iloa elämäänne? (Kun oppilaat ovat vastanneet tähän kysymykseen, voit vastata siihen myös itse.)

Selitä, että yksi tapa, jolla Vapahtaja kokoaa ihmisiä, tapahtuu sen avulla, että pyrimme kertomaan evankeliumista. Lukuun OL 29 tallennetussa ilmoituksessa Hän puhui Joseph Smithin kautta kuudelle vanhimmalle ja antoi heille käskyn julistaa evankeliumiaan.

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen OL 29:4–6. Pyydä heitä etsimään sanoja ja ilmauksia, jotka liittyvät lähetystyöhön. Esitä sitten seuraavat kysymykset:

  • Mitä sanoja ja ilmauksia löysitte? Mitä nämä sanat ja ilmaukset opettavat kokemuksesta kertoa evankeliumista?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 29:7–8. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille Vapahtajan selitys siitä, mitä nämä kuusi vanhinta kutsuttiin tekemään ja miksi.

  • Mitä Vapahtaja käski näitä vanhimpia tekemään? (Kokoamaan Hänen valittunsa.) Kuinka Vapahtaja kuvailee valittujaan? (He kuulevat Hänen äänensä eivätkä paaduta sydäntänsä.)

  • Kuinka lähetyssaarnaajat auttavat valittujen kokoamisessa?

Selitä, että kun tämä ilmoitus annettiin, kirkon jäsenmäärä oli pieni. Pyhät voitiin ”koota yhteen paikkaan” (OL 29:8). Kirkon kasvaessa Herra antoi kuitenkin pyhille käskyn kokoontua eri paikkoihin. Nykyään me kokoonnumme Siionin vaarnoihin siellä, missä asumme.

  • Mihin paikkoihin me kokoonnumme nykyään? (Mahdollisia vastauksia: kotiin, seurakuntakeskuksiin ja temppeleihin.)

Tee yhteenveto kohdasta OL 29:9–13 selittämällä, että näissä jakeissa Vapahtaja julistaa tulevansa takaisin maan päälle voimassa ja kirkkaudessa. Ne joukot, jotka tulevat Vapahtajan mukana kirkkaudessa Hänen toisessa tulemisessaan, ovat uskollisia pyhiä, joita on elänyt maailman historian kaikkina aikakausina. Vanhurskaat, jotka ovat kuolleet, nousevat kuolleista, ja jumalattomat hävitetään. Jeesus Kristus asuu ”vanhurskaudessa ihmisten kanssa maan päällä tuhat vuotta” (OL 29:11).

Oppi ja liitot 29:14–21

Jeesus Kristus kuvailee joitakin merkkejä, jotka edeltävät Hänen toista tulemistaan

Selitä, että Israelin kokoaminen on osa valmistautumistamme Vapahtajan paluuseen. Herra on ilmoittanut muita merkkejä, jotka ilmenevät ennen Hänen toista tulemistaan. Pyydä oppilaita lukemaan itsekseen OL 29:14–21 ja etsimään merkkejä, jotka ilmenevät ennen toista tulemista. Voit ehdottaa, että oppilaat merkitsevät nämä merkit pyhiin kirjoituksiinsa tai tekevät niistä luettelon seminaarimuistivihkoonsa tai pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaansa.

Ennen kuin oppilaat lukevat nämä jakeet, tähdennä, ettemme me tiedä, kuinka tai milloin nämä profetiat tulevat täyttymään.

Kun oppilailla on ollut aikaa tutkia näitä jakeita, tuo esiin, että vaikka nämä merkit johtuvat jumalattomuudesta, ne vaikuttavat kaikkiin ihmisiin maan päällä, myös vanhurskaisiin. Voit pyytää yhtä oppilasta lukemaan, mitä profeetta Joseph Smith on sanonut:

Kuva
Profeetta Joseph Smith

”Selitin Ihmisen Pojan tulemista ja sanoin myös sen käsityksen olevan väärä, että pyhät välttyisivät kaikilta tuomioilta samalla kun jumalattomat kärsisivät, sillä kaikki liha joutuu kärsimään ja ’pyhätkin vaivoin välttyvät’ [ks. OL 63:34]. Monet pyhistä kuitenkin välttyvät, sillä vanhurskas on elävä uskosta [ks. Hab. 2:4], mutta monet vanhurskaista joutuvat sairauden, kulkutautien jne. uhreiksi lihan heikkouden tähden ja pelastuvat kuitenkin Jumalan valtakuntaan.” (Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, 2007, s. 264.)

  • Miksi haluaisitte, että teidät koottaisiin Vapahtajan valittuina, kun nämä asiat tapahtuvat?

Tuo esiin, että jos uskomme Jeesukseen Kristukseen ja seuraamme Häntä, me voimme aina tuntea rauhaa, jopa tässä ilmoituksessa kuvailtuina aikoina. Voisit tähdentää tätä totuutta kehottamalla oppilaita lukemaan osan tai kaikki seuraavista jakeista: Joh. 14:27; 16:33; OL 59:23.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 29:17. Pyydä luokan jäseniä panemaan merkille, mitä seuraa, jos kieltäytyy tekemästä parannusta.

  • Mitä seuraa, jos kieltäytyy tekemästä parannusta? (Oppilaiden tulee ilmaista seuraava periaate: Jos emme tee parannusta, Jeesuksen Kristuksen sovitusveri ei puhdista meitä. Voit ehdottaa, että oppilaat merkitsevät tämän periaatteen kohdasta OL 29:17.)

Vakuuta oppilaille, että tärkein tapa, millä voimme valmistautua toiseen tulemiseen, on tulla Vapahtajan luokse, tehdä parannus ja puhdistua synneistämme. Kehota oppilaita miettimään, pitääkö heidän tehdä parannus jostakin asiasta ja mitä heidän täytyy tehdä tullakseen puhtaiksi synnistä.

Oppi ja liitot 29:22–29

Vapahtaja ilmoittaa totuuksia siitä, mitä tuhatvuotisen valtakunnan jälkeen tapahtuu, kuten viimeisestä tuomiosta

Anna jokaiselle oppilaalle yksi seuraavista luvun OL 29 kohdista: jae 22, jae 26 tai jakeet 27–28. Kehota oppilaita lukemaan tehtäväksi saamansa jae tai jakeet itsekseen ja etsimään lukemastaan yksi asia, joka tapahtuu tuhatvuotisen valtakunnan lopussa. (Niille oppilaille, jotka saivat tehtäväkseen tutkia kohtaa OL 29:26, voit selittää, että ylienkeli Mikael on Aadam. Ks. OL 107:54.) Kun oppilailla on ollut aikaa tutkia tehtäväksi saamaansa jaetta tai saamiaan jakeita, pyydä heitä kertomaan, mitä he ovat löytäneet, ja aloita jakeesta 22.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 29:27 ja pyydä luokan jäseniä kuuntelemaan, mikä siunaus annetaan viimeisellä tuomiolla vanhurskaille.

  • Minkä siunauksen me saamme, jos olemme kokoontuneet Vapahtajan luokse? (Oppilaiden tulee huomata seuraava oppi: Ne, jotka ovat eläneet vanhurskaasti ja tulleet Jeesuksen Kristuksen luokse, saavat iankaikkisen elämän. Voit kannustaa heitä merkitsemään tämän periaatteen kohdasta OL 29:27.)

Päätä asettamalla taululle kuva Jeesuksesta Kristuksesta ja lapsista. Kirjoita sitten taululle Minä. Kehota oppilaita miettimään, minne he sijoittaisivat sanan Minä, jos sen paikka kuvaisi heidän läheisyyttään Vapahtajaan. Pyydä oppilaita kertomaan kokemuksiaan siitä, kun he ovat noudattaneet kehotuksia, jotka ovat tuoneet heidät lähemmäksi Vapahtajaa. Kehota heitä valitsemaan yksi asia, jonka he aikovat tehdä toimiakseen sen mukaan, mitä he ovat tänään oppineet, ja päästäkseen lähemmäksi Häntä.

Kommentteja ja taustatietoja

Oppi ja liitot 29:7. ”Teidät on kutsuttu kokoamaan minun valittuni”

Vanhin Neil L. Andersen kahdentoista apostolin koorumista vahvisti tehtävämme koota Jumalan valittuja puhuessaan kirkon nuorille miehille:

Kuva
Vanhin Neil L. Andersen

”Teidän lähetystyönne tulee olemaan pyhä mahdollisuus tuoda muita Kristuksen luokse ja auttaa valmistautumisessa Vapahtajan toiseen tulemiseen.

Herra on kauan puhunut välttämättömistä valmisteluista Hänen toiseen tulemiseensa. Hän julisti Henokille: ’Vanhurskautta minä lähetän alas taivaasta; ja totuutta minä lähetän maasta – –; ja vanhurskauden ja totuuden minä annan vyöryä yli maan kuin tulva kootakseni valittuni maan neljältä ilmansuunnalta’ [Moos. 7:62]. Profeetta Daniel profetoi, että myöhempinä aikoina evankeliumi lähtisi vierimään maailman ääriin kuin kivi vuoresta käden koskematta [ks. Dan. 2:45]. Nefi puhui siitä, että myöhempien aikojen kirkko olisi harvalukuinen mutta leviäisi kaikkialle maan päälle [ks. 1. Nefi 14:12–14]. Herra julisti tällä taloudenhoitokaudella: ’Teidät on kutsuttu kokoamaan minun valittuni’ [ks. OL 29:7]. – – Teidän lähetystyönne on suurenmoinen mahdollisuus ja tehtävä. Se on tärkeä tässä luvatussa kokoamisessa, ja se liittyy teidän iankaikkiseen kohtaloonne.” (”Maailman valmistaminen toiseen tulemiseen”, Liahona, toukokuu 2011, s. 50–51.)

Oppi ja liitot 29:7–9. Pyhien on määrä kokoontua Siionin vaarnoihin

Vanhin Bruce R. McConkie kahdentoista apostolin koorumista on selittänyt, minne pyhien tulee kokoontua:

Kuva
Vanhin Bruce R. McConkie

”Siionin vaarnoja järjestetään maan ääriin. Miettikäämme tässä yhteydessä näitä totuuksia: Siionin vaarna on osa Siionia. Siionin vaarnaa ei voida luoda luomatta osaa Siionista. Siion on puhdassydämiset; me saavutamme puhdassydämisyyden kasteen ja kuuliaisuuden kautta. Vaarnalla on maantieteelliset rajat. Vaarnan muodostaminen on kuin perustaisi Pyhyyden kaupungin. Jokainen vaarna maan päällä on niiden Israelin kadonneiden lampaiden kokoamispaikka, jotka asuvat sen alueella.

Perulaisten kokoamispaikka on Perussa sijaitsevissa Siionin vaarnoissa tai paikoissa, joissa pian tulee olemaan vaarnoja. Chileläisten kokoamispaikka on Chilessä, bolivialaisten on Boliviassa, korealaisten on Koreassa ja niin edelleen koko maan piirin pituudelta ja leveydeltä. Hajallaan olevaa Israelia kutsutaan kaikkien kansakuntien joukosta kokoontumaan Kristuksen lammaslaumaan, Siionin vaarnoihin, kun sellaisia perustetaan heidän kansojensa keskuuteen.” (Ks. ”Siionin rakentaminen”, Valkeus, syyskuu 1977, s. 14.)