Seminaari
Oppiaihe 135: Oppi ja liitot 128:12–25


Oppiaihe 135

Oppi ja liitot 128:12–25

Johdanto

Tämä oppiaihe kattaa jälkiosan kirjeestä, jonka Joseph Smith kirjoitti pyhille syyskuun alkupuolella 1842. Tässä osassa kirjettä profeetta opetti oppia elävien ja kuolleiden pelastuksesta. Hän kannusti pyhiä olemaan uskollisia kuolleiden hyväksi tekemässään työssä ja ilmaisi ilonsa evankeliumin palautuksesta.

Opetusehdotuksia

Oppi ja liitot 128:12–18

Joseph Smith opettaa oppia elävien ja kuolleiden pelastuksesta

Kuva
temple baptismal font

Näytä kuva temppelin kastealtaasta (esim. ”Temppelin kasteallas”, Evankeliumiaiheinen kuvakirja, 2009, nro 121; ks. myös lds.org). Pyydä oppilaita kuvittelemaan, että he osallistuvat temppelin avointen ovien tilaisuuteen ystävän kanssa, joka ei ole kirkon jäsen. Käveltyään kastehuoneen läpi heidän ystävänsä kysyy: ”Miksi teidät upotetaan kokonaan veden alle, kun teidät kastetaan?” Heidän ystävänsä kysyy myös: ”Miksi te menette kasteelle kuolleiden puolesta?”

Muistuta oppilaille, että kun Joseph Smith joutui piileskelemään miehiä, jotka yrittivät pidättää hänet laittomin perustein, hän kirjoitti pyhille kirjeen. Tässä kirjeessä hän opetti heille lisää kasteesta kuolleiden puolesta. Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 128:12–13. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille Joseph Smithin opetus kasteen vertauskuvallisuudesta.

  • Kuinka voisitte käyttää jakeiden 12–13 opetuksia auttaaksenne jotakuta ymmärtämään, miksi kaste tehdään upottamalla?

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 128:15. Kehota luokan jäseniä seuraamaan mukana ja etsimään syitä, miksi me toimitamme kasteita kuolleiden puolesta.

  • Miksi esivanhempamme tämän jakeen mukaan tarvitsevat meidän toimittamiamme kasteita kuolleiden puolesta? (Mikäli on tarpeen, ohjaa oppilaiden huomio sanoihin ”etteivät he voi päästä täydellisyyteen ilman meitä”. Auta oppilaita huomaamaan seuraava oppi: Meidän esivanhempamme, jotka ovat kuolleet vailla evankeliumia, eivät voi edistyä kohti täydellisyyttä ennen kuin evankeliumin pelastavat toimitukset on suoritettu heidän puolestaan.)

Jos oppilaat tarvitsevat apua tähän kysymykseen vastaamisessa, kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen seuraavat sanat:

”Kuolleet esivanhempasi elävät paikassa, jota nimitetään henkimaailmaksi. Siellä heillä on tilaisuus kuulla Jeesuksen Kristuksen evankeliumia ja ottaa se vastaan. He eivät voi kuitenkaan saada evankeliumin toimituksia itse, eivätkä he voi edistyä, ennen kuin joku suo heille nuo toimitukset.

Etuoikeutesi ja velvollisuutesi on antaa esivanhemmillesi tämä lahja etsimällä heidän nimensä ja varmistamalla, että toimitukset suoritetaan heidän puolestaan temppelissä. Sitten he voivat valita, ottavatko he vastaan sen työn, joka on tehty.” (Member’s Guide to Temple and Family History Work [Jäsenen temppeli- ja sukututkimustyöopas], 2009, s. 2.)

  • Mitä esivanhempanne mahtavat tuntea teitä kohtaan, kun teette tämän työn heidän puolestaan?

  • Mikä on jakeen 15 mukaan toinen syy, miksi me toimitamme kasteita kuolleiden puolesta? (Kun oppilaat ovat vastanneet, kirjoita taululle seuraava oppi: Kuolleiden esivanhempiemme pelastus on välttämätön ja tärkeä meidän pelastuksellemme.)

  • Mistähän syystä ”heidän pelastuksensa on välttämätön ja tärkeä meidän pelastuksellemme”? (Kun oppilailla on ollut aikaa keskustella tästä kysymyksestä, kerro heille, että he saavat tietää lisää tästä opista, kun he jatkavat luvun OL 128 tutkimista.)

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 128:16–17. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja katsomaan, ketkä Raamatun profeetoista kirjoittivat kasteesta kuolleiden puolesta. Kehota heitä kertomaan, mitä he saavat selville.

  • Kuinka nämä Raamatun jakeet voisivat olla hyödyllisiä ystävälle, joka ei ole kirkon jäsen?

Näytä ketjua, jossa on useita lenkkejä, tai piirrä sellainen taululle.

Kuva
chain

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 128:18. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja ottamaan selville, kuinka ketjun lenkit liittyvät Joseph Smithin opetuksiin kasteesta kuolleiden puolesta. (Voit muistuttaa oppilaille, että taloudenhoitokausi on aikakausi, jolloin Herra ilmoittaa oppinsa, toimituksensa ja pappeutensa. Voit myös selittää, että tässä jakeessa sana lapset tarkoittaa meitä ja sana isät tarkoittaa esivanhempiamme.)

  • Kuinka ketjun lenkit liittyvät Joseph Smithin opetuksiin kasteesta kuolleiden puolesta? (Oppilaiden tulee huomata seuraava totuus: Kaste kuolleiden puolesta auttaa meidän liittämisessämme iankaikkisesti esivanhempiimme. Selitä, että kasteen lisäksi muut pelastavat toimitukset – konfirmointi, Melkisedekin pappeuden asettaminen [miehillä], temppeliendaumentti ja sinetöimistoimitus – ovat myös välttämättömiä yhdistävän siteen varmistamiseksi esivanhempiemme ja meidän välillä.)

Auta oppilaita lisäämään ymmärrystään jakeista OL 128:12–18 huomaamistaan opeista ja periaatteista kehottamalla yhtä oppilasta lukemaan ääneen presidentti Joseph Fielding Smithin seuraavat sanat:

Kuva
Presidentti Joseph Fielding Smith

”Täytyy olla perhejärjestys, perheyksikkö, ja jokainen sukupuolvi täytyy liittää sitä edeltävään ketjuun, jotta perhejärjestys muodostuisi täydelliseksi. Näin me lopulta tulemme olemaan yksi suuri perhe, ja Aadam, Mikael, ylienkeli, johtaa jälkeläisiään.” (Ks. Pelastuksen oppeja, toim. Bruce R. McConkie, 3 osaa, 1977–1982, osa 2, s. 167–168.)

Tuo esiin, että jakeen 18 mukaan maata kohtaa kirous, ellei isien ja lasten sukupolvia yhdistetä. Auta oppilaita ymmärtämään tämä oppi lukemalla presidentti Joseph Fielding Smithin seuraava selitys:

Kuva
Presidentti Joseph Fielding Smith

”Jos isien ja lasten välillä ei ole yhdistävää sidettä – joka on työ kuolleiden puolesta – niin me kaikki tulemme olemaan hylättyjä; koko Jumalan työ tulee raukeamaan tyhjiin ja täydelleen häviämään” (Pelastuksen oppeja, osa 2, s. 121).

Oppi ja liitot 128:19–25

Joseph Smith ilmaisee ilonsa evankeliumin palautuksesta ja kannustaa pyhiä olemaan uskollisia, kun he tekevät työtä kuolleiden pelastukseksi

Kehota oppilaita miettimään tilannetta, jolloin he ovat olleet iloisia kuullessaan jonkin todella hyvän uutisen. Pyydä muutamia oppilaita kertomaan kokemuksistaan. Kun he ovat tehneet niin, kysy heiltä, halusivatko he kertoa uutisesta muille ja miksi.

Selitä, että hyvää uutista voidaan nimittää myös ilosanomaksi. Kehota sitten yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 128:19. Pyydä luokan jäseniä kuuntelemaan, minkä ilosanoman me Joseph Smithin mukaan olemme saaneet.

  • Minkä ilosanoman me olemme saaneet? (Jeesuksen Kristuksen evankeliumin.)

  • Kuinka Jeesuksen Kristuksen evankeliumi on ilosanoma eläville ja kuolleille?

Selitä, että Joseph Smith luetteli joitakin kokemuksia, joita hänellä oli ollut taivaallisista sanansaattajista, kun evankeliumi palautettiin hänen kauttaan. Kehota oppilaita silmäilemään jakeita OL 128:20–21 ja etsimään näitä kokemuksia ja sanansaattajia. Voit ehdottaa, että he merkitsevät löytämänsä asiat. Pyydä oppilaita kertomaan, mitä he saavat selville. Kun oppilaat ovat kertoneet, mitä he ovat löytäneet, tiivistä heidän vastauksensa kirjoittamalla taululle seuraava totuus: Menneiden taloudenhoitokausien avaimet, voimat ja valtuus on palautettu aikojen täyttymisen taloudenhoitokaudella.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen presidentti John Taylorin seuraavat sanat:

Kuva
Presidentti John Taylor

”Periaatteet, jotka [Joseph Smithillä] oli, saattoivat hänet kanssakäymisiin Herran kanssa, eikä vain Herran kanssa vaan muinaisten apostolien ja profeettojen kanssa. Heihin kuului esimerkiksi sellaisia miehiä kuten Abraham, Iisak, Jaakob, Nooa, Aadam, Seet, Henok ja Jeesus ja Isä ja tällä mantereella sekä Aasian mantereella eläneet apostolit. Hän näytti tuntevan nämä ihmiset yhtä hyvin kuin me tunnemme toinen toisemme. Miksi? Koska hänen oli pantava alulle taloudenhoitokausi, jota nimitettiin aikojen täyttymisen taloudenhoitokaudeksi, ja sillä nimellä sen tunsivat Jumalan muinaiset palvelijat.” (Ks. Kirkon presidentit, opettajan kirja, uskonto 345, 2007, s. 11.)

  • Mikä vaikutus tiedolla, että evankeliumi palautettiin maan päälle taivaallisten sanansaattajien välityksellä, on teidän elämäänne?

Selitä, että kohta OL 128:22–23 sisältää ilmauksia ilosta, jota Joseph Smith tunsi, koska pappeuden avaimet oli palautettu ja koska pyhät voisivat auttaa kuolleiden lunastamisessa. Kehota yhtä oppilasta lukemaan nämä jakeet ääneen. Pyydä oppilaita seuraamaan mukana ja etsimään ilmauksia, jotka ovat heille erityisen merkityksellisiä. (Voit ehdottaa, että he merkitsevät nämä ilmaukset.) Pyydä sitten oppilaita lukemaan nuo ilmaukset ja selittämään, miksi ne ovat heille merkityksellisiä.

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 128:24 ja kehota luokan jäseniä panemaan merkille, mitä profeetta käski pyhiä tekemään. Kehota heitä kertomaan, mitä he saavat selville.

  • Mikä on tämän jakeen mukaan se vanhurskas uhri, joka meidän tulee antaa Herralle? (Kirja, joka sisältää muistiinmerkinnät kuolleistamme.)

  • Kuinka me voimme antaa oman panoksemme tähän ”kirjaan”? Mitä me jakeen 24 perusteella opimme osallistumisestamme sukututkimus- ja temppelityöhön? (Oppilaat saattavat käyttää eri sanoja, mutta heidän tulee huomata seuraava periaate: Kun teemme sukututkimustyötä ja otamme vastaan temppelitoimituksia esivanhempiemme puolesta, me annamme Herralle vanhurskaan uhrin. Kirjoita tämä periaate taululle.)

Kehota yhtä oppilasta lukemaan kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin David A. Bednarin seuraavat sanat. Pyydä luokan jäseniä kuuntelemaan vanhin Bednarin kuvausta heidän osuudestaan kuolleiden pelastamisessa:

Kuva
Vanhin David A. Bednar

”Monet teistä saattavat ajatella, että sukututkimustyö kuuluu ensisijaisesti vanhemmille ihmisille. Mutta minä en tiedä pyhissä kirjoituksissa enkä kirkon johtohenkilöiden ilmoittamissa ohjeissa mitään mainintaa ikärajoituksesta, joka rajaisi tämän tärkeän palvelemisen – –.

Ei ole sattumaa, että – – välineet ovat tulleet esiin aikana, jolloin laaja kirjo informaatio- ja kommunikaatiotekniikoita on nuorille kovin tuttua. – – Ne taidot ja kyvyt, jotka näkyvät selvästi monien nuorten keskuudessa nykyään, valmistavat osallistumaan pelastuksen työhön.

– – Kannustan teitä tutkimaan, etsimään esivanhempanne ja valmistautumaan sijaiskasteisiin Herran huoneessa omien kuolleiden sukulaistenne puolesta – –. Ja kehotan teitä auttamaan muita ihmisiä selvittämään omaa sukuhistoriaansa.” (”Lasten sydämet kääntyvät”, Liahona, marraskuu 2011, s. 26.)

  • Millä tavoin te voitte osallistua sukututkimus- ja temppelityöhön?

  • Milloin te olette tehneet uhrauksia sukututkimus- ja temppelityössä? Millä tavoin teitä on siunattu, kun olette tehneet näitä uhrauksia?

Lausu todistuksesi niistä siunauksista, joita oppilaat saavat, kun he osallistuvat sukututkimus- ja temppelityöhön. Kehota oppilaita asettamaan tavoitteita, jotka auttavat heitä tekemään sukututkimus- ja temppelityötä.

Kommentteja ja taustatietoja

Oppi ja liitot 128:15. He eivät voi ”päästä täydellisyyteen ilman meitä” emmekä ”mekään voi päästä täydellisyyteen ilman kuolleitamme”

Profeetta Joseph Smith on varoittanut:

Kuva
Profeetta Joseph Smith

”Ne pyhät, jotka jättävät tekemättä työn poismenneiden omaistensa puolesta, tekevät sen oman pelastuksensa uhalla” (Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, 2007, s. 494).

Oppi ja liitot 128:15. Sukututkimus- ja temppelityön tekemiseen liittyviä siunauksia

Vanhin Richard G. Scott kahdentoista apostolin koorumista on sanonut:

Kuva
Vanhin Richard G. Scott

”Haluatteko te nuoret varman tavan poistaa vastustajan vaikutuksen elämästänne? Uppoutukaa tutkimaan tietoja esivanhemmistanne, valmistakaa heidän nimiään pyhiä sijaistoimituksia varten, joita voi tehdä temppelissä, ja menkää sitten temppeliin toimien sijaisina heidän puolestaan, niin että he saavat kasteen ja Pyhän Hengen lahjan toimitukset. Kun vartutte, pystytte osallistumaan myös muiden toimitusten vastaanottamiseen. En osaa ajatella mitään suurempaa suojaa vastustajan vaikutukselta elämässänne.” (”Kuolleiden lunastamisen aikaansaama ilo”, Liahona, marraskuu 2012, s. 94.)

Oppi ja liitot 128:24. ”Muistiinmerkinnät kuolleistamme”

Ilmaus ”kuolleistamme” kohdassa OL 128:24 antaa ymmärtää, että meillä on velvollisuus tehdä sukututkimustyötä ja suorittaa temppelitoimitukset esivanhempiemme puolesta. Vanhin Richard G. Scott on selittänyt:

Kuva
Vanhin Richard G. Scott

”Temppeli- ja sukututkimustyö on yhtä ja samaa työtä, joka jakautuu kahteen osaan.– –

Presidentti Howard W. Hunter on opettanut:

’Meidän on toimitettava pappeuden temppelitoimitukset, jotka ovat välttämättömät omalle korotuksellemme; sitten meidän on tehtävä välttämätön työ niiden puolesta, joilla ei ollut tilaisuutta ottaa vastaan evankeliumia kuolevaisuudessa. Työ muiden puolesta suoritetaan kahdessa vaiheessa: ensin tutkimalla sukuamme, niin että löydämme esivanhempamme; ja toiseksi toimittamalla temppelitoimitukset antaaksemme heille samat mahdollisuudet kuin elossa olevat saavat. – –

Olen oppinut, että ne, jotka tekevät sukututkimusta ja sitten suorittavat temppelityön niiden puolesta, joiden nimet he ovat löytäneet, tuntevat enemmän iloa siksi, että he saavat molemmat puolet siunauksesta.’” [Ks. ”Temppelin innoittama kansa”, Valkeus, toukokuu 1995, s. 5–6.]

Taivaan Isä haluaa meistä jokaisen saavan tämän tärkeän sijaistyön siunauksen kummankin osan. – –

Kaikki työ, jota teette temppelissä, on hyvin käytettyä aikaa, mutta toimitusten saaminen toimiessanne sijaisena jonkun oman esivanhempanne puolesta tekee temppelissä vietetystä ajasta pyhemmän, ja saatte vieläkin suurempia siunauksia. Ensimmäinen presidenttikunta on julistanut: ’Ensisijaisena velvollisuutenamme on etsiä tietoja omista esivanhemmistamme’ [Ensimmäisen presidenttikunnan kirje, 29. helmikuuta 2012, kursivointi lisätty].” (”Kuolleiden lunastamisen aikaansaama ilo”, Liahona, marraskuu 2012, s. 93–94.)