Seminaari
Oppiaihe 141: Oppi ja liitot 133:1–35


Oppiaihe 141

Oppi ja liitot 133:1–35

Johdanto

Marraskuun 3. päivänä 1831, kaksi päivää sen jälkeen kun Herra oli käskenyt Joseph Smithiä julkaisemaan Käskyjen kirjan, profeetta sai lukuun OL 133 tallennetun ilmoituksen. Tämä ilmoitus sisällytettiin Opin ja liittojen vuoden 1835 laitokseen lukuna 100, ja sitä nimitettiin kirjan liitteeksi. Niiden aikomuksena, jotka tekivät käsikirjoitusta, oli alun perin, että vuoden 1835 laitokseen sisällytettävät ilmoitukset alkaisivat luvusta 1 ja päättyisivät tähän ilmoitukseen. Tämä ilmoitus on jaettu kahteen oppiaiheeseen. Tässä oppiaiheessa käsitellään Herran käskyä, että Hänen kansansa valmistaa itseään ja muita Herran toiseen tulemiseen. Siinä käsitellään myös profetioita tapahtumista, jotka liittyvät Hänen toiseen tulemiseensa ja tuhatvuotiseen valtakauteensa.

Opetusehdotuksia

Oppi ja liitot 133:1–3

Herra kuvailee toista tulemistaan

Kirjoita ennen oppituntia taululle seuraava lainaus: (Lainaus on artikkelista ”Valmistautuminen toista tulemista varten”, Liahona, toukokuu 2004, s. 7.)

”Tänään olen tuntenut innoitusta puhua siitä, kuinka tärkeää on valmistautua meille kaikille äärimmäisen merkittävään tulevaisuuden tapahtumaan –.” (Vanhin Dallin H. Oaks)

Aloita oppiaihe esittämällä oppilaille seuraavat kysymykset:

  • Oletteko joskus koulussa ollessanne tajunneet, että olette unohtaneet valmistautua kokeeseen? Jos olette, niin miltä teistä tuntui?

  • Miltä teistä tuntuu, kun tiedätte, että olette valmistautuneet kokeeseen hyvin?

Ohjaa oppilaiden huomio taululla olevaan lainaukseen. Kehota yhtä oppilasta lukemaan se ääneen. Esitä sitten luokalle seuraava kysymys:

  • Mistä tapahtumasta arvelette vanhin Oaksin puhuneen?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 133:1–3. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille tapahtuma, johon meidän täytyy valmistautua, sekä syy, miksi meidän täytyy valmistautua siihen. (Ennen kuin oppilas lukee, voit selittää, että ilmaus ”paljastaa pyhän käsivartensa” tarkoittaa sitä, että Herra ilmaisee voimansa ja valtansa maailmalle.)

  • Mihin tapahtumaan Herra näissä jakeissa viittaa? (Jos oppilaat tarvitsevat apua, täydennä taululla olevat vanhin Oaksin sanat kirjoittamalla taululle sanat Herran toiseen tulemiseen.)

  • Mitä jakeen 2 mukaan jumalattomille tapahtuu toisessa tulemisessa? (Oppilaiden tulee huomata seuraava oppi: Toisessa tulemisessaan Jeesus Kristus tulee tuomitsemaan jumalattomat. Voit ehdottaa, että oppilaat kirjoittavat tämän totuuden pyhiin kirjoituksiinsa jakeen 2 viereen.)

Oppi ja liitot 133:4–16

Herra käskee kansaansa valmistautumaan Hänen toista tulemistaan varten

Auta oppilaita ymmärtämään tämän ilmoituksen tausta kehottamalla yhtä oppilasta lukemaan ääneen luvun OL 133 johdanto. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja katsomaan, kuinka tämä ilmoitus sisällytettiin alkujaan Oppiin ja liittoihin. Kun oppilaat ovat kertoneet, mitä löysivät, kehota heitä kiinnittämään huomio päivämäärään, jolloin tämä ilmoitus annettiin. Selitä, että tätä ilmoitusta ei ole sijoitettu aikajärjestyksen mukaiseen kohtaan, koska se oli alkujaan liite Oppiin ja liittoihin. Tämä ilmoitus ja luku 1 muodostivat Oppiin ja liittoihin tallennettujen ilmoitusten alun ja lopun.

Kehota oppilaita silmäilemään itsekseen jaetta 4 ja ottamaan selville, mitä Herra käskee kansansa tehdä Hänen toisen tulemisensa johdosta.

  • Mitä Herra käskee kansaansa tekemään? (Valmistautumaan ja kokoontumaan yhteen Siioniin.)

Kirjoita taululle seuraava vajaa virke: auttaa meitä valmistautumaan Jeesuksen Kristuksen toiseen tulemiseen.

Järjestä oppilaat pareiksi. Kehota pareja lukemaan yhdessä OL 133:4–16 ja etsimään sanoja ja ilmauksia, jotka opettavat, kuinka voi valmistautua Vapahtajan toiseen tulemiseen.

Kehota kutakin paria kertomaan, mitä he ovat löytäneet, ja pyydä yhtä oppilasta täydentämään taululla oleva virke kirjoittamalla tyhjän kohdan alle oppilaiden vastauksia.

Auta oppilaita ymmärtämään paremmin joitakin tapoja, joilla me voimme valmistautua Herran toiseen tulemiseen, monistamalla seuraavan toiminnan ohjeet jokaiselle oppilaalle. Kehota oppilaita noudattamaan ohjeita parinsa kanssa ja valmistautumaan näkemystensä kertomiseen luokalle. (Voit kannustaa oppilaita kirjoittamaan vastauksensa muistiin ennen kuin he esittävät ne luokalle.)

Valmistautuminen Vapahtajan toiseen tulemiseen

  1. Keskustelkaa siitä, miksi taululla olevat vastaukset vaikuttavat tärkeiltä keinoilta valmistautua Jeesuksen Kristuksen toiseen tulemiseen.

  2. Kiinnittäkää huomiota Babylonia koskeviin ilmauksiin jakeissa 5, 7 ja 14. Babylonin kaupunki oli Vanhan testamentin aikaan hyvin jumalaton. Näissä jakeissa Babylonia käytetään maailmallisuuden vertauskuvana.

    1. Mitä mahtaa tarkoittaa se, että Herra käskee meitä lähtemään ”pois Babylonista”?

    2. Millä tavoin me voimme lähteä pois Babylonista? Kuinka nämä asiat voisivat valmistaa meitä toiseen tulemiseen?

    3. Mitä te olette tehneet päästäksenne eroon maailmallisista vaikutteista?

  3. Lukekaa uudelleen OL 133:15 ja pankaa merkille, mitä Herra varoitti alkuaikojen pyhiä tekemästä, kun he lähtisivät pois Babylonista. Voisitte merkitä löytämänne asiat ja miettiä, kuinka tämä varoitus soveltuu omaan elämäänne.

    1. Mitä teidän mielestänne tarkoittaa se, ettemme katso taaksemme, kun olemme päässeet eroon maailmallisista vaikutteista? (Me katsomme taakse, jos yritämme hylätä maailman mutta palaamme sitten aiempiin tapoihimme. Sen sijaan että antaisimme sydämemme muuttua, me kaipaamme aiempaa elämäntapaamme ja palaamme sitten siihen.)

    2. Minkä periaatteen me voimme oppia jakeesta 15?

    3. Keskustelkaa siitä, kuinka myöhempien aikojen pyhiin kuuluvat nuoret voivat olla katsomatta taakseen, kun he yrittävät kasvaa hengellisesti ja tulla lähemmäksi Vapahtajaa.

    4. Ajatelkaa tuntemianne ihmisiä, jotka odottavat jatkuvasti Herran toista tulemista ja valmistautuvat sitä varten. Mitä näette heidän tekevän?

Pyydä riittävän ajan kuluttua oppilaita kertomaan ajatuksensa luokalle. (Auta jokaista osallistumaan antamalla eri parien vastata eri kysymyksiin.) Kun oppilaat keskustelevat yhdessä jakeesta 15, heidän tulee mainita seuraavanlainen periaate: Jos palaamme jumalattomuuteen ja aiempiin synteihin, niin me emme ole valmistautuneita Jeesuksen Kristuksen toiseen tulemiseen.

Viittaa taululla olevaan luetteloon asioista, joita tekemällä voimme valmistautua Jeesuksen Kristuksen toiseen tulemiseen. Tuo esiin, että Herra haluaa kaikkien ihmisten olevan valmiita Hänen tulemiseensa. Kehota oppilaita palaamaan hetkeksi jakeisiin OL 133:4–15 ja etsimään sellaisia jakeita, jotka opettavat, kuinka me voimme kertoa evankeliumista ja kutsua muita tulemaan Kristuksen luokse.

  • Mitkä jakeet opettavat meille, että meidän pitää kertoa evankeliumista ja kutsua muita tulemaan Kristuksen luokse? (Oppilaiden tulee mainita jakeet 8–10.)

  • Mitä me voimme oppia näiden jakeiden perusteella lähetystyöstä? (Oppilaat saattavat käyttää eri sanoja, mutta heidän tulee huomata seuraava periaate: Kun kerromme evankeliumista, me autamme muita valmistautumaan Jeesuksen Kristuksen toiseen tulemiseen. Voisit ehdottaa, että oppilaat kirjoittavat tämän periaatteen pyhiin kirjoituksiinsa.)

Auta oppilaita ymmärtämään tämä periaate kehottamalla yhtä oppilasta lukemaan ääneen kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Neil L. Andersenin seuraavat sanat. Kehota luokan jäseniä kuuntelemaan, mikä vanhin Andersenin mukaan on tehtävämme ja miten voimme täyttää tuon tehtävän.

Kuva
Vanhin Neil L. Andersen

”Yksi tärkeistä tehtävistänne on auttaa valmistamaan maailmaa Vapahtajan toiseen tulemiseen. – –

Teidän lähetystyönne tulee olemaan pyhä mahdollisuus tuoda muita Kristuksen luokse ja auttaa valmistautumaan Vapahtajan toiseen tulemiseen. – –

Maailmaa valmistetaan Vapahtajan toiseen tulemiseen suurelta osin siten, että Herra tekee työtä lähetyssaarnaajiensa välityksellä.” (Ks. ”Maailman valmistaminen toiseen tulemiseen”, Liahona, toukokuu 2011, s. 49–51.)

  • Mistähän syystä ei riitä, että valmistamme vain itseämme Vapahtajan toiseen tulemiseen?

  • Kuinka arvelisitte sen, että autatte muita valmistautumaan Vapahtajan toiseen tulemiseen, olevan avuksi myös omassa valmistautumisessanne?

Kehota oppilaita pohtimaan henkilöitä, jotka ovat auttaneet heitä pääsemään lähemmäksi Kristusta. Kehota muutamaa oppilasta kertomaan, kuinka muut ovat vaikuttaneet heihin ja auttaneet heitä.

Pyydä oppilaita katsomaan uudelleen itsekseen jaetta OL 133:16 ja ottamaan selville, mitä Herra käskee kaikkia ihmisiä tekemään, jotta he valmistautuisivat kohtaamaan Hänet. Pyydä oppilaita kertomaan, mitä he löytävät.

  • Mitä sellaista löydätte jakeesta 16, mikä liittyy lähetystyöhön?

  • Minkä sellaisen periaatteen voimme huomata jakeesta 16, joka auttaa meitä olemaan valmiita Herran kohtaamiseen, kun Hän tulee? (Yksi tapa, jolla oppilaat saattavat ilmaista tämän periaatteen, on, että kun teemme parannuksen, me valmistaudumme kohtaamaan Herran.)

  • Kuinka parannuksen tekeminen auttaa meitä valmistautumisessa Jeesuksen Kristuksen toiseen tulemiseen?

Kirjoita taululle seuraavat vajaat virkkeet:

Minä valmistaudun Vapahtajan toiseen tulemiseen siten, että…

Minä autan muita valmistautumaan Vapahtajan toiseen tulemiseen siten, että…

Auta oppilaita soveltamaan käytäntöön totuuksia, jotka he ovat oppineet tänään, pyytämällä heitä täydentämään taululla olevat virkkeet seminaarimuistivihkoonsa tai pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaansa.

Oppi ja liitot 133:17–35

Herra ilmoittaa tapahtumia, jotka liittyvät Hänen toiseen tulemiseensa ja tuhatvuotiseen valtakauteensa

Selitä, että sen jälkeen kun Herra oli opettanut, kuinka valmistautua Hänen tulemiseensa, Hän antoi meille käskyn valmistautua.

Järjestä oppilaat jälleen pareiksi siten, että heillä on uusi pari. Kehota puolta pareista lukemaan yhdessä jakeet OL 133:17–25 ja etsimään Jeesuksen Kristuksen toiseen tulemiseen liittyviä tapahtumia. Pyydä toista puolta pareista tekemään samoin jakeiden OL 133:26–35 kohdalla. Kehota riittävän ajan kuluttua kutakin paria kertomaan luokalle yksi tapahtuma, jonka he löysivät.

  • Mitä meidän jakeen 17 mukaan pitäisi olla tekemässä valmistautuaksemme Vapahtajan toiseen tulemiseen? Miksi se on niin tärkeää? (Voit auttaa oppilaita vastaamaan tähän kysymykseen ehdottamalla, että he lukevat jakeet Alma 7:9, 14–19. Selitä, että ilmaus ”tehdä Hänen polkunsa suoriksi” tarkoittaa vastuutamme tehdä parannus ja saarnata evankeliumia muille, jotta he voivat tehdä parannuksen, saada kasteen ja ottaa vastaan Pyhän Hengen lahjan.)

Päätä oppiaihe todistamalla parannuksenteon tärkeydestä valmistauduttaessa Vapahtajan toiseen tulemiseen. Kannusta oppilaita elämään vanhurskaasti, jotta he voivat kokea Herran lupausten täyttymisen elämässään.

Kommentteja ja taustatietoja

Oppi ja liitot 133. Vapahtajan toiseen tulemiseen johtavia tapahtumia

Presidentti Harold B. Lee on sanonut, että luvuissa OL 101 ja 133 on ”vaihe vaiheelta etenevä kertomus tapahtumista, jotka johtavat Vapahtajan tulemiseen” (”Admonitions for the Priesthood of God”, Ensign, tammikuu 1973, s. 106).

Oppi ja liitot 133:20–22. Millä tavoin Herra ilmestyy?

Kun Herra palaa, Hän ilmestyy erityisille ryhmille ja sitten suuressa voimassa, majesteettisuudessa ja kirkkaudessa – sillä tavoin, että koko maailma näkee Hänet (ks. OL 88:95; 101:23–25; 133:40–42, 48–51). Profeetat ovat maininneet neljä Herran toiseen tulemiseen liittyvää ilmestymistä:

  1. Ilmestyminen temppeliin Uuden-Jerusalemin kaupungissa (ks. OL 84:1–5; 97:10, 15–16; 133:2).

  2. Ilmestyminen Aadam-ondi-Ahmanissa (ks. Dan. 7:9–14; OL 107:53–57; 116:1).

  3. Ilmestyminen Öljymäellä (ks. Sak. 14:1–9; OL 45:48–53; 133:20).

  4. Ilmestyminen koko maailmalle (ks. OL 88:95; 101:23–25; 133:40–42, 48–51). (Ks. myös Opin ja Liittojen Kirja, oppilaan kirja, uskonto 324–325, 1986, s. 387–388.)

Oppi ja liitot 133:26–34. Mitä me tiedämme Israelin kymmenestä kadonneesta heimosta?

Vanhin Bruce R. McConkie kahdentoista apostolin koorumista on opettanut:

Kuva
Vanhin Bruce R. McConkie

Kadonneet heimot eivät ole kadoksissa Herralta. Heidän matkoillaan pohjoiseen heitä johtivat profeetat ja innoitetut johtajat. Heillä oli Mooseksensa ja Lehinsä, heitä johdatettiin ilmoituksen hengen kautta, he pitivät Mooseksen lain ja kuljettivat mukanaan säädöksiä ja tuomioita, jotka Herra oli antanut heille menneinä aikoina. Vielä satoja vuosia myöhemmin he olivat erillinen kansa, sillä ylösnoussut Herra kävi heidän luonaan ja palveli heidän keskuudessaan oltuaan ensin tällä mantereella nefiläisten luona (ks. 3. Nefi 16:1–4; 17:4). Nähtävästi Hän opetti heitä samoin kuin seuraajiaan Jerusalemissa ja Amerikan mantereella ja antoi heille samat totuudet kuin näille, ja ilmeisesti he kirjoittivat Hänen opetuksensa muistiin luoden siten pyhiä kirjoituksia, jotka ovat verrattavissa Raamattuun ja Mormonin kirjaan (ks. 2. Nefi 29:12–14).

Aikanaan Israelin kadonneet heimot palaavat ja tulevat Efraimin lasten luokse saamaan siunauksensa. Tämä suuri kokoaminen tapahtuu Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon presidentin johdolla, sillä avaimet ovat hänellä – –. Avaimet ovat oikeus presidenttiyteen, valtuus johtaa, ja tällä valtuudella kadonneet heimot palaavat profeettoineen ja pyhine kirjoituksineen Siioniin, ja ’Herran palvelijoiden, nimittäin Efraimin lasten, kädet kruunaavat heidät kirkkaudella’ (OL 133:32; ks. myös jakeet 26–35).” (Mormon Doctrine, 2. laitos, 1966, s. 457–458; ks. myös Opin ja Liittojen Kirja, oppilaan kirja, s. 326–327.)