Seminaari
Oppiaihe 15: Joseph Smith – historia 66–67; Oppi ja liitot 6–7


Oppiaihe 15

Joseph Smith – historia 66–67; Oppi ja liitot 6–7

Johdanto

Keväällä 1829 profeetta Joseph Smith tunsi voimakkaasti, että Mormonin kirjan kääntämisessä oli pidettävä kiirettä. Hän oli huomannut, että hänelle jäi erittäin vähän aikaa kääntää, koska hänen oli tehtävä työtä perheensä elättämiseksi. Emma ja Josephin veli Samuel auttoivat toimimalla kirjureina, mutta he eivät pystyneet toimimaan hänen kirjureinaan kokopäivätoimisesti. Josephilla oli nyt ollut levyt hallussaan yli puolitoista vuotta, mutta 116 käsikirjoitussivun katoamisen vuoksi hänellä oli siitä osoituksena vain muutamia sivuja käännöstä. Joseph rukoili, että Herra lähettäisi jonkun, joka voisi auttaa häntä käännöstyössä. Vastauksena Josephin rukoukseen Herra lähetti Oliver Cowderyn toimimaan kirjurina.

Ilmoitukset, jotka ovat luvuissa OL 6 ja 7, annettiin pian Oliverin saavuttua. Luku OL 6 sisältää Oliverin saamia neuvoja hänen osuudestaan Herran työssä. Luku OL 7 sisältää käännöksen joistakin apostoli Johanneksen kirjoituksista, joissa opetetaan, että Herra soi Johanneksen tämän toiveen mukaisesti elää ja tuoda sieluja Jeesuksen Kristuksen luokse toiseen tulemiseen asti.

Opetusehdotuksia

Joseph Smith – historia 66–67; Oppi ja liitot 6:1–9

Oliver Cowderysta tulee Joseph Smithin kirjuri

Piirrä taululle lamppu ja auringonnousu.

Kuva
lightbulb line drawing
Kuva
sunrise line drawing
  • Kuinka lampun sytyttäminen eroaa auringonnousun seuraamisesta? (Oppilaat saattavat ehdottaa useita eroavuuksia, mutta tuo esiin, että toisessa valon näkee heti ja toisessa sen näkee vähitellen.)

Selitä, että vanhin David A. Bednar kahdentoista apostolin koorumista käytti tätä vertausta opettaakseen, mitä on henkilökohtainen ilmoitus. Hän opetti, että toisinaan ilmoitusta saa ”nopeasti, täydellisesti ja yhdellä kertaa [kuten sytyttämällä valon pimeässä huoneessa]. – – [Mutta] useimmin ilmoitus tulee pieninä palasina ajan kuluessa.” (”Ilmoituksen henki”, Liahona, toukokuu 2011, s. 88.) Kehota oppilaita pohtimaan tilanteita, joissa Herra on vastannut heidän rukouksiinsa heti, ja tilanteita, joissa Hän on vastannut vähitellen. Kun he tutkivat tänään lukua OL 6, kannusta heitä panemaan merkille totuuksia, jotka auttavat heitä huomaamaan, milloin Jumala antaa heille ilmoitusta.

Auta oppilaita ymmärtämään tämän ilmoituksen historiallinen tausta kehottamalla yhtä oppilasta lukemaan ääneen tämän oppiaiheen johdannon ensimmäinen kappale. Kehota sitten kaikkia oppilaita lukemaan itsekseen JS–H 66–67 ja panemaan merkille, kuinka taivaallinen Isä auttoi Josephia tämän pyrkimyksissä kääntää nopeammin.

  • Mitä Herra teki vastauksena Josephin pyyntöön saada joku auttamaan häntä kääntämisessä?

Kun oppilaat kertovat, mitä he ovat löytäneet, selitä, että Oliver Cowdery tuli Palmyrasta New Yorkin osavaltiosta yli 225 kilometrin päästä tapaamaan Josephia Harmonyyn Pennsylvanian osavaltioon (ks. Kirkon historian tapahtumaluettelo, karttoja ja valokuvia, kartta 1, ”Koillis-Yhdysvallat”) ja että hän saapui vain muutama päivä sen jälkeen kun Joseph oli rukoillut apua.

Selitä, että pian sen jälkeen kun Oliver oli alkanut toimia Josephin kirjurina, Joseph sai ilmoituksen, jossa Herra puhui Oliverille. Tämä ilmoitus keskittyy siihen, mitä Oliver halusi, ja vastaa ilmeisesti kysymyksiin, joiden johdosta hän oli rukoillut mutta joista hän ei ollut kertonut Josephille. Kehota oppilaita lukemaan itsekseen OL 6:5–6, 8 ja panemaan merkille osoituksia siitä, että Herra tiesi, mitä Oliver halusi.

  • Mitä nämä jakeet sekä Oliverin halukkuus matkustaa yli 200 kilometriä auttamaan Josephia kertovat meille Oliverista?

Huom. Jakeet 1–9 toistetaan luvussa OL 11, joka on Hyrum Smithille osoitettu ilmoitus, ja niitä käsitellään laajemmin kyseisessä oppiaiheessa.

Oppi ja liitot 6:10–24

Herra saa Oliver Cowderyn vakuuttuneeksi siitä, että tämä työ on totta

Pyydä oppilaita pohtimaan seuraavaa kysymystä:

  • Oletteko koskaan saaneet Jumalalta vastausta, josta sitten myöhemmin olette olleet huolissanne tai hämmentyneitä? (Kehota muutamia oppilaita kertomaan kokemuksistaan. Voisit myös kertoa jonkin oman kokemuksesi. Muistuta oppilaille, että jotkin kokemukset ovat liian pyhiä tai henkilökohtaisia kerrottaviksi.)

Tee yhteenveto kohdasta OL 6:10–13 selittämällä, että Herra kertoi Oliver Cowderylle, että Oliverilla oli ilmoituksen lahja. Kehota oppilaita lukemaan itsekseen OL 6:14–17, 20 ja panemaan merkille, mitä Herra opettaa Oliverille ilmoituksen saamisesta ja huomaamisesta.

  • Mitä totuuksia Herra opettaa Oliverille ilmoituksen saamisesta ja huomaamisesta?

Oppilaat saattavat mainita seuraavia periaatteita. Voit halutessasi kirjoittaa ne taululle sitä mukaa kuin oppilaat mainitsevat niitä. Voit myös ehdottaa, että oppilaat merkitsevät ilmauksia, jotka ovat heille merkityksellisiä näissä jakeissa.

Kun pyydämme vastauksia taivaalliselta Isältä, Hän antaa meille opetusta.

Herra valaisee mielemme Pyhän Hengen kautta.

Jumala tuntee ajatuksemme ja sydämemme aikeet.

Kun olemme saaneet ilmoitusta, meidän tulee vaalia sitä sydämessämme.

  • Miksi meidän on tärkeää tietää, että Herra kuulee rukouksemme ja vastaa niihin?

  • Mitä teidän mielestänne tarkoittaa se, että Herra ”valaisee” mielemme? (Voit selittää, että Herra antaa meille Pyhän Hengen kautta ajatuksia ja ymmärrystä.)

  • Miksi on tärkeää tietää, että vain Jumala tuntee ajatuksemme ja sydämemme aikeet?

  • Mitä teidän mielestänne tarkoittaa se, että ”vaalii” Herran sanoja? (Sitä, että tutkimme ja pohdimme sitä, mitä Herra ilmoittaa, ja toimimme sen mukaan sekä luotamme saamaamme ilmoitukseen.)

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 6:21–24 ja pyydä oppilaita etsimään toinen tapa, jolla Herra kommunikoi meidän kanssamme.

  • Mitä voimme näiden jakeiden perusteella oppia toisesta tavasta, jolla Herra puhuu meille? (Herra puhuu rauhaa mieleemme, mikä todistaa totuudesta. Voisit ehdottaa, että oppilaat merkitsevät ilmauksen ”rauhaa sinun mieleesi” [OL 6:23].)

  • Miltä teidän kokemuksenne mukaan tuntuu, kun Herra puhuu rauhaa mieleemme?

Auta oppilaita ymmärtämään, kuinka he voivat saada ilmoitusta, tuomalla esiin, että toisinaan voi olla haasteellista huomata, milloin Herra puhuu meille. Selitä, että vanhin Bednar vie vertauksen auringonnoususta askelen edemmäs selventämällä, millä tavoin Herra usein kommunikoi kanssamme. Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen seuraavat sanat:

Kuva
Vanhin David A. Bednar

”Joskus auringon noustessa aamu on pilvinen tai sumuinen. Pilvisen sään vuoksi valon havaitseminen on vaikeampaa eikä ole mahdollista erottaa juuri sitä hetkeä, jolloin aurinko kohoaa taivaanrannan yläpuolelle. – –

Samalla tavoin saamme monta kertaa ilmoitusta tunnistamatta täsmälleen, kuinka tai milloin saamme ilmoitusta.” (”Ilmoituksen henki”, s. 89.)

  • Kuinka Herran vastaukset rukouksiimme saattavat toisinaan jäädä meiltä huomaamatta tai saatamme sivuuttaa ne?

  • Mitä neuvoja antaisitte jollekulle, joka haluaa oppia, kuinka hän voisi selkeämmin huomata sen, milloin Herra puhuu hänelle?

Selitä, että vasta kun tämä ilmoitus oli saatu, Oliver kertoi Josephille siitä yöstä, josta Herra puhuu kohdassa OL 6:22. Kehota yhtä oppilasta lukemaan, mitä profeetta Joseph sai tietää saatuaan luvussa OL 6 olevan ilmoituksen:

Kuva
Profeetta Joseph Smith

”Kun olimme saaneet tämän ilmoituksen, Oliver Cowdery sanoi minulle, että kun hän oli mennyt isäni luokse täysihoitoon ja kun perhe oli kertonut hänelle siitä, että minä olin saanut levyt, hän oli eräänä yönä levolle laskeuduttuaan huutanut Herran puoleen saadakseen tietää, olivatko asiat niin, ja Herra oli ilmoittanut hänelle, että ne olivat tosia, mutta hän oli pitänyt asian kokonaan salassa eikä ollut maininnut siitä kenellekään. Ja sitten kun tämä ilmoitus annettiin, hän tiesi, että työ oli tosi, koska kukaan elävä olento ei tiennyt asioista, joista ilmoituksessa puhuttiin, paitsi Jumala ja hän itse.” (Julkaisussa Opin ja Liittojen Kirja, oppilaan kirja, uskonto 324–325, 1986, s. 16.)

Kehota oppilaita muistelemaan tilanteita, jolloin Jumala on valaissut heidän mielensä tai antanut heille rauhaa. Voisit pyytää heitä kirjoittamaan muistiin joitakin näistä muistoista. Kannusta heitä luottamaan siihen henkilökohtaiseen ilmoitukseen, jota he ovat aiemmin saaneet. Selitä, että seuraavat kaksi oppiaihetta auttavat heitä huomaamaan rukouksiinsa saamiaan vastauksia.

Oppi ja liitot 6:25–37

Herra neuvoo Josephia ja Oliveria kääntämään ja olemaan epäilemättä ja pelkäämättä

Tee yhteenveto jakeista OL 6:25–31 selittämällä, että Herra sanoi Oliverille, että jos Oliver haluaisi, hän voisi saada kääntämisen lahjan ja olla Josephin rinnalla todistamassa Mormonin kirjasta.

  • Jos te olisitte Oliverin asemassa, mitä olisitte saattaneet ajatella kuullessanne tehtävästä, jota Herra oli antamassa teille?

Pyydä oppilaita miettimään tilanteita, jolloin he ovat tunteneet epäilyksiä tai pelkoa jostakin, mitä Herra on halunnut heidän tekevän. Kehota oppilaita lukemaan itsekseen OL 6:32–37 ja etsimään, mitä neuvoja Herra antoi Josephille ja Oliverille epäilyksen ja pelon voittamisesta heidän jatkaessaan Hänen työtään.

  • Mitä näiden neuvojen totuuksia tai periaatteita me voimme soveltaa elämäämme? (Oppilaat saattavat ehdottaa eri periaatteita, mutta muista tähdentää, että kun katsomme Jeesukseen Kristukseen, me voimme voittaa epäilyksen ja pelon.)

  • Mitä esimerkkejä on siitä, kuinka henkilö voisi katsoa Kristukseen jokaisessa ajatuksessa?

Kehota muutamaa oppilasta kertomaan jostakin kokemuksesta, jolloin heidän tietonsa Vapahtajasta on auttanut heitä voittamaan epäilyksen tai pelon. Voisit myös kertoa jonkin oman kokemuksesi.

Oppi ja liitot 7

Apostoli Johannekselle luvataan, että hän saa elää ja tuoda sieluja Kristuksen luokse toiseen tulemiseen asti

Huom. Mitään yksityiskohtia Johanneksen palvelutyöstä muutettuna olentona ei ole ilmoitettu. Älä spekuloi Johanneksen olinpaikkaa tai saavutuksia.

Selitä, että jossakin vaiheessa huhtikuuta 1829, kun Oliver auttoi Josephia käännöstyössä, hänellä ja Josephilla oli ”eri käsitys – – Uudessa testamentissa mainitusta apostoli Johanneksen kertomuksesta [ks. Joh. 21:20–23] – –, mitä tulee siihen, oliko hän kuollut vai elikö hän edelleen” (Histories, Volume 1: 1832–1844, osa 1 The Joseph Smith Papers -kokoelman Histories-sarjaa, 2012, s. 284).

Kehota oppilaita lukemaan OL 7:1–3, niin he löytävät vastauksen Josephin ja Oliverin kysymykseen. (Jos oppilailla on vaikeuksia huomata vastausta, voisit ehdottaa, että he lukevat luvun alusta jakeita OL 7:1–3 koskevan tiivistelmän.)

Kommentteja ja taustatietoja

Oppi ja liitot 6:14–15. Rukouksiin saatujen vastausten huomaaminen

Vanhin Richard G. Scott kahdentoista apostolin koorumista kuvaili, miksi rukousta tarvitaan ja kuinka voi huomata Jumalalta tulleita vastauksia:

Kuva
Vanhin Richard G. Scott

”Rukouksiin saatujen vastausten huomaaminen saattaa toisinaan olla erittäin vaikeata. Joskus me yritämme epäviisaasti kohdata elämän luottamalla omaan kokemukseemme ja kyvykkyyteemme. Meidän on paljon viisaampaa pyrkiä rukouksen ja jumalallisen innoituksen avulla tietämään, mitä pitäisi tehdä. Meidän kuuliaisuutemme takaa sen, että tarvittaessa me voimme olla kelvollisia saamaan jumalallista voimaa saavuttaaksemme innoitetun tavoitteen.

Kuten monet meistä, Oliver Cowdery ei huomannut niitä selviä vastauksia rukouksiinsa, jotka Herra oli jo antanut. – –

Jos teistä tuntuu siltä, että Jumala ei ole vastannut rukouksiinne, pohdiskelkaa näitä pyhien kirjoitusten kohtia [OL 6:14–15] – etsikää sitten huolellisesti omasta elämästänne osoituksia siitä, että Hän on kenties jo vastannut teille.” (”Kuinka saatte ilmoitusta ja innoitusta omaan elämäänne”, Liahona, toukokuu 2012, s. 47.)

Vanhin David A. Bednar kahdentoista apostolin koorumista on antanut näkemystä siihen, kuinka voi huomata henkilökohtaisen ilmoituksen:

Kuva
Vanhin David A. Bednar

”Emme kenties näe enkeleitä, kuule taivaallisia ääniä tai saa pakahduttavia hengellisiä vaikutelmia. – – Mutta kun kunnioitamme liittojamme ja pidämme käskyt, kun pyrimme entistä johdonmukaisemmin tekemään hyvää ja tulemaan paremmiksi, voimme kulkea varmoina siitä, että Jumala ohjaa askeliamme. – –

Joskus ilmoituksen henki toimii heti ja voimakkaana, toisinaan hienovaraisesti ja vähitellen ja usein niin hennoin keinoin, ettette edes tietoisesti tunnista sitä. Mutta riippumatta siitä mallista, jolla tätä siunausta saadaan, sen tuoma valo valaisee sielunne ja avartaa ymmärryksenne (ks. Alma 5:7; 32:28) sekä ohjaa ja suojelee teitä ja perhettänne.” (”Ilmoituksen henki”, Liahona, toukokuu 2011, s. 90.)