Seminaari
Oppiaihe 13: Oppi ja liitot 4


Oppiaihe 13

Oppi ja liitot 4

Johdanto

Tämä ilmoitus, joka annettiin helmikuussa 1829 profeetan isälle Joseph Smith vanhemmalle, on ensimmäinen useista varhaisista ilmoituksista, joita annettiin ihmisille, jotka halusivat auttaa Herraa Hänen työssään (ks. myös OL 11–12; 14–16; 25). Siinä Joseph Smith vanhempi kutsuttiin tekemään työtä Herran palveluksessa. Lisäksi Herra esitteli niitä vaatimuksia ja keskeisiä ominaisuuksia, jotka koskevat niitä ihmisiä, jotka palvelevat Häntä.

Opetusehdotuksia

Oppi ja liitot 4:1–3

Joseph Smith vanhempi kutsutaan tekemään työtä Herran palveluksessa

Aloita esittämällä oppilaille seuraava kysymys:

  • Oletteko koskaan tunteneet halua palvella Jumalaa ja halunneet tietää, miten Hän haluaa teidän voivan olla parhaiten avuksi Hänen työssään?

Selitä, että Joseph Smithin isä tunsi sellaista halua, mutta hän ei tiennyt, mitä Herra halusi hänen tekevän. Helmikuussa 1829 Joseph Smith vanhempi ja hänen vaimonsa Lucy kävivät poikansa Joseph Smith nuoremman luona Harmonyssa Pennsylvaniassa. Tuon vierailun aikana Joseph Smith nuorempi sai ilmoituksen vastauksena isänsä kysymykseen.Luku OL 4 on Herran vastaus, jossa Hän esittelee ominaisuuksia, joita Hän odottaa niiltä, jotka auttavat Hänen työssään.

Muistuta oppilaille, että tämän ilmoituksen saamisen aikaan kirkkoa ei ollut vielä perustettu eikä pappeutta ollut vielä palautettu. Kehota oppilaita lukemaan itsekseen OL 4:1 ja panemaan merkille, kuinka Herra kuvailee palautusta, joka on juuri alkamassa.

  • Mitä sanaa Herra käyttää kuvaillessaan evankeliumin palautusta myöhempinä aikoina?

  • Millä tavoin evankeliumin palautus on ollut ”ihmeellinen”?

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 4:2. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja ottamaan selville, mitä Herra pyytää niiltä, jotka ryhtyvät palvelemaan Häntä .

  • Mitä tämän jakeen mukaan Herra odottaa niiltä, jotka palvelevat Häntä?

  • Mitä tarkoittaa se, että tekee jotakin kaikesta sydämestään, väkevyydestään, mielestään ja voimastaan?

Auta oppilaita ymmärtämään tämä ilmaus paremmin pyytämällä heitä kuvailemaan, millaisia tekoja tai ominaisuuksia he odottaisivat näkevänsä ihmisessä, joka pyrkii palvelemaan Jumalaa koko sydämestään, väkevyydestään, mielestään ja voimastaan. Voisit myös kehottaa heitä mainitsemaan esimerkkejä tuntemistaan ihmisistä, jotka palvelevat Herraa tällä tavalla.

Kirjoita taululle seuraava vajaa virke: Jos palvelemme Jumalaa koko sydämestämme, väkevyydestämme, mielestämme ja voimastamme, .

Auta oppilaita panemaan merkille jakeessa OL 4:2 opetettu periaate esittämällä seuraavat kysymykset:

  • Mikä siunaus jakeen OL 4:2 mukaan koituu siitä, että palvelemme Jumalaa koko sydämestämme, väkevyydestämme, mielestämme ja voimastamme? (Kun oppilaat vastaavat, pyydä jotakuta heistä täydentämään taululla oleva virke. Sen pitäisi kuulua jotenkin seuraavasti: Jos palvelemme Jumalaa koko sydämestämme, väkevyydestämme, mielestämme ja voimastamme, me voimme seistä nuhteettomina Jumalan edessä viimeisenä päivänä. Voit ehdottaa, että oppilaat merkitsevät tämän ilmauksen pyhiin kirjoituksiinsa.)

  • Miksi teidän mielestänne Herran palveleminen koko sydämestämme, väkevyydestämme, mielestämme ja voimastamme sallii meidän seistä nuhteettomina Jumalan edessä?

Kannusta oppilaita pohtimaan, miltä mahtaisi tuntua seistä Jumalan edessä ja olla nuhteeton. Voit kehottaa yhtä tai kahta oppilasta kertomaan ajatuksiaan.

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 4:3. Pyydä oppilaita seuraamaan mukana ja panemaan merkille ominaisuus, jota ihmiset tarvitsevat pystyäkseen auttamaan Herraa Hänen työssään.

  • Minkä ominaisuuden ihminen tarvitsee, jotta hän voi auttaa Herraa Hänen työssään? (Halun palvella Jumalaa.)

Voit selittää, että jotkut pitävät lukua OL 4 ainoastaan kutsuna kokoaikaiseen lähetystyöpalvelukseen. Joseph Smithin isää, jolle tämä ilmoitus annettiin, ei kuitenkaan kutsuttu kokoaikaiseksi lähetyssaarnaajaksi. Hän noudatti silti kohdan OL 4:2–3 neuvoja koko loppuelämänsä ajan palvellen sitoutuneesti missä tahansa ja milloin hänet sitten kutsuttiinkin. Hän oli yksi Mormonin kirjan kahdeksasta silminnäkijästä ja yksi ensimmäisistä, jotka kastettiin, kun kirkko oli virallisesti perustettu 6. huhtikuuta 1830. Hän palveli myös ensimmäisenä kirkon patriarkkana ja ensimmäisen presidenttikunnan apulaisneuvonantajana.

Tässä luvussa annettuja neuvoja voidaan soveltaa kaikkiin, jotka haluavat palvella Herraa, ja niihin moniin tapoihin, joilla me voimme rakentaa Jumalan valtakuntaa.

  • Millä muilla tavoilla me kokoaikaisen lähetystyöpalvelun lisäksi voimme auttaa Herraa Hänen työssään?

Anna oppilaille ajatuksia siitä, kuinka he voivat toimia, kun heillä on halu auttaa Herran työssä nyt, kehottamalla yhtä luokan jäsentä lukemaan ääneen seuraava lainaus kirjasesta Nuorten voimaksi:

”Monesti tärkeintä palvelua on se, mitä voit tehdä omassa kodissasi. Voit palvella myös kirkon tehtävissäsi, koulussa ja yhteiskunnassa. Voit palvella tekemällä temppeli- ja sukututkimustyötä. Voit palvella kertomalla evankeliumista muille nyt ja kokoaikaisena lähetyssaarnaajana tulevaisuudessa. Yksinkertaiset päivittäiset hyvät teot ovat usein merkityksellisintä palvelua. Etsi päivittäin Pyhän Hengen johdatusta tietääksesi, keitä voit palvella ja kuinka voit auttaa heitä täyttämään tarpeensa. Noudata muita palvellessasi Vapahtajan esimerkkiä.” (Nuorten voimaksi, kirjanen, 2011, s. 32.)

Kehota oppilaita kirjoittamaan seminaarimuistivihkoonsa tai pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaansa jokin tietty tapa, jolla he haluavat auttaa Herraa Hänen työssään tässä vaiheessa elämäänsä.

Oppi ja liitot 4:4

Vainio on valmis korjattavaksi

Kuva
wheat drawing

Jos mahdollista, tuo luokkaan pieni näyte viljaa. Ellei sellaista ole saatavilla, näytä oppilaille kuva viljapellosta tai piirrä taululle yksinkertainen kuva vehnäntähkistä. Selitä, että vehnän tai ohran kaltaisten viljakasvien väri muuttuu niiden kasvaessa. Kun viljakasvi on nuori, se on vihreä, mutta kypsyessään se vaalenee. Viljapelto, jota sanotaan myös vainioksi, näyttää silloin vaalealta.

Kuva
wheat drawing

Kirjoita taululle seuraavat sanat: vainio, sadonkorjuu, sirppi. Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 4:4. Ennen kuin hän lukee, selitä, että tässä jakeessa Herra vertaa maailman ihmisiä viljavainioon. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, kuinka Herra kuvailee vainiota (eli maailman ihmisiä).

  • Mitä Herra sanoo vainiostaan (eli maailman ihmisistä)?

  • Mitä mielestänne tarkoittaa ilmaus ”vainio on jo vaalennut korjattavaksi”? (Maailman ihmiset ovat valmiita koottaviksi Herran luo ja Hänen kirkkoonsa.)

Kysy, osaako kukaan selittää, mikä on sirppi ja mihin sitä käytetään. (Sirppi on kaareva työkalu, jota käytetään sadonkorjuussa viljakasvien leikkaamiseen. Voit piirtää taululle yksinkertaisen piirroksen sirpistä.)

Kuva
sickle drawing
  • Mitähän tarkoittaa se, että ”panee sirppinsä työhön kaikin voimin”? (Että tekee uutterasti työtä tuodakseen muita Jeesuksen Kristuksen luokse.)

  • Minkä siunauksen kohdan OL 4:4 mukaan saavat ne, jotka tekevät uutterasti työtä tuodakseen muita Jeesuksen Kristuksen luokse? (Oppilaat saattavat käyttää eri sanoja, mutta varmista, että he huomaavat seuraavan totuuden: Kun teemme uutterasti työtä tuodaksemme muita Jeesuksen Kristuksen luokse, me itsekin voimme saada pelastuksen. Voit kirjoittaa tämän periaatteen taululle.)

  • Kuinka se, että autamme muita tulemaan Jeesuksen Kristuksen luokse, auttaa meitäkin tulemaan Hänen luokseen?

Auta oppilaita vahvistamaan todistustaan tästä periaatteesta kehottamalla muutamaa heistä mainitsemaan esimerkkejä siitä, kuinka he ovat tunteneet olevansa lähellä taivaallista Isää ja Jeesusta Kristusta, kun he ovat tehneet työtä auttaakseen muita tulemaan Heidän luokseen. Voit myös kertoa oman kokemuksesi tai todistaa tästä periaatteesta.

Oppi ja liitot 4:5–7

Herra esittelee Hänen palvelemistaan koskevia vaatimuksia ja keskeisiä ominaisuuksia

Pyydä oppilaita mainitsemaan muutamia ammatteja. Valitse heidän mainitsemistaan ammateista muutama ja pyydä heitä sanomaan, mitä vaatimuksia ja välttämättömiä ominaisuuksia tarvittaisiin niissä ammateissa menestymiseen. Kehota oppilaita lukemaan itsekseen OL 4:5 ja panemaan merkille ominaisuuksia, jotka tekevät henkilön kelvolliseksi auttamaan Herran työssä. (Voit kehottaa yhtä oppilasta tekemään taululle luettelon näistä ominaisuuksista sitä mukaa kuin luokan jäsenet huomaavat niitä. Voisit myös ehdottaa, että oppilaat merkitsevät ne pyhiin kirjoituksiinsa.)

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 4:6. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitä muita ominaisuuksia Herra neuvoo palvelijoitaan muistamaan. (Voit pyytää yhtä oppilasta kirjoittamaan nämä ominaisuudet taululle jakeessa 5 olleiden ominaisuuksien viereen.)

Pyydä oppilaita panemaan merkille jakeissa 5–6 oleva totuus siitä, minkä jumalallisissa ominaisuuksissa kehittyminen tekee meille mahdolliseksi. Oppilaat saattavat käyttää eri sanoja, mutta heidän tulee huomata seuraava totuus: Pyrkimyksemme kehittyä jumalallisissa ominaisuuksissa auttaa meitä tulemaan kelvollisiksi olemaan apuna Herran työssä. (Voit kirjoittaa tämän periaatteen taululle. Voit myös ehdottaa, että oppilaat kirjoittavat sen pyhiin kirjoituksiinsa kohdan OL 4:5–6 viereen.)

  • Kuinka kunkin jakeissa 5–6 mainitun ominaisuuden kehittäminen saattaisi auttaa meitä olemaan tehokkaammin avuksi Herran työssä?

  • Missä näissä jakeissa luetelluista ominaisuuksista te haluaisitte kehittyä enemmän? Miksi?

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 4:7 samalla kun luokan jäsenet selvittävät, kuinka me voimme tavoitella näitä ominaisuuksia ja kehittyä niissä.

  • Mitä pyytämisellä ja kolkuttamisella tarkoitetaan?

  • Kuinka teidän mielestänne rukous voi auttaa meitä kehittymään jumalallisissa ominaisuuksissa?

Voisit päättää oppiaiheen kehottamalla oppilaita todistamaan siunauksista, joita he ovat saaneet ollessaan avuksi Herran työssä.

Kommentteja ja taustatietoja

Oppi ja liitot 4. Ohjeita niille, jotka haluavat palvella kirkossa

Presidentti Joseph Fielding Smith ensimmäisestä presidenttikunnasta on julistanut:

Kuva
Presidentti Joseph Fielding Smith

”[Opin ja liittojen luku 4] on hyvin lyhyt, vain seitsemän jakeen mittainen, mutta se sisältää kylliksi neuvoja ja opetusta elinikäistä tutkimista varten. Kukaan ei ole vielä hallinnut sitä täysin. Sitä ei ollut tarkoitettu henkilökohtaiseksi ilmoitukseksi Joseph Smithille vaan hyödyksi kaikille, jotka haluavat ryhtyä palvelemaan Jumalaa. Se on ilmoitus jokaiselle kirkon jäsenelle, etenkin kaikille niille, joilla on pappeus. Pyhissä kirjoituksissamme tuskin on toista ilmoitusta, joka sisältää suurempaa opetusta kirkon jäseniltä vaadituista edellytyksistä Jumalan palvelemiseen ja joka olisi niin tiivistetyssä muodossa, kuin tämä ilmoitus. Se on yhtä laaja, yhtä korkea ja yhtä syvällinen kuin iankaikkisuus. Yksikään kirkon vanhin ei ole pätevä opettamaan kirkossa tai viemään pelastuksen sanomaa maailmalle, ennen kuin hän on omaksunut, ainakin osittain, tämän taivaasta lähetetyn opastuksen.” (Church History and Modern Revelation, 2 osaa, 1953, osa 1, s. 35; ks. myös Opin ja Liittojen Kirja ja kirkon historia, seminaari, opettajan aineisto, 2002, s. 31.)