Seminaari
Oppiaihe 132: Oppi ja liitot 124:22–83


Oppiaihe 132

Oppi ja liitot 124:22–83

Johdanto

Tammikuun 19. päivänä 1841 Herra käski pyhiä aloittamaan temppelin rakentamisen Nauvooseen Illinoisiin. Tässä ilmoituksessa, joka on tallennettu lukuun OL 124, Herra selitti niitä siunauksia, joita pyhät voisivat saada, jos he olisivat ahkeria temppelin rakentamisessa. Herra myös käski pyhiä rakentamaan Nauvooseen talon, jossa matkailijat voisivat yöpyä.

Opetusehdotuksia

Oppi ja liitot 124:22–41, 56–83

Herra käskee pyhiä rakentamaan Nauvooseen temppelin ja myös talon vierailijoille

Kirjoita ennen oppituntia taululle seuraava kysymys: Mitä sellaista olette saavuttaneet, mikä on vaatinut teiltä merkittävässä määrin aikaa, ponnistuksia tai uhrauksia? Kun oppilaat saapuvat luokkaan, pyydä heitä valmistautumaan vastaamaan tähän kysymykseen. Pyydä hengellisen tuokion jälkeen muutamia oppilaita kertomaan vastauksensa luokalle.

  • Miksi saavutuksenne oli tuon asian edellyttämien ajan, ponnistelun ja uhrausten arvoinen?

Selitä, että vuoteen 1841 mennessä suuri osa pyhiä oli muuttanut Nauvooseen Illinoisiin. Kehota oppilaita lukemaan itsekseen OL 124:25–27 ja panemaan merkille, mitä Herra käski Nauvoossa olevia pyhiä tekemään.

  • Mitä Herra käski pyhiä tekemään?

  • Mitä Herra halusi pyhien käyttävän temppelin rakentamiseen?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 124:28. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja katsomaan, minkä syyn Herra antoi sille, miksi pyhien piti rakentaa temppeli.

  • Miksi pyhien piti rakentaa temppeli? (Tarjotakseen paikan, jonne Herra voisi tulla ja palauttaa pappeuden täyteyden.)

Auta oppilaita ymmärtämään jakeessa 28 oleva ilmaus ”pappeuden täyteys” kehottamalla yhtä oppilasta lukemaan presidentti Joseph Fielding Smithin seuraavat sanat:

Kuva
Presidentti Joseph Fielding Smith

”Jokainen mies, joka on uskollinen ja haluaa ottaa vastaan nämä toimitukset ja siunaukset, saa pappeuden täyteyden, ja Herra on sanonut, että ’hän tekee heidät samanarvoisiksi voimassa ja mahdissa ja vallassa’ [OL 76:95; ks. myös OL 88:107]. – – Herra on antanut jokaiselle tämän kirkon miehelle mahdollisuuden kuuliaisuuden kautta saada pappeuden täyteys Herran temppelin toimitusten välityksellä. Tätä ei voi saada missään muualla.” (Ks. Pelastuksen oppeja, toim. Bruce R. McConkie, 3 osaa, 1977–1982, osa 3, s. 121.)

Selitä, että kaikki kirkon jäsenet – miehet ja naiset – voivat saada pappeuden siunausten täyteyden ottamalla vastaan kaikki temppelitoimitukset. Näiden toimitusten kautta me voimme päästä osallisiksi kaikista siunauksista, jotka taivaallinen Isä haluaa antaa lapsilleen. Tuo esiin, että temppelitoimitusten ja -liittojen palauttaminen alkoi Kirtlandin temppelissä, mutta sitä ei saatu päätökseen. Temppelin rakentaminen Nauvooseen tekisi mahdolliseksi temppelitoimitusten ja -liittojen palauttamisen jatkumisen (ks. OL 124:28, 40–41).

  • Mikä on toimitus? (Pyhä, tiettyä kaavaa noudattava seremonia, joka toimitetaan pappeuden valtuudella.)

Selitä, että jotkin toimitukset ovat välttämättömiä korotukselle, ja monia näistä pelastavista toimituksista voidaan suorittaa vain temppeleissä. Kehota oppilaita lukemaan itsekseen OL 124:29 ja etsimään yksi näistä välttämättömistä temppelitoimituksista, jotka Herran mukaan piti palauttaa. Pyydä oppilaita kertomaan, mitä he löytävät.

Selitä, että 15. elokuuta 1840 profeetta Joseph Smith opetti ensimmäisen kerran, että pyhät voisivat suorittaa pelastavia toimituksia kuten kasteen niiden kuolleiden sukulaistensa ja ystäviensä puolesta, jotka eivät olleet saaneet tilaisuutta ottaa vastaan evankeliumia (ks. Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, 2007, s. 422). Tämän ilmoituksen jälkeen Mississippissä ja läheisissä joissa toimitettiin monia kasteita kuolleiden puolesta.

Kehota muutamia oppilaita lukemaan vuorotellen ääneen jakeet OL 124:30–34. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, minkä ohjeen Herra antoi siitä, missä kastetoimitus kuolleiden puolesta pitää suorittaa.

  • Missä Herran mukaan kastetoimitus kuolleiden puolesta tulee suorittaa, jotta Hän sen hyväksyisi? Miksi Herra salli pyhien suorittaa kasteita tilapäisesti temppelin ulkopuolella?

Kuva
Nauvoon temppeli

Voit näyttää kuvan Nauvoon temppelistä (Evankeliumiaiheinen kuvakirja, 2009, nro 118; ks. myös lds.org). Selitä, että sen jälkeen kun Joseph Smith oli saanut lukuun OL 124 tallennetun ilmoituksen, työ temppelin rakentamiseksi eteni nopeasti. Lokakuun 3. päivänä 1841, kun temppelin pohjakerros oli saatu osittain valmiiksi, Joseph Smith sanoi pyhille: ”Kasteita kuolleiden puolesta ei enää suoriteta, ennen kuin toimitus voidaan suorittaa Herran huoneessa – –. Sillä näin sanoo Herra!” (Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, s. 491.) Marraskuun 21. päivänä 1841, kun kasteallas oli rakennettu ja vihitty käyttöön Nauvoon temppelin pohjakerroksessa, kasteita kuolleiden puolesta alettiin taas toimittaa. (Ks. Kirkon historia aikojen täyttyessä, uskonto 341–343, 2004, s. 265–266; Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, s. 491–492.)

Kuva
kasteallas

Kun Nauvoon temppeliä rakennettiin, profeetta Joseph Smith antoi ohjeen, että kasteallas tuli rakentaa pohjakerrokseen kahdentoista härän päälle, jotka edustivat Israelin kahtatoista heimoa.

  • Mikä on luvun OL 124 mukaan ainoa paikka, jossa pappeuden toimitusten täyteys voidaan saada sekä elävien että kuolleiden lunastamiseksi? (Oppilaat saattavat käyttää eri sanoja, mutta heidän tulee mainita seuraava oppi: Temppeli on ainoa paikka, jossa voimme saada pappeuden toimitusten täyteyden elävien ja kuolleiden lunastamiseksi.)

  • Kuinka tämä oppi on saattanut motivoida pyhiä tekemään tarvittavat uhraukset temppelin rakentamiseksi Nauvooseen?

Auta oppilaita tuntemaan tämän opin totuus ja tärkeys kehottamalla yhtä oppilasta lukemaan ääneen presidentti Thomas S. Monsonin seuraavat sanat. (Voisit antaa kullekin oppilaalle tämän lainauksen monisteena.)

Kuva
Presidentti Thomas S. Monson

”Ne, jotka ymmärtävät ne iankaikkiset siunaukset, jotka temppelistä saa, tietävät, ettei mikään uhraus ole liian suuri, mikään hinta liian korkea, mikään ponnistelu liian vaikea noiden siunausten saamiseksi. Koskaan ei ole liian monia kilometrejä matkattavana, liian monia esteitä voitettavana tai liian paljon vaivaa kestettävänä. Temppelissä saatavat pelastavat toimitukset, joiden ansiosta voimme palata jonakin päivänä taivaallisen Isämme luo iankaikkisissa perhesuhteissa ja saada lahjaksi siunauksia ja voimaa korkeudesta, ovat jokaisen uhrauksen ja jokaisen ponnistelun arvoisia.” (”Pyhä temppeli – johtotähti maailmalle”, Liahona, toukokuu 2011, s. 92.)

  • Mitä uhrauksia teidän on kenties tehtävä, että olisitte kelvollisia ja valmiita ottamaan vastaan temppelin toimitukset?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 124:38–41. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, miksi Herra käski Moosesta rakentamaan autiomaahan telttamajan ja miksi Hän käski kansaansa rakentamaan lupauksen maahan temppelin. (Sinun pitää kenties selittää, että Mooses ja hänen kansansa eivät toimittaneet kasteita kuolleiden puolesta. Minkäänlaista työtä kuolleiden puolesta ei toimitettu ennen kuin Vapahtaja järjesti tuon työn henkimaailmassa kuolemansa jälkeen.)

  • Miksi Herra jakeen 38 mukaan käski muinaisia israelilaisia rakentamaan telttamajan ja temppeleitä?

Kirjoita taululle seuraavat kaksi kysymystä:

Miksi temppeli on tärkeä sinulle? Miksi kirkko rakentaa temppeleitä?

Anna oppilaille tehtäväksi työskennellä pareittain. Pyydä jokaista oppilasta valitsemaan jompikumpi taululla olevista kysymyksistä. Kehota oppilaita kääntymään parinsa puoleen ja vastaamaan vuorotellen valitsemaansa kysymykseen sen pohjalta, mitä he ovat oppineet jakeista OL 124:24–41. Voit lisäksi kehottaa muutamaa oppilasta kertomaan omasta näkemyksestään (tai parinsa näkemyksistä) luokalle.

Voit tehdä yhteenvedon jakeista OL 124:22–24, 56–83 selittämällä, että temppelin lisäksi Herra käski pyhiä rakentamaan toisen rakennuksen nimeltään Nauvoo House, jossa Nauvoossa käyvät vierailijat voisivat yöpyä.

Oppi ja liitot 124:42–55

Herra selittää, mitä tapahtuu, jos pyhät noudattavat käskyä rakentaa temppeli

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen OL 124:42–45 ja ottamaan selville, mitä Herra sanoi tapahtuvan, jos pyhät rakentaisivat temppelin ja kuulisivat Hänen ääntään ja Hänen palvelijoidensa ääntä. Pyydä oppilaita kertomaan, mitä he löysivät.

Tee yhteenveto jakeista OL 124:46–54 selittämällä, että Herra sanoi pyhille, mitä tapahtuisi, jos he rakentaisivat temppelin mutta eivät sitten kuulisi Hänen ääntään tai Hänen palvelijoidensa ääntä. Herra selitti myös, että Hän hyväksyisi pyhien ponnistelut Hänen työnsä toteuttamiseksi (kuten temppelien rakentamiseksi), vaikka heitä estettäisiinkin tekemästä niin heidän kohtaamansa vainon tähden.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 124:55. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja katsomaan, mitä Herra julisti pyhien osoittavan Hänelle sillä, että he noudattaisivat Hänen käskyään rakentaa Nauvoon temppeli.

  • Mitä me jakeen 55 mukaan osoitamme Herralle, kun me noudatamme Hänen käskyjään? (Oppilaat saattavat käyttää eri sanoja, mutta heidän tulee huomata seuraava periaate: Noudattamalla Herran käskyjä me osoitamme uskollisuutemme. Voit kirjoittaa tämän periaatteen taululle.)

Kehota oppilaita pohtimaan sitä ponnistelua, aikaa ja niitä uhrauksia, joita toisinaan liittyy Herran käskyjen pitämiseen.

  • Kuinka mahdollisuus osoittaa uskollisuutenne Jumalalle motivoi teitä noudattamaan Hänen käskyjään?

  • Mitä muita siunauksia Herra lupasi jakeen 55 mukaan pyhille, jos nämä rakentaisivat temppelin Nauvooseen?

Selitä, että jakeessa 55 mainitut kunnian, kuolemattomuuden ja iankaikkisen elämän siunaukset ovat luonteeltaan iankaikkisia.

  • Miksi on tärkeää ymmärtää, että ne siunaukset, jotka saamme uskollisuudestamme Herralle, eivät kenties ole välittömiä?

Kehota oppilaita pohtimaan sellaisia tilanteita elämässään, jolloin he ovat olleet kuuliaisia jollekin käskylle, koska he ovat halunneet olla luotettavia ja uskollisia taivaalliselle Isälleen ja Vapahtajalle. Pyydä muutamaa oppilasta kertomaan, mitä he ovat kokeneet ja tunteneet, kun he ovat osoittaneet Herralle luotettavuutensa ja uskollisuutensa. Kehota oppilaita etsimään tilanteita osoittaa uskollisuutensa Herralle.

Kommentteja ja taustatietoja

Oppi ja liitot 124:45. ”Sitä ei siirretä pois sijaltaan”

Kun Herra käski pyhiä rakentamaan temppelin, Hän lupasi myös, ettei heitä ”siirretä pois sijaltaan”.

Kahdentoista apostolin koorumin presidentti Boyd K. Packer on sanonut:

Kuva
Presidentti Boyd K. Packer

”Eräänä hyvin vaikeana ajanjaksona Herra antoi ankarimman varoituksen, minkä tiedän pyhissä kirjoituksissa. Se koski Nauvoon temppelin rakentamista. Pyhät tiesivät kokemuksesta, että rakennustöiden jatkaminen saisi aikaan katkeraa vainoa; siksi he vitkastelivat. Herra antoi heille lisää aikaa ja sanoi: ’Ellette tee tätä määräajan loppuun mennessä, teidät hylätään kirkkona kuolleinenne, sanoo Herra, teidän Jumalanne’ [OL 124:32].

Tämän ilmoituksen suurenmoinen lupaus jää usein huomaamatta: ’Jos kansani kuulee minun ääntäni ja niiden palvelijoideni ääntä, jotka olen nimittänyt johtamaan kansaani, katso, totisesti minä sanon teille, että sitä ei siirretä pois sijaltaan’ [OL 124:45].

Muistakaa tämä lupaus ja pitäkää siitä kiinni. Sen pitäisi tuoda suurta lohtua niille, jotka ponnistelevat perheen koossa pitämiseksi yhteiskunnassa, joka on lisääntyvässä määrin välinpitämätön ja jopa suhtautuu vihamielisesti periaatteisiin, jotka ovat onnellisen perheen edellytys. – –

Toistan lupauksen, että niitä, jotka kuulevat näiden Herran kutsumien miesten ääntä, ’ei siirretä pois sijaltaan’ [OL 124:45].

Lupausta seurasi tämä varoitus: ’Mutta jos se ei kuule minun ääntäni eikä näiden miesten ääntä, jotka minä olen nimittänyt, sitä ei siunata’ [OL 124:46].” (”Kaksitoista apostolia”, Liahona, syyskuu 2005, s. 30.)