Seminaari
Oppiaihe 80: Oppi ja liitot 76:50–80


Oppiaihe 80

Oppi ja liitot 76:50–80

Johdanto

Työskennellessään raamatunkäännöksen parissa 16. helmikuuta 1832 Joseph Smith teki innoitettuja muutoksia kohtaan Joh. 5:29, joka koskee vanhurskaiden ja jumalattomien ylösnousemusta. Nähtyään näyt Isän ja Pojan kirkkaudesta sekä Lusiferin lankeamisesta ja kadotuksen pojista Joseph Smith ja Sidney Rigdon saivat nähdä näyt niistä, jotka ovat mukana vanhurskaiden ylösnousemuksessa: selestisen ja terrestrisen valtakunnan asukkaista.

Opetusehdotuksia

Oppi ja liitot 76:50–70

Herra ilmoittaa, mitä vaaditaan, että saa korotuksen selestisessä valtakunnassa, ja mitä siunauksia siitä koituu

Tuo luokkaan pala leipää ja ainekset leivän leipomiseksi. (Tai voisit käyttää jotakin muuta leivonnaista, johon tarvitaan useita aineksia.) Kirjoita taululle Leivän valmistusohje. Pyydä oppilaita nimeämään, mitä aineksia tarvitaan leivän leipomiseen, ja ota ne esiin sitä mukaa kuin oppilaat mainitsevat ne. (Ellei sinulla ole näitä aineksia, voisit tehdä niistä luettelon taululle sitä mukaa kuin ne mainitaan.) Kerro oppilaille, että leivän leipominen voi auttaa heitä ymmärtämään totuudet, jotka he huomaavat tutkiessaan kohtaa OL 76:50–80.

Auta oppilaita kertaamaan luvun OL 76 tausta esittämällä seuraava kysymys:

  • Mitä Joseph Smith ja Sidney Rigdon olivat tekemässä ennen kuin he saivat lukuun OL 76 tallennetun ilmoituksen? (He olivat kääntämässä ja pohtimassa kohtaa Joh. 5:29. Jos oppilaat tarvitsevat apua muistaakseen tämän taustatiedon, kehota heitä silmäilemään luvun johdannon viimeistä virkettä.)

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Joh. 5:29. Selitä, että Joseph Smith ja Sidney Rigdon olivat pohtimassa Johanneksen kuvausta niiden ylösnousemuksesta, jotka ovat tehneet hyvää, ja niiden ylösnousemuksesta, jotka ovat tehneet pahaa, kun he saivat lukuun OL 76 tallennetun ilmoituksen.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 76:50. Pyydä luokan jäseniä katsomaan, mitä Joseph Smithille ja Sidney Rigdonille näytettiin kadotuksen poikia koskevan näyn jälkeen .

  • Keitä jakeen 50 mukaan profeetta ja Sidney Rigdon näkivät kadotuksen poikia koskevan näyn jälkeen? (Niitä, jotka tulevat esiin vanhurskaiden ylösnousemuksessa.)

Selitä, että kohdassa OL 76:50–80 kuvataan niitä, jotka nousevat kuolleista vanhurskaiden ylösnousemuksessa. Pyydä oppilaita silmäilemään kohtaa OL 76:70 ja ottamaan selville ensimmäinen ihmisryhmä, joka nousee kuolleista vanhurskaiden ylösnousemuksen aikana. Pyydä oppilaita kertomaan, mitä he löytävät.

Kirjoita taululle Selestisen henkilön valmistusohje. Selitä, että tässä näyssä Herra ilmoitti Joseph Smithille ja Sidney Rigdonille kuvauksen niistä, jotka perivät korotuksen selestisessä valtakunnassa. Kehota oppilaita lukemaan itsekseen OL 76:51–53 ja panemaan merkille, mitä vaaditaan (eli mitä aineksia tarvitaan), että ihmisestä voi tulla selestinen. Kerro oppilaille, että kun he löytävät jonkin vaatimuksen, he voivat tulla taululle ja kirjoittaa, mitä he ovat löytäneet.

Kun oppilaat ovat kirjoittaneet taululle vaatimukset, voit auttaa heitä ymmärtämään paremmin joitakin näissä jakeissa olevia ilmauksia.

  • Mitä mielestänne tarkoittaa se, että ”[ottaa] vastaan todistuksen Jeesuksesta” (OL 76:51)? (Mahdollisia vastauksia: että uskoo Vapahtajan jumalalliseen tehtävään ja elää Hänen evankeliuminsa mukaan.)

  • Kuinka joku ”[voittaa] uskon kautta” (OL 76:53)? (Se, että ”voittaa uskon kautta” tarkoittaa, että voittaa kiusaukset ja synnit osoittamalla uskoa Jeesukseen Kristukseen ja kestää kaikki koettelemukset.)

  • Mitä tarkoittaa se, että on sinetöity lupauksen Pyhällä Hengellä? (Ks. OL 76:53.) (Meidät sinetöidään lupauksen Pyhällä Hengellä, kun Pyhä Henki todistaa taivaalliselle Isälle, että saamamme toimitukset on suoritettu oikein ja että olemme olleet uskollisia tekemillemme liitoille. Pyhä Henki voi myös vahvistaa meille, että Jumala on hyväksynyt uskollisuutemme toimituksille ja liitoille.)

Tee lyhyt yhteenveto kohdasta OL 76:54–68 selittämällä, että näissä jakeissa luetellaan monia siunauksia, joita selestisen valtakunnan korotetut asukkaat saavat. Jos aikaa on, voisit kehottaa muutamia oppilaita lukemaan vuorotellen ääneen jakeet OL 76:54–68. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille näitä siunauksia. Voit ehdottaa, että oppilaat merkitsevät siunaukset, jotka ovat heille erityisen merkityksellisiä.

  • Mitkä siunaukset ovat teille erityisen merkityksellisiä? Miksi?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 76:69–70. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitä muuta vaaditaan henkilöltä, jotta hän pääsisi selestiseen valtakuntaan.

  • Vaikka pyrimmekin saamaan elämäämme kaikki tarvittavat ainekset, niin mitä me näiden jakeiden mukaan vielä tarvitsemme, jotta olisimme kelvolliset perimään selestisen valtakunnan? (Kun oppilaat ovat vastanneet, kirjoita taululle seuraava oppi otsikon Selestisen henkilön valmistusohje alle: Meidät voidaan tehdä täydellisiksi vain Jeesuksen Kristuksen sovituksen kautta.)

Selitä, että vaikka parhaatkaan ponnistelumme pitää kaikki käskyt eivät tee meistä täydellisiä, pyrkimyksemme auttavat meitä tulemaan kelvollisiksi saamaan Vapahtajan armoa ja tulemaan puhdistetuiksi Hänen täydellisen sovituksensa kautta Hänen vuodatettuaan verensä (ks. OL 76:69). Tämä totuus voi kannustaa meitä pitämään käskyt ja ottamaan vastaan pelastuksen toimitukset, jotta voimme saada nämä iankaikkiset siunaukset. Kehota oppilaita pohtimaan seuraavaa kysymystä ja kirjoittamaan sitten vastauksensa seminaarimuistivihkoonsa tai pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaansa:

  • Kuinka jakeessa 69 oleva oppi saattaisi auttaa meitä olemaan lannistumatta, kun pyrimme korotukseen selestisessä valtakunnassa?

Kehota riittävän ajan kuluttua muutamia oppilaita kertomaan, mitä he kirjoittivat. Voisit todistaa siitä, kuinka Vapahtaja auttaa meitä tulemaan täydellisiksi.

Oppi ja liitot 76:71–80

Joseph Smithille ja Sidney Rigdonille näytetään näky terrestrisestä valtakunnasta

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 76:71. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja ottamaan selville, mitä Joseph Smithille ja Sidney Rigdonille näytettiin seuraavaksi. Pyydä oppilaita kertomaan, mitä he löytävät.

  • Millainen on tämän jakeen mukaan terrestrisen valtakunnan kirkkaus verrattuna selestisen valtakunnan kirkkauteen?

Selitä, että pyhissä kirjoituksissa käytetään kuusta ja auringosta säteilevän valon erilaista voimaa vertauskuvana erosta terrestrisen ja selestisen valtakunnan kirkkauksien välillä. Vaikka sekä selestisen että terrestrisen valtakunnan asukkaat nousevat kuolleista vanhurskaiden ylösnousemuksessa, niin ne, jotka saavat selestisen ruumiin, nousevat kuolleista suurempaan kirkkauteen ja saavat suurempia siunauksia kuin ne, jotka saavat terrestrisen ruumiin.

Pyydä oppilaita lukemaan itsekseen OL 76:72–80 ja panemaan merkille, kuinka terrestrisen valtakunnan asukkaat eroavat selestisen valtakunnan asukkaista. Kun oppilailla on ollut riittävästi aikaa lukea, pyydä oppilaita kuvailemaan eroja, joita he ovat löytäneet.

  • Miten kuvataan näissä jakeissa niitä, jotka perivät terrestrisen valtakunnan? (Mahdollisia vastauksia: he ”kuolivat ilman lakia” [jae 72], he ”eivät ottaneet vastaan todistusta Jeesuksesta lihassa, mutta ottivat sen vastaan jälkeenpäin” [jakeet 73–74], he ovat ”maan kunniallisia ihmisiä, jotka ihmisten viekkaus sokaisi” [jae 75] eivätkä he ”ole rohkeita todistuksessa Jeesuksesta” [jae 79].)

Auta oppilaita ymmärtämään paremmin viittaus niihin, jotka kuolevat ilman lakia tai jotka ottavat vastaan evankeliumin kuolemansa jälkeen (ks. jakeet 72–74), selittämällä, että Herra antoi lisää näkemystä näistä ihmisistä, kun hän ilmoitti Joseph Smithille tämän veljen Alvinin lopullisen iankaikkisen määränpään. Alvin oli kuollut ennen kuin oli saanut kasteen. Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 137:7–9. Esitä sitten seuraavat kysymykset:

  • Mitä lisäselvitystä Herra antoi niistä, jotka olisivat ottaneet vastaan evankeliumin, jos heidän olisi sallittu elää?

  • Kuka kohdan OL 137:9 mukaan tuomitsee meidät tekojemme ja sydämemme halujen perusteella?

Lue ääneen seuraavat sanat: ”[Muistakaa], että ainoastaan Jumala, joka tuntee jokaisen ihmisen sydämen, voi tuomita ihmisiä lopullisesti” (Lujana uskossa – evankeliumiaiheinen hakuteos, 2005, s. 99). Tähdennä sitä, että koska vain Herra tuntee sydämemme, meidän ei pidä tehdä arvioita siitä, minkä valtakunnan uskomme muiden perivän.

  • Mitä mielestänne tarkoittaa se, että on ihmisten viekkauden sokaisema? (Ks. OL 76:75.) (Jotkut ovat maailmallisten vaikutusten vuoksi sokeita näkemään, miten tärkeä Jeesuksen Kristuksen evankeliumi on.) Kuinka jotkut nykyään joutuvat ihmisten viekkauden sokaisemiksi?

Auta oppilaita ymmärtämään ilmaus ”eivät ole rohkeita todistuksessa Jeesuksesta” (OL 76:79) kehottamalla yhtä oppilasta lukemaan ääneen kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Bruce R. McConkien seuraavat sanat:

Kuva
Vanhin Bruce R. McConkie

”Mitä tarkoittaa se, että on rohkea todistuksessa Jeesuksesta? – –

Rohkeus vanhurskauden asiassa – tuo suuri kulmakivi – on kuuliaisuutta evankeliumin koko laille.

Rohkeus todistuksessa Jeesuksesta on sitä, että uskomme Kristukseen ja Hänen evankeliumiinsa horjumattomalla vakaumuksella. – –

Mutta tässä ei ole kaikki. Se merkitsee enemmän kuin uskomista ja tietämistä. Meidän tulee olla sanan tekijöitä eikä vain sen kuulijoita. Se on enemmän kuin näennäispalvelua. Se ei ole vain sitä, että suullamme tunnustamme Vapahtajan Jumalan Pojaksi. Se on kuuliaisuutta ja mukautumista käskyihin ja omakohtaista vanhurskautta.

Rohkeus todistuksessa Jeesuksesta on sitä, että – – kestää ’loppuun asti’ (2. Nefi 31:20). Se on sitä, että elämme uskontomme mukaan, teemme sitä mitä saarnaamme, pidämme käskyt.” (Ks. ”Olkaa väkeviä uskon kilvoituksessa”, Valkeus, toukokuu 1975, s. 39.)

  • Ajatelkaa jotakuta, jonka tunnette ja jota pitäisitte rohkeana todistuksessa Jeesuksesta Kristuksesta. Millaiset luonteenpiirteet ja teot osoittavat hänen rohkeutensa?

  • Mikä on auttanut teitä olemaan rohkeita todistuksessanne Jeesuksesta Kristuksesta?

  • Jos olemme rohkeita todistuksessa Jeesuksesta Kristuksesta, mitä me saamme? (Kun oppilaat vastaavat, heidän tulee mainita seuraava periaate: Jos olemme rohkeita todistuksessa Jeesuksesta Kristuksesta, me voimme päästä Jumalan selestiseen valtakuntaan. Lisää tämä totuus taululle kohtaan Selestisen henkilön valmistusohje.)

Kehota oppilaita kirjoittamaan seminaarimuistivihkoonsa tai pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaansa yksi asia, jonka he voivat tehdä ollakseen rohkeampia todistuksessaan Jeesuksesta Kristuksesta. Todista siitä, että jokaisella meistä on mahdollisuus päästä selestiseen valtakuntaan.

Kommentteja ja taustatietoja

Oppi ja liitot 76:51–53, 69–70. Selestiseksi kansaksi tuleminen

Vanhin Dallin H. Oaks kahdentoista apostolin koorumista on selittänyt, mikä on kuuliaisuuden ja sovituksen osuus siinä, että meistä voi tulla kelvollisia selestiseen valtakuntaan:

Kuva
Vanhin Dallin H. Oaks

”Viimeinen tuomio ei ole vain lopullinen arvio hyvistä ja pahoista teoistamme – kaikesta siitä, mitä olemme tehneet. Se on tekojemme ja ajatustemme lopullisen vaikutuksen tunnistamista – sitä, mitä meistä on tullut. Ei riitä, että tekee vain sen, mitä on tehtävä. Evankeliumin käskyt, toimitukset ja liitot eivät ole luettelo talletuksista, joita edellytetään tehtäviksi jollekin taivaalliselle tilille. – –

Jeesuksen Kristuksen evankeliumi on suunnitelma, jonka avulla me voimme tulla sellaisiksi kuin Jumalan lasten pitäisi tulla. Tämä tahraton ja täydellinen tila on tulosta sinnikkäästä sarjasta liittoja, toimituksia ja tekoja, jatkuvia oikeita valintoja ja jatkuvaa parannusta. – –

Todistan kiitollisena Isän suunnitelmasta, jonka ansiosta meillä on Vapahtajan ylösnousemuksen ja sovituksen kautta varmuus kuolemattomuudesta ja mahdollisuus tulla kelvollisiksi iankaikkiseen elämään.” (Ks. ”Haaste muuttua”, Liahona, tammikuu 2001, s. 40–43.)

Oppi ja liitot 76:67. Henokin ja Esikoisen kirkko

Henok ja hänen kansansa, jota voidaan nimittää Henokin kirkoksi, kokoukseksi tai seurakunnaksi, onnistui perustamaan Siionin, ja heidät otettiin taivaaseen. Pääsy Esikoisen kirkon jäseneksi edellyttää, että olemme kelvollisia asumaan Henokin yhteiskunnassa, mikä on mahdollista vain olemalla vanhurskas, olemalla kuuliainen Herran huoneen toimituksille ja ottamalla vastaan Jeesuksen Kristuksen sovitus.

Vanhin Bruce R. McConkie kahdentoista apostolin koorumista on selittänyt, mitä Esikoisen kirkon jäsenyys tarkoittaa:

Kuva
Vanhin Bruce R. McConkie

”Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon jäsenistä, jotka omistautuvat vanhurskaudelle siinä määrin, että saavat korotuksen korkeammat toimitukset, tulee Esikoisen kirkon jäseniä. Kaste on portti kirkkoon pääsemiseksi, mutta selestinen avioliitto on portti Esikoisen kirkon jäsenyyteen, niiden uskollisten pyhien sisäpiiriin, jotka ovat korotuksen ja Isän valtakunnan täyteyden perillisiä.” (Mormon Doctrine, 2. laitos, 1966, s. 139.)

Oppi ja liitot 76:69. Täydellisyys

Vanhin Russell M. Nelson kahdentoista apostolin koorumista on selittänyt, mitä täydellisyys merkitsee Herran suunnitelmassa:

Kuva
Vanhin Russell M. Nelson

”Vapahtajan meille kuvailema täydellisyys on paljon enemmän kuin virheetön suoritus. Se on Vapahtajan suuressa esirukouksessaan Isälleen ilmaisema odotus iankaikkisuudesta – että meistä voitaisiin tehdä täydellisiä ja me voisimme elää Heidän kanssaan tulevissa iankaikkisuuksissa [ks. Joh. 17:23–24]. – –

Täydellisyyteen kuuluu iankaikkisen elämän saavuttaminen – sellaisen elämän, jota Jumala elää.

– – Koska me olemme taivaallisille vanhemmille syntyneitä lapsia, me olemme saaneet lahjaksi mahdollisuuden tulla Heidän kaltaisikseen, samoin kuin kuolevaisista lapsista voi tulla kuolevaisten vanhempiensa kaltaisia.

Herra palautti kirkkonsa auttaakseen meitä valmistautumaan täydellisyyteen.

– – Täydellinen ihminen – – on valmiiksi tullut ihminen – – kirkastettu sielu! – –

Meidän ei tarvitse olla kauhuissamme, vaikka meidän hartaat pyrkimyksemme kohti täydellisyyttä näyttävätkin nyt uuvuttavilta ja loputtomilta. Täydellisyys on edessäpäin. Se voi toteutua täysin vasta ylösnousemuksen jälkeen ja vain Herran avulla. Se odottaa kaikkia, jotka rakastavat Häntä ja pitävät Hänen käskynsä. Siihen kuuluu valtaistuimia, valtakuntia, ruhtinaskuntia, valtoja ja herrauksia [ks. OL 132:19]. Se on päämäärä, jonka vuoksi meidän tulee kestää. Se on iankaikkinen täydellisyys, jonka Jumala on varannut meille jokaiselle.” (Ks. ”Kohti täydellisyyttä”, Valkeus, tammikuu 1996, s. 87.)

Oppi ja liitot 76:69–70. Kaikilla kirkon jäsenillä on mahdollisuus saavuttaa korotus selestisessä valtakunnassa

Presidentti George Albert Smith on opettanut, että mahdollisuus saavuttaa selestinen valtakunta on jokaisella:

Kuva
Presidentti George Albert Smith

”Yksi Jeesuksen Kristuksen evankeliumin ihanista asioista on mielestäni se, että se saattaa meidät kaikki samalle tasolle. Ihmisen ei tarvitse olla vaarnanjohtaja tai kahdentoista koorumin jäsen saavuttaakseen korkeimman sijan selestisessä valtakunnassa. Vaatimattominkin kirkon jäsen saa korotuksen selestisessä valtakunnassa yhtä hyvin kuin kuka tahansa muu, jos hän pitää Jumalan käskyt. Jeesuksen Kristuksen evankeliumin kauneus on siinä, että se tekee meidät kaikki samanarvoisiksi, mikäli me pidämme Herran käskyt. – – Meillä on yhtäläiset mahdollisuudet korotukseen.” (Julkaisussa Conference Report, lokakuu 1933, s. 25.)

Piispa Joseph L. Wirthlin johtavasta piispakunnasta on todistanut: ”Me olemme kaikki ehdolla selestiseen valtakuntaan” (julkaisussa Conference Report, huhtikuu 1952, s. 118).

Oppi ja liitot 76:58, 71. Tulla jumaliksi ja saada Isän täyteydestä

Koska me olemme Isän Jumalan kirjaimellisia jälkeläisiä, meillä on mahdollisuus tulla sellaisiksi kuin Hän on. Isän täyteyden saaminen tarkoittaa sitä, että saa Hänen kirkkautensa ja siunaustensa täyden määrän. Jos elämme Vapahtajan opetusten mukaan, pidämme Hänen käskynsä ja hyödynnämme Hänen sovitustaan elämässämme, Isä voi ylentää meidät sellaisiksi kuin Hän on, elämään sellaista elämää kuin Hän elää, ja nauttimaan siitä iankaikkisesta onnesta, josta Hän nauttii.

Oppi ja liitot 76:79. ”Rohkeita todistuksessa Jeesuksesta”

Presidentti Ezra Taft Benson on kuvaillut kirkon yleiskonferenssissa huhtikuussa 1982, mitä rohkeus todistuksessa Jeesuksesta tarkoittaa. Ks. ”Rohkea todistuksessa Jeesuksesta”, Valkeus, lokakuu 1982, s. 117–122.