Seminaari
Oppiaihe 77: Oppi ja liitot 75


Oppiaihe 77

Oppi ja liitot 75

Johdanto

Kirkon konferenssissa, joka pidettiin 25. tammikuuta 1832, profeetta Joseph Smith sai kaksi ilmoitusta, jotka kumpikin ovat luvussa OL 75. Ensimmäinen ilmoitus, joka on tallennettu jakeisiin 1–22, annettiin ryhmälle vanhimpia, jotka olivat tarjoutuneet lähtemään lähetystyöhön. Herra antoi näille vanhimmille käskyjä heidän lähetystyövelvollisuuksistaan ja määräsi heille lähetystyötoverit. Toinen ilmoitus, joka on tallennettu jakeisiin 23–36, annettiin toiselle ryhmälle vanhimpia, jotka halusivat tietää Herran tahdon heihin nähden. Herra käski näitä vanhimpia varmistamaan, että heidän perheistään huolehdittaisiin, ja ottamaan vastaan kutsun saarnata evankeliumia.

Opetusehdotuksia

Oppi ja liitot 75:1–5

Herra puhuu niille, jotka haluavat saarnata evankeliumia

Muutama päivä ennen kuin opetat tämän oppiaiheen, pyydä yhtä oppilasta, joka on saanut lähetystyökutsun, tai oppilasta, joka saattaa pian lähettää hakemuksen palvella lähetystyössä, tai äskettäin kotiin palannutta lähetyssaarnaajaa avuksesi opettaessasi evankeliumista kertomista. Anna tälle henkilölle kopio seuraavasta opetusehdotuksesta ja pyydä häntä tutkimaan kohtaa OL 75:1–4 ja valmistautumaan oppiaiheen tuon osuuden opettamiseen.

Anna luokan hengellisen tuokion jälkeen oppilaalle tai kotiin palanneelle lähetyssaarnaajalle aika valmistamansa osuuden opettamiseen.

Opetusehdotus kohtaan Oppi ja liitot 75:1–4

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 75:1–2. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, keille Herra puhuu näissä jakeissa.

Kysy: Keille Herra puhuu näissä jakeissa? (Vanhimmille, jotka olivat tarjoutuneet lähtemään lähetystyöhön.)

Kerro luokan jäsenille, että lukuun OL 75 on itse asiassa yhdistetty kaksi ilmoitusta ja että ne annettiin kirkon konferenssissa. Ensimmäinen ilmoitus annettiin ryhmälle lähetyssaarnaajia, ja siinä selitettiin, kuinka he voisivat olla tehokkaampia auttaessaan muita ymmärtämään sanomaansa.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 75:3–4. Pyydä luokan jäseniä panemaan merkille, mitä neuvoja Herra antaa vanhimmille heidän kutsumuksestaan saarnata evankeliumia. Voit ehdottaa, että oppilaat merkitsevät pyhiin kirjoituksiinsa, mitä he löytävät.

Kysy: Mitä Herra jakeiden 3–4 mukaan halusi vanhinten tekevän heidän saarnatessaan evankeliumia?

Kehota muutamaa oppilasta selittämään, mitä heidän mielestään tarkoittavat ilmaukset ”lähdette maailmaan, ettekä viivyttele”, ”ettekä ole laiskoja” ja ”teette työtä kaikin voimin”.

Kun luokan jäsenet ovat vastanneet, selitä, miksi mielestäsi niiden, jotka on kutsuttu saarnaamaan evankeliumia, täytyy tuntea Herran meille antamat ilmoitukset ja käskyt ja opettaa niitä (ks. jae 4).

Kysy: Mistähän syystä on tärkeää, että Herran lähetyssaarnaajat palvelevat Häntä edellä esitetyin tavoin?

Kerro luokan jäsenille, mitä teet (tai teit, jos olet palvellut lähetystyössä) valmistautuaksesi julistamaan evankeliumia tavalla, jota Herra kuvailee kohdassa OL 75:3–4. Esitä lopuksi ajatuksiasi siitä, mitä oppilaat voivat tehdä kertoakseen evankeliumista tällä tavoin tässä vaiheessa elämäänsä.

Kun oppilas tai kotiin palannut lähetyssaarnaaja on päättänyt opettamisen, kirjoita taululle seuraava vajaa virke: Jos olemme uskollisia evankeliumin julistamisessa, Herra…

Pyydä oppilaita lukemaan itsekseen OL 75:5 ja ottamaan selville, mitä lupauksia Herra antaa noille lähetyssaarnaajille.

  • Mitä Herra lupaa niille, jotka julistavat uskollisesti Hänen evankeliumiaan?

Sinun pitää kenties selittää, että sana lyhteet tarkoittaa viljankorsia, jotka leikataan ja sidotaan kimpuiksi. Se, että saa monia lyhteitä, tarkoittaa runsasta satoa.

  • Mitä voisivat olla ne ”lyhteet”, joita uskolliset lähetyssaarnaajat saavat kertoessaan evankeliumista? (Lyhteet voisivat tarkoittaa ihmisiä, jotka ottavat vastaan heidän sanomansa [käännynnäiset] sekä jakeessa 5 mainittuja iankaikkisia siunauksia.)

Pyydä oppilaita tiivistämään kohtaan OL 75:5 sisältyvät lupaukset täydentämällä taululla oleva virke. Seuraava on yksi tapa, jolla oppilaat saattavat ilmaista tämän periaatteen: Jos olemme uskollisia evankeliumin julistamisessa, Herra siunaa meitä kunnialla, kirkkaudella ja iankaikkisella elämällä.

  • Mistähän syystä ne, jotka julistavat uskollisesti evankeliumia, saavat niin suuria iankaikkisia siunauksia?

Oppi ja liitot 75:6–22

Herra kutsuu lähetystyötoveripareja ja antaa heille käskyjä

Selitä, että sen jälkeen kun Herra oli antanut käskyjä ja lupauksia vanhimmille, jotka olivat lähdössä lähetystyöhön, Hän yhdisti heidät toveripareiksi ja antoi kullekin toveriparille erityisiä käskyjä.

Järjestä oppilaat pareiksi. Pyydä kunkin parin kohdalla ensimmäistä oppilasta lukemaan OL 75:6–12 ja toista oppilasta lukemaan jakeet 13–14. Pyydä heitä lukiessaan etsimään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:

  1. Keille Herra puhuu?

  2. Mitä siunauksia Herra lupaa heille, jos he ovat uskollisia evankeliumin julistamisessa?

Kun oppilaat ovat lukeneet tehtäväksi saamansa jakeet, kehota heitä kertomaan parilleen vastaukset edellä oleviin kysymyksiin.

  • Mitä muita sellaisia neuvoja Herra antaa William E. McLellinille ja Luke Johnsonille jakeissa 8–11, jotka voivat auttaa meitä julistamaan evankeliumia tehokkaasti? (Rukoilla, että saisimme Lohduttajan – Pyhän Hengen – opettamaan meitä, ja rukoilla voimaa pysyä uskollisena.)

  • Minkä lupauksen Herra toistaa kullekin näistä toveripareista jakeissa 11, 13 ja 14? (Hän olisi heidän kanssaan. Voit ehdottaa, että oppilaat merkitsevät tämän toistetun lupauksen.)

Pyydä oppilaita ilmaisemaan periaate, jonka he oppivat näistä jakeista. Vaikka oppilaat saattavat käyttää eri sanoja, heidän tulee pystyä mainitsemaan seuraava periaate: Jos olemme uskollisia evankeliumin julistamisessa, Herra on meidän kanssamme.

  • Millaiset omat kokemuksenne tai jonkun tuntemanne henkilön kokemukset ovat saaneet teidät vakuuttuneiksi siitä, että Herra on niiden kanssa, jotka kertovat uskollisesti Hänen evankeliumistaan muille?

Kehota oppilaita miettimään, mitä he sanoisivat ystävälle tai sukulaiselle, jolla on ollut vaikeaa hänen palvellessaan kokoaikaisessa lähetystyössä. Pyydä heitä käyttämään periaatteita, jotka he ovat oppineet tämänpäiväisessä oppiaiheessa, ja kirjoittamaan seminaarimuistivihkoonsa tai pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaansa lyhyt, rohkaiseva kirje tuolle lähetyssaarnaajalle. Kehota oppilaita kertomaan kirjeessä, mitä lähetyssaarnaajat voivat tehdä julistaakseen evankeliumia uskollisemmin ja mitä siunauksia koituu niille, jotka tekevät niin.

Kun oppilailla on ollut riittävästi aikaa kirjoittaa kirjeensä, pyydä muutamaa heistä kertomaan, mitä he kirjoittivat.

Tee yhteenveto kohdasta OL 75:15–22 selittämällä, että Herra käski lähetyssaarnaajia siunaamaan niitä perhekuntia, jotka ottaisivat heidät vastaan. Hän myös opetti heille, mitä tehdä, kun ne, joille he kertoivat evankeliumista, torjuisivat heidät. (Voit selittää, että pölyn puhdistaminen jaloista todistuksena niitä vastaan, jotka torjuvat lähetyssaarnaajat ja heidän sanomansa, tehdään vain niissä harvoissa tilanteissa, joissa Herra varta vasten käskee tekemään niin.)

Oppi ja liitot 75:23–29

Herra selittää, kuinka niiden perheitä, jotka Hän on kutsunut palvelemaan lähetystyössä, tulee auttaa

Selitä, että toinen lukuun OL 75 sisältyvä ilmoitus annettiin eri ryhmälle vanhimpia. Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 75:23 ja pyydä luokan jäseniä panemaan merkille, mitä nämä vanhimmat halusivat tietää.

Selitä, että kirkon alkuvuosina monilla miehillä, jotka kutsuttiin palvelemaan lähetystyössä, oli vaimo ja lapsia, jotka olivat ylläpidossaan riippuvaisia heistä. Palvelukutsun vastaanottaminen oli suuri uhraus koko perheelle. Monien vanhinten luonnollinen huoli on varmasti ollut, mitä tapahtuisi heidän perheelleen, jos he ottaisivat vastaan kutsun saarnata evankeliumia kaukana kotoa.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 75:24–28. Kehota luokan jäseniä panemaan merkille, mitä käskyjä Herra antaa vanhimmille, joita tarvittiin saarnaamaan evankeliumia mutta joilla oli perhe elätettävänään.

  • Kun aviomies ja isä palvelee lähetystyössä, kenen tulee jakeen 24 mukaan auttaa hänen perheensä elättämisessä?

  • Mitä Herra käski jakeen 26 mukaan vanhinten tehdä, jos he kykenisivät löytämään paikan, jossa heidän perheistään pidettäisiin huolta?

  • Mitä Herra sanoo jakeessa 28 niille, joiden olosuhteet eivät sallisi heidän jättää perhettään julistaakseen evankeliumia?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 75:29. Pyydä luokan jäseniä etsimään neuvo, jonka Herra antaa kaikille näille miehille .

  • Mitä jakeen 29 ilmausta te voisitte käyttää tiivistääksenne Herran neuvon niille vanhimmille, jotka pystyivät palvelemaan lähetystyössä, ja niille vanhimmille, joiden piti jäädä kotiin pitämään huolta perheestään? (”Olkoon jokainen uuttera kaikissa asioissa.” Huolehdi siitä, että oppilaat ymmärtävät tämän ilmauksen soveltuvan meihin kaikkiin ja että Herra käskee meitä olemaan uutteria kaikissa asioissa.)

  • Mitä tarkoittaa se, että on uuttera kaikissa asioissa? (Että on johdonmukainen, sitkeä, tarkkaavainen ja ahkera.)

Oppi ja liitot 75:30–36

Herra määrää vanhimpia palvelemaan toistensa lähetystyötovereina

Tee yhteenveto kohdasta OL 75:30–36 selittämällä, että tämän ilmoituksen lopussa Herra määrää lisää lähetystyötoveripareja.

Päätä oppiaihe kehottamalla oppilaita kirjoittamaan, mitä he voivat tehdä tänään ollakseen uutterampia Herran palveluksessa. Kehota yhtä tai kahta oppilasta kertomaan ajatuksiaan ja todistamaan tänään luokassa keskustelluista periaatteista.

Kommentteja ja taustatietoja

Oppi ja liitot 75:6–12. William E. McLellinin vastaus kutsuun julistaa evankeliumia

Lokakuun 29. päivänä 1831 William E. McLellin sai kutsun palvella lähetystyössä Yhdysvaltain itäosissa, ja hänen toverikseen kutsuttiin Samuel H. Smith (ks. OL 66:5–8). William McLellin vastasi kutsuun, mutta päätti kuitenkin lähetystyönsä varhain ja palasi Kirtlandiin Ohioon joulukuun lopussa 1831.

Kuten kohdasta OL 75:6–13 käy ilmi, Herra nuhteli William E. McLelliniä tämän nurinasta, peruutti tämän kutsun palvella itäisissä osavaltioissa ja kutsui Orson Hyden hänen tilalleen Samuel Smithin toveriksi. Herra kuitenkin esitti veli McLellinille armollisesti uuden kutsun julistaa evankeliumia Yhdysvaltain eteläosissa toverinaan Luke Johnson. Veli McLellin otti vastaan kutsun palvella, mutta hän ei jatkanut työtä uskollisesti. Pian hän väitti olevansa liian sairas jatkamaan lähetystyössä. Lähdettyään lähetystyöstään hän matkusti Hiramiin Ohioon ja solmi avioliiton Emiline Millerin kanssa.

Kun William E. McLellin oli palvellut toistuvasti uudelleen lähetystyössä ja jonkin aikaa kahdentoista apostolin koorumin jäsenenä, hänet erotettiin kirkosta 11. toukokuuta 1838 hänen tunnustettuaan, että hän oli lakannut rukoilemasta ja pitämästä käskyjä.

Oppi ja liitot 75:20–22. ”Puhdistakaa pöly jaloistanne”

Pölyn puhdistaminen jaloista on todistus niitä vastaan, jotka kieltäytyvät ottamasta vastaan evankeliumia (ks. OL 24:15; 60:15; 84:92; 99:4). Presidentti Joseph Fielding Smith on selittänyt:

Kuva
Presidentti Joseph Fielding Smith

”Kun Herramme lähetti opetuslapsensa julistamaan evankeliumin sanomaa, Hän antoi heille käskyn puhdistaa pölyn jaloistaan todistuksena niitä vastaan, jotka vastustivat heitä. Samoin – – Herra neuvoi vanhimpia, että heillä oli sama etuoikeus. – – Jalkojen puhdistaminen joko pesemällä tai pyyhkimällä pöly kirjattaisiin taivaassa todistukseksi jumalattomia vastaan. Tätä ei kuitenkaan pitänyt tehdä ihmisten nähden, ’ettet vihoittaisi heitä, vaan salassa; ja pese jalkasi todisteeksi heitä vastaan tuomiopäivänä’ [OL 60:15]. Kirkon lähetyssaarnaajilla, jotka suorittavat uskollisesti velvollisuutensa, on velvoite jättää todistuksensa kaikille, joiden kanssa he tulevat kosketuksiin työssään. Tämä todistus on tuomiopäivänä todisteena niitä vastaan, jotka hylkäävät sanoman.” (Church History and Modern Revelation, 2 osaa, 1953, osa 1, s. 223; ks. myös oppiaihe 31, Kommentteja ja taustatietoja kohdasta OL 24:15.)

Pölyn puhdistaminen jaloista toimii todistuksena niitä vastaan, jotka torjuvat täysin Herran valtuutetut palvelijat. Se tehdään vain harvoissa tilanteissa, kun Herra varta vasten käskee tehdä niin. Tämä toimenpide toimii todistuksena heidän torjumisestaan ja siitä, että ne, jotka saarnasivat heille evankeliumia, eivät ole enää vastuussa heistä Herran edessä.