Seminaari
Oppiaihe 114: Oppi ja liitot 108


Oppiaihe 114

Oppi ja liitot 108

Johdanto

Joulukuun 26. päivänä 1835 Lyman Sherman, uskollinen Siionin leirikunnan jäsen ja yksi seitsemänkymmenen koorumin seitsemästä johtajasta, seurasi saamaansa hengellistä kehotusta ja pyysi profeetta Joseph Smithiltä opastusta velvollisuuksiinsa. Luku OL 108 sisältää Lymanille profeetan kautta annetun ilmoituksen.

Opetusehdotuksia

Oppi ja liitot 108:1–3

Herra antaa Lyman Shermanille anteeksi tämän synnit

Aloita oppiaihe esittämällä seuraavat kysymykset:

  • Onko Henki joskus kehottanut teitä tekemään jotakin? Mitä siunauksia saitte, kun noudatitte Hengen kehotuksia?

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen luvun OL 108 johdanto ja katsomaan, kuka tuli profeetan luo pyytämään ilmoitusta.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan seuraavat tiedot Lyman Shermanista:

Lyman Sherman oli uskollinen kirkon jäsen, joka oli palvellut Siionin leirikunnassa ja joka oli kutsuttu yhdeksi seitsemänkymmenen koorumin seitsemästä johtajasta. Profeetta Joseph Smith kirjoitti päiväkirjaansa, että 26. joulukuuta 1835 ”veli Lyman Sherman tuli sisään ja pyysi saada Herran sanan kauttani, ’sillä’, hän sanoi, ’minua on innoitettu kertomaan sinulle tunteistani ja toiveistani, ja minulle luvattiin, että saisin ilmoituksen, joka tekisi tiettäväksi velvollisuuteni’” (julkaisussa History of the Church, osa 2, s. 345; ks. myös Journals, Volume 1: 1832–1839, Journals-sarjan osa 1 kokoelmassa The Joseph Smith Papers, 2008, s. 137).

  • Mitä arvelette Lymanin tarkoittaneen, kun hän sanoi, että häntä oli innoitettu puhumaan Joseph Smithin kanssa?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 108:1. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, minkä siunauksen Herra antoi Lyman Shermanille, koska tämä noudatti kehotusta puhua profeetan kanssa. Pyydä oppilaita kertomaan, mitä he löytävät.

  • Minkä siunauksen me voimme saada elämäämme sen perusteella, mitä Herra ilmoitti Lyman Shermanille, kun noudatamme auliisti Herran ääntä? (Oppilaat saattavat käyttää eri sanoja, mutta heidän tulee mainita seuraava periaate: Kun olemme kuuliaisia Herran äänelle, me saamme Hänen anteeksiantonsa. Voit kirjoittaa tämän periaatteen taululle.)

  • Mistähän syystä Herran kehotusten noudattaminen tuo anteeksiannon?

Auta oppilaita ymmärtämään tämä periaate selittämällä, että Herran äänen voi kuulla pyhissä kirjoituksissa, Hänen myöhempien aikojen profeettojensa sanoissa ja Pyhän Hengen kehotuksissa. Kuuliaisuuteemme Jumalaa kohtaan sisältyy se, että täytämme elämämme vanhurskailla toimilla, jotka tuovat hengellistä voimaa. Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen seuraava selitys kirjasesta Lujana uskossa: ”Täysi kuuliaisuus tuo elämääsi evankeliumin täyden voiman, johon sisältyy suurempi voima voittaa heikkoutesi. Tämä kuuliaisuus sisältää tekoja, joita et ehkä aluksi pidä parannukseen kuuluvina, kuten kokouksiin osallistuminen, kymmenysten maksaminen, palveleminen ja muille anteeksi antaminen. Herra on luvannut: ’Sille, joka tekee parannuksen ja pitää Herran käskyt, annetaan anteeksi’ (OL 1:32).” (Ks. Lujana uskossa – evankeliumiaiheinen hakuteos, 2005, s. 115.)

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen OL 108:2 ja katsomaan, mitä neuvoja Herra antoi Lyman Shermanille kerrottuaan antaneensa tälle anteeksi tämän synnit. Kehota oppilaita kertomaan, mitä he löytävät.

  • Mitä mielestänne tarkoittaa se, että ”sielusi olkoon levossa, mitä tulee hengelliseen tilaasi”?

  • Kuinkahan neuvo olla enää vastustamatta Herran ääntä voisi auttaa sielua olemaan levossa?

Pyydä oppilaita etsimään jakeista OL 108:1–2 periaate, joka kertoo, minkä asian Herran anteeksianto tuo. (Oppilaat saattavat huomata monenlaisia periaatteita, mutta muista tähdentää seuraavaa: Herran anteeksianto tuo levon sielullemme.)

Selitä, että parannuksen tehneet ihmiset miettivät joskus, ovatko he saaneet anteeksi syntinsä, kun he tuntevat niiden yhä painavan mieltään. Kehota yhtä oppilasta lukemaan seuraavat sanat. Pyydä luokan jäseniä kuuntelemaan neuvoja niille, joiden saattaa olla vaikeaa antaa sielunsa olla levossa.

Kahdentoista apostolin koorumin presidentti Boyd K. Packer on sanonut:

Kuva
Presidentti Boyd K. Packer

”Tuo suuri anteeksiantamuksen aamu ei ehkä tule heti. Älkää antako periksi, jos epäonnistutte aluksi. Parannuksessa on usein kaikkein vaikeinta antaa anteeksi itselle. Masennus kuuluu koettelemukseen. Älkää antako periksi. Tuo kirkas aamu koittaa aikanaan.

Silloin ’Jumalan rauha, joka ylittää kaiken ymmärryksen’, tulee jälleen teidän elämäänne [Fil. 4:7]. Silloin ette te, kuten ei Hänkään, enää muista syntejänne. Mistä sen tietää? Sen tietää! [Ks. Moosia 4:1–3.]” (Ks. ”Anteeksiantamuksen kirkas aamu”, Valkeus, tammikuu 1996, s. 21.)

  • Kuinka kuvailisitte sitä, miltä tuntuu, kun sielunne on levossa?

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen OL 108:3 ja etsimään lisää neuvoja, joita Herra antoi Lyman Shermanille.

  • Mitä neuvoja Herra antoi veli Shermanille? (Nousta ja noudattaa vastedes tunnollisemmin valojaan . Vala tarkoittaa lupausta tai liittoa.)

  • Mitä lupauksia tai liittoja me teemme?

Kehota oppilaita miettimään, kuinka he voivat olla vastedes tunnollisempia lupauksissaan ja liitoissaan. Jos aikaa on, kehota heitä kirjoittamaan, kuinka he voivat pitää aiempaa tunnollisemmin lupauksensa ja liittonsa.

Pyydä muutamaa oppilasta selittämään, kuinka heidän jakeista OL 108:1–3 huomaamansa totuudet voisivat kannustaa heitä tai heidän ystäväänsä tai perheenjäsentään olemaan kuuliainen Herran äänelle ja saamaan anteeksiannon.

Kehota oppilaita pohtimaan, kuinka he voivat toteuttaa näitä periaatteita ja tuntea olevansa levossa, mitä tulee heidän hengelliseen tilaansa Herran edessä.

Oppi ja liitot 108:4–8

Herra antaa Lyman Shermanille lisää neuvoja ja lupauksia

Kysy oppilailta, ovatko he kuulleet juhlakokouksesta. Jos ovat, pyydä heitä selittämään, mikä se heidän ymmärtääkseen on. Jos he tarvitsevat apua, selitä, että juhlakokous on erityinen kokoontuminen, joka järjestetään ”vihittäessä temppelit, annettaessa erityisohjeita pappeusjohtajille ja hyväksyttäessä uusi kirkon presidentti” (David B. Haight, ”Juhlakokoukset”, Valkeus, tammikuu 1995, s. 13). Joulukuussa 1832 Herra lupasi pyhille, että jos he rakentaisivat temppelin ja pitäisivät juhlakokouksen, Hän antaisi heille suuria siunauksia (ks. OL 88:70–75, 117–119). Joulukuussa 1835, kun lukuun OL 108 tallennettu ilmoitus annettiin Lyman Shermanille, Kirtlandin temppelin vihkimiseen oli enää kolme kuukautta. Tammikuusta toukokuuhun 1836 Kirtlandissa pidettiin joukko kokouksia, joista osan katsottiin olevan juhlakokouksia. Maaliskuun 27. päivänä 1836 alkaneella viikolla juhlakokouksia pidettiin Kirtlandin temppeliä vihittäessä. Niihin kuului myös 30. maaliskuuta 1836 pidetty juhlakokous, jossa pappeusjohtajille annettiin erityisohjeita.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 108:4–6. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitä Herra lupasi Lymanin saavan tuossa juhlakokouksessa.

  • Mitä Herra kertoi Lyman Shermanin saavan?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 108:7–8. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja katsomaan, minkä käskyn Herra antoi veli Shermanille. Pyydä oppilaita kertomaan, mitä he löytävät .

  • Millä tavoin Herra halusi Lyman Shermanin vahvistavan veljiään?

Pyydä oppilaita etsimään jakeissa OL 108:7–8 olevia totuuksia. He voivat huomata monenlaisia totuuksia, kuten seuraavan: Meidän tulee vahvistaa muita kaikissa elämäntavoissamme ja kaikissa tekemisissämme. Voit ehdottaa, että oppilaat merkitsevät tämän totuuden pyhiin kirjoituksiinsa.

  • Kuinka te voitte vahvistaa lähellänne olevia elämäntavoillanne? Kuinka voitte vahvistaa lähellänne olevia tekemisillänne?

Pyydä oppilaita kertomaan kokemuksesta, jolloin joku vahvisti heitä siten kuin Herra jakeessa 7 neuvoi Lyman Shermania tekemään.

Kehota oppilaita miettimään yhtä ihmistä, jota he voivat vahvistaa tänään, ja jokin tietty tapa, jolla he aikovat sen tehdä.

Kerro oppilaille, että Lyman Sherman pysyi uskollisena kuolemaansa asti. Profeetta Joseph Smith, joka oli Libertyn vankilassa, kutsui ja nimitti Lymanin kahdentoista apostolin koorumin jäseneksi 16. tammikuuta 1839, mutta Lyman kuoli ennen kuin hän ehti saada profeetalta kirjeen uudesta tehtävästään.

Päätä oppitunti kertomalla kokemus siitä, kun joku vahvisti sinua tai sinä vahvistit jotakuta.

Kommentteja ja taustatietoja

Oppi ja liitot 108:1–2. ”Syntisi on annettu sinulle anteeksi – – sielusi olkoon levossa”

Presidentti Harold B. Lee on opettanut:

Kuva
Presidentti Harold B. Lee

”Jos tulee aika, jolloin te olette tehneet kaikkenne tehdäksenne parannuksen synneistänne, olettepa kuka tahansa ja missä tahansa, ja kun olette hyvittäneet ja korvanneet tekonne parhaan kykynne mukaan – –, te silloin haluatte vastaukseksi vahvistuksen siitä, onko Herra hyväksynyt teidät vai ei. Jos te sieluanne tutkistellessanne etsitte tuota omantunnonrauhaa ja löydätte sen, te voitte tällä tavalla tietää, että Herra on hyväksynyt parannuksentekonne.” (Julkaisussa Evankeliumin opit, oppilaan kirja, uskonto 430 ja 431, 2004, s. 41.)

Oppi ja liitot 108:3. ”Noudata vastedes tunnollisemmin valojasi”

Vanhin Richard G. Scott kahdentoista apostolin koorumista on todistanut siunauksista, joita koituu liittojen pitämisestä:

Kuva
Vanhin Richard G. Scott

”Kun luotatte [Herraan], etsitte ja seuraatte Hänen tahtoaan, saatte siunauksia, joita rajallinen mielenne ei voi ymmärtää täällä maan päällä. Taivaallinen Isänne ja Hänen pyhä Poikansa tietävät teitä paremmin, mikä tuo onnea. He ovat antaneet teille onnensuunnitelman. Ymmärtäessänne ja seuratessanne sitä onni on oleva siunauksenne. Noudattaessanne, ottaessanne vastaan ja kunnioittaessanne vapaaehtoisesti tämän pyhän suunnitelman toimituksia ja liittoja voitte tuntea suurinta mahdollista tyydytystä tässä elämässä, niin, jopa ylitsevuotavan onnen hetkiä. Valmistaudutte iankaikkiseen kirkkauteen rakkaittenne kanssa, jotka ovat kelvollisia tuohon valtakuntaan.” (”Luota Herraan”, Valkeus, tammikuu 1996, s. 17.)

Oppi ja liitot 108:6. ”Sinulla on oikeus saarnata minun evankeliumiani siellä, minne minä sinut lähetänkin”

Lyman Sherman oli yksi seitsemänkymmenen koorumin seitsemästä johtajasta. Ohjeistaessaan seitsemänkymmenen koorumin jäseniä 30. maaliskuuta 1836 heidän kutsumuksestaan saarnata evankeliumia profeetta Joseph Smith sanoi:

Kuva
Profeetta Joseph Smith

”Seitsenkymmenillä on vapaus mennä Siioniin, mikäli haluavat, tai mennä minne tahansa he haluavat ja saarnata evankeliumia. Olkoon Siionin lunastus tavoitteenamme ja pyrkikäämme saamaan se aikaan lähettämällä työhön kaikki Herran huoneen väki, mistä tahansa sitä löydämmekin.” (Ks. Profeetta Joseph Smithin opetuksia, toim. Joseph Fielding Smith, 1985, s. 108.)