Seminaari
Kotiopiskeluseminaarin oppiaihe: Oppi ja liitot 84–87 (Viikko 18)


Kotiopiskeluseminaarin oppiaihe

Oppi ja liitot 84–87 (Viikko 18)

Valmisteluaineisto kotiopiskeluseminaarin opettajalle

Tiivistelmä kotiopiskeluseminaarin päivittäisistä oppiaiheista

Seuraavana on tiivistelmä tapahtumista, opeista ja periaatteista, joita oppilaat oppivat tutkiessaan lukuja OL 84–87 (viikko 18), mutta sinun ei ole tarkoitus opettaa sitä oppiaiheesi osana. Opettamasi oppiaihe keskittyy vain muutamiin näistä opeista ja periaatteista. Noudata Pyhän Hengen kehotuksia, kun mietit oppilaidesi tarpeita.

Päivä 1 (Oppi ja liitot 84:1–42)

Oppilaat tutkivat ilmoitusta Uuteen-Jerusalemiin rakennettavasta temppelistä, ja he lukivat myös Mooseksen ponnisteluista valmistaa kansaansa pääsemään Jumalan luokse. Oppilaat oppivat seuraavat periaatteet: meidän täytyy saada Melkisedekin pappeuden toimitukset, jotta meistä voi tulla Jumalan kaltaisia ja voimme asua Hänen luonaan; jos ne, jotka saavat pappeuden, pitävät kutsumuksensa kunniassa, niin Jumala pyhittää heidät ja antaa heille kaiken, mitä Hänellä on.

Päivä 2 (Oppi ja liitot 84:43–120)

Tässä oppiaiheessa oppilaat oppivat kaksi periaatetta, jotka voivat auttaa heitä palaamaan Jumalan luokse: jos otamme tunnollisesti varteen Jumalan sanan, niin Kristuksen Henki valaisee meitä; jos kuulemme Jeesuksen Kristuksen Hengen ääntä, me tulemme Isän luokse. Oppilaat oppivat myös, että jos suhtaudumme kevyesti Jumalan sanaan, mielemme pimentyy ja me joudumme tuomion alaisiksi. Tässä oppiaiheessa toistettiin myös neuvo tutkia pyhiä kirjoituksia uskollisesti ja elää siten kuin niissä opetetaan. Lisäksi oppilaat oppivat, että kaikilla myöhempien aikojen pyhillä on vastuu siitä, että he tekevät oman osansa evankeliumin viemisessä koko maailmaan.

Päivä 3 (Oppi ja liitot 85–86)

Tässä oppiaiheessa oppilaat miettivät kirkon aikakirjojen tärkeyttä. He oppivat, että jos elämme Jumalan lakien mukaan, meidän nimemme merkitään kirkon aikakirjoihin uskollisina jäseninä. Oppilaat saivat myös lisää näkemystä vertaukseen viljasta ja rikkaviljasta ja huomasivat, että Herra kokoaa vanhurskaat viimeisinä aikoina ja sitten toisessa tulemisessaan hävittää jumalattomat. Lisäksi oppilaat oppivat, että me voimme tuoda pelastuksen muille auttamalla heitä saamaan evankeliumin siunaukset.

Päivä 4 (Oppi ja liitot 87)

Oppilaat tutkivat profeetta Joseph Smithin profetiaa sodasta viimeisinä aikoina ja oppivat, että Herra voi ilmoittaa meille tulevaisuuden profeettojensa välityksellä. Oppilaat saivat myös tietää, että Herran sanat, jotka hän antoi profeetta Joseph Smithin välityksellä, olivat täyttyneet, ja sen, kuinka ne olivat täyttyneet. He pohtivat myös sitä, miten tärkeää meidän on Herran tulemiseen asti seisoa pyhissä paikoissa ja olla horjumatta.

Johdanto

Tämä oppiaihe auttaa oppilaita yhä paremmin ymmärtämään ja selittämään oppia pappeudesta. Se tarjoaa myös oppilaille tilaisuuden kertoa, mitä he ovat tällä viikolla tutkiessaan oppineet siitä, kuinka me voimme toimia paremmin Jumalan välineinä ja pitää pappeuden kunniassa.

Opetusehdotuksia

Huom. Valmistautumisena tähän oppiaiheeseen pyydä yhtä oppilasta tuomaan oppitunnille pappeuden seuraanto (joko jonkun perheenjäsenen tai kenties hänen omansa). Jäsen voi saada oman Melkisedekin pappeuden seuraantonsa kirkon jäsen- ja tilasto-osastolta lähettämällä sähköpostitse pyynnön osoitteeseen lineofauthority@ldschurch.org ja kirjoittamalla aiheriville PLA. Automaattivastauksena tulee lomake, joka täytetään ja palautetaan.

Oppi ja liitot 84

Herra ilmoittaa Moosesta koskevan pappeuden seuraannon

Auta oppilaita kertaamaan termejä, joita he oppivat tällä viikolla, järjestämällä oppilaat pareiksi. Pyydä kunkin parin ensimmäistä oppilasta kääntämään selkänsä tauluun päin, niin ettei hän näe sitä. Selitä, että aiot kirjoittaa taululle avainsanan tai ilmauksen, joka liittyy johonkin evankeliumin perusopeista. Ne oppilaat, jotka katsovat tauluun päin, määrittelevät tai kuvailevat hiljaisella äänellä parilleen kyseistä avainsanaa tai ilmausta, ja pari yrittää arvata sanan tai ilmauksen. Sitten oppilaat vaihtavat keskenään rooleja, ja sinä jatkat toimintaa kirjoittamalla taululle uuden sanan tai ilmauksen.

Aloita tämä toiminta kirjoittamalla taululle sana pappeus. Kun oppilaat ovat arvanneet tämän sanan, jatka toimintaa käyttämällä seuraavia sanoja ja ilmauksia: toimitus, Aaronin pappeus, liitto, Melkisedekin pappeus, pelastavat toimitukset. (Voit pysähtyä, kun kukin avainsana tai termi on arvattu, ja käydä lyhyesti luokan kanssa läpi sen määritelmän, jos tunnet siitä olevan apua. Muutamien sanojen ja termien lyhyitä määritelmiä on kotiopiskeluseminaarin oppilaan opiskeluoppaan vastaavassa toiminnassa viikon 18 päivän 1 aineistossa. Tyhjentävämpiä selityksiä on kohdissa ”Pappeus ja pappeuden avaimet” ja ”Toimitukset ja liitot” tämän oppikirjan lopussa olevan liitteen osuudessa, joka koskee perusoppeja.) Kun sanat ja termit on selitetty, esitä seuraava kysymys:

  • Mitkä evankeliumin toimitukset ovat pelastavia toimituksia? (Kun oppilaat vastaavat, kirjoita taululle seuraavat toimitukset: kaste, konfirmointi, Melkisedekin pappeuden saaminen [miehillä], temppeliendaumentti ja temppelisinetöiminen.)

Selitä, että luvussa OL 84 opetetaan, että Mooses halusi auttaa muita ihmisiä lähestymään Jumalaa pappeuden pelastavien toimitusten kautta. Kehota oppilaita tarkastelemaan jakeita OL 84:6–17 ja ottamaan selville, kuinka Mooses pystyi jäljittämään pappeuden valtuutensa Aadamiin, joka sai sen Jumalalta.

  • Mitä saatte näiden jakeiden perusteella tietää pappeudesta? (Oppilaat saattavat mainita eri periaatteita, mutta muista tähdentää seuraavaa: Pappeus tulee Jumalalta, ja se annetaan niiden kätten päällepanemisella, joilla on valtuus.

Kehota tässä vaiheessa oppiaihetta pyytämääsi oppilasta näyttämään esimerkki pappeuden seuraannosta joko lukemalla se tai kirjoittamalla se taululle. Auta oppilaita ymmärtämään, että pappeuden seuraanto osoittaa, kuinka pappeuden valtuus on annettu yhdeltä pappeudenhaltijalta toiselle lähtien Jeesuksesta Kristuksesta aina nykyiseen pappeudenhaltijaan.

  • Mistähän syystä on tärkeää, että pappeudenhaltijat pystyvät jäljittämään pappeuden valtuutensa takaisin Jumalaan? (Ks. Hepr. 5:4.)

  • Mitä sellaisia kokemuksia teillä on ollut, jotka ovat vahvistaneet teidän todistustanne pappeudesta?

Kehota muutamia oppilaita lukemaan vuorotellen ääneen pappeuden vala ja liitto kohdasta OL 84:33–44.

  • Mitä Herra lupaa niille, jotka saavat pappeuden ja pitävät sen kunniassa? (Oppilaiden tulee huomata seuraava periaate: Jos ne, jotka saavat pappeuden, pitävät kutsumuksensa kunniassa, niin Jumala pyhittää heidät ja antaa heille kaiken, mitä Hänellä on.)

  • Millä tavoin Aaronin pappeuden haltijat pitävät kunniassa kutsumuksensa pappeudessa?

  • Milloin teitä on siunattu, koska joku pappeudenhaltija on pitänyt kunniassa kutsumuksensa?

Voit auttaa oppilaita kertomaan oivalluksista, joita he ovat saaneet tutkimisestaan tällä viikolla, esittämällä heille muutamia tai kaikki seuraavista kysymyksistä. (Huom. Kun valmistelet tätä osaa oppiaiheesta, voisit käydä läpi kotiopiskeluseminaarin oppilaan opiskeluoppaasta tämän viikon päivän 2 aineiston.)

  • Mitä opitte siitä, miten tärkeää on ottaa varteen Jumalan sana? (Ks. OL 84:43–45, 54–58.)

  • Miten Jumalan sanan uskollinen tutkiminen ja sen toteuttaminen käytännössä on vaikuttanut elämäänne?

  • Mikä vastuu meillä on maailman ihmisistä? (Ks. OL 84:61–62, 85–88.)

  • Kuinka te voitte omalta osaltanne täyttää velvoitetta viedä evankeliumi koko maailmaan?

Oppi ja liitot 87

Joseph Smith profetoi, että sota vuodatetaan kaikkien kansakuntien ylle

Pyydä oppilaita tiivistämään, mitä he ovat oppineet lukuun OL 87 sisältyvästä profetiasta.

  • Kuinka tämän ilmoituksen tutkiminen on vahvistanut uskoanne siihen, että Herra voi ilmoittaa tulevia tapahtumia profeettojensa välityksellä?

  • Kuinka luku OL 87 vahvistaa uskoanne siihen, että Joseph Smith on tosi profeetta?

Vakuuta, että jokainen luvussa OL 87 mainittu profetia on joko täyttynyt tai tulee täyttymään. Kehota oppilaita lukemaan OL 87:8 ja ottamaan selville, mitä Herra käskee meidän tehdä, jotta olisimme valmiita niihin sotiin ja katastrofeihin, joita on maan päällä viimeisinä aikoina.

  • Mitä Herra käskee meitä tekemään? (Auta heitä huomaamaan seuraava periaate: Meidän tulee seisoa pyhissä paikoissa ja olla horjumatta Herran tulemiseen asti.)

  • Mitkä pyhät paikat voivat tuoda meille rauhaa ja turvaa?

  • Kuinka olette tunteneet saaneenne rauhaa tai turvaa seisomalla jossakin näistä pyhistä paikoista?

Päätä tämä oppiaihe todistamalla totuuksista, joista olette keskustelleet.

Seuraava viikko (Oppi ja liitot 88–89)

Voit valmistaa oppilaita tutkimaan lukuja OL 88–89 kehottamalla heitä miettimään seuraavaa: Oletteko joskus tunteneet olevanne yksin tai huolissanne siitä, ettei taivaallinen Isä tunne henkilökohtaisia olosuhteitanne tai tarpeitanne? Kun tutkitte lukua OL 88, etsikää Herran vastauksia tällaisiin tuntemuksiin. Mitä pahuutta ja juonia on ”vehkeilevien ihmisten sydämissä viimeisinä aikoina” (OL 89:4)? Kun tutkitte lukua OL 89, etsikää Herran antamia neuvoja, jotka voivat suojella teitä tuolta pahuudelta ja noilta juonilta.