Seminaari
Oppiaihe 51: Oppi ja liitot 45:1–15


Oppiaihe 51

Oppi ja liitot 45:1–15

Johdanto

Maaliskuussa 1831 kirkko jatkoi kasvuaan Kirtlandissa. Myös vastustus kirkkoa kohtaan jatkui. Profeetta Joseph Smith kirjoitti: ”Monia vääriä selontekoja, valheita ja mielettömiä tarinoita julkaistiin lehdissä ja levitettiin joka suuntaan ihmisten estämiseksi tutkimasta työtä tai omaksumasta uskoa.” Tämän kasvun ja vastustuksen aikana Joseph Smith sai ilmoituksen, jonka hän sanoi myöhemmin tulleen ”niiden pyhien iloksi, joiden oli kamppailtava kaikkea sitä vastaan, mitä ennakkoluulot ja jumalattomuus voivat saada aikaan”. (Ks. Opin ja Liittojen Kirja, oppilaan kirja, uskonto 324–325, 1986, s. 89.) Tämä ilmoitus, joka on nyt tallennettuna luvussa OL 45, alkoi Vapahtajan julistuksilla tehtävistään meidän pelastuksemme hyväksi. Tämänpäiväinen oppiaihe on ensimmäinen kolmesta, jotka keskittyvät lukuun OL 45.

Opetusehdotuksia

Oppi ja liitot 45:1–5

Jeesus Kristus tähdentää tehtäviään Luojana ja Puolustajana

Pyydä oppilaita kuvittelemaan, että he etsivät johdatusta johonkin asiaan, joka on heille tärkeä, ja että useat eri ihmiset haluavat antaa heille neuvoja.

  • Mitä ominaisuuksia ihmisellä pitäisi olla, ennen kuin haluaisitte kuunnella hänen neuvojaan? (Oppilailla saattaa olla tähän kysymykseen useita eri vastauksia. Voit tarvittaessa ehdottaa, että he kuuntelisivat todennäköisemmin jotakuta, joka välittää heistä henkilökohtaisesti ja jolla on ollut menestystä siinä asiassa, josta hän tarjoaa neuvoja.)

Selitä, että lukuun OL 45 tallennettu ilmoitus tuli aikana, jolloin myöhempien aikojen pyhät ja muut kuulivat ja lukivat kirkkoa koskevia ristiriitaisia viestejä. Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen luvun OL 45 johdanto. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja katsomaan, millaisessa tilanteessa pyhät olivat.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ilmoituksesta Herran ensimmäinen sana.

Muistuta oppilaille, että kuulla tarkoittaa tässä myös sitä, että on kuuliainen. Kun me todella kuulemme Herraa, me noudatamme Hänen neuvojaan ja käskyjään. Selitä, että tämän ilmoituksen alussa Herra julisti joitakin tehtävistään ja työstään meidän edestämme. Kun luemme näitä julistuksia, me voimme huomata syitä kuulla Hänen sanojaan. Kannusta oppilaita kiinnittämään huomiota tänään tutkimissaan jakeissa sanoihin kuule ja kuuntele eri muodoissaan.

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen OL 45:1 ja panemaan merkille, mitä Jeesus Kristus sanoo itsestään. Pyydä oppilaita kertomaan, mitä he löytävät. Kun he vastaavat, kirjoita taululle seuraava oppi: Jeesus Kristus on luonut taivaat ja maan.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 45:2. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja etsimään siitä syitä kuulla Vapahtajaa.

  • Miksi meidän tämän jakeen mukaan pitäisi kuulla Vapahtajaa? (Sinun pitää ehkä selittää, että ilmaus ”hetkellä, jota ette aavista, kesä on ohi” viittaa ajatukseen, että kesä voi olla aikaa tehdä työtä ja valmistautua kesän lopulla sadonkorjuuseen. Tässä jakeessa opetetaan, että meidän pitää kuulla Vapahtajaa nyt ja tehdä parannus synneistämme, kun meillä on vielä aikaa tehdä työtä sielumme pelastukseksi.)

Selitä, että kohdassa OL 45:3 on sana puolustaja. Puolustaja on henkilö, joka ajaa jonkun toisen asiaa. Joskus näin käy oikeudessa, kun puolustaja esittää tuomarille todisteita jonkun hyväksi, jota ollaan tuomitsemassa.

Valmista ennen oppituntia kolme kylttiä seuraavasti:

Kuva
tuomari, puolustaja, vastaaja

Kirjoita kylttien kääntöpuolelle seuraavat sanat:

Kuva
taivaallinen Isä, Jeesus Kristus, me

Pyydä kolmea oppilasta tulemaan luokkahuoneen etuosaan. Anna kullekin oppilaalle yksi kylteistä. Pyydä heitä pitelemään kylttejä niin, että niissä näkyvät sanat tuomari, puolustaja ja vastaaja. Pyydä oppilasta, jonka kyltissä lukee puolustaja, seisomaan kahden muun oppilaan välissä.

Pyydä luokan jäseniä kuvittelemaan, että he ovat oikeussalissa, jossa on tuomari ja puolustaja sekä vastaaja, jota syytetään rikoksesta.

  • Mikä on tuomarin tehtävä?

  • Kuinka puolustaja voisi auttaa syytettyä?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 45:3. Kehota luokan jäseniä seuraamaan mukana ja miettimään, mitä tämä jae opettaa Vapahtajasta.

  • Kuka tässä jakeessa on tuomari? (Kun oppilaat vastaavat tähän kysymykseen, pyydä oppilasta, joka pitelee kylttiä tuomari, kääntämään kylttinsä toisinpäin.) Kuka on vastaaja? (Pyydä oppilasta, joka pitelee kylttiä vastaaja, kääntämään kylttinsä toisinpäin.) Kuka on puolustaja? (Pyydä oppilasta, joka pitelee kylttiä puolustaja, kääntämään kylttinsä toisinpäin. Kirjoita sitten taululle seuraava oppi: Jeesus Kristus on Puolustajamme taivaallisen Isän luona.)

  • Miksi me tarvitsemme taivaallisen Isän luona puolustajan? (Me olemme tehneet syntiä. Jumalan oikeudenmukaisuuden mukaan mikään epäpuhdas ei voi asua Hänen luonaan. Siksi me tarvitsemme puolustajan ajamaan asiaamme Isän edessä ja auttamaan meitä pääsemään sovintoon Hänen kanssaan.)

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 45:4–5. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja huomaamaan, kuinka Jeesus Kristus ajaa asiaamme Isän edessä.

  • Mitä Jeesus Kristus jakeen 4 mukaan pyytää taivaallista Isää ottamaan huomioon? (Vapahtaja kertoo synnittömästä elämästään, kärsimyksestään ja kuolemastaan.)

  • Mitä muuta Vapahtaja jakeen 5 mukaan pyytää Isää ottamaan huomioon? (Meidän uskomme Jeesukseen Kristukseen.)

Kehota oppilaita pohtimaan, millä tavoin he tarvitsevat Jeesusta Kristusta Puolustajakseen jokapäiväisessä elämässään. Anna heille aikaa kirjoittaa seminaarimuistivihkoonsa tai pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaansa, mitä he ajattelevat siitä, että Vapahtaja on heidän Puolustajansa. Kehota heitä myös kirjoittamaan ajatuksiaan siitä, mitä Hän haluaisi heidän tekevän osoittaakseen, että he uskovat Hänen nimeensä.

Oppi ja liitot 45:6–10

Vapahtaja julistaa, että Hän on maailman valo ja elämä ja että Hän on lähettänyt maailmaan ikuisen liittonsa

Järjestä oppilaat pareiksi ja pyydä pareja lukemaan yhdessä OL 45:6–10. Kun oppilailla on ollut riittävästi aikaa lukea, esitä seuraavat kysymykset:

  • Mitä syitä jakeiden 6–7 mukaan Vapahtaja antaa meille kuulla Häntä? Mitä teille merkitsee se, että Hän on ”alku ja loppu”? Millä tavoin Hän tuo valoa ja elämää maailmaan?

Kirjoita taululle seuraavat kuvaukset Vapahtajasta:

Jeesus Kristus on alku ja loppu.

Jeesus Kristus on maailman valo ja elämä.

  • Mitä Vapahtaja jakeen 8 mukaan lupaa niille, jotka ottavat Hänet vastaan?

Huomauta, että jakeessa 9 sanotaan, että Jeesus Kristus on lähettänyt ikuisen liittonsa ”valoksi maailmalle ja viiriksi [kansalleen]”. Eräässä toisessa ilmoituksessa Hän on sanonut, että Hänen ikuinen liittonsa on Hänen evankeliuminsa täyteys (ks. OL 66:2).

  • Mitä teidän mielestänne evankeliumin luo pyrkiminen tarkoittaa?

  • Millä tavoin olette nähneet evankeliumin olevan valo maailmalle? Millä tavoin evankeliumi on viiri niille meistä, jotka ovat tehneet liittoja Herran kanssa?

Oppi ja liitot 45:11–15

Vapahtaja julistaa, että Hän on Henokin Jumala

Ota esille kuva Siionin kaupunki otetaan taivaaseen (Evankeliumiaiheinen kuvakirja, 2009, nro 6; ks. myös lds.org). Selitä, että se on taiteilijan näkemys Henokista ja hänen kaupungistaan. Kehota sitten yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 45:11. Tuo esiin, että tässä jakeessa Herra sanoo, että jotkut ihmiset kutsuvat Häntä Henokin Jumalaksi.

Kuva
Siionin kaupunki otetaan taivaaseen

Kehota oppilaita kertomaan luokan jäsenille, mitä he tietävät profeetta Henokista. Mikäli tarpeen, esitä seuraavat tiedot: Henok eli ennen Nooan aikaa. Henokin ajan maailma oli täynnä jumalattomuutta, mutta hän johti vanhurskaiden ihmisten yhteisöä, joka asui kaupungissa nimeltä Siion. Lopulta Siionin asukkaat ”vietiin pois maan päältä” (OL 45:12) – otettiin taivaaseen heidän vanhurskautensa johdosta (ks. Moos. 7:69).

Tee yhteenveto kohdasta OL 45:12–14 selittämällä, että Herra on ottanut luokseen Siionin kaupungin asukkaat ja että Hän säästää heitä ”vanhurskauden ajan tulemiseen asti”. Tuolloin Henok ja hänen kansansa palaavat maan päälle kohtaamaan uskolliset myöhempien aikojen pyhät Uuden-Jerusalemin kaupungissa, jota myös tullaan kutsumaan Siioniksi (ks. Moos. 7:62–64). Kaikki profeetat ovat odottaneet innolla tuota päivää. Maan päällä asuvien ihmisten jumalattomuuden tähden tuo päivä ei ole vielä tullut, mutta ne, jotka odottavat sitä innokkaasti, saavat nähdä sen jonakin päivänä.

Kehota oppilaita käymään läpi taululle kirjoittamasi kuvaukset joistakin Jeesuksen Kristuksen tehtävistä ja ominaisuuksista. Pyydä oppilaita pohtimaan kuvauksia ja valitsemaan yksi ominaisuus, joka on heille erityisen merkityksellinen. Kehota riittävän ajan kuluttua muutamaa oppilasta kertomaan siitä tehtävästä tai ominaisuudesta, jonka kukin on valinnut, ja selittämään, miksi se on hänelle merkityksellinen. Kun oppilaat ovat selittäneet ajatuksiaan, kirjoita taululle seuraava periaate: Kun saamme tietää Jeesuksen Kristuksen tehtävistä ja ominaisuuksista, halumme seurata Häntä lisääntyy.

  • Mitä sellaista olette oppineet tänään Vapahtajasta, mikä herättää teissä halun kuulla Häntä?

Voit kertoa ajatuksiasi yhdestä Vapahtajan tehtävästä tai ominaisuudesta ja siitä, kuinka tietosi tuosta tehtävästä tai ominaisuudesta auttaa sinua tuntemaan halua seurata Häntä. Voisit päättää oppiaiheen todistamalla siunauksista, joita saamme kuulemalla Jeesusta Kristusta ja olemalla kuuliaisia Hänen neuvoilleen ja käskyilleen.

Kommentteja ja taustatietoja

Oppi ja liitot 45:3–5. Jeesus Kristus on meidän Puolustajamme

Presidentti Boyd K. Packer kahdentoista apostolin koorumista on selittänyt Vapahtajan tehtävää välimiehenä:

Kuva
Presidentti Boyd K. Packer

”Me jokainen elämme eräänlaisen hengellisen velan turvin. Jonakin päivänä velka erääntyy ja maksua vaaditaan. Vaikka suhtautuisimme siihen kuinka huolettomasti nyt, niin kun tuo päivä tulee ja velan maksu on väistämättä edessä, katsomme ympärillemme levottoman tuskaisina etsien jotakuta, ketä tahansa, joka auttaisi meitä.

Ja iankaikkisen lain mukaan armoa ei voida antaa, ellei ole jotakuta, joka on sekä halukas että kykenevä ottamaan velkamme, maksamaan sen lunnaat ja sopimaan lunastuksemme ehdot.

Ellei ole välimiestä, ellei meillä ole ystävää, oikeudenmukaisuuden koko taakan, lieventämättömänä, vailla myötätuntoa, täytyy ehdottomasti langeta meidän päällemme. Täysi hyvitys jokaisesta rikkomuksesta, kuinka vähäpätöisestä tai kuinka vakavasta tahansa, tullaan vaatimaan meiltä viimeiseen ropoon asti.

Mutta tietäkää tämä: Totuus, suurenmoinen totuus julistaa, että sellainen Välimies on olemassa.

’Jumala on yksi, ja yksi on välittäjä Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus’ (1. Tim. 2:5).” (Ks. ”Välimies”, Valkeus, lokakuu 1977, s. 60.)

Presidentti Packer on tähdentänyt sitä, kuinka Herra jokapäiväisessä elämässämme toimii Puolustajanamme Isän edessä:

Kuva
Presidentti Boyd K. Packer

”Jostakin syystä me ajattelemme, että Kristuksen sovitus koskee ainoastaan lunastusta lankeemuksesta, hengellisestä kuolemasta kuolevaisen elämän lopussa. Se on paljon muutakin. Se on alati läsnä oleva voima käytettäväksi arkielämässä. Kun syyllisyys vaivaa tai raastaa tai kun murhe painaa meitä, Hän voi parantaa meidät. Vaikka emme täysin ymmärräkään, kuinka Kristuksen sovitus saatiin aikaan, voimme tuntea Jumalan rauhaa, ’joka ylittää kaiken ymmärryksen’ [Fil. 4:7].” (”Mestarin käden kosketus”, Liahona, heinäkuu 2001, s. 26.)

Vanhin D. Todd Christofferson kahdentoista apostolin koorumista on kuvannut ajatuksiaan siitä, kuinka Vapahtaja ajaa asiaansa ja suo näin yhteyden taivaalliseen Isään:

Kuva
Vanhin D. Todd Christofferson

”Minulle on hyvin tärkeää, että voin minä tahansa hetkenä ja missä tahansa olosuhteissa lähestyä rukouksessa armon istuinta, että taivaallinen Isäni kuulee pyyntöni, että Puolustajani, Hän, joka ei syntiä tehnyt, jonka veri vuodatettiin, ajaa minun asiaani. (Ks. OL 45:3–5.) Turvaan suuresti tuohon rukousyhteyteen, jonka Hän antaa kaikille lapsilleen, sillä Hän ei todellakaan katso henkilöön, ja se, joka pyytää, on saava.” (Ks. ”Tiedän, keneen olen turvannut”, Valkeus, heinäkuu 1993, s. 81.)

Oppi ja liitot 45:11–12. Henok ”vietiin pois maan päältä”

Profeetta Joseph Smith on huomauttanut:

Kuva
Profeetta Joseph Smith

”Tämän Henokin Jumala varasi itselleen, niin ettei Henok kuolisi tuolloin, ja nimitti Henokin palvelutyöhön terrestristen olentojen keskuudessa, joista on ilmoitettu vain vähän” (julkaisussa History of the Church, osa 4, s. 209).

Eräässä toisessa tilanteessa profeetta lisäsi:

Kuva
Profeetta Joseph Smith

”Hän [Herra] valitsi Henokin, jota Hän johdatti ja jolle – sekä niille, jotka olivat Henokin kanssa – Hän antoi lakinsa, ja kun maailma yleisesti ottaen ei suostunut noudattamaan Jumalan käskyjä, niin Henokin vaellettua Jumalan kanssa Jumala muutti Henokin ja hänen kirkkonsa, ja pappeus eli taivaan hallinto otettiin pois” (julkaisussa History of the Church, osa 5, s. 64).